|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۴۰

طرز تهیه مسقطی بسیار ساده است. این دسر خوشمزه سنتی برای این شب های ماه رمضان و سفره افطاری گزینه مناسبی است.

طرز تهیه مسقطی به عنوان یه شیرینی قدیمی سنتی طرفداران بسیاری دارد. می توانید دستور تهیه این شیرین خوشمزه را از امیدنیوز باد بگیرید و برای افطار تهیه کنید.

طرز تهیه مسقطی شیرازی

یکی از دسرهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت ان متعلق به شهرستان لار استان فارس می باشد و به همین جهت آن را با نام مسقطی شیرازی هم می شناسند.

امروزه مسقطی هم مانند دسرهایی مثل باسلوق بیشتر به عنوان شیرینی در کنار چای استفاده می شود و یا می توانید برای ایام ماه مبارک رمضان این مسقطی خوشمزه را تهیه کنید با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۶ نفر مسقطی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری مسقطی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

طرز تهیه مسقطی

مواد لازم طرز تهیه مسقطی

  • روغن ۱/۳ پیمانه
  • گلاب ۱ لیوان
  • شکر ۳ پیمانه
  • آب سرد ۶ لیوان
  • نشاسته گل ۱ پیمانه
  • زعفران به میزان لازم
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری یا جوهر لیمو
  • خلال پسته و بادام به اندازه کافی

طرز تهیه مسقطی

مرحله اول: مخلوط نشاسته و آب

برای تهیه مسقطی شیرازی ابتدا نشاسته را در ظرفی می ریزیم و ۲ پیمانه آب سرد را به آن می افزاییم سپس کمی صبر کنید و ظرف را کنار گذاشته تا کاملا نشاسته در آب سرد حل شود و بعد از صافی مخلوط آب و نشاسته را عبور می دهیم تا یکدست شود.

طرز تهیه مسقطی

مرحله دوم: تهیه شربت

در ادامه ۴ پیمانه آب را به همراه شکر و آبلیمو یا جوهر داخل یک قابلمه بریزید با هم مخلوط می کنیم تا شکر در مواد حل شود سپس روی حرارت قرار دهید تا ذارت شکر حل شود دقت کنید نباید شربت بجوشد.

مرحله سوم: افزودن نشاسته

در ادامه نشاسته حل شده را آب را به محتویات قابلمه یا همان شربت اضافه کنید و از این مرحله به بعد هم زدن مسقطی شروع می شود باید مدام روی حرارت ملایم هم بزنید تا مواد ته نگیرد و نشاسته غلیظ و شفاف شود.

مرحله چهارم: افزودن زعفران و گلاب

بعد از غلیظ شدن نشاسته نوبت افزودن زعفران است شما به میزانی که تمایل دارید مسقطی خوش رنگ تری داشته باشید زعفران دم کرده اضافه کنید و به مواد می افزاییم و هم می زنیم تا جایکه نشاسته قوام بگیرد و غلیظ شود پس از غلیظ شدن نشاسته گلاب و روغن را به مواد می افزاییم و مخلوط می کنیم تا کاملا مواد منسجم و یکدست شود.

طرز تهیه مسقطی

مرحله پنجم: پخت مسقطی شیرازی

در انتها وقتی که کاملا مسقطی غلیظ شد یعنی زمانی که هم می زنید کف قابلمه را مشاهده کنید کمی خلال بادام تفت داده داخل آن به دلخواه بریزید بعد قالبی را که برای مسقطی آماده کرده ایم را با قلمو و روغن کاملا چرب می کنیم و مواد را در قالب می ریزیم و روی آن خلال پسته و بادام می ریزیم و در یخچال می گذاریم تا خوب خودش را بگیرد.

سپس ظرف را از یخچال بیرون می آوریم و مسقطی را آرام از قالب بیرون می آوریم و به هر مدلی که تمایل داریم برش می زنیم و در ظرف مورد نظر می چینیم.نوش جان

فوت و فن های دستور پخت مسقطی زعفرانی

مسقطی اگر قوام پیدا نکرده باشد در یخچال آب می اندازد.

طرز تهیه مسقطی

وقتی مسقطی آماده شده است که به صورت تکه تکه از قاشق بریزید.

نشاسته پودری اصلا مناسب تهیه مسقطی نیست.

حرارت پخت مسقطی باید ملایم باشد و برای این مقدار باید ۳ ساعت زمان ببرد تا کاملا غلیظ شود.

اگر حرارت زیاد باشد بوی خامی نشاسته در مسقطی می ماند.

می توانید به جای روغن از کره استفاده کنید.

خیس کردن از قبل نشاسته باعث گرفتن ترشی آن می شود.

طرز تهیه مسقطی

می توانید تا ۳ ماه در یخچال این مسقطی را نگهدرای کنید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار