|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۶۱

نمی‌دانید که چه نوع تختخوابی برای شما مناسب‌تر است؟ در این شرایط، لازم است بدانید توجه به چه مواردی در خرید تخت خواب اهمیت زیادی دارد.

خرید تخت خواب نیازمند داشتن اطلاعات مفیدی در مورد تخت خواب خوب و استاندارد است. پس با ما و نکات خرید تختخواب همراه باشید تا بهترین مدل تخت خواب را انتخاب کنید.

چطوری یه تخت خواب خوب انتخاب کنم؟

خواب یکی از مهم‌ترین کارکردهای بدن است. داشتن خواب نامناسب به دلیل خوابیدن روی یک تخت ناراحت و غیر استاندارد می‌تواند بر سلامتی، احساسات و قدرت تفکر ما تاثیر منفی بگذارد. بنابراین دانستن نکات خرید تختخواب مناسب، امری مهم و حیاتی است. 

تصمیم دارین تخت خواب بخرین؟ یا اینکه از مدل و طرح تخت خواب قدیمی خسته شدین و دنبال یه سبک تازه هستین؟ فرزندتون بزرگ شده و دیگه تخت خوابش براش کوچیکه؟ یا اینکه دارین تمامی دکوراسیون آپارتمان رو تغییر میدن و تخت خواب هم یکی از وسایلیه که باید عوض بشه؟

خرید تخت خواب

قبل از هر چیز باید بهتون بگم اگه یه زمانی هیچکدوم از طرح های تخت خواب موردنظر و پسندتون نبود میتونید بگید براتون طراحی بکنن یا نمونه آبجکت تخت خواب رو بهتون نشون بدن که بتونید از بین اونها بهترین و زیباترین و راحت ترینش و انتخاب بکنید.

در هر صورت لازمه بدونین قبل از خرید یه تخت خواب، نکاتی هست که اگه رعایت بشه بابت پولی که هزینه کردین همیشه راضی هستین و روش احساس راحتی خواهید داشت. به خصوص اینکه مهمترین وسیله اتاق خواب، تخت خوابه و اگه شما تخت خوبی داشته باشین، خواب راحت و روز پر انرژی ای خواهید داشت.

نکات مهم خرید تخت خواب که باید آن ها را رعایت کنید

1. ابتدا سایز تشک را مشخص کنید

در حال حاضر دو حالت برای شما وجود دارد. اولین حالت این است که تشک دارید و تنها به فکر خرید تخت هستید. یا دوم این که می خواهید هم تشک و هم تخت بخرید.

اگر حالت اول برای شما صدق می کند، باید ابعاد تشک را اندازه بگیرید و تخت خوابی را بخرید که کفی آن مناسب این سایز تشک باشد.

مطمئنا هر چه سایز تشک و تخت بزرگتر باشد، دکور اتاق خوابتان لوکس تر جلوه می کند و خواب آرام تری خواهید داشت. البته این آرامش برای افرادی که جثه بزرگی دارند و یا هنگام خواب بسیار غلت می خورند، روی تشک های بزرگ بیشتر حس می شود.

اما مانعی که دستتان را در انتخاب آزادانه ابعاد تشک و تخت می بندد، ابعاد اتاق است. برای رعایت این مورد، نکته دوم که در ادامه آورده ام را به خوبی یاد بگیرید.

2. ابعاد اتاق خواب و دیگر مبلمان را در نظر بگیرید:

یکی از اصول مهم طراحی داخلی، در نظر گرفتن فضای رفت و آمد است. طبق این موضوع ابعاد تخت خوابی که می خرید، به اندازه ای نباید باشد که فضای کمی برای حرکت در اتاق به وجود بیاید.

خرید تخت خواب

در واقع در بهترین حالت، بین قسمت های کناری و پایینی تخت با دیوار و دیگر مبلمان و اثاثیه، بهتر است 60 تا 90 سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد.

همچنین تخت خوابتان در موقعیت و ابعادی نباید باشد که مانع باز و بسته شدن درب اتاق و کمد دیواری و کشوهای دراور و میز آرایش شود.

نکته: البته برای این که خواب آرامش بخش تری داشته باشید، پیشنهاد می کنم که تخت را جلو پنجره یا جلو دیواری که درب اتاق در آن قرار دارد، نگذارید.

محل قرار گیری و چیدمان تخت خواب در اتاق خواب

– یک مثال برای انتخاب ابعاد تخت:

برای این که توضیحات بالا را به صورت عملی پیاده کنید، قدم به قدم مانند مثال زیر پیش بروید:

خرید تخت خواب

اتاقتان را اندازه بگیرید. در این مثال اتاق 2.5 در 3.5 متر است که مساحتی حدود 9 متر مربع دارد.

پلان اتاق را روی نرم افزار نقشه کشی یا کاغذ شطرنجی بکشید. پیشنهاد می کنم مانند این مثال هر مربع کوچک را 10 سانتیمتر در نظر بگیرید.

محل اجزای ثابت اتاق مثل درب، پنجره و کمد دیواری را روی پلان مشخص کنید و آن ها را با مقیاس بکشید.

تخت و مبلمان دیگر اتاق خواب که قابلیت جا به جایی دارند را روی کاغذ دیگر بکشید و آن ها را با قیچی جدا کنید. در این مثال یک تخت سایز 140، یک تخت سایز 160، یک میز آرایش 50 در 110، یک صندلی 40 در 40 و دو میز پاتختی 40 در 50 مورد استفاده قرار گرفته شده است.

حالت های مختلف چیدمان را امتحان کنید تا به بهترین گزینه برسید. 

نکته

در این مثال چیدمان را با تخت کوچک تر، یعنی سایز 140 آغاز کردم. مشکل چیدمان 1 و 2 این است که تخت جلو پنجره و دیوار درب اتاق قرار دارد.

همچنین اگر تخت مقابل دیوار سمت راست قرار بگیرد، مانع باز شدن درب اتاق می شود. پس این نوع چیدمان هم مناسب نیست.

با این توضیحات، محل قرار گیری تخت مقابل دیوار بالایی، مثل چیدمان 3 و 4 باید باشد. حالا این نوع چیدمان را برای تخت سایز 140 و 160 بررسی می کنیم.

همان طور که می بینید، در چیدمان 4 فضای بین تخت و صندلی میز آرایش محدود است. پس بهترین حالت چیدمان 3 و ابعاد تخت 140 در 200 می باشد.

خرید تخت خواب

3. مدل تخت خوابتان را تعیین کنید:

حالا که ابعاد تختان مشخص شده است، زمان این است که مدل مد نظرتان را تعیین کنید. خوشبختانه تخت خواب های موجود در بازار، تنوع بسیار بالایی دارند و تقریبا جوابگو هر سلیقه و نیازی نیز می باشند.

نکته: با کوچک تر شدن فضای خانه و اتاق ها، غالب مدل های بازار برای استفاده بهینه از فضای اتاق می باشند.

– تخت کشودار:

این مدل تخت ها، کشوهای متعددی دارند که می توانید از آن ها برای قرار دادان وسایلتان به صورت منظم و مرتب استفاده کنید.

– تخت جک دار:

زیر کفی این مدل تخت ها، جک های بالا برنده ای قرار داده شده است تا بتوانید زیر فضای آن را با وسایل چیدمان کنید. در واقع داخل تخت جک دار نسبت به تخت کشودار، وسایل بزرگ تری می توانید قرار دهید.

خرید تخت خواب

همچنین بهتر است وسایلی که به ندرت به آن ها نیاز دارید را زیر تخت جک دار قرار دهید، چرا که بالا بردن جک و تشک کمی دردسر دارد.

نکته: توجه داشته باشید که اگر جک کفی تخت بی کیفیت باشد، عملا کارایی تخت از بین می رود و در مواردی برای سلامتتان می تواند که خطر داشته باشد. پس حتما این نوع تخت را از برند معتبر و دارای ضمانت بخرید.

– تخت تاشو:

این مدل ها را در زمانی که نیاز ندارید، می توانید به راحتی در چهارچوبی که در دیوار نصب شده است، جمع کنید. در واقع تخت های تاشو بهترین گزینه برای فضاهای کوچک هستند که می توانید برای اتاق خودتان یا فرزندتان، سراغ خرید آن ها بروید.

نکته: مانند تخت جک دار، تخت تاشو را نیز بهتر است که از تولید کننده های معتبر بخرید.

– تخت باکسی:

تخت های باکسی، مینیمال، ساده و مقرون به صرفه هستند که نیاز به اسمبل ندارند. باید بدانید که اسم این نوع تخت، از شکل مکعبی یا باکسی آن ها گرفته شده است و به آن تخت باکس هتلی نیز می گویند.

خرید تخت خواب

اما دقت داشته باشید که تخت باکسی تاج ندارد و نسبت به مدل های دیگر، زیبایی و جلوه خاصی به اتاقتان نمی دهد.

نکته: این مدل تخت ها هم به صورت ساده و هم به صورت جک دار در بازار به فروش می رسد.

– تخت گرد:

یکی از مدل های فانتزی تخت خواب که می خواهم معرفی کنم، تخت های گرد هستند. اما باید بدانید که این تخت ها برای اتاق های بزرگ مناسبند و تنوع کمی در بازار دارند.

– ست سرویس خواب:

خیلی از مدل های تخت خواب علاوه بر تخت، دارای پاتختی، دراور، میز آرایش، آینه، عسلی و میز تحریر نیز می باشند. پیشنهاد می کنم که اگر قصد تهیه جهاز عروس و داماد را دارید و یا اگر می خواهید تغییر دکوراسیون کلی انجام دهید، سراغ خرید ست سرویس خواب بروید تا هارمونی و هماهنگی در اتاقتان ایجاد شود.

خرید تخت خواب

– تخت ساده:

این مدل تخت ها معمولی هستند و دارای کشو و امکانات مدل های دیگر که در بالا معرفی کردم نیستند و غالبا قیمت ارزان و مقرون به صرفه ای نیز دارند.

4. جنس تخت خواب را انتخاب کنید:

به طور کلی تخت ها را از نظر جنس، به چوبی، فلزی و پارچه ای می توانیم تقسیم بندی کنیم:

– تخت چوبی:

پر تنوع ترین و پرطرفدارترین تخت های بازار، تخت های چوبی هستند. علت آن هم مقاومت بالا و قابلیت شکل پذیری آسان این متریال زیبا است.

در واقع شما به آسانی می توانید این تخت ها را در هر رنگ و هر طرح مدرن یا کلاسیکی خریداری کنید و در اتاقتان قرار دهید.

نکته: یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت تخت چوبی، جنس چوب به کار رفته در آن است. همان طور که می دانید ام دی اف نسبت به نئوپان گران تر است و چوب از این دو مدل قیمت و کیفیت بالاتری دارد.

– تخت فلزی:

نسبت به چوب، فلز مقاومت بالاتری در برابر رطوبت و حشرات دارد، اما باید بدانید که تخت های فلزی ظرافت و زیبایی ندارند. به همین دلیل هم تنوع کم تری نسبت به مدل های چوبی دارند.

خرید تخت خواب

نکته: بهترین مکان برای قرار دادن تخت های فلزی، اتاق خواب با دکوراسیون صنعتی یا در خوابگاه ها است.

– تخت پارچه ای:

دقت داشته باشید که فریم و چهارچوب تخت های پارچه ای، چوب است که ابر و رویه پارچه ای یا چرمی روی آن قرار گرفته است.

باید در نظر داشته باشید که نگهداری از تخت پارچه ای در برابر اجسام نوک تیز، نسبت به مدل چوبی و فلزی سخت تر است و هم چنین نظافت دشوارتری نیز دارند.

نکته: به این نکته دقت داشته باشید که فشار اصلی تخت، بر روی کفی آن است. پس به جنس آن بیشتر از چهارچوب توجه کنید.

5. بر اساس سلیقتان طرح تخت را انتخاب کنید:

این که طرح تختی که خریداری می کنید، چگونه باشد، ابتدا به سلیقه و سپس به نوع طراحی اتاق و منزلتان بستگی دارد. با این توضیحات، اگر جلوه کلی منزلتان مدرن است، سراغ خرید تخت های ساده و امروزی بروید.

خرید تخت خواب

اما برای خانه های کلاسیک و نئوکلاسیک، تخت های ظریف کاری شده، بهترین گزینه هستند.

نحوه چیدمان تخت خواب

تخت را باید در اتاق به صورتی قرار دهید که قسمت سر به سمت دیوار باشد تا خارج شدن و داخل شدن از تخت برایتان راحت باشد.

قسمت بالای تخت (تاج) معمولاً مرتفع‌ترین قسمت هر تخت خواب است. همان قسمت سر یا قسمت بالش، می‌تواند جدا یا چسبیده به دیوار باشد.

حتماً برای خرید تخت خواب تمام دقت خود را به کار بگیرید. از هزینه کردن برای تخت خواب نهراسید. به دلیل آن‌که تخت خواب وسیله‌ای است که باید آرامش را برای شما بعد از روزی پرکار فراهم کند. اینگونه است که خستگی و ناآرامی خود را به راحتی فراموش خواهید کرد. تنها در این صورت دوباره انرژی خود را برای روز بعد به دست می‌آورید.

با هزینه کردن برای یک کالای خواب خوب و استاندارد از هزینه‌های بعدی درمان و دکتر در امانید. خرید یک تخت خواب استاندارد و مناسب، موردی اصلی است که باید توجهی ویژه به آن داشت. گاهی بر اثر استفاده از تخت خواب های غیر استاندارد صدمات غیر قابل جبرانی به اشخاص وارد شده است. برخی افراد مجبور شدند برای درمان به پزشک نیز مراجعه کنند. با انتخاب درست تخت خواب، بدن خود را در هنگام خوابیدن برابر این مشکلات ایمن کنید.

خرید تخت خواب

به این نکته توجه داشته باشید که به صورت میانگین هر فرد در طول شبانه روز ۸ ساعت را باید خواب باشد. ۸ ساعت، برابر با مدت زمان ساعات کار اداری می‌باشد. پس زمان کمی نیست و یک سوم از زندگی هر فرد است.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار