|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۸۸

تهیه خورش فسنجان با مرغ که یکی از لذیذترین و مجلسی ترین خورش های ایرانی البته بعد از قورمه سبزی است بسیار ساده است.

تهیه خورش فسنجان با مرغ خیلی راحت است فقط نیاز به زمان دارید تا خورش شما حسابی جا بیفتد. البته که باید به چند نکته ای هم توجه کنید. با ما همراه شوید.

تهیه خورش فسنجان با مرغ

خورش فسنجان با مرغ یکی از خورش های بسیار محبوب در میان ایرانیان است که با روش های متنوعی درست می شود. این خورش، یک خورش اصیل ایرانی است که با گردوی آسیاب شده و رب انار طبخ می شود. این خورش را می توان به صورت ترش یا ملس تهیه نمود. در این خورش می توان از گوشت گوسفندی، مرغ یا گوشت چرخ کرده استفاده شده است. این خورش را می توان در کنار لیمو ترش تازه و سبزی و برنج سفید با کته سرو نمود.

مواد لازم برای ۴ نفر

سینه یا ران مرغ ۴ تکه

گردوی چرخ کرده ۴۰۰ گرم

رب انار ۴ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی ۱٫۵ قاشق غذاخوری

پیاز ۲ عدد

شکر ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

 تهیه خورش فسنجان با مرغ

طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ

مرحله اول

برای تهیه خورش فسنجان خوشمزه با مرغ ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و پیاز را به همراه کمی روغن به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم.

مرحله دوم

پس از اینکه پیاز سبک شد، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. در ادامه تکه های گوشت مرغ را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی سرخ می کنیم.

نکته: به سلیقه خود می توانیم گوشت مرغ را به صورت تکه های کوچک مانند گوشت خورشتی هم استفاده کنیم.

مرحله سوم تهیه خورش فسنجان با مرغ 

پس از اینکه تمام قسمت های گوشت مرغ سرخ شدند، ۳ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آب شروع به جوشیدن کند. حالا کف های سفید رنگ روی سطح آب را می گیریم و دور می ریزیم.

نکته: گرفتن کف های خارج شده از گوشت مرغ باعث می شود در پایان فسنجون خوشمزه تر و خوش عطرتری داشته باشیم.

مرحله چهارم

در این مرحله درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت مرغ به مدت ۳۰ دقیقه نیم پز شود. در حین پخت گوشت مرغ، یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم.

 تهیه خورش فسنجان با مرغ

مرحله پنجم تهیه خورش فسنجان با مرغ 

حالا گردوی چرخ شده را به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگ آن کمی تیره شود. در ادامه یک پیمانه آب سرد روی گردو می ریزیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم بپزد و به خوبی روغن بیندازد.

مرحله ششم

در این مرحله پس از اینکه گردو کمی روغن پس داد، رب گوجه فرنگی را به همراه رب انار به قابلمه حاوی گردو اضافه می کنیم و با هم ترکیب می کنیم. در صورت تمایل می توانیم رب گوجه فرنگی را قبل از اضافه کردن سرخ کنیم.

مرحله هفتم

بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از اضافه کردن رب ها، گوشت مرغ نیم پز شده را به قابلمه اضافه می کنیم، سپس ۲ لیوان آب سرد به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش به مدت ۳۰ دقیقه دیگر با حرارت ملایم بپزد.

مرحله هشتم تهیه خورش فسنجان با مرغ 

پس از ۳۰ دقیقه که خورش تقریبا آماده شد، طعم آنرا می چشیم و مقداری نمک اضافه می کنیم. در صورتی که بخواهیم طعم خورش خیلی ترش نباشد، شکر را نیز اضافه می کنیم و اجازه می دهیم چند جوش با خورش بزند.

 تهیه خورش فسنجان با مرغ

مرحله نهم

این خورش هم مانند دیگر غذاهای سنتی ایرانی هر چقدر با حرارت ملایم تر و زمان طولانی تر بپزد خوشمزه تر خواهد شد. در نهایت خورش را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه برنج یا کته سرو می کنیم.

نکات طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ 

گردوی مناسب فسنجان

یکی از مشکلات رایج در تهیه خورش فسنجان این است که با اینکه تمام مراحل را با دقت مرحله به مرحله انجام می دهیم باز هم خورشتی که درست می کنیم به خوبی روغن نمی اندازد. همانطور که مطمئنا می دانید مهم ترین ماده تشکیل دهنده خورش فسنجان گردو است.

 تهیه خورش فسنجان با مرغ

به همین دلیل باید برای گردوی مورد استفاده در فسنجون حتما از نوع مرغوب و تازه آن استفاده شود تا بتوانید خورشی خوشمزه و پر روغن طبخ کنید. بهترین نوع گردو برای پخت خورش فسنجان گردوهایی هستند که اولا از نوع ایرانی و پر روغن هستند؛

دوم اینکه گردوها کهنه نباشند یعنی سالیان زیادی از خشک شدن آنها نگذشته باشد. هر زمان خواستید برای فسنجان گردو بخرید ، مغز گردو را بین دو انگشت خود فشار دهید و خرد کنید اگر دست تان کمی چرب شد ، آن گردو برای پخت فسنجون مناسب است.

خورش فسنجان با گوشت اردک یا غاز

خورش فسنجان در شهرهای مختلف ایران به طور معمول با گوشت چرخ کرده قلقلی یا گوشت مرغ تکه ای طبخ می شود ، اما در استان گیلان و مازندران این خورش را بیشتر با گوشت حیواناتی مانند اردک و غاز تهیه می کنند.

برای اینکه خورش فسنجان را با گوشت اردک یا غاز تهیه کنید فقط کافیست گوشت مرغ را از دستور بالا حذف کرده و گوشت اردک را جایگزین کنید. فقط یک نکته مهم را در نظر داشته باشید که گوشت اردک های بزرگ نسبت به گوشت مرغ زمان بیشتری برای پخت کامل نیاز دارد.

خورش فسنجون با گوشت قرمز

اگر بخواهید خورش فسنجان را با گوشت قرمز تهیه کنید، می توانید از روش های متنوعی استفاده کنید. متداول ترین روش سرخ کردن گوشت چرخ کرده مانند کوفته قلقلی است. روش دوم استفاده از گوشت های تکه ای بزرگ مثل چلوگوشت است.

 تهیه خورش فسنجان با مرغ

یکی دیگر از روش ها این است که از ماهیچه گوسفندی در خورش فسنجون خود استفاده کنید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار