|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۵۱

درمان غلظت خون و رقیق سازی خون در طب سنتی راه های زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم تمامی راه های درمان غلظت خون در خانه را بیان کنیم.

غلظت خون از مشکلات شایع است که باید حتما تحت درمان قرار بگیرد. روش های زیادی در طب سنتی برای درمان غلظت خون وجود دارد که حجامت یکی از آنهاست. در این مطلب قصد داریم تمامی راه های درمان غلظت خون را به شما معرفی کنیم.

درمان غلظت خون در طب سنتی

درمان غلظت خون

غلظت خون ، یکی از رایج ترین بیماری هایی است که در اثر افزایش تعداد گلبول های قرمز بدن ایجاد میشود و خارش پوست، قرمز شدن پوست و چشم برخی از علائم این بیماری است .وظیفه گلبول های قرمز، اکسیژن رسانی به اندام ها و بافت های بدن می باشد. وقتی تعداد این سلول های خونی بیش از حد مجاز شود، خون غلیظ شده و احتمال ایجاد لختگی به وجود می آید. در صورتی که لخته ها در مسیر انتقال خون به قلب و یا مغز قرار داشته باشند، ریسک سکته مغزی و قلبی نیز چندین برابر می شود.

غلظت خون انواع گوناگونی دارد که هر کدام از آن‌ها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. اگرچه بعضی از انواع این بیماری به دلایل ژنتیکی رخ می‌دهند و درمان قطعی نیز ندارند، ولی راه‌های زیادی جهت درمان غلظت خون ناشی از سبک زندگی بد وجود دارد؛ شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی صحیح و ترک عادات بد، مانند سیگار کشیدن، غلظت خون بدن خود را کنترل کنید. با داشتن یک زندگی سالم، وزن مناسب، غذای مقوی و ورزش می‌توانید از انواع گوناگون غلظت خون (به غیر از آن‌هایی که به دلایل ژنتیکی اتفاق می‌افتند) پیشگیری نمایید.

درمان غلظت خون با آب انار

آب انار طبیعی، کمک شایانی به جریان و گردش خون و کنترل غلظت خون می‌کند.

درمان غلظت خون با آب انار

درمان غلظت خون با گوجه فرنگی

یکی از شیوه‌های ساده و ارزان برای درمان غلظت خون استفاده از گوجه فرنگی به صورت روزانه است. ترکیبات موجود در گوجه خام یا محصولات آن مانند کچاپ از روش‌های درمان خانگی مفید برای پایین آوردن غلظت خون است.

دمنوش دارچین برای درمان غلظت خون

کوکارین یک ماده‌ی شیمیایی است که از انعقاد خون جلوگیری می‌کند. دارچین حاوی مقادیر بالای کومارین است که می‌تواند علاوه بر درمان بیماری‌های التهابی و کاهش فشارخون، در رقیق کردن خون نیز موثر باشد. مطابق توصیه‌های متخصص طب سنتی استفاده‌ی روزانه از دمنوش دارچین موجب کاهش غلظت خون می‌شود.

سرکه سیب و درمان غلظت خون

گفته شده‌است که سرکه سیب از غلظت خون جلوگیری می‌کند. توجه داشته‌باشید که نمی‌توان تنها از سرکه‌ی سیب برای درمان این بیماری استفاده کرد. بلکه می‌توان با کمک این ماده‌ی غذایی از بدتر شدن بیماری پیشگیری کرد. در کنار آن، در صورت لزوم و به صلاحدید پزشک باید از دارو هم استفاده کنید.خواص بی نظیر سرکه سیب که از آن بی خبرید را در این مطلب آورده ایم.

درمان غلظت خون با چای سبز

چای سبز یکی از گیاهان دارای خواص شفابخش است. ترکیب EGCG موجود در این چای، می‌تواند غلظت خون را رقیق کرده و منجر به منظم‌شدن جریان گردش خون شود.

درمان غلظت خون با چای سبز

درمان غلظت خون با پیاز خام سفید

پیاز خام سفید برای بهبود غلظت خون مؤثر است؛ ولی نباید در مصرف آن افراط کرد.

آویشن برای درمان غلظت خون

آویشن نیز از جمله گیاهان دارویی است که خواص بی‌نظیری دارد. در منابع طب سنتی آمده است که این گیاه، سبب کاهش غلظت خون و تقویت و تحریک سیستم گردش خون می‌شود.

درمان غلظت خون با آناناس

آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که می‌تواند خون را رقیق کند و بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون را درمان کند. استفاده از آب آناناس یا پوره‌ی آن اثرات ضد التهابی نیز دارد.

میوه‌های دیگری نیز مانند شاه توت، گیلاس، نارنگی، توت سرخ، آلو بخارا، توت فرنگی، لیموترش، زرشک در تصفیه و پالایش خون تاثیر دارند و استفاده‌ی روزانه از آن‌ها می‌تواند غلظت خون را پایین بیاورد.

دمنوش چای کوهی

چای کوهی گیاهی است که با کمترین هزینه و خیلی راحت در دسترس است و روی کاهش غلظت خون تأثیر می‌گذارد. یک یا دو قاشق چای‌خوری چای کوهی را داخل فرنچ پرس ریخته و یک لیوان آب جوش اضافه کنید. پانزده دقیقه کافی است تا دم بکشد، حالا ترکیب را صاف کرده و روزی یک فنجان میل کنید.

دمنوش گیلاس

گیلاس هم مثل آسپرین حاوی سالیسیلات است و برای افراد مبتلا به غلظت خون مفید است. چند گیلاس و برگ درخت گیلاس را داخل قوری انداخته و کمی آب جوش رویشان بریزید. پانزده تا بیست دقیقه برای دم کشید این دمنوش کافی است. حالا می‌توانید آن را صاف کرده و روزی یک فنجان میل کنید.

دمنوش گیلاس برای درمان غلظت خون

دمنوش توت

دمنوش توت و برگ توت هم مثل گیلاس و آسپرین به‌ خاطر داشتن سالیسیلات برای رفع عارضه غلظت خون به‌ کار می‌رود. اگر توت تازه در دسترس نبود می‌توانید از توت خشک استفاده کنید. قدری از خود میوه و برگش را داخل قوری ریخته و حدود یک و نیم لیوان آب رویش بریزید و روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. بیست دقیقه بعد آن را از صافی رد کنید و روزی دو فنجان بنوشید. منتظر تأثیر معجزه‌آسای کاهش غلظت خون به ‌خاطر مصرف این دمنوش گیاهی باشید.

دمنوش کاسنی

یکی از گیاهان عالی رقیق‌کننده خون گیاه کاسنی است که به ‌صورت عرق کاسنی و دمنوش مصرف می‌شود. یک یا دو قاشق غذاخوری برگ و ریشه کاسمی را داخل قوری بریزید و یکی دو فنجان آب سرد اضافه کنید. پانزده دقیقه کافی است تا روی حرارت ملایم دم بکشد. حالا ترکیب را صاف کرده و روزی یک فنجان میل کنید. منتظر تأثیرات معجزه‌آسای کاسنی روی رقیق‌سازی خون، تقویت معده و کاهش غلظت خون باشید.

دمنوش شوید

یکی از گیاهان دارویی که در طب سنتی زیاد از آن یاد می‌شود شوید است که برای مبتلایان به غلظت خون به‌ کار می‌رود. فرقی ندارد که شوید تازه باشد یا خشک، دو قاشق غذاخوری شوید را داخل فرنچ پرس ریخته و رویش آب جوش بریزید. پنج تا ده دقیقه فرصت دهید که دم بکشد. پس از صاف کردن، ترکیب آماده میل کردن است.

دمنوش نعنا

گیاه نعنا باعث رقیق شدن خون و بالا رفتن گردش خون می‌شود. یک یا دو قاشق چای‌خوری برگ نعنای تازه یا خشک را داخل فرنچ پرس یا لیوان معمولی ریخته و آب جوش بریزید. ده تا پانزده دقیقه زمان دهید تا دم بکشد. بعد ترکیب را صاف کنید و روزی یک یا دو بار میل کنید.

دمنوش نعنا

دمنوش ریشه شیرین بیان

دیگر داروی گیاهی غلظت خون، دمنوش ریشه شیرین بیان است. دو قاشق چای‌خوری ریشه خشک‌شده شیرین بیان را داخل قوری ریخته و با یک و نیم لیوان آب جوش ترکیب کنید. سپس قوری را روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. پس از ۲۰ دقیقه آن را صاف کرده و به‌صورت مصرف کنید.

فلفل قرمز برای درمان غلظت خون

فلفل قرمز، یکی دیگر از ادویه‌های مؤثر برای مدیریت غلظت خون است که ترکیبات موجود آن، باعث منظم‌کردن گردش خون و تحریک جریان خون می‌شوند.

استفاده از داروی غلظت خون فران میتواند خیلی خوب و سریع درمان غلظت خون شما عزیزان کمک کند پس حتما از این دارو استفاده کنید .

روغن زیتون را جایگزین روغن‌های دیگر کنید

یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به غلظت خون، مصرف روزانه روغن زیتون است. فنول‌های موجود در روغن زیتون، خطر لخته‌شدن خون را کاهش می‌دهند. این روغن، چسبندگی پلاکت‌های خون را نیز به تأخیر می‌اندازد و روی پلاکت‌های خون هم اثر مثبتی دارد.

مصرف ماهی موثر در درمان غلظت خون

انواع غذاهای دریایی و ماهی های چرب، حاوی چربی های مفیدی برای بدن هستند. ماهی هایی همچون سالمون دارای چربی های ضروری همچون امگا 3 می باشند. این ترکیبات در کاهش کلسترول بد و همینطور کاهش غلظت خون بسیار موثر هستند.

دمنوش زنجبیل برای درمان غلظت خون

سالیسیلات یک ماده‌ی شیمیایی است که در رقیق کردن خون نقش موثری دارد. زنجبیل یکی از گیاهانی است که دارای مقادیر بالای سالیسیلات است و می‌تواند درمان گیاهی غلظت خون بالا باشد. استفاده از دمنوش زنجبیل یا پودر آن در پخت و پز درمان مناسب برای افرادی است که از مشکل غلظت خون بالا رنج می‌برند. خواص شفابخش زنجبیل که تاکنون از آن غافل بوده اید! را در این مطلب بخوانید.

برای تهیه‌ی دمنوش زنجبیل در صورتی که زنجبیل تازه در دسترس دارید، چند تکه از آن را داخل قوری بریزید و با کمی آب روی حرارت بگذارید تا دم بکشد و در طول روز دو یا سه مرتبه از آن بنوشید.

دمنوش زنجبیل برای درمان غلظت خون

استفاده از سیر برای کاهش غلظت خون

سیر به عنوان بهترین سبزیجات موثر در کاهش غلظت خون ، شناخته می شود. این گیاه از خاصیت ضد انعقاد خون برخوردار است و از لخته شدن خون و ایجاد غلظت خون جلوگیری می کند.

بر اساس طب سنتی، سیر از داروهای گیاهی موثر در درمان غلظت خون بالا و ضد ترومبیت است، چراکه حاوی آنتی اکسیدان می باشد و بدن را از رادیکال های آزاد و آسیب رسیدن به سلول های آن، محفوظ نگه می دارد.

توصیه می شود برای کنترل بیماری هایی از جمله غلظت خون بالا، فشار خون بالا، چربی خون و … از سیر به صورت خام استفاده گردد.

دمنوش جو برای درمان غلظت خون

برای تهیه دمنوش جو کافی است که یک قاشق غذاخوری از جو نیم کوب شده را در دو لیوان آب جوش حل  کنید و اجازه دهید این دمنوش برای 20 الی 30 دقیقه دم بکشد. پس از دم کشیدن می توانید دو لیوان از این دمنوش را به صورت گرم و یا سرد به صورت روزانه مصرف کنید.

دمنوش جو برای افراد سیگاری، مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و حتی افراد مسن بسیار مناسب می باشد و نتیجه آن بهبود جریان خون است.

دمنوش آویشن و عناب برای درمان غلظت خون

از دیگر گزینه های عالی برای درمان غلظت خون، دمنوش آویشن و عناب می باشد. این دمنوش را باید با یک قاشق غذاخوری آویشن و 10 عدد عناب در یک قوری آب جوش تهیه نمایید و اجازه دهید برای 20 دقیقه دم بکشد. سپس روزانه دو الی سه مرتبه از آن برای کاهش غلظت خون مصرف کنید.

درمان غلظت خون با چای سبز و چای ترش

استفاده از چای سبز و چای ترش، دارای فواید بسیاری برای قلب و عروق می باشد. هر دو نوع چای دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی هستند و از آسیب رسیدن به سلول ها جلوگیری می کنند.

همینطور چای سبز و چای ترش تاثیراتی بر روی کاهش فشار خون و کاهش غلظت خون دارند و از بروز مشکلات قلبی نیز جلوگیری می کنند. توصیه می شود برای کاهش غلظت خون، روزانه دو فنجان از این دو چای مصرف شود.

درمان غلظت خون با روش‌های ایمن

علت غلظت خون

موضوعی که در رابطه با غلظت خون باید به آن توجه شود، این است که غلظت خون در نهایت می تواند منجر به لخته شدن خون در عروق گردد. لخته شدن خون در عروق خطر و احتمال سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. به همین دلیل کاهش غلظت خون و توجه به درمان این بیماری، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

درمان دارویی برای کاهش غلظت خون باید مطابق با تجویز پزشک باشد، اما راهکارهای تغذیه ای بسیار موثری نیز برای کنترل این عارضه وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

درمان غلظت خون با نوشیدن آب کافی

از ساده ترین روش ها برای درمان غلظت خون ، نوشیدن آب کافی در طول شبانه روز می باشد. کم آبی بدن، سطح الکترولیت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و همین موضوع اکسیژن رسانی را مختل می کند. از سویی دیگر کم آبی خود یکی از علت های بروز غلظت خون بالا می باشد.

بنابراین با نوشیدن آب کافی می توانید از بروز کم آبی در بدن جلوگیری کنید؛ چراکه مصرف آب به دفعات متعدد خود از عامل های رقیق شدن خون می باشد.

خاکشیر و غلظت خون

گفته شده‌است که خاکشیر در بهبود غلظت خون موثر است. اگر می‌‌خواهید که این بیماری را کنترل کنید، بهتر است که از این شربت کمک بگیرید.

برای درمان غلظت خون خون بدهید

کسانی‌که غلظت خون دارند، می‌توانند خون بدهند اما خون آن‌ها قابلیت استفاده ندارد و باید دور انداخته شود. چون خون کسانی که غلظت خون دارند، در کیسه‌های جمع‌آوری خون، به‌سرعت لخته می‌شود. اما اگر می‌خواهید از ابتلا به غلظت خون پیشگیری کنید، با تشخیص پزشک، خون بدهید. خانم‌ها بهتر است هر ۴ ماه یک‌بار و آقایان هر ۳ ماه یک‌بار خون بدهند.

درمان غلظت خون با زالو

افزایش میزان هموگلوبین خون موجب غلیظ شدن خون می‌شود و عبور آن را از رگ‌ها با مشکل مواجه می‌کند.  به این ترتیب عروق کوچک خونی مسدود می‌شوند و مشکلاتی در سلامتی فرد ایجاد می‌شود. پس علائم ظاهری مانند پر رنگ شدن رنگ لب‌ها، خارش بدن و قهوه‌ای شدن بستر ناخن‌ها، خستگی، سردرد و غیره ظاهر می‌شود. زالو درمانی یکی از شیوه‌های درمان غلظت خون در طب سنتی است که می‌تواند این علائم را از بین ببرد.

برای انجام این شیوه‌ی درمانی چند عدد زالو را روی پوست می‌گذارند و زالو بعد از نیش زدن و مکیدن خون از بین می‌رود ولی موجب رقیق شدن خون می‌شود.زالوها در بزاق خود ماده‌ای به نام هیرودین تولید می‌کنند. هیرودین یک ضد انعقاد قوی است زالوها با تولید کردن هیرودین و ترشح آن به خون میزبان موجب رقیق شدن خون می‌شوند و از این طریق راحت‌تر می‌توانند خون را بمکند و بیماری را درمان کنند.

درمان غلظت خون با زالو

دمنوش گل مینا

داروی گیاهی غلظت خون که می‌تواند با رقیق کردن خون روی قلب و عروق تأثیر بسیار زیادی بگذارد. مصرف این دمنوش، علاوه بر اینکه مانع از ایجاد لخته خون در بدن شده برای درمان میگرن و تب هم مؤثر است. اگر از آن افرادی هستید که با دمنوش‌های گیاهی میانه خوبی ندارید، می‌توانید کپسول‌های حاوی عصاره گل مینا موجود در داروخانه‌ را تهیه کنید.

چای ریبوس

چای ریبوس که به آن رویبوس هم می‌گویند گیاه بومی آفریقای جنوبی به رنگ قرمز است و باعث رقیق‌سازی خون می‌شود. ضمن اینکه عروق را بازتر کرده و احتمال بروز سکته قلبی یا مغزی یا فشارخون را کاهش می‌دهد.

دمنوش مرزنجوش

گیاه مرزنجوش یا مرزنگوش خاصیت آنتی‌اکسیدان و ضد درد دارد که برای بهتر کردن گردش خون، بهبود اسپاسم عضلانی، کاهش فشار خون و رقیق کردن خون توصیه می‌شود.

در مصرف دمنوش‌های گیاهی جانب احتیاط را رعایت کنید و صرف اینکه منشأ گیاهی دارند مجاز نیستید که در هر سن و شرایطی آن‌ها را میل کنید. مثلاً خانم‌های باردار نمی‌توانند از تمام دمنوش‌ها مصرف کنند. حواستان به تداخل دارویی احتمالی با دمنوش‌ها باشد. پس حتماً پیش از مصرف هر دمنوش و داروی گیاهی در درمان طب سنتی با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف میوه از راهکارهای درمان غلظت خون

انواع میوه در کاهش غلظت خون تاثیر به سزایی دارند. به طور کلی میوه ها به دلیل برخورداری از فیبر و ویتامین C ، خواض آنتی اکسیدانی بالایی را برای بدن به همراه دارند. دریافت فیبرهای محلول و نامحلول به درمان غلظت خون در بدن کمک می کند.

جالب است بدانید افرادی که از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می کنند، دارای خون رقیق تر، فشار خون نرمال، فیبرینوژن پایین تر (پروتئینی که به لخته شدن خون کمک می کند) هستند و کمتر در معرض ابتلا به بیماری غلظت خون بالا می باشند. از مهم ترین میوه های تاثیرگذار در کاهش غلظت خون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انگور
  • توت سیاه
  • تمشک
  • آلبالو
  • انار
  • موز
  • تمبرهندی
  • زغال اخته
  • غوره
  • سیب
  • هلو
  • شلیل
  • انواع مرکبات
  • لیموترش
  • آووکادو
  • زیتون
  • زرشک

مصرف منابع حاوی ویتامین  E

مصرف منابع حاوی ویتامین  E

از دیگر راهکارهای کاهش غلظت خون ، مصرف منابع حاوی ویتامین E می باشد؛ اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که اگر از داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، نباید در مصرف ویتامین E زیاده روی کنید.

افراد روزانه باید 400 واحد از ویتامین E را دریافت کنند؛ ضمن اینکه دریافت روزانه بیش از 1500 واحد ویتامین E توصیه نمی شود چراکه دارای عوارض جبران ناپذیری می باشد.

برخی ترجیح می دهند که ویتامین E را از طریق مکمل ها دریافت کنند، اما بهترین راه برای دریافت این ویتامین منابع طبیعی می باشد. از جمله منابع طبیعی ویتامین E دانه ها و روغن آفتابگردان، بادام درختی، آووکادو و حبوبات می باشد.

برای درمان غلظت خون سیگار نکشید

مصرف دخانیات و کشیدن سیگار، یکی از دلایل اصلی ابتلا به غلظت خون است. برای پیشگیری از آن، سیگارکشیدن را متوقف کنید.

برای درمان غلظت خون پرخوری نکنید

برای درمان غلظت خون پرخوری نکنید

پرخوری و کم‌تحرکی، دو عامل اصلی ابتلا به غلظت خون هستند. اگر می‌خواهید از غلظت خون و عوارض مرگ‌بار ناشی از آن مصون بمانید:

  • به اندازه غذا بخورید و هرگز پرخوری نکنید.
  • اگر در رژیم غذایی، فست‌فودها و غذاهای ناسالم زیاد به چشم می‌خورد، در آن تجدید نظر کنید.
  • میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید.
  • خرما می‌تواند در افزایش غلظت خون تاثیر داشته‌باشد. پس در طب سنتی گفته‌شده‌است که از این ماده‌ی غذایی کمتر استفاده کنید
  • روزه بگیرید و گاهی به معده‌تان استراحت بدهید.
  • ورزش‌های سبک یا پیاده‌روی روزانه را حتماً در برنامه‌تان جا دهید.

درمان غلظت خون با مصرف سبزیجات

سبزیجات از بهترین مواردی هستند که برای درمان غلظت خون بالا استفاده می شوند؛ سبزیجات نیز همانند میوه ها منبع غنی از فیبر می باشند و با استفاده منظم از آن ها در رژیم غذایی می توان شاهد نتایجی از جمله رقیق شدن خون، کاهش غلظت خون، بهبود جریان خون، پیشگیری از لخته شدن خون، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید و … بود.

از بهترین سبزیجات موثر در درمان غلظت خون بالا، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلفل قرمز
  • خیار
  • چغندر
  • یونجه
  • کرفس
  • انواع کلم
  • کدو سبز
  • آلوئه ورا
  • پیاز خام
  • خرفه
  • ترشک
  • کاسنی
  • شنبلیله
  • مرزه
  • نعناع
  • جینسینگ
  • جعفری
  • آویشن
  • زالزالک

درمان غلظت خون با پرهیز غذایی

همانطور که برخی از مواد غذایی برای غلظت خون موثر هستند، برخی دیگر نیز تاثیر به سزایی در افزایش آن دارند. اغلب توصیه می‌شود برای درمان غلظت خون از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز شود:

  • روغن جامد
  • روغن های پالم دار
  • روغن نارگیل
  • انواع چربی های حیوانی
  • گوشت قرمز
  • گوشت ارگان های گوساله و گوسفند شامل دل، جگر، قلوه و مغز
  • لبنیات پرچرب
  • مواد غذایی سرخ شده و چرب
  • نمک و غذاهای شور
  • غذاهای فرآوری شده
  • مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده

استفاده از ادویه‌ های مفید برای درمان غلظت خون

از راهکارهای موثر برای کاهش غلظت خون ، استفاده از برخی از ادویه ها می باشد.

  • پاپریکا و یا فلفل قرمز دارای کپسایسین است که به تحریک جریان خون بهتر کمک می کنند.
  • زنجبیل از بهترین ادویه های مصرفی برای کاهش غلظت خون می باشد اما باید به صورت متعادلی مصرف گردد. زنجبیل دارای سالیسیلات اسید می باشد که خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد. مصرف منظم زنجبیل در مدت زمان کوتاهی غلظت خون را کاهش می دهد.
  • زیره از ادویه های مناسب برای جلوگیری از لخته شده خون در عروق می باشد.
  • سیاه دانه به همراه عسل برای بهبود غلظت خون بسیار موثر است.
  • دارچین نیز از ادویه های رقیق کننده خون است و به گردش خون بهتر در بدن کمک می کند.

رژیم غذایی کم نمک برای درمان غلظت خون

 

رژیم غذایی کم نمک برای درمان غلظت خون

از دیگر اقدامات لازم برای کاهش غلظت خون ، کم کردن میزان نمک در رژیم غذایی می باشد. در واقع در رژیم و برنامه غذایی متعادل باید میزان سدیم دریافتی مشخص باشد. افزایش حجم سدیم در بدن، منجر به بروز فشار خون بالا می شود.

با کم کردن میزان نمک دریافتی در رژیم غذایی، می توان به کاهش غلظت خون کمک کرد. توصیه می شود به عنوان جایگزینی برای نمک برای طعم دار کردن غذاها، از چاشنی هایی شامل آبغوره، آب لیموترش، آب نارنج و … استفاده گردد.

عرقیات مناسب برای درمان غلظت خون

برای کاهش غلظت خون گزینه های زیادی در طب سنتی وجود دارد. از جمله عرقیات موثر در کاهش غلظت خون، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عرق بابا آدم
  • عرق گزنه
  • عرق قاصدک
  • عرق آلوئه ‌ورا
  • عرق آقطی
  • عرق سیر
  • عرق دارچین

درمان غلظت خون تبریزیان

تبریزیان یکی از اساتید طب سنتی بوده است که در زمینه‌ی درمان بیماری‌های مختلفی از جمله غلظت خون، نسخه‌های شفابخش بسیاری را تجویز کرده است. در اینجا به یک نسخه­های او برای درمان غلظت خون اشاره می‌کنیم:

داروی صاف‌کننده‌ی خون: پنج مثقال کاهو، پنج مثقال برگ چغندر، پنج مثقال کاسنی، سه مثقال آلو بخارا، سه مثقال عناب، دو مثقال ترنجبین و پنج مثقال دانه‌ی انار شیرین را باهم آسیاب و الک می‌کنیم. یک ساعت قبل از شام یا قبل از ناهار، به اندازه‌ی یک قاشق مرباخوری از این معجون مصرف شود.

درمان غلظت خون با پرتودرمانی

پرتودرمانی باعث کاهش تولید گلبول‌های قرمز در مغز استخوان می‌شود. البته این روش درمانی عوارض جدی مانند لوسمی دارد.

قرص کاهش غلظت خون

قرص کاهش غلظت خون

داروی درمان غلظت خون

پزشک برای کاهش غلظت خون، داروهای رقیق‌کننده خون را به شما پیشنهاد می‌کند که این داروها را باید درست طبق دستورالعمل و تجویز پزشک متخصص مصرف کنید. مصرف بی‌اندازه این داروها، باعث خونریزی شدید می‌شود

روش­های درمانی زیادی اعم از روش‌­های دارویی و گیاهی برای درمان غلظت خون وجود دارد. در اینجا، به برخی از این روش­‌ها اشاره می­‌کنیم:

داروی Hydroxyurea

برای این­که میزان گلبول قرمز خون شما کاهش یابد، ناچارید یکی از داروهایی که برای کاهش تولید گلبول‌­های قرمز جدید در مغزاستخوان تجویز می­‌شوند، مصرف کنید.

Hydroxyurea یک داروی درمان سرطان است که باعث کاهش رشد سلول­‌های جدید در بدن شما می‌­شود. این دارو، تعداد گلبو­ل­‌های قرمز خون و پلاکت­‌ها را کاهش می‌­دهد.

اینترفرون -آلفا (اینترون آ-روفرون آ)

این دارو برروی سیستم ایمنی بدن شما کار می­‌کند و به سرعت شروع به تجزیه سلول­‌های قرمز خون می‌­کند.

آسپیرین

آسپرین خون شما را رقیق می­‌کند و از لخته شدن آن جلوگیری می‌­کند. آسپرین می­‌تواند برخی از عوارض غلظت خون مانند:

  • احساس گزگز کردن و سوزش دست­‌ها و پاها
  • خارش و درد استخوانی را کاهش دهد.
  • با این حال، مصرف روزانه آسپیرین دارای خطراتی است و می‌­تواند باعث خون­ریزی در معده و سایر قسمت­‌های دستگاه گوارش شود.

بنابراین، قبل از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی و به­‌خصوص داروهای غلظت خون، حتماً با پزشک معالجتان مشورت کنید و هرگز با تشخیص خودتان یا فردی غیرمتخصص دارویی مصرف نکنید. چون این کار می­‌تواند برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشد.

علت غلظت خون

علت غلظت خون

غلظت خون بیماری می باشد که به تدریح و کم کم رشد می کند و در سنین بالا و پس از 40 سالگی و یا 60 سالگی خود را نشان می دهد و در مردان شایع تر است. پلی سیتمی می تواند به صورت اولیه و یا ثانویه رخ دهد؛ نوع اولیه دارای ریشه ژنتیکی می باشد اما نوع ثانویه از عوارض بیماری های قلبی و عروقی و یا ریوی است.

در ادامه به علت های غلظت خون اشاره کردیم:

  • کمبود اکسیژن در ارتفاعات و کوهستان ها و یا مناطق آلوده
  • تنش و استرس های عصبی
  • مصرف سیگار و انواع دخانیات
  • ابتلا به بیماری های زمینه ای شامل بیماری های قلبی، کلیوی یا ریوی و همینطور مشکلات خونی
  • مسمومیت با مونوکسید کربن
  • کم آبی بدن
  • تعریق و اسهال های شدید
  • و ….

افرادی که هر یک از علائم فوق را دارند باید برای درمان و یا کاهش غلظت خون خود، از روش های درمانی بهره مند شوند.

علائم غلظت خون در زنان و مردان

غلظت خون وابسته به سن، جنسیت و علت بروز بیماری دارای علائم مختلفی می باشد. از اصلی ترین نشانه ها و علائم غلظت خون بالا در زنان و مردان می توان به سرفه مزمن، تنگی نفس، آپنه خواب، سرگیجه و خستگی اشاره کرد.

گاهی نیز ممکن است فرد هیچ نشانه ای نداشته باشد اما با آزمایش خون متوجه شود که باید برای کاهش غلظت خون ، خود اقدام نماید. به طور کلی از مهم ترین علائم غلظت خون موارد زیر هستند:

  • سر درد و سرگیجه
  • احساس درد در ناحیه گردن
  • احساس ضعف و بی‌ حالی
  • تنگی نفس
  • التهاب و قرمز شدن رگ‌ های چشم
  • اختلال بینایی همانند تاری دید
  • خارش پوست
  • قرمز شدن کف دست ها و پاها
  • به خواب رفتن دست ها و پاها
  • کبودی
  • خارش بدن به خصوص بعد از حمام
  • تعریق زیاد
  • اختلال در سطح هوشیاری و گیج و منگ شدن
  • احساس سبکی سر
  • بزرگی کبد و طحال
  • زخم معده
  • دردهای استخوانی
  • بنفش شدن برخی قسمت های بدن همچون لب ها، زیرناخن، انگشتان دست و پا

عوارض غلظت خون

عوارض غلظت خون بالا

در پاسخ به اینکه آیا غلظت خون خطرناک است؟ باید گفت غلظت خون عوارض بسیار زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش غلظت خون در بدن باعث کندشدن حرکت خون در قلب و رگ‌ها می‌شود که باعث گرفتگی اندام‌هایی مانند دست و پا یا سکته مغزی خواهد شد.
  • افزایش غلظت خون، می‌تواند باعث آمبولی ریوی شود.
  • باعث خونریزی از بینی می‌شود.
  • باعث می‌شود که کبد و طحال بزرگ شوند.

غلظت خون نرمال چند است؟

به میزان درصد گلبول‌های قرمز در واحد حجم، هماتوکریت یا غلظت خون می‌گویند. با زیادشدن تعداد گلبول‌های قرمز در واحد حجم خون، فرد دچار غلظت خون می‌گردد. مقدار غلظت خون طبیعی در میان مردان و زنان متفاوت است. غلظت خون نرمال برای آقایان از ۴۲ تا ۵۲ درصد، و در خانم‌ها از ۳۸ تا ۴۶ درصد طبیعی به حساب می‌آید و جای نگرانی را ایجاد نمی‌کند.

چه زمانی میزان هموگلوبین خون غیرطبیعی است؟

درباره غلظت خون در مردان و غلظت خون در زنان، اگر میزان هموگلوبین خون در زنان از ۵۲، و در آقایان از ۵۶ بیشتر شود، در این صورت بیمار دچار پرفشاری و غلظت خون شده است.

سؤالات متداول شما

طبق روال همیشه در این بخش از مطلب به سؤالات شما در رابطه با درمان خانگی غلطت خون پاسخ می‌دهیم.

آیا غلظت خون خطرناک است؟

بالا‌رفتن تعداد RBC‌ها باعث می‌شود که خون راحت در رگ‌ها حرکت نکند و باعث ایجاد لخته می‌شود. در نتیجه احتمال انسداد عروق خونی و سکته مغزی و قلبی را چند برابر می‌کند. به ‌همین خاطر باید درمان پلی سیتمی را جدی گرفت، چراکه خطرناک است.

خطر غلظت خون برای چه کسانی وجود دارد؟

پلی‌سیتمی در هر سنی اتفاق‌می‌افتد، اما معمولاً در بزرگسالان ۵۰ تا ۷۵ ساله بیشتر مشاهده می‌شود. در مردان به ‌نسبت زنان شیوع بیشتری دارد، اما احتمال ابتلای زنان در سنین پایین‌تر بیشتر است.

آیا غلظت خون ارثی است؟

هر چند این بیماری گاهی به‌ واسطه تغییرات ژنتیکی و مادرزادی به‌ وجود می‌آید (پلی‌سیتمی اولیه) اما معمولا ارثی نیست. عمدتا غلظت خون ثانویه است و در سال‌های بعد ۵۰ – ۶۰ سالگی بروز می‌یابد.

چگونه غلظت خونمان را پایین بیاوریم؟

با انجام کارهای زیر می‌توانید این بیماری را درمان کرد:

ورزش کنید. ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی باعث بهبود جریان گردش خون در رگ‌ها می‌شوند.

دست از سیگار‌کشیدن بردارید. مصرف دخانیات باعث تنگ‌شدن عروق خونی شده و ریسک سکته قلبی یا مغزی ناشی از انسداد و لخته خونی را چند برابر می‌کند.

از محیط‌های کم‌اکسیژن و ارتفاعات دوری کنید.

با پوست و بدن خود به ‌درستی رفتار کنید. شرایط هوایی بسیار گرم و بسیار سرد برای شما خطرناک هستند.

برنج و غلظت خون چه ارتباطی دارند؟

باور غلطی وجود‌دارد که برنج باعث غلظت خون می‌شود، اما این باور اشتباه است. برنج و دیگر موادی که کربوهیدرات زیادی دارند باعث افزایش غلظت خون نمی‌شود.

غلظت خون و خاکشیر | خاکشیر برای درمان این بیماری مفید است؟

خاکشیر فواید و خواص زیادی در طب سنتی دارد. خاکشیر به تصفیه خون کمک می‌کند و از این نظر می‌تواند برای درمان این بیماری مفید باشد.

جایگزین آسپرین برای غلظت خون چیست؟

اگر به دنبال روش‌های خانگی هستید، می‌توانید به سراغ دمنوش‌هایی همچون دارچین، شیرین بیان و غیره بروید. در غیر این صورت، با مشورت پزشک متخصص می‌توان داروهایی همچون وارفارین، انوکساپارین، دابیگاتران، آپیکسابان، ریواروکسابان و غیره مصرف‌کنید.

برای درمان غلظت خون باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟

با مشاهده علائم اولیه باید به پزشک عمومی یا متخصص داخلی مراجعه‌کنید. در صورتی‌که با انجام آزمایش‌ها پزشک تشخیص به وجود پلی‌سیتمی داد باید به متخصص هماتولوژی مراجعه‌کنید.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه شود؟

به‌محض مشاهده علائم اولیه این بیماری بلافاصله به پزشک داخلی مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های مختلف از میزان پیشرفت بیماری خود مطلع شوید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار