|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۴۴

بوتاکس پیشانی جزو اولین و شایع‌ترین اهداف زیبایی بوتاکس بوده و مورد توجه کسانی که از چین و چروک‌های پیشانی خود رنج می‌بردند واقع شد.

بوتاکس پیشانی یکی از رایج ترین عمل ها برای رفع چین و چروک روی پیشانی است که نسبت به برخی انواع عمل های زیبایی هزینه کمتری هم دارد. با ما همراه شوید تا از مزایا و معایب بوتاکس پیشانی بیشتر بدانید.

عمل بوتاکس پیشانی

بوتاکس نام تجاری سم بوتولینم است. بوتاکس در گذشته تنها جنبه‌های درمانی داشت و از آن برای رفع دردهای مزمن نظیر میگرن استفاده می‌شد. اما، با گذشت زمان و پیشرفت علم پزشکی، محققان دریافتند که از آن برای جراحی‌های زیبایی نیز بهره ببرند. عمل بوتاکس پیشانی جزو اولین و شایع‌ترین اهداف زیبایی بوتاکس بوده و بسیاری از افرادی که از چین و چروک‌های پیشانی خود رنج می‌بردند این روش درمانی را انتخاب می‌کردند. البته، پیشانی تنها ناحیه مورد نظر برای عمل بوتاکس نیست و سایر نواحی صورت مانند گونه،‌ لب، اطراف چشم و چانه را نیز شامل می‌شود.

استفاده از بوتاکس جزو درمان های موقتی است و پس از چند ماه کاملا از بین می‌رود. بسیاری بر این تصورند که بعد از اتمام آثار بوتاکس پوست آن‌ها دچار افتادگی می‌شود که هرگز اینگونه نیست. پس از اینکه نتایج بوتاکس کاملا از بین رفت، پوست صورت به حالت اولیه بازگشته و عوارضی از خود بر جای نمی‌گذارد.

بوتاکس پیشانی

ماندگاری بوتاکس پیشانی

معمولا، نتایج بوتاکس پس از ۶ الی ۱۲ ماه از بین می‌رود و در صورت تمایل قابل تجدید می‌باشد. از آنجایی که ممکن است افراد از نتایج عمل‌های زیبایی ناراضی باشند، پزشکان روش‌های موقتی نظیر بوتاکس و تزریق ژل را توصیه می‌کنند؛ چراکه تنها با تزریق چند سی‌سی آنزیم از بین می‌روند.

تفاوت بوتاکس پیشانی با عمل لیفت

عمل لیفت و تزریق بوتاکس از چند لحاظ با هم تفاوت دارند که مهمترین آن میزان تهاجمی بودن آن‌هاست. میزان ماندگاری بوتاکس و لیفت کاملا باهم فرق داشته و نتایج عمل لیفت بیشتر باقی می‌ماند. انتخاب این دو روش بستگی به اهداف بیمار دارد، اما بهتر است برای انتخاب روش صحیح به پزشک مراجعه کرده و از او کمک بخواهیم.

علل پدید آمدن خطوط پیشانی

عوامل متعددی در به به وجود آمدن خصوص پیشانی وجود دارد که به چند مورد اشاره میکنیم:

بخش خارجی پیشانی به صورت ایزوله است و با افزایش سن ابروها شروع به افتاده شدن و شل شدن می شوند و عضات پیشانی تلاش برای بالا نگه داشتن ابرو ها می کنند و این انقباض به مرور باعث پدید آمدن خطوط می شود. خطوط پیشانی معمولا به دلیل پیش از حد ابروها به وجود می آید

موارد کاربرد بوتاکس

در مقابل، عمل بوتاکس پیشانی، بوتاکس لب و غیره جزو روش‌های کم‌تهاجمی بوده و از طریق آن ماهیچه‌های صورت شل می‌شوند. برخلاف عمل لیفت، بوتاکس به صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این عمل بسیار سریع انجام می‌شود و بیمار تنها ۱۰ الی ۱۵ دقیقه تحت عمل قرار می‌گیرد. از این رو، نیازی به دوره نقاهت نداشته و پس از عمل می‌توان به راحتی به کارهای روزمره پرداخت. نتایج بوتاکس پس از چند ماه به طور کامل از بین می‌روند و در صورت پشیمانی از نتایج آن کافیست مدتی صبر کرد تا آثار آن محو شوند.

بوتاکس پیشانی

درست است که نتایج عمل بوتاکس پیشانی و سایر ناحیه‌های صورت موقتی هستند، اما برای کسب نتایج بهتر و دائمی باید از سایر روش‌های زیبایی نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که برخلاف لیفتینگ، عمل بوتاکس نمی‌تواند افتادگی‌های پوست را برطرف کند و نباید برای اینکار استفاده شود. متاسفانه، برخی از کلینیک‌های نامعتبر با وعده‌های دروغ خود این روش درمانی را برای از بین بردن افتادگی صورت به افراد پیشنهاد کرده و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند.

چه عواملی ماندگاری بوتاکس پیشانی را افزایش می‌دهند؟

عوامل زیادی هستند که میزان ماندگاری اثر تزریق بوتاکس به پیشانی را افزایش می‌دهند. به طور کلی، میزان ماندگاری بوتاکس بین ۶ الی ۱۲ ماه است که این میزان قابل افزایش است؛ به گونه‌ای که باید به خوبی از آن مراقبت کرد تا عوامل خارجی بر روی آن تاثیر نگذارند. در ادامه به چند عامل موثر بر ماندگاری اثر بوتاکس اشاره می‌کنیم.

جنس پوست

یکی از موثرترین عواملی که بر میزان ماندگاری تزریق بوتاکس تاثرگذار است، جنس پوست و ماهیچه‌های صورت هستند. در برخی از افراد جنس ماهیچه‌ها و عضلات صورت بسیار ضخیم بوده که ممکن است میزان ماندگاری اثر بوتاکس را کاهش دهد. چراکه در این شرایط برای از بین بردن چین و چروک و اصلاح ایرادات صورت باید مقدار زیادی بوتاکس تزریق؛ این امر ممکن است عضلات صورت را بیش از حد فلج کند که هرگز توصیه نمی‌شود. در این مواقع بهتر است از سایر روش‌های کلینیکال نظیر لیفتینگ استفاده کنید که نتایج بهتری بر جای خواهند گذاشت.

بوتاکس پیشانی

البته، ناحیه مورد تزریق نیز تاثیر زیادی در ماندگاری بوتاکس دارد. مثلا، بوتاکس پیشانی تنها ۶ الی ۸ ماه ممکن است ماندگاری داشته باشد چراکه جزو عضلاتی است که به طور مکرر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که اگر افراد پس از تزریق بوتاکس به این ناحیه کمتر اخم کنند و پیشانی خود را هرگز خط نیاندازند، میزان ماندگاری بوتاکس دو برابر خواهد شد. گفتنی است که اثر بوتاکس در نواحی بزرگ نظیر گونه‌ها نیز سریع‌تر از بین می‌رود و بهتر است برای کسب نتایج بهتر از سایر روش‌های کلینیکال استفاده شود. البته، دلیل محبوبیت بوتاکس همین ویژگی موقتی بودن آن است و ماندگاری کم آن چیز عجیبی نیست.

روش زندگی روزمره

سبک زندگی یکی از مهمترین عوامل موثر بر ماندگاری اثر بوتاکس است. اگر قصد انجام عمل بوتاکس را دارید، بهتر است بدانید فعالیت‌های ورزشی سنگین باعث از بین رفتن سریع تر آثار بوتاکس می شود. بسیاری از ورزشکاران پس از انجام عمل بوتاکس متوجه از بین رفتن سریع آثار آن می‌شوند. دلیل این امر جنس نامرغوب بوتاکس نیست، بلکه فعالیت بدنی بیش از حد ورزشکاران است. افراد ورزشکار دارای سرعت متابولیسم بالایی هستند و در نتیجه سم بوتولینم یا همان بوتاکس را خیلی زود از بین می‌برند.

تغذیه مناسب، حفظ شادابی و نشاط پوست به شما کمک می کند تا مدت زمان بیشتری از مزایای بوتاکس بهره مند شوید.

میزان چین و چروک‌های پوست

یکی دیگر از مهمترین عواملی که بر روی ماندگاری بوتاکس تاثیر می‌گذارد، میزان چین و چروک‌های پوست است. معمولا، بوتاکس پیشانی با دقت زیادی انجام می‌شود، زیرا میزان چین و چروک در این ناحیه بسیار زیاد بوده و از بین بردن خطوط طبیعی آن هرگز توصیه نمی‌شود. از این رو، بهتر است پزشکانی را انتخاب کنید که از تجربه کافی برخوردار باشند و به راحتی محل دقیق تزریق بوتاکس را تشخیص دهند. تجربه پزشکان به آن‌ها کمک خواهد کرد که خطوط طبیعی صورت را از چین و چروک‌های پوست تشخیص دهد. این چین و چروک‌ها به دو گروه دینامیک و استاتیک تقسیم می‌شوند.

بوتاکس پیشانی

چین و چروک‌های استاتیک آن دسته از خطوطی هستند که همیشه بر روی صورت نمایان هستند و حتی در مواقعی که عضلات صورت هیچ حرکتی نکنند نیز قابل مشاهده خواهند بود. از بین بردن این نوع از چین و چروک‌ها با روش‌هایی غیر از بوتاکس امکان‌پذیر است. در مقابل، خطوط دینامیک تنها در مواقع خندیدن و اخم کردن نمایان می‌شوند و در حالت عادی هرگز قابل مشاهده نخواهند بود. معمولا، این خطوط با روش‌های ساده نظیر بوتاکس قابل رفع هستند.

مزایا و معایب بوتاکس پیشانی

عمل بوتاکس جزو محبوب‌ترین روش‌های زیبایی کلینیکال بوده و بسیاری از مردم از آن برای جوانسازی پوست خود استفاده می‌کنند. این روش مزایای منحصر بفردی دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. البته، معایبی هم دارد که نباید از دانستن آن غافل شد. به هر حال، هیچ عملی بدون عوارض نبوده و حتی ساده‌ترین جراحی‌ها نیز ممکن است عوارض شدیدی به همراه داشته باشند.

مزایای بوتاکس

از مزایای تزریق بوتاکس به پیشانی می‌توان به از بین رفتن خطوط متعدد این ناحیه اشاره کرد که مهمترین مزیتی این روش درمانی می‌باشد. عمل بوتاکس جزو روش‌های کم‌تهاجمی بوده و تنها با تزریق سم بوتولینم، عضلات صورت شل می‌شوند. نتایج بوتاکس کاملا موقتی است و پس از چند ماه از بین می‌روند؛ به گونه‌ای که در صورت پشیمانی فرد آثار آن تنها با تزریق چند سی‌سی آنزیم محو می‌شوند.

عمل بوتاکس می‌تواند از تعریق زیاد پوست جلوگیری کند. در مواردی مشاهده شده است که افراد پس از تزریق بوتاکس به پیشانی، سردردهای مزمن آن‌ها نیز از بین رفته است. از ویژگی‌های مهم این روش می‌توان به مقرون‌به‌صرفه‌ بودن آن نیز اشاره کرد.

معایب بوتاکس

همانطور که گفتیم هیچ درمانی بدون عوارض نیست. عمل بوتاکس پیشانی می‌تواند منجر به تورم و عفونت پوست در این ناحیه شود. در برخی از موارد مشاهده شده است که فرد پس از عمل بوتاکس دچار حساسیت‌های آلرژیک شده و پوست او تا چند ماه قرمز و کبود مانده است.

بوتاکس پیشانی

البته، عوارض دیگری نظیر سردرد، حالت تهوع، خارش، التهاب و قرمزی شدید نیز مشاهده شده است که همگی طبیعی بوده و پس از گذشت چند ساعت از عمل کاملا برطرف شده‌اند.

چه افرادی مجاز به انجام عمل بوتاکس پیشانی نیستند؟

عمل بوتاکس برای برخی از افراد مجاز نمی‌باشد. این افراد، کسانی هستند که دارای سیستم ایمنی بدن ضعیفی بوده و عضلات آن‌ها توان سازگاری با سم بوتولینم را ندارد. همچنین، زنان باردار یا شیرده تا اتمام دوران بارداری و شیردهی هرگز نباید عمل بوتاکس را انجام دهند. بسیاری از پزشکان به افرادی که دوران بارداری را گذرانده‌اند توصیه می‌کنند به مدت ۲ سال از انجام هرگونه عمل جراحی خودداری کنند.

انجام عمل بوتاکس پیشانی برای افرادی که ویروس تبخال در بدن آن‌ها فعال است نیز ممنوع می‌باشد. این افراد تنها زمانی مجاز به انجام این عمل هستند که ویروس تبخال را درمان و از بدن خود خارج کنند. به افرادی که داروهای ضد انعقادی با دوز بالا مصرف می‌کنند هرگز عمل بوتاکس توصیه نشده و در صورت انجام ممکن است سلامتی خود را به خطر بیاندازند.

تزریق بوتاکس پیشانی چگونه انجام می شود؟

چین و چروک در پوست معمولا در زیر عضله منقبض شده ایجاد می شود. به عنوان مثال ماهیچه پیشانی یک ماهیچه عمودی است و هنگامی که منقبض می شود (مانند زمانی که ابروهای خود را بالا می برید)، چین و چروک های ایجاد شده بصورت افقی خواهند بود. به همین ترتیب دو عضله که باعث ایجاد خطوط اخم می شوند، بین ابروها کمی به صورت افقی قرار گرفته اند، بنابراین هنگام انقباض، خطوط اخم به صورت عمودی ظاهر می شوند. بوتاکس به عضلاتی که باعث تحریک عصب به آن بافت ها می شود، تزریق می گردد.

پس از تزریق بوتاکس فعالیت عضلانی که باعث ایجاد خطوط اخم می شود کاهش می یابد و پوست صاف تر می شود. بدون داشتن عضله منقبض شده در زیر پوست، مدت زمان زیادی طول می کشد که پوست چروک شود. برای از بین بردن خطوط عمیق صورت که حتی در زمان استراحت نیز وجود داشته دارند، بوتاکس انتخاب مناسبی نیست. بهتر است برای این خطوط از پرکننده های پوستی استفاده شود. بوتاکس می تواند این خطوط را صاف تر کند اما راه حل دائمی نیست و برای همیشه آنها را از بین نمی برد.

بوتاکس پیشانی

تزریق بوتاکس پیشانی  حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد و معمولاً طی چند روز شاهد بهبودی وضعیت چین و چروک پوستتان خواهید بود. دو تا چهار روز زمان نیاز دارد تا بوتاکس به انتهای عصب عضلات منقبض کننده وصل شود. حدود ۱۰-۱۴ روز طول می کشد تا بوتاکس بیشترین تأثیر خود را بر پوست بگذارد.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار