|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۶۵

قلمه زدن برگ انجیری کار سخت و زمانبری نیست. کافیست گره مناسب را پیدا کنید و از طریق قلمه گیاه را ریشه دار کنید.

قلمه زدن برگ انجیری یکی از ساده ترین روش ها برای تکثیر این گیاه زیا است. ما در امیدنیوز چند روش دیگر تکثیر برگ انجیری را به شما آموزش دادیم.

نگهداری برگ انجیری و قلمه زدن برگ انجیری در آب و خاک

برگ انجیری با برگ های قلبی شکل بسیار مورد توجه قرار می گیرد. معمولاً در خانه های مدرن فضایی در محدوده اتاق پذیرایی به آن اختصاص داده می شود. طبیعت خاص این گیاه سبب انتخاب آن به عنوان گل آپارتمانی شده است. برای روش تکثیر برگ انجیری بیشتر از روش قلمه زدن استفاده می شود.

برگ انجیری را به عنوان گیاهی بالا رونده می شناسند. این برگ ها در ابتدای ظهور به شکل قلبی و آن گاه کم کم به شکل پهن تر خواهند شد. همزمان با پهن تر شدن این برگ ها، بریدگی های خاصی بر روی برگ نمایان می شوند.

قلمه زدن برگ انجیری

از آن جایی که برگ انجیری به شکل قدی رشد می کند، بنابراین بیشتر افراد برای مستحکم شدن و حفظ تعادل آن از لوازم جانبی استفاده می کنند. برگ های این گیاه با فرم قلبی و لبه های صاف نمایان می شوند. تغذیه در تکثیر برگ انجیری اهمیت زیادی دارد.

میوه برگ انجیری

برگ انجیری در طول حیات خود ثمر دهی نیز دارد و میوه آن به شکل موز و با رنگ سبز سفید دیده می شود. این میوه طویل به طول ۱۵ سانتی متر می باشد. گونه های زیادی از برگ انجیری شناخته شده اند که تعداد آن ها در حال حاضر به ۵۰ عدد می رسد.

برگ انجیری در اسم لاتین با نام Swiss Cheese Plant معرفی می شود و به خانواده شیپوریان تعلق دارد. نام علمی آن Monstera deliciosa می باشد. این گیاه رشد خوبی در مناطق گرمسیری دارد. جزء گیاهان بومی جنگل های جنوب مکزیک و پاناما می باشد.

معمولاً برای درختچه ها یا گیاهان بومی شرایط رشد شبیه سازی می شود. به همین خاطر امکان تکثیر برگ انجیری در محیط داخلی منازل و گلخانه ها امکان پذیراست.

روش تکثیر برگ انجیری

قلمه زدن برگ انجیری

بهترین روش تکثیر برگ انجیری زیبا قلمه زدن هست که شما ابتدا باید شاخه مناسب را انتخاب کنید و سپس آن را با استفاده از قیچی و یا تیغ تیز برش بزنید . سپس داخل آب قرار بدین تا زمانی که ریه دار بشه و سپس به خاک منتقل کنید. این خلاصه ای از اقداماتی هست که ما باید انجام بدین که در ادامه به صورت کامل تمامی مراحل را توضیح خواهیم داد. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای این کار ابتداری بهار تا اواخر تابستان می باشد.

قلمه زدن برگ انجیری

ابتدا شما باید یک ساقه از گیاه را که دارای ۲ الی ۳ برگ هست انتخاب کنید و سپس از پایین گره با استفاده از یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی اقدام به برش کنید.

در عکس زیر میتونید محل دقیق برش را مشاهده کنید ، دقت داشته باشید که انتخاب محل مناسب برش (زیر گره) به شا در ریشه دهی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

ریشه دار کردن قلمه برگ انجیری

شما میتوانید برای ریشه دار کردن این گیاه از دو روش استفاده کنید که در روش اول به صورت مسقیم قلمه را در خاک میکارید .

در روش دوم ابتدا قلمه را با استفاده از آب ریشه دار میکنید و سپس به خاک منتقل میکنید که هر دو روش جواب میده ولی اگر مبتدی هستید از روش قلمه برگ انجیری در آب استفاده کنید.

قلمه زدن برگ انجیری

کاشت قلمه برگ انجیری در خاک

برای این کار شما باید یک گلدان با قطر حدودا ۱۹ الی ۲۲ سانتی را انتخاب کنید و با استفاده از خاک سبک (خاک کمپوست) پر کنید . سپس قلمه را با فاصله کمی از سطح خاک بکارید دقت کنید که جوانه انتهایی قلمه باید کاملا خاج از خاک باشد. حتما از یک چوب برای تکیه گاه شدن برای گیاه استفاده کنید.

میتونید برای بهتر شدن عمل ریشه دهی روی گیاه رو با استفاده از یک نایلون شفاشف بپوشانید . روزانه به مدت ۲ الی ۳ ساعت نایلون را بردارید تا گیاه دچر مشکلات قارچی نشه دمای مناسب برای نگهداری گلدان قلمه برگ انجیری ۲۱ درجه می باشد، گلدان ر در محلی با نور کافی قرار دهید.

ریشه دار کردن قلمه برگ انجیری در آب

ابتدا یک ظرف شیشه ای بزرگ را از آب بدون املاح پر کنید، آب بدون املاح آبی هست که به مدت ۲۴ ساعت در محیط نگهداری میشود تا تلکر و سایر موادی که برای تصفیه به آن اضافه میشود خارج بشه و سپس قلمه برش داده شده را در داخل آب قرار دهید.

همانطور که در عکس زیر مشاهده میکنید برای روش تکثیر برگ انجیری به اندازه ای قلمه را در آب قرار دهید که گره پایینی در آب قرار داشته باشد.

سعی کنید هر ۲ الی ۳ روز یکبار بستگی به شرایط نگهداری شما داره آب ظرف شیشه ای را تعویض کنید تا عمل ریشه دهی به خوبی انجام بشه تقریبا حدود ۱ ماه عمل ریشه دهی در آب به طول خواهد انجامید.

حال که گیاه شما ریشه داد آن را به گلدانی حدودا ۲۲ الی ۲۵ سانتی متری با خاک کمپوست + خاک باغچه منتقل کنید توجه داشته باشید که خاک نباید خیلی سنگین و یا خیلی سبک باشه و حتما از یک چوب برای نگهداره بودن گیاه استفاده کنید.

انتقال قلمه ریشه دار شده به خاک

حدود ۹ ماه بعد گلدان برای گیاه شما کوچک خواهد شد و همانند تصویر زیر ریشه های گیاه به اندازه ای خواهند شد که شما نیاز به تعویض گلدان پیدا خواهید کرد.

تکثیر برگ انجیری به روش خوابانیدن

ما در مطلبی جداگانه به روش تکثیر برگ انجیری از طریق خوابانیدن ساقه پرداختیم، ولی در این گیاه شما باید ریشه های هوایی گیاه را در یک گلدان جدید قرار دهید .

زمانی که عمل ریشه دهی انجام شد میتوانید گیاه جدید را از گیاه مادر جدا کنید و به هیمن راحتی یک گیاه برگ انجیری جدید خواهید داشت.

قلمه زدن برگ انجیری

روش تکثیر برگ انجیری از طریق کاشت بذر

تکثیر برگ انجیری از طریق بذر زمانبر و کمی دشوار است و توصیه نمی‌شود.اما با این حال می‌توانید به راحتی بذر برگ انجیری را از گلخانه ها تهیه کرده و در بستر دارای کمپوست بکارید. آن را در بهترین شرایط نگهداری کنید تا زمانی که بذر ها جوانه دهند و پس از بزرگ شدن آنها را در یک گلدان جدید و بزرگتر بکارید.

راه پیدا کردن گره در یک گیاه سالم

شاخه های برگ انجیری خود را با دقت نگاه کنید و به دنبال گره باشد.

گره یک برآمدگی کوچک یا بزرگ قهوه ای رنگ است و تنها راهی است که می‌توانید گیاه را با آن تکثیر کنید چرا که در نهایت تبدیل به ریشه می‌شود.

تهیه خاک مناسب برای برگ انجیری

دمای مناسب برای این گیاه بین ۱۳ تا کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. این گیاه در دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی گراد مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. ضمن اینکه در دمای کمتر از ۱۳ درجه سانتی گراد، توان مقاومتی چندانی ندارد اما باز هم قادر به تحمل دما تا منفی ۱۰ می باشد و در دمای پایین تر از منفی ۱۰، واکنش نامناسبی از خود نشان خواهد داد.

در تابستان هفته ای یک بار و در فصل زمستان هر ۱۴ روز آبیاری می گردد. این موضوع نشان می دهد که تکثیر برگ انجیری به میزان آبیاری متکی نمی باشد. برای انجام آبیاری به خشک شدن سطح خاک دقت کنید. سطح خاک بین دو آبیاری باید خشک شده باشد.

آبیاری برگ انجیری

کود دهی برای تکثیر برگ انجیری معمولاً هر یک ماه یک بار انجام می شود. البته ضرورت کود دهی را شما با نگاه به وضعیت گیاه تشخیص می دهید.

قلمه زدن برگ انجیری

رطوبت مورد نیاز برای این گیاه بین ۵۰ تا ۷۰ درصد می باشد. این نوع رطوبت به شکل غبارپاشی برای گیاه تامین می شود. این کار را در زمستان به هفته ای یک بار محدود کنید و در فصل گرم هفته ای ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

ریشه های هوایی گیاه را با قیم خزه دار به داخل خزه هدایت کنید و ابداً آن ها را قطع نکنید.

نکات مهم برای پرورش برگ انجیری

اگر برگ های برگ انجیری خشک و چروک می باشد، نشان دهنده آبیاری کم و نامطلوب است.

برگ ها خیلی شاداب و سبز نیستند یعنی نیاز به کود دهی وجود دارد و شما باید تغذیه مصنوعی را برای گیاه انجام دهید.

اگر گیاه دچار زخم و لکه های سیاه بر روی برگ هاست، یعنی محیطی که در آن قرار گرفته سرد است.

برگ ها از نظر ظاهری شکسته و ناقص شده اند، یعنی گیاه از نظر فیزیکی ضربه خورده است. بهتر است محل قرار دادن آن را عوض کنید.

قلمه زدن برگ انجیری

اگر گیاه رشد نمی کند، این موضوع نشان می دهد که نور کافی برای رشد و تکثیر برگ انجیری دریافت نمی شود.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار