|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۴۲

افزایش بازدهی کولر آبی فقط با چند راهکار کلیدی! در این مطلب قصد داریم راهکارهای افزایش بازدهی کولر آبی که چندان پیچیده یا پرهزینه نیستند را به شما معرفی کنیم

کولر های آبی به علت قیمت مناسب، مصرف برق کم و راه اندازی آسان و کم هم هزینه در بسیاری از شهرهای کشور بسیار پرطرفدار هستند.البته برای این که خنکی کولر پایدار باشد، راهکارهایی برای افزایش بازدهی کولر آبی وجود دارد. در این مطلب قصد داریم راهکارهایی که باعث افزایش بازدهی کولر آبی می شوند را به شما معرفی کنیم.

راهکار کلیدی افزایش بازدهی کولر آبی

راهکار کلیدی افزایش بازدهی کولر آبی

به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و آب‌و‌هوایی ایران، استفاده از کولر آبی همچنان محبوبیت بالایی دارد. امروزه چیزی در حدود 65 درصد خانواده‌های ایرانی از این نوع کولر استفاده می‌کنند. همچنین طبق آمار حدود 9 میلیون کولر آبی در خانه‌های ایرانی وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته مصرف کم این کولرها و هزینه‌های کم نصب و نگهداری آن هم در بالا بودن این آمار بی‌تاثیر نیست.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که احساس کنید خنکی کولر آبی خانه کمتر شده است. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد، اما این مشکل هرچه که باشد با ترفندهایی ساده قابل حل شدن هستند.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا راهکارهای کلیدی، اما ساده افزایش بازدهی کولر آبی را بشناسید و به استقبال تابستانی خنک بروید!

سرویس کولر را به‌موقع انجام دهید

قدم اول برای افزایش بازدهی کولر آبی، انجام سرویس‌های لازم است. البته به یاد داشته باشید که به‌موقع انجام دادن این سرویس‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که از تحمیل هزینه‌های سنگین به شما جلوگیری می‌کند. همچنین اگر سرویس‌ها انجام نشوند، میزان مصرف برق و آب شما سر به فلک می‌گذارد!

سرویس کولر آبی شامل تعویض تسمه (در صورت خرابی)، چک‌کردن پمپ آب، روغن‌کاری، شستشوی پوشال‌ها و در صورت نیاز تعویض آنها، بررسی سالم‌بودن برزنت، ارزیابی جعبه تقسیم برق کولر و ترازکردن شناور می‌شود. اگر هرکدام از این موارد به‌موقع مورد بررسی قرار نگیرند، ممکن است باعث کاهش بازدهی و حتی ازکارافتادگی کولر شوند.

بررسی و روغن‌کاری دینام (موتور) کولر

فرآیند گردش هوا در کولر توسط دینام کولر انجام می‌شود. به دلیل اینکه کولر در فضای باز قرار می‌گیرد، بر روی موتور گردوغبار ایجاد می‌شود به همین دلیل این قطعه باید در سرویس دوره‌ای تمیز و روغن‌کاری شود.

بررسی و روغن‌کاری یاتاقان

یاتاقان‌ها در دو طرف محور مرکزی پروانه قرار گرفته‌اند و وظیفه‌شان این است که نیروی حرکتی را از پولی و تسمه به محور منتقل کنند و درنتیجه باعث چرخش پروانه شوند. پس به دلیل حساسیت بالایی که این قطعه دارد، در هر بار سرویس کولر باید یاتاقان‌ها را تمیز و روغن‌کاری نمایید.

روغن‌کاری پولی‌

یکی از اجزای مکانیکی در کولر قطعه پولی است که نیروی حرکتی را با کمک تسمه از دینام دریافت می‌کند و باعث چرخش پروانه می‌شود. در حین سرویس کولر، برای اینکه پولی‌ها  بتوانند روان بچرخند لازم است آن‌ها را روغن‌کاری کنید.

تعویض پوشال‌ها

بهتر است پوشال‌های کولر، هر دو سال یکبار تعویض شوند. حتی اگر می‌خواهید از کولر نتیجه بهتری بگیرید، توصیه می‌شود پوشال‌ها را هر ساله تعویض کنید.

تعویض پوشال‌ها - افزایش بازدهی کولر آبی

تمیز کردن شبکه آب‌رسانی کولر

تمامی لوله‌ها و شلنگ‌های داخلی کولر، شبکه آبرسانی نام دارند. این لوله‌ها به‌طور کلی باید تمیز شوند تا مانعی برای انتقال آب در آن‌ها وجود نداشته باشد.

تراز کردن شناور

اگر شناور  تراز نباشد، قطع و وصل شدن آب ورودی به کولر به درستی انجام نمی‌گیرد. در نتیجه یا آب کافی به کولر وارد نمی‌شود و یا اینکه آب اضافی به کولر وارد می‌شود و از طریق شیر تخلیه و یا لبه‌ها سر می‌رود. بنابراین در مرحله آخر لازم است شناور را تنظیم کنید.

بررسی پمپ آب (واتر پمپ) کولر

واترپمپ در کف کولر و داخل آب جای گرفته است که وظیفه گردش آب را بر عهده دارد. بهتر است تمامی قسمت‌های پمپ آب که شامل ورودی آب پمپ، شلنگ انتقال و سبد هستند را تمیز کنید.

شست‌وشوی بدنه کولر

در هر بار سرویس کولر آبی، بدنه اصلی کولر باید شسته شود تا رسوباتی که بر روی آن ایجاد شده‌اند تمیز شود. این رسوبات با گذشت زمان، باعث زنگ‌زدگی بدنه فلزی کولر خواهند شد.

شست‌وشوی حلزونی

با گذشت زمان مخزن حلزونی کولر، پر از ذرات و گردوغبار می‌شود. اگر کولر روشن شود این ذرات در هوا پخش شده و به فضای ساختمان وارد خواهند شد. پس به هنگام سرویس کولر، باید مخزن حلزونی شسته شود.

تعویض تسمه

تسمه‌‌ای که فرسوده باشد هر لحظه ممکن است دچار پارگی شود. اگر تسمه پاره شود، پروانه کولر نمی‌تواند بچرخد و تنها موتور به‌صورت درجا کار می‌کند. پس لازم است گاهی به کولر سر بزنید و تسمه را کنترل کنید تا از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنید.

سرویس کولر را به‌موقع انجام دهید - افزایش بازدهی کولر آبی

آب داخل تشتک کولر آبی را چک کنید

همانطورکه می‌دانید این کولر با آب کار می‌کند؛ بنابراین وقتی بدون آب کار کند ممکن است باعث آسیب‌دیدگی موتور شود. البته کارکردن کولر بدون آب باعث سوختن آن نمی‌شود. با این وجود بررسی آب داخل تشتک، برای افزایش بازدهی کولر آبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وقتی آب در تشتک داخل کولر وجود داشته باشد، فضای داخل خود سیستم را هم خنک نگه می‌دارد. همین موضوع به افزایش خنکی کولر و انتقال آن به داخل خانه کمک می‌کند. همچنین وجود آب و خنکی داخل کولر باعث کارکرد مناسب موتور می‌شود.

اگر کولر برای مدت زیادی بدون آب کار کند، موتور داغ کرده و آسیب می‌بیند. البته بدون آب کارکردن کولر در شب ممکن است آسیبی به موتور وارد نکند، اما در روزهای گرم تابستان قطعا باعث داغ شدن موتور می‌شود. از همین رو ‌در روزهای بسیار گرم، حتما وضعیت آب داخل کولر آبی را بررسی کنید.

با نصب سایه‌بان کولر را از گرما نجات دهید

معمولا این کولرها بر پشت بام‌های خانه نصب می‌شوند. به همین دلیل در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند؛ بنابراین دمای داخل کولر و آب افزایش پیدا کرده و باعث خنکی داخل خانه نمی‌شود. با این وجود برای فرار از مشکل گرمای نور خورشید، می‌توانید از سایه‌بان استفاده کنید. با این کار در روزهای گرم تابستان، شاهد افزایش بازدهی کولر آبی خواهید بود.

برای این که از خنکی باد کولر در تابستان لذت ببرید، بهتر است از سایه‌بان‌هایی با جنس پلی کربنات که دارای مواد UV هستند استفاده کنید. وجود این مواد باعث عدم‌جذب نور آفتاب شده و وقتی اشعه با سایه‌بان برخورد می‌کند، بازتاب داده می‌شود. البته می‌توانید برای افزایش راندمان کولر آبی از حصیر نیز استفاده کنید. برای این کار کافیست حصیر را دور تا دور کولر بپیچید آن را خیس کنید. خیس کردن حصیر علاوه‌بر جلوگیری از ایجاد گرد و خاک، باعث افزایش خنکی باد کولر می‌شود

با نصب سایه‌بان کولر را از گرما نجات دهید - افزایش بازدهی کولر آبی

سایبان برزنتی برای افزایش بازدهی کولر آبی

استفاده از کارتن پلاست‌ها مقاوم و مخصوص برای سایبان کولر آبی شاید بهترین گزینه برای نصب سایبان برای کولر آبی باشد. هرچند برزنت به مرور زمان و در معرض باد و باران و آفتاب فرسوده می‌شود و هزینه تقریبا هر ساله است.

سایبان حصیری کولر برای افزایش بازدهی کولر آبی

سایبان حصیری کولر یکی از انواع مختلف سایبان برای نصب بر روی کولر‌ های مختلف است. جنس چوبی حصیر در خنک نگه داشتن کولر و همین طور ممانعت در نفوذ نور خورشید بر روی کولر تاثیر زیادی دارد. علاوه بر این به دلیل سبک بودن فشاری بر روی بدنه کولر وارد نمی‌کند. سایبان حصیری کولر تا حد زیادی نقش یک آفتاب گیر کولر را مخصوصا در روی پشت‌بام ایفا می‌کند.

طریقه نصب سایبان چگونه است؟

  • برای نصب سایبان کولر ابتدا سمت سایه‌بان را از طرف شرق به غرب انتخاب می‌نماییم.
  • پیچ‌های کناری کولر را باز کرده و پایه‌های پلیمری را روی سوراخ پایین تنظیم کرده و شیار بالا را جهت سوراخ‌کاری نشانه‌گزاری می‌کنیم.
  • با مته‌ی شماره ی شش سوراخ پایین را بزرگ و علامت بالا را سوراخ کاری می‌کنیم.
  • پایه‌های پلیمری را روی سوراخ‌ها قرار داده و واشر مخصوص ۷×۳ سانتی‌متر را پشت پایه‌ی پلیمری قرار داده و بوسیله‌ی پیچ و مهره پایه را محکم می‌نماییم.
  • سپس تمامی پایه‌های پلیمری را به همین صورت به بدنه‌ی کولر محکم می‌نماییم.
  • برای نصب سایبان کارتن پلاست را روی پایه‌ها قرار داده و به صورت دلخواه به طوری که کمترین نور آفتاب به کولر بتابد و چهار طرف آن نسبت به پایه‌ها برابر باشد تنظیم کرده و از طرف سوراخ پایین پایه‌ها کارتن پلاست را بوسیله‌ی پیچ یا میخ سوراخ کرده و آنرا با پیچ و مهره به صورت آرام به طوری که به کارتن پلاست فشار نیاید آنرامحکم می‌نماییم.

سایه‌بان کولر فقط برای افزایش بازدهی کولر آبی نیست و کابردهای دیگری هم دارد که در زیر به این موارد اشاره می‌کنیم:

افزایش طول عمر بدنه و قطعات کولر آبی:

در تمامی قطعات و ابزارهای وسایل برقی و مکانیکی، خنک نگه داشتن محیط دستگاه، باعث افزایش طول عمر و کاهش استهلاک وسایل می‌شود. در نتیجه با توجه به هزینه تعمیر کولر آبی در نهایت این هزینه‌ها را به واسطه یک سایبان کولر آبی به صورت چشم‌گیری کاهش خواهید داد.

صرفه جویی در مصرف انرژی برق و آب:

با افزایش کیفیت باد و راندمان کاری کولر آبی، مصرف‌کنندگان، زمان کمتری از کولر استفاده می‌کنند که خود همین مسئله باعث صرفه‌جویی در مصرف برق شده و همچنین خنک بودن محیط کولر باعث کاهش تبخیر و صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود

جلوگیری از زنگ‌زدگی بدنه کولر آبی:

وجود سایبان از زنگ زدگی و تغییر رنگ بدنه کولر آبی جلوگیری کرده و طول عمر بدنه را افزایش می‌هد.

کاهش ورود نویز و صدای باران و تگرگ به داخل ساختمان:

سایبان کولر آبی در فصول سرد سال هم کارایی داشته و ورود صدا به داخل منزل را کاهش می‌دهد.

سالم ماندن بدنه کولر:

سایبان کولر مانع از نشستن برف و باران روی آن شده در نتیجه بدنه کولر سالم خواهد ماند.

با نصب سایه‌بان کولر را از گرما نجات دهید - افزایش بازدهی کولر آبی

کولر را در جای مناسب قرار دهید

یکی دیگر از نکات مهم در افزایش بازدهی کولر آبی، محل نصب آن است. از قرار دادن سیستم در کنار دودکش و خروجی تهویه استفاده شده در سرویس‌های بهداشتی‌ باید خودداری کرد. زیرا دمای ناشی از آن‌ها باعث تبخیر زود هنگام آب درون کولر خواهد شد. همچنین بوی نامطبوع فاضلاب می‌تواند از طریق کولر به درون خانه هدایت شود که در اغلب موارد منجر به بروز بیماری‌ خواهد شد. برای افزایش راندمان کولر آبی باید آن را در مکانی با حداقل میزان تابش آفتاب و در مسیر جریان هوا قرار داد.

پوشش حصیری دور تا دور کولر

برخی افراد علاوه بر نصب سایه‌بان از پوشش‌های حصیری دور تا دور کولر نیز استفاده می‌کنند. این تورها از اجتماع گرد و غبار در داخل کولر جلوگیری کرده و با مرطوب کردن آن‌ها دستگاه باد خنک‌تری را تولید می‌کند.

استفاده نکردن از وسایل گرما زا باعث افزایش بازدهی کولر آبی می‌شود

وقتی کولر را روشن می‌کنید، در صورت امکان از وسیله‌های گرمازای دیگر استفاده نکنید. استفاده از این وسیله‌ها به صورت همزمان باعث می‌شود دمای داخل خانه افزایش پیدا کند. همین موضوع سبب می‌شود احساس نیاز بیشتری به کولر داشته باشید و به تبع آن مصرف برق و آب شما افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل از وسایلی؛ مثل اجاق گاز، لامپ‌های گرمازا و سماور در مواقعی که کولر روشن است استفاده نکنید.

بستن دریچه‌های کانال‌های بلا استفاده

جهت افزایش بازدهی کولر آبی بهتر است دریچه‌ی کانال‌هایی که استفاده نمی‌شوند، را مسدود کرد. این گونه جریان هوا فقط به بخش‌های مورد نظر منتقل می‌شود.

طول کانال کولر را کاهش دهید

یکی دیگر از راه‌های افزایش بازدهی کولر آبی این است که از کانال‌های کوتاه برای انتقال باد آن استفاده کنید. کانال‌های پر پیچ و خم و طولانی باعث کاهش خنکی باد کولر می‌شود. همچنین اگر از کانال‌های طولانی استفاده کنید، فشار هوای محیط کاهش پیدا می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود که باد کمتری به داخل خانه منتقل شود و احساس خنکی نمی‌کنید. علاوه‌بر این کانال‌های پیچ در پیچ، مسیر باد کولر را منحرف می‌کنند که باعث کاهش خنک‌کنندگی آن می‌شود.

پمپ آب را قبل از موتور روشن کنید

برای روشن کردن کولر آبی ابتدا کدام کلید را روشن می‌کنید؟ اگر شما هم از افرادی هستید که تمام کلیدها را همزمان روشن می‌کنید، باید تجدید نظری در این باره انجام دهید. برای این که جریان باد خنکی داشته باشید، بهتر است قبل از روشن کردن موتور ابتدا به مدت چند دقیقه کلید واترپمپ را روشن کنید. این کار علاوه‌بر خیس کردن پوشال‌ها و خنکی باد، باعث می‌شود بازدهی کولر آبی شما افزایش پیدا کند.

پمپ آب را قبل از موتور روشن کنید - افزایش بازدهی کولر آبی

از ایجاد جریان خروجی هوا در داخل خانه غافل نشوید

همانطور که اشاره شد کولرهای آبی به‌دلیل این که با آب کار می‌کنند، باعث افزایش رطوبت هوای خانه می‌شوند. به همین دلیل بهتر است یک خروجی هوای کوچک؛ مانند پنجره استفاده کنید. این کار باعث می‌شود جریان رطوبت هوا در خانه جمع نشده و احساس خنکی بیشتری داشته باشید.

پدهای سلولوزی؛ با پوشال‌های قدیمی خداحافظی کنید

پدهای سلولزی که امروزه تولید می‌شوند جایگزین مناسبی برای پوشال‌های قدیمی هستند. این پدها هم دوام بیشتری دارند و هم آب بیشتری در داخل خود ذخیره می‌کنند. همچنین این پدها برخلاف پوشال‌ها، فشردگی بیشتری دارند که باعث جلوگیری از ورود ذرات به داخل محفظه کولر می‌شود. به همین دلیل استفاده از آنها تهویه مناسب کولر را نیز فراهم می‌کند.

کولر را با دور تند روشن کنید

یکی دیگر از راه‌های افزایش بازدهی کولر آبی، روشن‌کردن آن با دور تند است. برای این کار بهتر است بعد از روشن کردن پمپ، کولر را روی دور تند و بعد از گذشت مدتی آن را روی دور کند قرار دهید. با این کار فشار بسیار کمتری به موتور کولر وارد می‌شود. همچنین وجود خازن و خدمات برق ساختمان مناسب در این مورد اهمیت دارد.

سیستم‌های قدیمی‌تر کولرهای آبی خازنی داشتند که باعث راه‌اندازی کولر با سرعت بالا می‌شد. این خازن در کولرهای جدید حذف شده است. به همین منظور وقتی کولر را روی دور تند قرار می‌دهید، همان نقش خازن را بازی می‌کند سرعت موتور را به دور مناسب می‌رساند. البته این نکته را به یاد داشته باشید که پس از گذشت یک تا دو دقیقه، کولر را روی دور تند قرار دهید.

از تهویه مناسب در اتاق اطمینان حاصل کنید

یکی از بهترین روش های افزایش بازدهی کولرهای آبی، تامین تهویه مناسب برای آن در اتاق است. تصور غلط رایج این است کولرهای گازی، اگر در فضاهای بسته قرار گیرند، کارآمد هستند. این درست نیست. کولرهای هوا بر اساس تبخیر، با دمیدن هوای گرم از طریق پدهای خنک کننده که با آب خیس شده اند، کار می کنند. بنابراین جریان هوای صاف برای خنک کردن آن ضروری است.

بهترین مکان برای قرار دادن کولر گازی درست در مقابل پنجره است. هوا گرمتر، تبخیر سریعتر و هوای خنک تر که توسط فن خارج می شود. همچنین ایجاد تهویه مناسب در اتاق برای بیرون راندن رطوبت بسیار مهم است. برای انجام این کار، باید پنجره های اتاق را مقدار کمی باز بگذارید.

افزودن یخ به مخزن

یکی دیگر از راه های موثر برای افزایش بازدهی کولر آبی، افزودن یخ به آب داخل مخزن است. بسیاری از افراد قبلاً آن را با کولرهای خود امتحان کرده اند. در واقع، برخی از خنک کننده ها دارای محفظه های اختصاصی یخ نیز هستند. افزودن یخ به آب باعث خنک‌تر شدن لنت‌ها می‌شود و در نتیجه هوای خنک از آن‌ها عبور می‌کند. با این حال، تنها زمانی مؤثر است که خیلی نزدیک به کولر بنشینید. اما در دراز مدت، افزودن یخ به کاهش دما یا رطوبت اتاق کمکی نمی کند. اضافه کردن بیش از حد یخ همچنین می تواند باعث کند شدن فرآیند تبخیر شود و کارایی کولر هوا را مختل کند. این موضوع باعث می شود که بدانید چه زمانی باید یخ را در کولر قرار دهید. هنگامی که با دمای بسیار بالا سر و کار دارید، افزودن یخ موثرتر خواهد بود.

برچسب انرژی

هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد.

برچسب انرژی - افزایش بازدهی کولر آبی

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار