|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۱۶

عرق سوختگی یکی از آسیب های دردناکی است که در اثر بسته شدن منافذ سطح پوست به وجود می آید.در این مطلب راه های درمان عرق سوختگی را شرح میدهیم

عرق سوختگی آسیب پوستی دردناکی است که بیشتر در هوای گرم اتفاق می افتد. عرق سوختگی زمانی اتفاق می افتد که غدد تعریق به علت مسدود بودن منافذ سطحی پوست، امکان تبخیر و خارج شدن نداشته باشد. در این مطلب روش های کاربردی برای درمان عرق سوختگی را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

عرق سوختگی چیست و چه علائمی دارد؟

عرق سوختگی چیست و چه علائمی دارد؟

عرق سوختگی به انگلیسی Heat rash خوانده می‌شود و نام دیگر آن میلاریا (miliaria) است. این مشکل می‌تواند برای شخص بسیار ناراحت‌کننده و دردناک باشد. عرق سوختگی منجر به التهاب، تاول، قرمزی و خارش در آن ناحیه خواهد شد.

این مطلب را تا انتها بخوانید تا در طی آن اطلاعات مفیدی در خصوص این‌که عرق‌ سوز چیست؟ چرا رخ می‌دهد؟ در چه شرایطی بروز عرق سوختگی شایع‌تر است؟ برای عرق سوختگی چی خوبه ؟ اسم پماد عرق سوز چیست؟ سریعترین راه درمان عرق سوختگی کدام راه است؟ و درنهایت راه‌های درمان عرق سوختگی به دست آورید.

باید بدانید که تعریق نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد. عرق کردن منجر به دفع بسیاری از مواد مضر و ضایعات از بدن می‌شود و از آن در برابر عفونت‌ها، مواد شیمیایی و اشعه فرابنفش مراقبت می‌کند. علت تعرق در هوای گرم این است که دمای بدن کنترل شود.

غده‌های تعرق در نواحی مختلف بدن مثل زیر بغل در درم یا لایه‌های عمیق‌تر پوستی قرار دارند. زمانی که شخص عرق می‌کند این قطرات از طریق مجراهای مخصوصی به خارج از پوست راه پیدا می‌کنند.

این بیماری به علت تجمع قطرات عرق در لایه‌های زیرین پوست رخ می‌دهد. نتیجه این اتفاق منجر به ساییدگی چند لایه پوستی با یکدیگر می‌شود و شخص احساس سوزش یا خارش پیدا می‌کند. این عارضه قرمزی و التهاباتی روی پوست بر جای می‌گذارد.

عرق‌ سوز یا heat Rash مشکل جدی پوستی نیست. عرق‌ سوختگی در واقع نوعی التهاب پوستی است که می‌تواند منجر به خارش‌های عذاب آور، سوز زدن پوست، کلافگی یا ایجاد حس خستگی در بدن شود.

عرق سوختگی دست

میلاریا مسری نیست و تنها خود شخص درگیر آن خواهد شد. با ساییده شدن پوست و بروز زخم و قرمزی، در آن ناحیه به علت رطوبت و گرما ممکن است باکتری‌ها، قارچ‌ها و مخمرها رشد کنند.

به غیر از نواحی خاص بدن مثل ناخن‌ها و کانال گوش، تعریق تقریبا در تمامی نواحی بدن رخ می‌دهد. معمولا این اتفاق ناشی از اضافه وزن زیاد، گرما، فعالیت‌های فیزیکی سنگین و ورزش کردن است. به این دلیل که هنوز غدد عرق کودکان و نوزادان به‌طور کامل رشد نکرده‌اند و پوست حساس‌تری دارند، معمولا آن‌ها بیشتر در معرض عرق سوز شدن هستند.

اگر شخصی تعریق زیادی داشته باشد که به علت هوای گرم و فعالیت سنگین نیست، از نظر پزشکی مشکلی به نام هیپرهیدروزیس دارد.

عرق سوختگی پا معمولا در قسمت داخلی ران رخ می‌دهد و یکی از مشکلات رایج بسیاری از افراد است. کشاله ران و ناحیه تناسلی مشابه با سایر نواحی بدن غدد تعریقی به نام اپوکرین دارند. اگر مسیر این غده‌ها به خارج پوست مسدود شود در این قسمت‌ها التهاب‌هایی به وجود خواهد آمد که شاید حتی راه رفتن را برای شخص سخت کنند.

عرق سوختگی کشاله ران

علت عرق سوختگی چیست؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم اگر شخصی به شدت عرق کند، اما قطرات آن به علت مسدودیت منافذ از بدن خارج نشوند تبخیر نخواهند شد. این مشکل را عواملی مثل رطوبت زیاد، گرما و سایش پوست تشدید می‌کنند.

عرق‌سوز شدن پوست علل مختلفی دارد. اما اصلی‌ترین دلایل بروز این التهاب پوستی موارد زیر است:

  • هوای بسیار گرم یا شرجی

قرارگیری طولانی انسان در معرض هوای گرم یا شرجی، به‌طوری‌که میزان تعریق به شدت بالا رفته و بدن آن‌قدر در اثر عرق کردن خیس شود که تمام منافذ خروجی پوست مسدود شود، یکی از اصلی‌ترین دلایل عرق‌ سوز شدن پوست است.

  • پوشیدن لباس‌های گرم و چسبان

پوشیدن لباس‌های خیلی گرم یا چسبان که به تن کردن آن‌ها مانع از تماس کافی پوست بدن با هوا می‌شود یکی دیگر از دلایل عرق‌سوز شدن پوست است.

  • استفاده بیش از حد از محصولات بهداشتی پوست

استفاده مداوم از محصولات بهداشتی پوست، مانند انواع کرم‌های ضد عرق، رول‌های ضد تعریق یا لوسیونهای بسیار چرب و سنگین نیز یکی دیگر از دلایل عرق‌سوز شدن پوست بدن است. اغلب این محصولات به جز مواد ضد تعریق، دارای روغن‌های خاصی هستند که منافذ باز پوست را کاملاً می‌پوشانند. همان منافذی که قطرات عرق تولید شده را از سطح پوست خارج می‌کنند. به همین سبب یکی از علت‌های گرفتار شدن عرق در زیر پوست و عرق‌سوز شدن بدن، استفاده مکرر و بیش از اندازه از چنین محصولاتی است.

  • بی‌تحرکی

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای افراد بیماری که نمی‌توانند از رختخواب بیرون بیایند ایجاد می‌شود، همین عرق‌ سوز شدن پوست است. به طور مثال افرای که به دلیل کهولت سن، کم‌توانی جسمی، معلولیت شدید، عمل‌های جراحی سنگین با دوره نقاهت طولانی یا سایر مشکلاتی از این دست در طول شبانه روز بیشتر وقت خود را به یک جهت در رختخواب می‌مانند. به دلیل تماس نداشتن پوست بدن این افراد با هوا، و تعریق زیاد، قطرات عرق در لایه‌های زیرین پوست آن‌ها گرفتار شده و منجر به عرق‌ سوز شدن پوستشان می‌شود.

  • ورزش کردن در محیط‌ های نامطلوب

کسانی که در محیط‌های نامطلوبی که گردش هوا در آن‌ها وجود ندارد، برای ساعات طولانی ورزش می‌کنند، بیشتر از سایر ورزشکاران دچار بثورات پوستی یا همان عرق‌ سوز می‌شوند. گرم شدن بیش از حد بدن، به تن داشتن لباس‌های ورزشی اغلب تنگ برای ساعات طولانی و عرق ریختن‌های مکرر و عدم تماس کافی پوست بدن با هوا، این گروه از افراد را برای عرق‌ سوز شدن پوست، مستعدتر می‌کند.

  • اضافه وزن شدید

پوست افرادی که دچار اضافه وزن شدید هستند، بیشتر عرق‌سوز می‌شود. دلیل این امر اصطکاک زیادی پوستی بین اعضای پرچربی بدن است. ضمن آن‌که خود مسئله چاقی منجر به بالا رفتن درجه حرارت بدن این افراد و در نتیجه تعریق زیاد آن‌ها می‌شود.

  • نابالغ بودن غدد تعریق

عرق‌سوز شدن یکی از مشکلات رایج نوزادان و شیرخواران است. البته یکی از دلایل عرق‌سوز شدن پوست نوزادان پوشاندن بیش از حد لباس به آن‌ها یا قنداق کردنشان از ترس سرماخوردگی است. اما دلیل مهم دیگری که منجر به عرق‌سوز شدن پوست نوزادان می‌شود نابالغ بودن غدد تعریق و اشکال در عملکرد این غدد است. مشکلی که به تدریج با بالارفتن سن کودک، خود به خود برطرف می‌شود.

عرق سوختگی نوزادان

اگر هوا گرم نیست و فعالیت سنگین ندارید، موارد زیر می‌توانند از دیگر دلایل بروز این مشکل باشند:

  • مصرف داروهای کنترل بارداری
  • مصرف داروهای هورمونی
  • یائسگی
  • دیابت
  • کمبود قند خون
  • پرکاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم
  • مصرف داروهای ضد افسردگی
  • مصرف داروهای میگرن
  • مصرف دیافروتیک‌ها
  • اضطراب و استرس
  • داشتن سابقه هیپرهیدروز
  • ممکن است این مشکل ارثی باشد.

عرق سوختگی کودکان

انواع عرق سوختگی

به‌طور کلی این مشکل سه نوع مختلف دارد که در ادامه به معرفی مختصر آن‌ها می‌پردازیم:

عرق سوختگی کریستالی یا miliaria crystalina

در این نوع برجستگی‌های شفافی مشابه با تاول روی سطح پوست ایجاد می‌شود که درون آن‌ها قطرات عرق جمع شده‌اند. این نوع میلاریا بسیار رایج است و اگر ضایعه‌های پوستی ایجاد شده تحریک نشوند، به‎خودی خود دردی ندارند. معمولا نوزادان و خردسالان بیشتر درگیر این مشکل می‌شوند.

عرق سوختگی روبرا یا خاردار (عرق سوختگی کلاسیک)

اگر روی پوست برجستگی‌های قرمز و التهاب به وجود آید یعنی شخص دچار این نوع عرق سوزی شده است. این حالت در لایه‌های زیری پوست مثل اپیدرم ایجاد می‌شود و با سوزش همراه است. این نوع عرق سوز شدن با نام گرمی دانه نیز شناخته می‌شود.

روبرا در لغت به معنای قرمز است. در این نوع عرق سوختگی ناحیه درگیر بسیار خشک می‌شود و شدت خارش در آن قسمت می‌تواند باعث شود که زخم‌هایی روی پوست به وجود آید.

در بعضی موارد اگر درمان به موقع انجام نشود، برجستگی‌های قرمز رنگ پیشرفت می‌کنند و درون آن‌ها پر از چرک خواهد شد. در چنین مواقعی نام عرق سوزی یا میلاریا چرکی را به این مشکل اختصاص می‌دهند.

عرق‌ سوز چرکی یا miliaria pustulosa

این نوع خاص از عرق‌سوز کمتر رخ می‌دهد. اما در صورتی که جوش‌های ریز عرق‌سوز، در اثر ترکیب با باکتری‌های بیماری‌زای سطح پوست چرکی شوند، عرق‌سوز چرکی ایجاد می‌شود. این مدل از عرق‌سوز آزار دهنده است و باید با آنتی‌بیوتیک تجویز پزشک آن را درمان کرد.

عرق‌ سوز عمیق یا miliaria profunda

در ابتدا باید گفت که این نوع خاص از عرق‌ سوز در لایه‌های بسیار عمیق‌تر پوست ایجاد می‌شود. عرق‌ سوز عمیق طی فرآیندی، دقیقاً برعکس فرآیند عادی عرق‌ سوزهای معمولی روی پوست ایجاد می‌شود. یعنی در صورتی که عرق خارج شده شسته نشده و بیش از حد روی پوست بماند، پس از مدتی به داخل پوست نشت می‌کند. این فرآیند باعث ایجاد ضایعات سفت و محکم گوشتی رنگی می‌شود که به آن عرق‌ سوز عمیق گفته می‌شود.

عرق سوختگی پای کودکان

چگونه از عرق سوختگی پیشگیری کنیم؟

عرق سوختگی وسط سینه یا زیر آن و ران پا می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در ادامه به معرفی نکاتی ساده می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از بروز چنین مشکلی پیشگیری کنید.

مانند هر بیماری دیگری، همواره جلوگیری بهتر از درمان است. در خصوص عرق‌سوز شدن پوست نیز این موضوع صحت دارد. با چند توصیه ساده می‌توان از بروز این مشکل روی پوست جلوگیری کرد.

  • از قرار گرفتن طولانی در معرض هوای گرم خودداری کنید

بدون شک گرم شدن بدن با عرق ریختن رابطه مستقیم دارد. عرق‌سوز شدن نیز در اثر شدت تعریق و انسداد مجاری عرق روی پوست ایجاد می‌شود. بنابراین ساده‌ترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل آن است که در روزهای گرم تا حد امکان در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید. یعنی اجازه ندهید که بدنتان بیش از حد گرم شود و برای خنک کردن خود نیاز به عرق ریختن داشته باشد.

  • بدنتان را هیدراته نگه دارید

فواید نوشیدن آب و معجزه ای که انتظارش را ندارید ! به بیان ساده‌تر نوشیدن آب کافی در طی روز. این کار سبب می‌شود که بدن خنک‌تر بماند و کمتر عرق بریزد. همچنین نوشیدن آب کافی باعث می‌شود تا پوست خشک و آسیب پذیر نشود. به این ترتیب عرق ریختن زیاد منجر به عرق‌سوز شدن یا عمیق شدن این معضل نمی‌شود. فواید نوشیدن آب و معجزه ای که انتظارش را ندارید !

هیدراته نگه داشتن بدن برای جلوگیری از عرق سوز شدن

  • از لباس‌ های نخی استفاده کنید

این پیشنهاد هم در خصوص لباس‌های اصلی صحت دارد. هم در مورد لباس زیر. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره شد، سایش بیش از حد پوست بدن با لباس یا عدم تماس کافی پوست با هوا، باعث عرق‌سوز شدن پوست یا شدت یافتن این مشکل می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که در تمام فصول سال، به ویژه فصل‌های گرم‌تر، از لباس‌های رو یا لباس زیرهای نخی استفاده کنید.

این لباس‌ها اغلب چسبان نیستند. به دلیل داشتن الیاف طبیعی امکان ارتباط پوست با هوا را فراهم می‌کنند. نسبت به پارچه‌های مصنوعی خنک‌ترند. بدن را بیش از حد گرم نمی‌کنند. همچنین خودشان موجب ایجاد سایش و خوردگی روی پوست نمی‌شوند.

توجه داشته باشید که بهترین جنس برای لباس نوزادان و کودکان، نخ پنبه است. همچنین نباید به بهانه ترس از بیمار شدن کودکان، زیاد به آن‌ها لباس پوشاند یا آن‌ها را مدام در پتو پیچید یا قنداق کرد. این کار موجب عدم گردش و تماس کافی هوا با پوست بدن کودکان شده و آن‌ها را دچار عرق‌سوز می‌کند.

  • پس از فعالیت سنگین بدنی و عرق ریختن با آب ولرم دوش بگیرید

یکی از روش های جلوگیری از بروز عرق‌سوز روی پوست پس از انجام فعالیت‌های شدید بدنی، دوش گرفتن با آب معتدلی است که گرایش به سردی دارد. این کار در ابتدا منجر به خنک شدن بدن می‌شود که فعالیت شدید غدد تعریق را کاهش می‌دهد. سپس پوست بدن را تمیز کرده و منافذ آن را برای بیرون ریختن عرق باز می‌کند.

  • استفاده از ویتامین E

در برخی از موارد، کاهش ویتامین E در بدن، موجب خواهد شد تا غدد پوستی به خوبی فعالیت خود را انجام ندهند و در نهایت با بسته شدن منافذ و عرق سوز مواجه شوید. در برخی از موارد، پزشکان مصرف 500 میلی گرم ویتامین E را در مکمل‌های غذایی برای جلوگیری از عرق سوز توصیه می‌کنند. نکته قابل ذکر در این زمینه، این است که همواره ویتامین باید زیر نظر پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن جلوگیری کنید.

  • محیط را خنک نگه دارید

در فصول گرم سال عرق ریختن چه در فضاهای بسته یا محیط‌های بیرونی امری طبیعی است. به همین دلیل احتمال عرق‌سوز شدن پوست در این شرایط بسیار زیاد است. مشکل تعریق بیش از حد برای بعضی از افراد حتی در خواب نیز رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است در فصول گرم سال یا در مناطقی که آب و هوای شرجی و مرطوب دارند همواره دستگاه خنک کننده ساده‌ای مانند پنکه در حال کار کردن باشد. به این ترتیب گردش و تهویه هوا مانع از شدت یافتن تعریق بدن می‌شود.

گرمای هوا و عرق سوختگی

سریعترین راه درمان عرق سوختگی

اصطلاح عرق سوختگی در واقع نوعی درماتیت و التهاب پوست میباشد

با استفاده از داروهای موضعی ضد التهاب مثل کورتونهای ضعیف و شوینده های ملایم درمان انجام میگردد.

پماد برای عرق سوختگی

این مشکل از بیماری‌های پوستی است و برای درمان آن باید به پزشک عمومی یا متخصص پوست و مو مراجعه کرد.

اگر عرق سوختگی عفونتی نداشته باشد درمان آن کار دشواری نیست و حتی می‌توان از روش‌های خانگی استفاده کرد. مهم‌ترین نکته در زمان بروز مشکل این است که آن ناحیه از پوست را کاملا تمیز و خشک نگه دارید تا دچار عفونت نشود.

استفاده از پماد برای عرق سوختگی بهترین روش برای درمان است. معمولا نوزادان به علت پوست نازک و گرمای زیاد دچار این مشکل خواهند شد. برای درمان عرق سوختگی لای پا کودکان می‌توانید از پماد سوختگی مخصوص آن‌ها استفاده کنید.

موارد زیر بهترین روش‌های درمان این عارضه هستند.

  • پماد زینک اکساید برای درمان عرق سوختگی

     

پماد روی اکسید موضعی کاربردهای زیادی دارد. پزشکان استفاده از زینک اکساید را برای کاهش التهابات پوستی، اگزما، از بین بردن جای جوش و آفتای سوختگی توصیه می‌کنند.

پماد زینک اکساید برای درمان عرق سوختگی

  • آنتی‌هیستامین‌ها

هر آنتی‌هیستامینِ بدون تجویزی – چه خوراکی چه موضعی – می‌تواند عرق سوختگی را کاهش دهد.

اگر می‌خواهید به کودک خود آنتی‌هیستامین بدهید، حتماً با پزشک اطفال یا داروساز مشورت کنید که چه نوعی بهتر است.

  • لوسیون کالامین

لوسیون کالامین فواید زیادی برای پوست دارد که به طور عمده به دلیل داشتن زینک اکسید است.

این ماده می‌تواند در درمان عرق سوختگی و کاهش خارش مؤثر باشد. با استفاده از پنبه یا پارچهٔ نرمی، مقدار کمی از کالامین را به آرامی روی بثورات خود بکشید. در صورت لزوم دوباره استفاده کنید.

  • هیدروکورتیزون برای درمان عرق سوختگی

     

پماد هیدروکورتیزون می‌تواند برای کاهش عرق سوختگی استفاده شود. این پماد را می‌توان از هر داروخانه‌ای تهیه و روزی یک تا دو بار برای کاهش خارش استفاده کرد.

اگر چه می‌توانید این پماد را به صورت کوتاه‌مدت بر روی پوست کودک خود استفاده کنید، ولی آن را زیر پوشک به  کار نبرید، چون ممکن است پوست را تحریک کند.

هیدروکورتیزون برای درمان عرق سوختگی

  • پودر تالک برای درمان عرق سوختگی

     

این پودر سفید و نرم به‌طور معجزه آسایی در درمان عرق سوختگی لای پا و سایر نواحی بدن موثر است. اگر در فصل گرم از این ماده استفاده کنید منجر به جذب رطوبت می‌شود و از ساییده شدن پوست در ناحیه‌ای مثل ران پا جلوگیری خواهد کرد.

این پودر از یک ماده معدنی به نام تالک تهیه شده است و بوی مطبوعی دارد.

  • پماد ضد سایش پوست

از این پماد که در بین ورزشکاران محبوب است، می‌توانید برای درمان عرق سوختگی بهره ببرید. پماد ضدسایش در داروخانه‌ها و مغازه‌های لوازم ورزشی به فروش می‌رسد.

  • عمل جراحی

این روش درمانی به‌ندرت استفاده می‌شود و بیشتر برای درمان عرق سوختگی زیر سینه یا وسط آن کاربرد دارد. برخی خانم‌ها به علت سایز غیرنرمال این ناحیه از بدن خود مجبور به عمل جراحی می‌شوند تا بزرگی آن‌ها عفونت یا بیماری‌های خطرناک دیگری ایجاد نکند.

درمان‌ خانگی عرق سوختگی

درمان‌ خانگی عرق سوختگی

علاوه بر مواردی که در قسمت بالا گفتیم، استفاده از آلومینیم سولفات نیز در درمان این عارضه موثر است. عرق سوختگی اگر با عفونت همراه نباشد مشکل خیلی حادی به شمار نمی‌رود. به‌طور کلی داشتن تغذیه مناسب برای حفظ سلامتی مهم‌ترین نکته است.

پیشنهاد می‌دهیم که از ترکیب غذاهایی که طبع سرد و گرم دارند استفاده کنید. در فصل‌های گرم سال که افراد بیشتری به عرق سوز شدن مبتلا می‌شوند بهتر است غذاهایی با طبع گرم مثل گوشت قرمز، زنجبیل و دارچین کمتر بخورید و در عوض از انواع سالادها، میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

با روش‌های ساده و خانگی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌توانید به رفع التهابات، سوزش و خارش‌های ناشی از این مشکل بپردازید.

  • استفاده از کمپرس آب سرد برای درمان عرق سوختگی

     

کمپرس آب سرد برای کاهش التهاب و خارش‌های پوستی بسیار موثر عمل می‌کند. برای این کار می‌توانید تکه‌های یخ را درون نایلون یا پارچه قرار دهید و سپس آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه عرق سوز شده بگذارید.

تکرار این کار به‌طور روزانه منجر می‌شود که عوارض ناشی از عرق سوزی به مرور بهبود پیدا کنند. همچنین می‌توانید از پارچه نخی که آب سرد از آن چلانده شده است استفاده کنید. اگر ناحیه آسیب‌دیده را هر ۶ ساعت یک مرتبه با آب سرد بشویید نیز بسیار مفید است.

  • جوش شیرین برای درمان عرق سوختگی

     

این ماده به عنوان ماسک لایه بردار پوستی نیز شناخته می‌شود و می‌تواند آلودگی‌هایی را که منجر به بسته شدن منافذ می‌شوند از بین ببرد. جوش شیرین را با آب سرد مخلوط کنید و سپس با کمک یک تکه پنبه یا پارچه از آن روی ناحیه عرق سوز شده بزنید.

برای گرفتن نتیجه مطلوب باید این کار را هر روز انجام دهید.

جوش شیرین برای درمان عرق سوختگی

  • گیاه چریش

چریش را می‌توان در در درمان برخی از بثورات پوستی استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است که این گیاه دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی است. با این حال مطالعات انسانی در این باره محدود است.

پودر چریش را می‌توان با آب ترکیب کرد تا مادهٔ خمیرمانندی درست شود. این خمیر را می‌توانید روی بثورات مالیده، بگذارید چند دقیقه بماند و و بعد بشویید. پودر چریش را می‌توان به حمام و وان ولرم نیز اضافه کرد.

  • آلوئه ورا برای درمان عرق سوختگی

     

آلوئه ورا گیاهی با خواص فوق‌العاده برای پوست است و در بیشتر لوسیون‌ها و لوازم بهداشتی از آن استفاده می‌شود. ژل این گیاه التهابات و خارش‌های پوستی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

برای درمان عرق سوز شدن با آلوئه ورا باید ژل درون آن را با کمک چاقو از پوسته سبز رنگ برگ جدا کنید. ژل به دست آمده را درون مخلوط کن بریزید تا حالتی مایع داشته باشد. پس از آماده سازی، این ژل را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید.

آلوئه ورا برای درمان عرق سوختگی

  • خیار برای درمان عرق سوختگی

     

می‌توانید از برش‌های نازک یا رنده شده این میوه برای رفع علائم عرق سوزی بهره ببرید. خیار به تنهایی باعث خنکی و حفظ رطوبت پوست می‌شود و در کاهش خارش موثر است.

می‌توانید خیارهای خرد شده را با آب سرد و آب لیمو ترکیب کنید و آن‌ را روزانه ۳ بار به مدت ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید.

  • گلاب برای درمان عرق سوختگی

     

گلاب از زمان‌های قدیم برای حفظ شادابی و تنظیم چربی پوست استفاده شده است. ترکیب یخ‌زده گلاب، عسل و آب سرد به کاهش علائم و حفظ تعادل PH پوست کمک می‌کند. این کار منجر به تنفس بهتر پوست و در نتیجه باز شدن منافذ آن برای خروج ضایعات عروقی می‌شود.

  • ماست برای درمان عرق سوختگی

     

ماست خواص ضدقارچی و ضد میکروبی دارد. این ماده علاوه بر اینکه در کاهش احتمال بروز عفونت موثر است می‌تواند قرمزی، سوختگی و خارش‌هایی را که مربوط به عرق سوز شدن یا آفتاب هستند از بین ببرد. ماست سرد را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید و سپس با آب سرد به آرامی بشویید. همچنین برای شفافیت و جلوگیری از آکنه‌ بسیار مفید است.

ماست برای درمان عرق سوختگی

  • سیب زمینی برای درمان عرق سوختگی

     

برای درمان این عارضه می‌توانید روی ناحیه آسیب‌دیده برش‌های نازک سیب زمینی خام قرار دهید.

  • آرد نخودچی برای درمان عرق سوختگی

     

آرد نخودچی را با مقداری آب مخلوط کنید تا ماده‌ای خمیری شکل به دست آید. این خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه‌ عرق سوز شده قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید.

  • شستشوی بدن با پودر جوی دوسر

این یکی از بهترین شیوه‌های درمان خانگی عرق‌ سوختگی است. اگر بدن دچار عرق‌ سوز شدیدی بشود که نتوان آن را با دوش آب سرد ساده تسکین داد، بهترین کار استفاده از پودر جوی دوسر است. برای این منظور یک فنجان جوی دوسر را آسیاب کرده و آن را در یک وان پر از آب ولرم بریزید.

پودر جو دوسر را کاملاً با آب مخلوط کنید تا آب رنگ شیر شود. پس از شستشوی بدن با آب و صابون به مدت 20 دقیقه تا نیم ساعت در این وان آب بنشینید. سپس بدنتان را با یک حوله نخی سبک و نرم خشک کنید.

اگر وان در اختیار ندارید، کافی است پودر جو دوسر ترکیب شده با آب را پس از حمام با یک حوله تمیز به نواحی بدن که عرق‌ سوز شده است، بمالید.

حتی اگر بدنتان عرق‌ سوز نشده اما به دلیل وضعیت آب و هوایی که در آن قرار دارید یا شدت فعالیت بدنی در معرض بروز این مشکل هستید، استفاده از پودر جو دوسر با آب می‌تواند به جلوگیری از بروز این مشکل کمک کند.

پودر جوی دوسر - درمان عرق سوختگی

  • استفاده از خمیر چوب صندل

چوب صندل نیز ماده‌ای است که برای پوست خاصیت خنک کنندگی دارد. می‌توانید این ماده را از عطاری‌ها تهیه کنید. سپس آن را پودر کرده و به نسبت مساوی با گلاب مخلوط‌کنید. خمیر به دست آمده را روی ناحیه عرق‌ سوز شده قرار دهید. بعد از چند دقیقه این خمیر خشک می‌شود. سپس می‌توانید آن را با آب سرد بشویید و بدن را با حوله نرم نخی خشک کنید.

  • نوشیدن شربت آبلیمو برای درمان عرق سوز

توجه کنید که عرق سوز به دلیل تعریق زیاد بدن اتفاق می‌افتد و اگر گرمای داخلی بدن را کاهش دهید، بسیار کمتر با عرق سوز مواجه خواهید شد. آب لیمو علاوه بر خاصیت آنتی باکتریالی که دارد، می‌تواند برای خنک سازی بدن بسیار مفید باشد. از همین رو در فصول گرم سال، می‌توانید با نوشیدن روزانه چند لیوان شربت آب لیمو، به مرور زمان دمای داخلی بدن خود را کاهش دهید و موجب درمان عرق سوز شوید.

  • استفاده از گیاه نعناع

گیاه نعناع، سال‌هاست که در ایران برای امراض مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرق سوز نیز یکی از مشکلاتی است که با استفاده از این گیاه پرخاصیت، می‌توان آن را درمان کرد. توجه کنید که نعناع نیز مانند آب لیمو به خنک‌سازی بدن از درون بدن بسیار کمک می‌کند و به همین دلیل نیز می‌توانید با استفاده از شربت و دمنوش نعناع، جلوی گسترش عرق سوز در بدن خود را بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از قرار دادن گیاه نعناع بر روی یک حوله مرطوب و در نهایت قرار دادن بر روی ناحیه عرق سوز شده، به درمان آن بپردازید.

گیاه نعناع - درمان خانگی عرق سوختگی

  • لباس‌های سبک و خنک‌کننده

اگر پوست شما در حال بهبودی و تسکین است لازم است از لباس‌هایی که پوستتان را تحریک کرده و یا باعث تعریق بیشتر شما می‌شوند، دوری کنید. لباس‌های خنک، سبک و گشاد می‌توانند بدون تحریک کردن، پوست را تسکین دهند.

به دنبال پارچه‌های پلی‌استر خاص و سایر پارچه‌های مرکب از مواد مصنوعی‌ای باشید که برای تناسب اندام و فعالیت‌های ورزشی طراحی شده‌اند. این‌ها برای از بین بردن رطوبت مناسب هستند.

پارچهٔ کتان اگرچه ضدرطوبت نیست، اما هوا به خوبی در آن حرکت می‌کند و می‌تواند برای پوشیدن مناسب باشد.

  • نمک حمام یا نمک اِپسوم

نمک حمام (سولفات منیزیوم) مزایای زیادی برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده است حمام کردن در آب ولرم که داخل آن یک یا دو فنجان نمک حمام ریخته شده است، برای کاهش خارش مفید است.

اگر کودکی را در حمام آب و نمک اِپسوم قرار می‌دهید مطمئن شوید که آب را قورت نمی‌دهد. آگر آب توسط کودک خورده شود به دلیل اینکه نمک اِپسوم ملین است ممکن است باعث اسهال شود.

نمک حمام یا نمک اِپسوم - درمان عرق سوختگی

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار