|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۱۶

جراحی پروتز لب برای کسانی که لب های نازک دارند باعث بزرگ شدن لب به‌طور دائمی شده و صورت را جذاب تر می‌کند.

جراحی پروتز لب یکی از متداول ترین عمل های زیبایی لب است که این روزها طرفداران بسیاری را دارد. بد نیست با مزایا ، معایب و مراحل این عمل پرطرفدار آشنا شوید.

پروتز لب چیست؟

پروتز لب یکی از انواع جراحی‌های زیبایی است که با هدف بزرگ و قلوه‌ای کردن لب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام این روش باعث جذاب شدن چهره و بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شود. این شیوه مدل‌های مختلفی دارد.

انواع مدل پروتز لب با توجه به وضعیت آناتومی لب بیمار انتخاب می‌شود و حجم مناسب برای او تعیین می‌کند. برخی از افراد دوست دارند پروتز لب مدل عروسکی یا مدل لب روسی یا لب اردکی انجام دهند.

11zon_cropped (10)

اما با توجه به اینکه احتمال پشیمانی بعد از انجام مدل‌های پروتز فانتزی بیشتر است، معمولاً پزشکان با توجه به مدل و سایز لب بهترین روش پروتز لب و مدل‌های طبیعی را به بیمار پیشنهاد می‌کند.

انواع روش های پروتز لب براساس زمان ماندگاری

روش‌های پروتز لب براساس ماندگاری به دو دسته کلی تقسیم می‌شود.

روش‌های موقتی پروتز لب

این شیوه‌ها با کمترین تهاجم انجام می‌شوند و تا مدت مشخص و محدودی لب‌ها را برجسته نشان می‌دهند. به طور مثال پروتز لب با نخ یک روش‌ موقتی است که تا مدتی مشخص اثربخشی دارند.

در پروتز لب با نخ، برای بالاکشیدن لب‌ها از نخ‌های قابل جذب اطراف لب استفاده می‌شود که می‌تواند فرم دلخواه را به لب بدهد. این روش باعث می‌شود خطوط ریز اطراف دهان صاف شود و تولید کلاژن افزایش پیدا کند.

همچنین حجیم، بزرگ و برجسته سازی لب ها با تزریق ژل و چربی جزو روش‌های موقتی پروتز لب هستند که حداکثر تا یک سال ماندگاری دارند.

جراحی پروتز لب دائمی 

همان‌طور که از نام این روش مشخص است حجیم بودن لب تا مدت طولانی باقی می‌ماند. جراحی پروتز لب با استفاده از پروتزهای سیلیکونی و نخ گورتکس انجام می‌شود. البته باید توجه داشته باشید عمل پروتز لب و برجسته کردن دائمی لب ها ممکن است با عوارضی مانند عفونت یا از بین رفتن حس در لب‌ها همراه باشد.

انواع روش‌های پروتز لب بر اساس تکنیک مورد استفاده

یکی از راه های طبیعی برای تقویت و حجیم کردن لب این است که به آن‌ها چربی تزریق شود. این چربی از بدن فرد خارج می‌شود و بعد از تمیز کردن در لب‌ها تزریق می‌شود.

یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم برای حجیم کردن لب‌ها استفاده از پرکننده‌های هیارولونیک است. هیالورونیک یک ماده‌ی طبیعی در بدن است که که می‌تواند شکل و ساختار لب‌ها را بهبود ببخشد.

11zon_cropped (12)

برجسته کردن لب با پروتز و تزریق کلاژن یکی دیگر از شیوه‌های حجیم کردن لب‌ها است.کلاژن پروتئین طبیعی بدن است که بعد از تزریق علاوه بر حجیم کردن لب به از بین بردن چین و چروک‌های اطراف دهان هم کمک می‌کند.

ماندگاری پروتز لب چقدر است؟

با بالا رفتن سن میزان چربی و کلاژن بدن به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند و موجب ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست صورت و باریک شدن لب‌ها می‌شود. تزریق ژل یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود لب‌ها حجیم به نظر بیایند. اما ماندگاری آن بستگی به نوع ماده تزریق شده دارد.

به طور مثال کلاژن یکی از رایج‌ترین ژل‌هایی است که برای تزریق استفاده می‌شده است اما در حال حاضر به دلیل ماندگاری کم و عوارض جانبی استفاده از ان محدود شده است.

در حال حاضر اسید هیالورونیک رایج‌ترین ژلی است که برای پروتز لب مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته اگر می‌خواهید بدانید دوام تزریق پروتز به لب چقدر است باید به برند ژل تزریق شده هم دقت کنید. ژل‌های مختلف ماندگاری‌های متفاوتی دارند. میزان ماندگاری برندهای مختلف پروتز لب از ۶ ماه تا دو سال متغیر است.

عوارض پروتز لب چیست؟

عوارض تزریق ژل به لب خیلی شایع نیست و در موارد نادری اتفاق می‌افتد. اما پروتز لب و عوارض احتمالی که انجام آن را خطرناک می‌کند شامل موارد زیر است:

واکنش آلرژیک به اسید هیالورونیک و احتمال ایجاد توده در بافت یکی از عوارض پروتز لب است.

11zon_cropped (9)

انسداد عروق خونی که باعث کاهش جریان خون درلب‌های فرد می‌شود.

تورم و کبودی در محل تزریق ژل به لب ممکن است در برخی افراد مشاهده شود. با اینکه این عارضه با استراحت کردن و مصرف دارو بهبود می‌یاید اما می‌توان از آن به عنوان عوارض تزریق ژل در دراز مدت نام برد، چون در خیلی از افراد تا مدت‌ها از بین نمی‌رود.

تزریق ژل در برخی افراد موجب ایجاد عفونت می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از عوارض پروتز لب با تزریق بهتر است قبل از تزریق از لب بیمار نمونه برداری شود.

نکات مهم قبل از جراحی پروتز لب

اگر فرد سیگاری هستید، حتما باید قبل عمل از کشیدن آن خودداری کنید. پزشکان عموما توضیه می‌کنند، از ۴ هفته قبل عمل سیگار نکشید. زیرا مصرف تنباکو و نیکوتین بهبود زخم‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند مسکن‌ها و مکمل‌های گیاهی باعث افزایش خونریزی پس از عمل می‌شود. همین موضوع احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

حتما سوابق پزشکی خود را به جراح زیبایی اطلاع دهید.

هشدار:

اگر تبخال دهانی داشته باشید، ممکن است از شما خواسته شود، داروهای ضدویروس مصرف کنید. پس از عمل پروتز نیاز به ۱ تا ۳ روز استراحت دارید. برای این چند روز برنامه‌ریزی کنید.

11zon_cropped (7)

جراحی پروتز لب چگونه انجام می‌شود؟

پروتز لب با جایگذاری یک جسم جامد در داخل لب به برجسته کردن لب می‌پردازد. این جسم طوری طراحی شده است که در کناره‌ها باریکتر شده و طرحی مشابه لب دارد. این جسم در داخل لب به طور طولی قرار داده می‌شود. با وجودیکه این جسم جامد است اما از سیلیکونهای نرم ساخته شده است که وقتی در لب بیمار کاشته می‌شود در وی احساس ناخوشایندی ایجاد نکند.

طول و ضخامت ایمپلنت لب متنوع است و تنها بعد از آزمایش کردن بر روی هر بیمار قابل انتخاب است. در بسیاری از افراد لب بالایی بزرگتر از لب پایینی است درصورتی‌که به طور ایده آل می‌بایست از نظر حجمی کوچکتر از لب پایینی باشد.

روش انجام جراحی پروتز لب

پروتز لب، عملی تقریباً ساده بوده و معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد. جراح در ابتدا شکاف کوچکی در لبها ایجاد می‌کند. این شکافها معمولاً در کناره‌های دهان ایجاد می‌شوند اما گاهی ممکن است بسته به روشی که در عمل شما مورداستفاده قرار می‌گیرد در محل دیگری از لب نیز ایجاد شوند.

سپس جراح در داخل لب یک تونل باریک جهت قرار دادن ایمپلنت ایجاد می‌کند. ایجاد این تونل جهت اطمینان از قرارگیری صحیح ایمپلنت در داخل لب و طبیعی به نظر رسیدن آن بسیار مهم و حیاتی است. سپس ایمپلنت وارد لب شده و در طول آن قرار می‌گیرد. درنهایت ایمپلنت با دقت به اندازه موردنظر آراسته شده و شکافها بخیه می‌خورد.

تفاوت جراحی پروتز لب با ژل لب

عمل پروتز یک روش تقریبا دائمی بوده و پس از انجام این عمل نیازی به تمدید سالانه آن نیست. اما اگر به دنبال روش‌های موقت حجم‌دهی لب هستید، ژل لب (فیلر لب) گزینه مناسبی است. ژل لب محلولی است، که به لب تزریق می‌شود و آن را پر می‌کند. برای مقایسه بهتر پروتز لب و ژل لب در جدول زیر مزایا و معایب هر یک و فرق پروتز لب و ژل لب را توضیح داده‌ایم.

11zon_cropped (8)

پروتز لب در خانه ممکن است؟

برای انجام پروتز لب در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد. از تکنیک‌های آرایشی تا دستگاه‌های مکنده که به برجسته سازی لب کمک می‌کنند. دستگاه های پروتز لب با ایجاد مکش احساس کشش ایجاد می‌کنند. با کشش مداوم لب‌ها حجیم می‌شود. نتیجه حاصل بین ۱ تا ۴ ساعت باقی می‌ماند.

البته برخی افراد از این دستگاه‌ها نتیجه مورد انتظار را نمی‌گیرند. نتیجه حاصل از برخی دستگاه‌ها نیز ماندگاری بسیار کمی دارد. مکش لب‌ها با دستگاه پروتز ضررهایی دارد. این دستگاه ممکن است، باعث کبودی، سوزش، عدم تقارن، تورم و تغییر رنگ لب‌ها شود.

اگر به دنبال روش‌های پروتز لب با آرایش هستید، می توانید از برق لب یا رژ لب‌های مخصوص استفاده کنید. این محصولات عموما حاوی زنجبیل، دارچین یا فلفل قرمز هستند. ماندگاری این محصولات آرایشی چند ساعت است.

برای مراقبت همیشگی از لب‌ها می‌توان محصولات لب و مرطوب‌کننده‌های حاوی ویتامین C و اسید هیالورونیک استفاده کرد. این مواد تولید کلاژن را افزایش داده و در طولانی مدت نتایج مطلوبی خواهند داشت.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار