|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۶۶

با شروع فصل گرما نیاز ما به دانستن اطلاعاتی برای درمان فوری اسهال که یکی از شایع‌ترین اختلالات گوارشی این فصل است، بیشتر می شود.

درمان فوری اسهال به شما کمک می کند تا یک بیماری خفیف اما خطرناک را هر چه سریعتر درمان کنید. با ما همراه شوید تا از درمان های خانگی این بیماری اطلاع یابید.

اسهال چیست ؟

نوعی بیماری است که طی آن مدفوع شکل و قوام طبیعی خود را از دست می دهد و به صورت روان، شل و آبکی از بدن دفع می شود.

همچنین تعداد دفعات دفع مدفوع در طول روز افزایش می یابد و فرد مکررا به دستشویی نیاز دارد. این بیماری انواع مختلفی دارد و می تواند در اثر عوامل متعددی به وجود بیاید و بسته به علایم و نشانه ها و علت اصلی ایجاد آن ممکن است از چندین ساعت تا چندین هفته طول بکشد.

علائم ابتلا به اسهال چیست ؟

فردی که به این بیماری مبتلا شده است بسته به این که از نوع خفیف است یا شدید می تواند علائم و نشانه های متفاوتی را نشان دهد. از مهم ترین علائم ابتلا به آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان فوری اسهال

مدفوع شل و آبکی

احساس نفخ شکم و دل پیچه

حالت تهوع و استفراغ

احساس فوریت برای دفع مدفوع

ضعف و خستگی

سردرد

خشک شدن دهان

تب

علت بروز اسهال چیست ؟

یکی از اصلی ترین دلایل بروز آن عفونت روده هاست. به طور کلی عفونت های باکتریایی ، ویروسی و انگل ها به عنوان عامل درجه یک برای این بیماری به خصوص اسهال شدید شناخته شده است. البته علاوه بر عفونت فاکتورهای دیگری هم وجود دارند که باعث بروز آن می شوند:

درمان فوری اسهال

حساسیت به انواع مواد غذایی

مصرف آب آلوده

بیماری های روده ای ( بیماری کرون روده، بیماری کولیت اولسراتیو )

مصرف مواد غذایی آلوده

عوارض ناشی از مصرف برخی داروها

پرتودرمانی

بیماری سلیاک

برخی سرطان ها

ابتلا به مشکل سوء جذب

پرکاری تیروئید

مسمومیت غذایی

مصرف بیش از حد و نادرست ملین ها

نوشیدنی های الکلی

مصرف فیبر بیش از اندازه

آنتی بیوتیک ها

عمل جراحی دستگاه گوارش

دیابت

سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS)

مسابقات دو

مسافرت

دلایل اصلی اسهال

تا به حال به این فکر کرده اید چرا اسهال می گیرید؟ این امر می تواند چندین دلیل داشته باشد. برخی از آن ها در زیر می بینید:

– حساسیت غذایی:گاهی اوقات آدم ها محصولاتی را مصرف می کنند که بدن شان نمی پذیرد. بدن تمایل دارد تا حد امکان این محصولات خوراکی را آزاد کند و همین امر باعث ایجاد اسهال می شود.

_ نوشیدن آب آلوده:تابه حال پیش آمده است جای جدیدی بروید و با خوردن آب دچار اسهال شده باشید؟ گاهی اوقات لازم نیست آب آلوده باشد که اسهال بگیرید. کافی است که خارجی باشد تا باعث شل شدن مدفوع شود.

درمان فوری اسهال

– بیماری های روده:انواع مختلفی بیماری های روده ای وجود دارد که آدم ها از آن ها رنج می برند. یکی از شناخته شده ترین نوع آن ها آی بی اس یا سندروم روده ی تحریک پذیر است. ابتلا به یک بیماری روده می تواند منجر به اسهال گاه و بیگاه شود.

اقداماتی برای پیشگیری از ابتلا به اسهال

از آنجایی که بیشترین موارد این بیماری به عفونت های روده مربوط می شود، رعایت بهداشت شخصی دست ها در پیشگیری از این بیماری یکی از مهمترین موارد است.

شستن مرتب دست ها با آب گرم و صابون پس از هر بار دستشویی رفتن و همچنین قبل از تهیه و صرف غذا

جداسازی مواد غذایی خام از مواد غذایی پخته

شستشوی کامل و ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات

مصرف آب آشامیدنی بهداشتی

پرهیز از مصرف غذاهای تاریخ گذشته

تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن سطوح مختلف سرویس بهداشتی و حمام

ضدعفونی کردن ظروف و وسایل آشپزخانه

جدا نگه داشتن ظرف غذای حیوانات خانگی

پختن کامل گوشت

اجتناب از مصرف غذاهای دریایی خام

درمان اسهال با 5 درمان خانگی ساده و سریع الاثر

1. درمان اسهال در خانه با داروی ضد اسهال

برخی افراد اسهال را چیزی بیش از یک عامل آزار دهنده ی خفیف نمیبینند و اجازه می دهند که دوره خودش را، به خصوص که برخی از اسهال ها کمتر از ۲۴ ساعت طول می کشد، طی کند. ممکن است نزدیک خانه یا حمام بمانید و مایعات و الکترولیت‌ها را برای جلوگیری از کم‌آبی بدن خود استفاده کنید.

اما اگر نتوانید در خانه بمانید چه؟

در این مورد، مصرف یک داروی ضد اسهال ممکن است پس از اولین دوز، مدفوع شل را کاهش دهد و یا نیز آن را کاملاً از بین ببرد.به دنبال محصولات و داروهایی بدون نسخه مانند Imodium یا Pepto-Bismol باشید که به ترتیب دارای ترکیبات لوپرامید و بیسموت ساب سالیسیلات هستند.

درمان فوری اسهال

۲. درمان خانگی دل پیچه با آب برنج

آب برنج یکی دیگر از داروهای سریع و موثر برای اسهال است. ۱ فنجان برنج و ۲ فنجان آب را حدود ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که آب کدر رنگ شود بجوشانید. برنج را صاف کرده و آب آن را برای مصرف نگه دارید. آب برنج نه تنها مایعات کافی بدن شما را برای جلوگیری از کم آبی تامین می کند، بلکه می تواند مدت زمان اسهال شما را نیز کاهش دهد. آب برنج دارای اثر چسبندگی در دستگاه گوارش است که در نتیجه این عمل باعث میشود مدفوع سفت تر و حجیم تر شود.

۳. درمان اسهاب در خانه با مصرف پروبیوتیک ها

مصرف مکمل های پروبیوتیک یا خوردن غذاهای پروبیوتیک مانند برخی از مارک ها و برند های خاصی از ماست نیز ممکن است اسهال را متوقف کند. گاهی اوقات، اسهال ناشی از عدم تعادل باکتری در روده است. پروبیوتیک ها با ارائه سطح بالاتری از باکتری های خوب و مفید به بازیابی تعادل آن کمک می کنند. این عمل می تواند عملکرد طبیعی روده را بهبود بخشد و طول مدت اسهال را کوتاه کند.

۴. آنتی بیوتیک ها

اسهال ناشی از باکتری یا انگل ممکن است که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.در این مورد، اسهال ممکن است پس از تماس با غذا یا آب آلوده که اغلب در هنگام مسافرت رخ میدهد ، اتفاق بیفتد. به خاطر داشته باشید که اگر عفونت های ویروسی باعث اسهال شوند، آنتی بیوتیک ها بی اثر هستند.این نوع اسهال باید سیر طبیعی خود را طی کند.

۵. درمان خانگی دل پیچه با رژیم غذایی BRAT

رژیم غذایی معروف به BRAT نیز ممکن است اسهال را به سرعت تسکین و متوقف کند. BRAT مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست است. این رژیم غذایی به دلیل داشتن ماهیت نرم و ملایم غذاها و این واقعیت که آنها غذاهایی نشاسته ای و کم فیبر هستند، بسیار موثر است. این غذاها برای حجیم شدن مدفوع در دستگاه گوارش دارای اثر چسبندگی هستند. از طرفی دیگر این غذاها بی مزه هستند،که این خود باعث میشود کمتر معده شما را تحریک یا اسهال را بدتر کنند. در کنار این موارد، می توانید کراکر نمکی، آب گوشت شفاف و سیب زمینی را نیز مصرف کنید.

درمان فوری اسهال

6 خوراکی برای درمان خانگی اسهال

راه‌های طبیعی درمان خانگی اسهال به خصوص برای نوزادان و کودکان نسبت به درمان‌های دارویی ارجحیت دارد. برخی از درمان‌های خانگی برای اسهال که تغذیه و هیدراتاسیون کافی را تقویت می‌کنند عبارتند از:

1. آب طعم‌دار

آب طعم‌دار یک راه عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن در هنگام تشدید اسهال است. شما می‌توانید به این روش در منزل آب طعم‌دار تهیه کنید: 1 لیتر یا حدود 4 فنجان آب سرد را با 5 برگ نعنا، 1 قاشق غذاخوری آب لیمو یا ¼ لیموی تازه، 2 برش هندوانه سایز متوسط بدون پوست در ظرفی ریخته و مخلوط کنید.

2. سوپ هویج

هویج برای درمان اسهال بسیار توصیه می‌شود زیرا سرشار از مواد مغذی مانند سدیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است. این مواد مغذی برای بهبود بیماری مهم بوده و به حفظ تغذیه و هیدراتاسیون کمک می‌کنند. برای تهیه سوپ هویج ابتدا 5 عدد هویج سایز متوسط، 1 عدد سیب زمینی سایز متوسط و ¼ کدو پوست کنده را به قطعات کوچک خرد کنید و در قابلمه‌ای با حدود 1 لیتر آب و کمی نمک به دلخواه بریزید.

پس از پخته شدن، سبزیجات و آب را با استفاده از مخلوط کن یا مخلوط کن دستی تا زمانی که مخلوط به قوام خامه‌ای برسد مخلوط کنید. اگر خیلی غلیظ بود می‌توانید آب بیشتری اضافه کنید تا به غلظت دلخواه خود برسید. سپس 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را اضافه کرده، هم بزنید و سرو کنید.

3. شربت هویج و سیب

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای کاهش سرعت اسهال استفاده از سیب و هویج رنده شده است؛ زیرا اینها غذاهای سبکی هستند که به راحتی هضم می‌شوند. نصف هویج رنده شده، نصف سیب رنده شده و ¼ فنجان عسل را به مدت 30 دقیقه روی حرارت کم بپزید.

سپس اجازه دهید خنک شود و در یک ظرف شیشه ای در بسته قرار دهید. در صورت ابتلا به اسهال می‌توانید روزانه 2 قاشق چایخوری از آن میل کنید. این شربت را می‌توان به مدت 1 ماه در یخچال نگهداری کرد.

4. دم‌نوش چای بابونه

چای بابونه با برگ‌های گواوا یک گزینه طبیعی عالی برای درمان اسهال است. برگ‌های گواوا و بابونه حاوی خواص ضد اسپاسم هستند که حرکات روده را کاهش داده و مدفوع را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. در واقع این دمنوش به حجیم‌تر شدن مدفوع کمک کرده و باعث جذب بیشتر آب در روده می‌شود.

درمان فوری اسهال

یک مشت گل بابونه، 10 برگ گواوا و 250 میلی‌لیتر (1 فنجان) آب را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد. سپس از روی حرارت بردارید، در قابلمه را بپوشانید و بگذارید خنک شود. چای آماده شده را صاف کرده و جرعه‌های کوچکی از آن را چند بار در طول روز بنوشید. این چای باید بدون شکر مصرف شود، زیرا شکر می‌تواند اسهال را بدتر کند. بنابراین بهتر است چای را با عسل شیرین کنید.

5. چای برگ گواوا و آووکادو

یک راه عالی دیگر برای کاهش حرکات مکرر روده، نوشیدن چای برگ گواوا است. افزودن یک دانه آووکادوی برشته شده نیز به کاهش اسهال و جلوگیری از عفونت‌های احتمالی روده کمک می‌کند. 40 گرم برگ گواوا و 1 لیتر (حدود 4 فنجان) آب را در قابلمه‌ای بریزید و بگذارید بجوشد. سپس از روی حرارت بردارید، اجازه دهید خنک شود، و بعد 1 قاشق غذاخوری پودر آووکادوی برشته شده یا پودر هسته آووکادو را اضافه کنید، خوب به‌هم بزنید و بنوشید. این چای را هم بهتر است به جای شکر با عسل شیرین کنید.

برای تهیه پودر هسته آووکادو، هسته آووکادو را در سینی بچینید و در فر کاملا بپزید. سپس آن را در مخلوط کن یا غذاساز پودر کنید. این پودر را در یک ظرف شیشه‌ای در بسته نگهداری کنید.

6. پنکیک موز نارس

موز نارس به دلیل داشتن مقادیر زیادی پکتین برای درمان اسهال بسیار مفید است. پکتین ماده ای است که به طور طبیعی جذب آب را در روده‌ها افزایش داده و باعث می‌شود مدفوع مایع کمتری داشته باشد. 2 عدد موز کوچک و نارس و 2 عدد تخم مرغ متوسط را در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید. مخلوط را در ظرفی بریزید و 100 گرم آرد و 1 قاشق چایخوری دارچین را به آن اضافه کنید. هم بزنید تا خمیر خامه‌ای شکل شود.

درمان فوری اسهال

مقداری از این خمیر را در یک ماهیتابه نچسب بریزید. اجازه دهید 3 تا 4 دقیقه روی حرارت ملایم بپزد. سپس آن را برگردانید و صبر کنید تا طرف دیگر پنکیک‌ها هم بپزد. آنقدر این کار را تکرار کنید تا از تمام خمیر استفاده کنید. در انتها روی پنکیک‌ها را عسل بریزید و سرو کنید.

در صورت ابتلا به اسهال چه غذاهایی بخوریم و چه موقع آن ها را مصرف کنیم ؟

از مایعات بیشتر استفاده کنید

آب ، چای کم رنگ، آب سیب و ژلاتین می تواند در صورت ابتلا به اسهال موثر واقع شود. این مایعات روده های شما را از فعالیت بیش از حد حفظ می کنند و در جلوگیری از اسهال موثر خواهند بود.

- تعداد وعده های غذایی خود را افزایش اما مقدار آن را کم کنید :

با این کار بدن شما هنگام گوارش مواد غذایی به یکباره با حجم بالا مواجه نمی شوند و گوارش را بهتر انجام می دهند.

- 2 روز بعد از بهبودی رژیم مایعات را شروع کنید:

دو روز پس از گذشت اسهال، رژیم مایعات را شروع کنید و از غذاهای با فیبر کم استفاده کنید که رژیم برای شما قابل تحمل باشد . این رژیم باعث می شود که حساسیت روده ها کاهش پیدا کند و مواد مغذی هم به بدنتان برسد. بعد از هر بار اسهال ، حداقل یک لیوان مایعات بنوشید تا بدن شما با کم آبی مواجه نشود.

درمان خانگی اسهال

غذاهایی که نباید خورد

غذاهای سرخ‌شده و چرب برای کسانی که دچار اسهال شده‌اند، مضر است. همچنین نباید غذاهایی را که فیبر زیاد دارند مصرف کنید، مانند سبوس و میوه‌ها و سبزیجاتی که باعث افزایش نفخ می‌شوند. اینجا غذاهایی را معرفی می‌کنیم که باید در مواقع ابتلا به اسهال از خوردن آنها اجتناب کرد:

شیرین‌کننده‌های مصنوعی (که در آدامس، نوشابه‌های رژیمی و مواد جایگزین‌ شکر وجود دارد)؛

لوبیا؛

انواع توت‌ها؛

کلم بروکلی؛

کلم؛

گل کلم؛

نخود؛

قهوه؛

ذرت؛

بستنی؛

شیر؛

نخودفرنگی؛

فلفل؛

درمان فوری اسهال

چای؛

آلو؛

سبزیجات با برگ‌های سبز (مثل کاهو).

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار