|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۱۴

انتخاب لوستر برای پذیرایی نیاز به صرف وقت زیادی دادر چرا که لوستر باید بر اساس فضا و سبک دکوراسیون پذیرایی تهیه شود.

انتخاب لوستر برای پذیرایی باید متناسب با اصول و صرف وقت انجام شود تا بهترین و مناسب ترین لوستر را بتوان تهیه کرد. با ما همراه شوید تا به شما در زمینه انتخاب لوستر کمک کنیم.

لوستر چیست؟

لوستر یکی از اکسسوری های سنتی دکوراسیون داخلی در فضاهایی همچون اتاق نشیمن، سالن ناهارخوری، تالارهای بزرگ و… است که استفاده از آن در این روزگار، بر محوریت زیبایی و روشنایی تأکید دارد.

انتخاب لوستر برای پذیرایی

لوستِر (به فرانسوی: Lustre) (که به نام‌های چلچراغ،آویز یا نورافشان نیز شناخته می‌شود) شاخه‌ای از لامپ های تزئینی است که معمولاً به صورت ثابت بر سقف منازل نصب می‌گردند. لوسترها معمولاً با ده‌ها لامپ و منشور کریستالی مزین می‌شوند. بزرگترین لوستر کریستالی جهان، هدیه‌ای از طرف ملکه ویکتوریا بود، که امروزه در کاخ دلمه‌باغچه در استانبول قرار دارد. این لوستر ۷۵۰ لامپ دارد و وزن آن ۴٫۵ تن است.

 

راهنمای انتخاب لوستر برای پذیرایی

خرید و انتخاب لوستر سقفی جزء انتخاب های سخت وسایل خانه است؛ زیرا اکثر افراد در آن تخصصی ندارند، ممکن است در انتخاب آن دچار مشکل شوند که کمک و راهنمایی فرد متخصص در رابطه با انواع لوستر سقفی می تواند کمک خوبی به ما باشد.

در هر خانه با توجه به متراژ، ارتفاع سقف، نوع دکوراسیون داخلی و غیره لوستر سقفی آن را، باید انتخاب کرد.

انتخاب لوستر برای پذیرایی

لوستر انواع مختلفی دارد؛ مثل لوستر سقفی کوچک، لوستر کریستالی، لوستر سقفی کریستال، لوستر برنزی یا انواع دیگری که در بازار وجود دارد.

معمولا از لوستر سقفی برای تامین روشنایی خانه استفاده می شود و از لوسترهای دیواری به عنوان منبع کوچکتر نور استفاده می شود.

رایج‌ترین مدل‌های لوستر برای پذیرایی

لوستر کریستالی

لوسترهای کریستالی را می‌توان جزو قدیمی‌ترین لوسترهای مجلل دانست. لوستری با آویزهای زیبای کریستالی که توسط شیشه‌گران تراش خورده و این چنین زیبا می‌درخشند. زیبایی و درخشش لوسترهای کریستالی حاصل برخورد و در نتیجه شکست نور با قطعات کریستال است که روشنایی بیشتری برای محیط ایجاد می‌کند.

انتخاب لوستر برای پذیرایی

در گذشته، این لوسترها برای قصرها و اماکن مهم مختلف استفاده می‌شدند بعدها در کنار لوسترهای چند طبقه و مجلل کریستالی، لوسترهایی با ظرافت بیشتر و ابعاد کوچکتر نیز مورد استفاده قرار گرفت.

در حال حاضر این مدل نیز همانند سایر مدل‌های لوستر با طراحی‌های مختلفی ارائه می‌شوند که دامنه استفاده از آنها نیز گسترده بوده، از سالن‌های بزرگ گرفته تا کوچک که برای نصب مدل‌های جدید لوستر کریستال کاملا مناسب هستند.

انتخاب لوستر برای پذیرایی ؛ مدل شمعی

قدمت لوسترهای شمعی به پیش از اختراع لامپ برمی‌گردد. زمانی که تنها منبع روشنایی، شمع یا مشعل‌ها بودند و لوسترها وسیله‌ای برای نگهداری آنها. بعدها لامپ جای شمع و مشعل‌های نفتی را گرفت و روشنایی الکتریکی تحول عظیمی بوجود آورد.

انتخاب لوستر برای پذیرایی

در قرن حاضر نیز با وجود سبک کلاسیک لوسترهای شمعی اما هنوز افراد بسیاری هستند که شیفته و علاقمند به این مدل بوده و در دکوراسیون خود آنها را به کار می‌برند. البته ناگفته نماند که طراحان لوستر، با تلفیق سبک کلاسیک با مدرن و خلق آثاری زیبا کمک کرده‌اند تا لوستر شمعی همچنان پر طرفدار باقی بماند.

لوستر شاخه‌ای

می‌توان گفت اکثر لوسترهایی که می‌شناسیم جزو لوسترهای شاخه‌ای به حساب می‌آیند. مدل‌هایی که با فلزات مختلف چون؛ برنج، برنز، فلز بابیت، فلز مونل و… ساخته و با شیشه، کریستال یا پارچه و… طراحی و تزئین می‌شوند.

انتخاب لوستر برای پذیرایی

همانند مدل‌های دیگر، لوستر شاخه‌ای نیز در اندازه و ابعاد مختلف وجود دارد.

به همین دلیل هم برای سالن‌های کوچک و هم سالن‌های بزرگ کارایی خواهد داشت. ناگفته نماند لوستر شاخه‌ای با تزئینات شیشه و کریستال، برای سالن‌های بزرگ و پذیرایی کارآمدتر بوده و روشنایی کافی این فضاها را به خوبی تامین می‌کند. در مقابل لوستری با تعداد شاخه‌های‌ کمتر و اندازه‌ای کوچک یا متوسط با تزئینات پارچه، چوب، پلاستیک و… با اتاق‌های کوچک چون اتاق خواب، اتاق کار و … تناسب بهتری دارند.

انتخاب لوستر برای پذیرایی ؛ مدل  ریسه‌ای

لوسترهای ریسه‌ای درواقع زیر مجموعه لوسترهای کریستالی محسوب می‌شوند. این مدل لوستر بسیار لوکس و با شکوه است و اغلب برای فضاهایی با سقف بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین لوسترهای ریسه‌ای گزینه بسیار مناسبی برای راه پله‌های بزرگ و شیک هستند.

این مدل لوستر، در مرکز خود دارای چندین لامپ است و کریستال یا شیشه‌ها بصورت ریسه‌ای و در اشکال مختلف از آن آویزان می‌شوند. ظاهر گرد یا خطی در این لوستر بیشتر مشاهده می‌شود.

انتخاب لوستر برای پذیرایی

لوستر خطی لاینر یک سبک مدرن در میان لوسترهای ریسه‌ای به حساب آمده که زیبایی خیره کننده‌ای داشته و عموما در بالای میز غذاخوری نصب می‌شوند.

لوستر حبابی

همانطور که از نام آن مشخص است این لوسترها از یک یا چند حباب تشکیل می‌شوند که بصورت سقفی، آویزی و دیواری طراحی شده و قابل نصب هستند.

حباب‌های مات و شفاف، هر کدام روشنایی متفاوتی ارائه می‌دهند. معمولا لوستر با حباب‌های مات روشنایی چندانی به همراه نداشته و برای فضاهایی که به نور زیاد نیازمندند گزینه ایده‌الی نخواهند بود. در مقابل حباب‌های شیشه‌ای و شفاف در صورت انتخاب لامپ مناسب روشنایی کافی خواهند داشت.

انتخاب لوستر برای پذیرایی ؛ مدل ال ای دی

مدرن‌ترین و جدید‌ترین نسل لوستر، مدل “ال ای دی” می‌باشد. این نوع لوستر متشکل از یک صفحه غالبا فلزی است که یک سری لامپ ال ای دی با تزئیناتی عموما کریستالی روی آن نصب شده است. طراحی مدرن، چیدمان منظم و مصرف پایین انرژی از خصوصیات اصلی این مدل لوسترها بشمار می‌رود.

انتخاب لوستر برای پذیرایی

این مدل لوستر در دو نوع تک رنگ و چند رنگ در بازار عرضه می‌شود. اغلب لوسترهای چند رنگ “ال ای دی” دارای کنترل از راه دور هستند و امکان روشن و خاموش کردن، کنترل طیف رنگ، درجه روشنایی و نوع نورپردازی را محقق می‌سازند.

نکات مهم انتخاب لوستر برای پذیرایی

پس از شناخت انواع لوستر، نوبت به راهنمای خرید لوستر می‌رسد. لوستر جزو کالاهایی است که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به زودی تعویض نمی‌شود بنابراین دقت در انتخاب آن اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

انتخابی نادرست، به سال‌ها نارضایتی از میزان روشنایی یا شکل ظاهری منجر می‌شود پس لازم دانستیم تا جامع‌ترین راهنمای خرید لوستر را در اختیار شما قرار دهیم تا یک انتخاب صحیح و رضاتمند پیش رو داشته باشید.

در این راهنمای خرید لوستر به ۶ مورد که در انتخاب لوستر مناسب اهمیت دارند پرداخته‌ایم. لوستری که با دکوراسیون شما همخوانی داشته و از همه مهم‌تر روشنایی مناسبی فراهم آورد.

اندازه لوستر

اولین نکته در این راهنمای خرید لوستر، توجه به اندازه لوستر است که باید مورد بررسی قرار گیرد. اندازه لوستر باید متناسب با متراژ فضا باشد تا بتواند روشنایی مناسب محیط را فراهم کند. ابعاد لوستر مناسب برای یک سالن پذیرایی بزرگ با یک سالن کوچک بالطبع با یکدیگر تفاوت زیادی خواهند داشت. برای دستیابی به اندازه‌ی حدودی لوستر یک فرمول وجود دارد؛

انتخاب لوستر برای پذیرایی

طول سالن + عرض سالن = عرض لوستر (بر حسب اینچ)

دیگر با این فرمول شما به راحتی ابعاد مناسب لوستر برای فضای خود را می‌دانید. واضح است که با انتخاب اشتباه، نه تنها نورپردازی کافی نصیبتان نخواهد شد بلکه نمای کلی چیدمان شما نیز بر هم خواهد خورد.

میزان روشنایی لوستر

لازم است تا پیش از انتخاب یک مدل، فضای خود را به خوبی بررسی کرده باشید. آگاهی از اینکه سالن یا اتاقی که می‌خواهید برای آن لوستر تهیه کنید به چه میزان نور نیازمند است، اهمیت بسیاری دارد. طبیعی است نور کم، فضا را کسل کننده و چشم‌ها را خسته کرده و بر عکس آن نور زیاد، ضمن دادن جلوه‌ای ناخوشایند ممکن است موجب سردرد و یا سایر مشکلات شود.

در ابتدا تعداد لوسترهای مورد نیاز سالن را مشخص کنید، سپس به تعداد و نوع لامپ‌های آن توجه کنید. تا در نهایت به روشنایی ملایم که به محیط طراوت بخشد و در آن تمامی جزئیات به خوبی مشاهده شوند، برسید.

انتخاب لوستر برای پذیرایی

انتخاب یک لوستر متناسب با محیط نیاز به توجه و دقت بالایی دارد. لوستر مناسب اتاق خواب با لوستر مناسب راهرو کاملا متفاوت است. می‌توانید با شناخت انواع لوستر (که قبلا توضیح داده شد) و با بررسی فضا تصمیم بگیرید کدام نوع لوستر کاربردیی‌تر و زیباتر است.

انتخاب لوستر برای پذیرایی

به طور مثال؛ برای تامین روشنایی جزیزه آشپزخانه یا میز غذاخوری، می‌توانید از لوسترهای خطی لاینر استفاده کنید که مدل‌های ساده و مجللی را شامل می‌شوند.

لوستر سقفی با ارتفاع کم بهترین گزینه برای سالن‌هایی با سقف کوتاه است. به علاوه دقت داشته باشید برای فضاهایی با سقف کوتاه و وسعت کم از لوسترهای شلوغ و با اشکال پیچیده استفاده نکنید، این مدل‌ها به خودی خود بزرگتر از آنچه که هستند به نظر می‌رسند و تعادل دکوراسیون را بر هم خواهند زد.

سبک دکوراسیون

قبل از انتخاب نوع لوستر، شناخت سبک دکوراسیون ضروریست. برای هر کدام از سبک‌های مدرن، مینیمالیسم، سنتی، روستیک (روستایی)، صنعتی، ساحلی و… لوستر مختص به آن سبک، مناسب می‌باشد.

فضای مورد نظرتان را بررسی نمایید تا بتوانید لوستری متناسب با سبک و طراحی آن فضا خریداری کنید.در غیر اینصورت لوستر شما نه تنها هیچ زیبایی خاصی به محیط نمی‌بخشد، بلکه فضا را زشت و خسته کننده می‌کند. برای مثال انتخاب یک لوستر شمعی آنتیک برای فضایی با طراحی مدرن، می‌تواند فاجعه باشد!

ارتفاع لوستر

نکته مهم بعدی که در این راهنمای خرید لوستر به آن پرداخته‌ایم، آگاهی از ارتفاع سقف است. ارتفاع زمین تا سقف را اندازه بگیرید تا لوستری با ارتفاع مناسب را انتخاب کنید. قاعدتا در سالنی با سقف بلند انتخاب یک لوستر آویزی یا ریسه‌ای، نمای زیبا و چشم‌نوازی ایجاد خواهد کرد در صورتی که انتخاب این مدل برای فضاهایی با سقف کوتاه انتخابی کاملا اشتباه است که موجب مزاحمت و ناکارآمدی این منبع روشنایی می‌شود.

میزان مصرف انرژی لوستر

از آنجایی اکثر لوسترها به خصوص مدل‌های بزرگ و کلاسیک، دارای لامپ‌های بسیاری هستند توجه به میزان مصرف انرژی در این مدل‌ها اهمیت بالایی دارد. در زمانی که کمپین‌ها و سازمان‌های حافظ محیط زیست با یکدیگر متحد شده‌اند تا با آگاهی رسانی میزان مصرف انرژی را در دنیا کاهش دهند، انتخاب کالاهایی پر مصرف کاملا غیر اخلاقی و نادرست است.

انتخاب لوستر برای پذیرایی

همین امر سبب شده تا لوسترهای «ال ای دی» و «اس ام دی» بسیار محبوب و پرطرفدار باشند. چرا که این لوستر ها دارای لامپ‌های کم مصرف بوده و در مقایسه با انواع دیگر، در عین پرنور بودن، انرژی کمتری نیز مصرف می‌کنند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار