|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۷۲

نحوه نگهداری بنفشه آفریقایی در منزل چندان کار سختی نیست و همین باعث شده پرورش این گل در آپارتمان ها روز به روز بیشتر شود.

نگهداری بنفشه آفریقایی کار سختی نیست ولی باید حتما باید روش های نگهداری و شرایط ویژه آن را بدانید. در این مقاله مطالب آموزنده ای را جهت آموزش نحوه و طریقه صحیح نگهداری از گیاه بنفشه آفریقایی گرد آوریم .

مشخصات بنفشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی (African violet) دارای گونه های متنوعی است. این گیاه گلدار، دارای گل هایی به رنگ های بنفش، آبی، سفید، صورتی، قرمز، زرشکی و ارغوانی می باشد.

برگ های بنفشه آفریقایی به شکل مخمل و کرک دار با رنگ سبز تیره بوده و گیاهی مناسب برای منازل و محل کار به حساب می آید. علاوه بر این خواص بنفشه آفریقایی سبب شده این گیاه به یکی از محبوب ترین گیاهان تبدیل شود.

نگهداری بنفشه آفریقایی

شرایط پرورش و نگهداری از گل بنفشه آفریقایی در آپارتمان

آبیاری مورد نیاز

یکی از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید این است که ریشه بنفشه آفریقایی به رطوبت زیاد بسیار حساس است. علاوه بر ریشه نیز برگ ها و گل آن نیز رابطه خوبی با قطرات آب ندارند. بنابراین باید به این نکته دقت کنید که هرگز از اسپری آب برای برگ های آن استفاده نکنید.

یکی از روش های آب دادن به این گیاه به این صورت می باشد که در فاصله دو آبیاری خاک گلدان را چک کرده و در صورت مرطوب بودن از آبیاری مجدد پرهیز کنید. اما یکی از بهترین شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی این است که از زیر گلدانی های عمیق و گود برای آبیاری آن استفاده کنید. به این صورت که داخل زیر گلدانی را پر از آب کنید و اجازه دهید بنفشه، آب مورد نیاز خود را از طریق ریشه و سوراخ ایجاد شده در ته گلدان دریافت کند.

دمای مورد نیاز برای نگهداری از بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی یکی از گل هایی است که به آب و هوای معتدل علاقه مند است. بنابراین بهتر است هنگام نگهداری از بنفشه آفریقایی در آپارتمان، دمای اتاق را بین 18 تا 26 درجه سانتی گراد نگه دارید. چرا که هوای بیشتر از 26 درجه باعث سوختن گل های بنفشه و دمای پایین تر از 18 درجه سبب عدم رشد این گیاه می شود.

لازم به ذکر است که این گیاه در دمای کمتر از 13 درجه به طور کامل توانایی خود را برای زنده ماندن از دست داده و خشک می شود. بنابراین بهترین روش پرورش و نگهداری گل بنفشه آفریقایی در زمستان به این گونه است که با استفاده از وسایل گرمایشی، دمای خانه را به 18 درجه برسانید.

نور مورد نیاز برای رشد

به طور کلی باید به یاد داشته باشید که بنفشه آفریقایی نور طبیعی ساختمان و پشت پنجره را، به نور بسیار زیاد و مستقیم ترجیح می دهد. چرا که نور شدید باعث سوختن گلبرگ های آن می شود. اما به یاد داشته باشید که نور کم نیز باعث می شود گیاه توانایی کامل برای گلدهی را از دست بدهد.

بنابراین بهترین روش نگهداری از بنفشه آفریقایی این است که گلدان را پشت پنجره قرار دهید تا کل روز را در معرض نور غیر مستقیم خورشید باشد. اگر تابستان های محل زندگی شما نور بسیار شدید آفتاب دارد، هنگام اولین واکنش گل به نور آفتاب که معمولا از سوختن برگ ها شروع می شود، سعی کنید جای آن را عوض کنید.

میزان رطوبت محیط

شرایط نگهداری از گل بنفشه آفریقایی ایجاب می کند که رطوبت اتاق یا ساختمان را برای آن بین 50 تا 60 درصد نگه دارید. بنابراین اگر از گلخانه برای پرورش آن استفاده نمی کنید باید با استفاده از وسایل تهویه هوا یا بخار آب، محیط را برای این گل مطلوب نگه دارید. باید به خاطر داشته باشید که رطوبت بیش از حد هوا نیز ممکن است باعث ایجاد بیماری های قارچی برای آن بشود. بنابریان باید سعی کنید رطوبت خانه را کنترل کنید. همچنین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی لازم است از قارچ کش هایی مانند قارچ کش مانکوزب برای بنفشه آفریقایی استفاده کنید.

نگهداری بنفشه آفریقایی

خاک مناسب برای پرورش بنفشه آفریقایی

بهترین ترکیب برای خاک مناسب این گل، مخلوط خاک برگ و پرلیت است. چرا که خاک این گیاه باید قابلیت زهکشی بالا را داشته باشد تا رطوبت اضافی را عبور دهد. به همین دلیل باید از پرلیت در ترکیب آن استفاده کرد. علاوه بر این باید مواد مغذی خوبی داشته باشد تا گل ها به خوبی رشد کنند. بنابراین خاک برگ برای نگهداری از بنفشه آفریقایی بهترین گزینه است. اگر از خاک برگ عمده برای آن استفاده می کنید سعی کنید قبل از تعویض آن، خاک گلدان را ضد عفونی کنید تا از عدم وجود آفات گیاهی مطمئن شوید.

گلدان مناسب برای پرورش بنفشه آفریقایی و نحوه تعویض آن

اولین نکته ای که باید هنگام پرورش و نگهداری از بنفشه آفریقایی و تهیه گلدان برای بنفشه آفریقایی به آن دقت کنید این است که سوراخ های کافی در ته گلدان ایجاد کرده تا آب اضافی آن خارج شود و ریشه نگندد. علاوه بر این لازم است هنگام تهیه این گلدان ها، به جای تهیه گلدان سفالی از گلدان پلاستیکی استفاده کنید.

نگهداری بنفشه آفریقایی

چرا که گلدان سفالی در فصل های سرد سال باعث انتقال سرمای بیشتر به ریشه می شود. زمان مناسب تعویض گلدان نیز بستگی به اندازه رشد ریشه دارد. بنابراین سعی کنید هنگام انجام زهکشی خاک اندازه ریشه ها را به دقت بررسی کنید و زمانی که متوجه شدید اندازه ریشه ها از گلدان بزرگتر شده است، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. از آنجایی که این گیاه ریشه های بسیار ظریف و حساس دارد، هنگام جابجایی گلدان باید مراقب آن ها باشید.

طریقه نگهداری از بنفشه آفریقایی با تغذیه و کود دهی صحیح

باید این مورد را در نظر بگیرید که گیاهانی که در تمام فصول گل دارند، یا آن هایی که میوه می دهند همیشه به میزان بالاتری از مواد مغذی احتیاج دارند. بنابراین هنگام فراهم آوری شرایط مناسب برای نگهداری از گل بنفشه آفریقایی در منزل باید به تغذیه آن توجه ویژه داشته باشید. چرا که زیبایی و دوام گل های آن به طور کامل بستگی به میزان دریافت مواد مغذی دارد.

نگهداری بنفشه آفریقایی

بنابراین بهتر است از انواع کودهای شیمیایی که میزان فسفر و نیتروژن بالایی دارند استفاده کنید. برای این منظور می توانید از فروشگاه های فروش خاک و کود برای گیاهان، کودهای npk مخصوص گلدهی را تهیه کرده و هر دو هفته یکبار خاک گیاه را با آن مغذی کنید.

آفت بنفشه آفریقایی

ممکن است گاهی اوقات با وجود شرایط مناسب نگه داری از گیاه بنفشه آفریقایی آفات و کنه ها موجب به خطر افتادن سلامت این گیاه شوند. در ادامه به معرفی رایج ترین آفات بنفشه آفریقایی خواهیم پرداخت.

سفیدک پودری (سفیدک حقیقی)

گاهی اوقات ممکن است بر روی برگ های این گیاه لکه های سفید رنگی مانند آرد مشاهده نمایید. این مسئله یک بیماری قارچی بوده که در شرایط سرد به وجود می آید و موجب خشک شدن گیاه خواهد شد. می توانید از سموم خانگی برای رفع این آفت استفاده نمایید.

نگهداری بنفشه آفریقایی

شپشک

شپشک ها بر روی سطح برگ ها یا دم برگ قرار می گیرند. و با مکیدن شیره گیاه رشد آن را متوقف خواهند کرد.

شته ها

شته ها از شیره ی بنفشه آفریقایی تغذیه می کنند. به همین دلیل باعث زردی برگ های این گیاه می شوند.

باتریتیس

باتریتیس ها ضایعه های کوچک موجود بر روی گلبرگ های این گیاه می باشند. که سبب کاهش گلدهی بنفشه آفریقایی می شوند. در زمان مواجه شدن با این آفت بهتر است از اسپری های قارچ کش استفاده کرده و از قرار دادن گیاه در مکان های با رطوبت بالا خودداری نمایید.

نگهداری بنفشه آفریقایی

سیکلامن

سیکلامن نوعی کنه ی هشت پا به رنگ قهوه ای یا سفید می باشد. این کنه ها در بخش های مختلف گیاه بنفشه آفریقایی مانند ساقه و گل رشد می کنند. اگر برگ های گیاه خم شده یا به هم بپیچد به احتمال زیاد کنه سیکلامن بر روی آن در حال رشد و تغذیه از برگ ها می باشد.

زنگ بوتری تیس (Botrytis Blight)

از دیگر بیماری های قارچی که گیاه را تهدید می کند زنگ بوتری تیس نام دارد. که سبب می شود برگ های این گیاه به حالت زنگ زده تبدیل شوند. وجود لکه های قهوه ای یا خاکستری بر روی برگ ها نشان از بروز این بیماری قارچی در گیاه دارد. برای درمان این بیماری قارچی باید بعد از حذف برگ های آلوده، توسط اسپری قارچ کش گیاه را اسپری کنید.

نماتد

نماتد گره ریشه یکی دیگر از آفات گیاه بنفشه آفریقایی می باشد. که سبب ضعیف شدن و کوتاه قد شدن گیاه خواهد شد. معمولا این آفت سبب ایجاد گره هایی در ریشه و به دنبال آن ضخیم شدن برگ ها می شود.

خواص درمانی گیاه بنفشه

گیاهان دارویی خواص بسیاری داشته و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر می باشد. یکی از گیاهان دارویی موثر در رفع بسیاری از بیماری ها گیاه بنفشه بوده که ما در ادامه به توضیحات بیش تری از خواص این گیاه خواهیم پرداخت.

نگهداری بنفشه آفریقایی

خواص گل بنفشه برای ریه

بر طبق نظر محققات طب سنتی مصرف دمنوش گل بنفشه در پیشگیری از سرطان ریه موثر می باشد. شربت یا مربای گل بنفشه می تواند برای درمان سرفه هایی که بر اثر خشکی و گرما به وجود می آیند مفید باشد و باعث نرم شدن مجاری تنفسی و ریه خواهد شد.

از جمله خواص گل بنفشه آفریقایی ، پاکسازی ریه ها در زمان آلودگی استفاده می شود. این گیاه در فصل بهار رشد می کند و برگ و گل های آن سرشار از اسید سالیسیک و آلکالوئیدی می باشند.

برای تهیه ی دمنوش گل بنفشه می توانید 70 گرم برگ تازه ی گیاه را بعد از شست و شو با نیم لیتر آب بجوشانید. بعد از گذشت 12 ساعت که رنگ محلول سبز شد آن را از صافی رد کرده و هر 2 ساعت یک بار مصرف نمایید.

خواص گل بنفشه برای کودکان

از دیگر خواص بنفشه آفریقایی می توان به رفع گرفتگی بینی در کودکان اشاره کرد. گرفتگی بینی از جمله مشکلاتی است که نوزادان و کودکان با آن رو به رو می شوند. استفاده از بخور جوشانده ی گل بنفشه می تواند گرفتگی و انسداد بینی را برطرف کند.

می توانید یک یا دو قطره از جوشانده را به کمک قطره چکان در بینی کودک یا نوزاد بریزید. برای تهیه ی این جوشانده کافی است 10 گرم گل بنفشه به همراه یک لیتر آب را به مدت 3 دقیقه جوشانده و از صافی عبور دهید.

خواص گل بنفشه برای قاعدگی

روغن گل بنفشه خواص بسیاری در سلامت پوست و مو، کاهش استرس، درمان بی خوابی و تسکین درد دارد. یکی از بهترین خواص گل بنفشه آفریقایی کاهش دردهای قاعدگی است. ماساژ این روغن بر روی کمر باعث از بین رفتن دردهای قاعدگی خواهد شد.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار