|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۶۵

افزایش عمر گل های شاخه بریده ترفندهای خاصی دارد که با رعایت آنها می توانید طول عمر گل هایتان را دو برابر کنید.

آیا میدانید برای افزایش عمر گل های طبیعی باید چه کنید؟ زمانی که برایتان دسته گل هدیه می آورند یا اینکه خودتان از گل فروشی گل تهیه می کنید با رعایت چند ترفند ساده می توانید عمر گلهایتان را دو برابر کنید.در این مطلب به بررسی روش های افزایش عمر گل پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

راهکار افزایش عمر گل

راهکار افزایش عمر گل

ابتدا باید بگوییم نکاتی هست که باعث افزایش طول عمر گل شما می شود:

اولین نکته ، اینست که آب گلدان را همیشه باید تمیز نگه دارید.باید ۲ و یا ۳ روز یکبار ، آب گلدان رو تعویض کنید.نکته بعدی ،باید کاری کنید که مواد مغذی مورد نیاز گل تامین شود و نکته آخر اینکه باید سعی کنید محیطی اسیدی برای آب مهیا کنید.

افزایش عمر گل با اسپری مو (تافت)

برخی معتقدند اسپری کردن تافت به گل (سرگل) موجب افزایش عمر آن و حفظ ظاهر شکوفه آن ها می شود. می توانید اسپری مو را روی یک یا دو گل امتحان کنید و در صورت گرفتن نتیجه مطلوب، در دفعات بعدی روی سایر گل ها پیاده کنید.

افزایش عمر گل با الکل سفید

هر چیزی که باعث از بین رفتن باکتری های داخل آب گلدون میشه، به افزایش طول عمر گل ها کمک می کنه.

الکل سفید هم این کار رو انجام میده و مانع تولید گاز اتیلن توسط ساقه ها می شه.

افزایش عمر گل با شکر و آب لیمو

در این روش آب و شکر را مخلوط کنید.2 قاشق آبلیمو را برای اسیدی کردن آب به آن اضافه کنید.هم اکنون محلول تازه نگه داشتن گل شما آماده استفاده است. هر ۳ روز یکبار ، این محلول را با محلول جدید و تازه تعویض کنید.

افزایش عمر گل رز با شکر و آب لیمو

افزایش عمر گل با نمک

یک چهارم پیمانه نمک در آب گلدان بریزید و آن را به خوبی حل کنید. نمک مثل غذای گل عمل می کند. علاوه بر آن باعث باز شدن غنچه ها نیز می شود. نمک به حفظ ظاهر سالم و شاداب گل ها تا ده روز نیز بسیار کمک می کند. نکته جالب توجه این است که اگر در گلدان حاوی گل های معطر مانند لیلوم اورینتال و مریم نمک بریزید، عطر گل ها بیشتر و شیرین تر می شود.

افزایش عمر گل با محلول شکر و سرکه

باز هم به مانند مراحل قبل عمل کرده و محلول شکر و آب را تهیه کنید. حالا ۲ قاشق غذا خوری سرکه را به آن اضافه کنید. این محلول حدود ۲ هفته گل و یا دسته گل شما را تازه نگه می دارد. هر ۳ روز یکبار ، این محلول را با محلول جدید و تازه تعویض کنید.

افزایش عمر گل رز با محلول شکر و سرکه

استفاده از فلز مس برای افزایش عمر گل طبیعی در آب

از گذشته ها مس به عنوان فلزی برای از بین بردن باکتریها شناخته می شود. شما می توانید از این خاصیت مس برای افزایش طول عمر گل استفاده کنید. برای بالا بردن طول عمر گل ، می توانید گل ها را در گلدان مس نگهداری کنید. اما اگر گلدان مس ندارید ، کافیست مقداری مس را داخل آب گلها بندازید. این روش باعث ماندگاری گل حدود یک هفته خواهد شد.

افزایش عمر گل شاخه بریده با شکر و وایتکس

در این روش ابتدا مقدار مورد نیاز آب تمیز رو فراهم کنید.در مرحله بعد مقدار ۱.۵ قاشق غذاخوری شکر را داخل آب حل کنید. حالا مقدار ۱.۵ قاشق وایتکس برای ضدعفونی کردن آب به آن اضافه کنید. محلول را به خوبی مخلوط کنید و گل ها را در آن قرار دهید. سعی کنید که این محلول را هر ۳ روز یک مرتبه تعویض کنید

افزایش عمر گل شاخه بریده با شکر و وایتکس

افزایش عمر گل با قند

انداختن چند حبه قند در گلدان باعث افزایش مواد مغذی آب شده و طول عمر و شدابی  گل شما را افزایش میدهد.

اضافه کردن نوشابه به آب گلدان برای افزایش عمر گل رز

اگر مقداری نوشابه به آب اضافه کنید ، باعث افزایش عمر گل خواهد شد. قند نوشابه باعث افزایش طول عمر گل شما می گردد. یادتان باشد که این محلول را هم هر ۳ روز یک مرتبه عوض کنید.

انتهای گل را به صورت ۴۵ درجه برش دهید.

بریدن انتها گل ، خود باعث افزایش طول عمر گل می شود. اما زمانی که شما زاویه دار برش دهید ، سطح آبگیری آب بیشتر می شود. بنابراین آب بیشتری به خود جذب خواهد کرد. تا احد امکان فاصله بین برش و داخل آب گذاشتن گل را کم کنید. بریدن ۳ تا ۵ سانت از انتهای ساقه در هر روز تاثیر زیادی در طول عمر آن دارد.

انتهای گل را به صورت ۴۵ درجه برش دهید

تمیز کردن ساقه گل برای افزایش عمر گل

بعد از این که هدیه گل خود را دریافت کردید ، باید آن را تمیز کنید. دقت کنید که برگ هایی که در آب گلدان قرار می گیرد را از آن جدا کنید. این برگ ها در آب پوسیده شده و باعث آلوده شدن و کاهش عمر گل می شود. سعی کنید گل ها را به صورت فشرده در داخل گلدان قرار ندهید.

کنترل شرایط دما و آب و هوا برای افزایش عمر گل طبیعی

گل ها در دمای پایین تر معمولا بهتر از دمای بالا ماندگاری دارند. به همین علت هست که گل فروشی ها گل ها در دمای پایین نگهداری می کنند. بنابراین بهتر است که گلدان گل خود را شبها و یا هنگام خروج از منزل در یخچال بگذارید. این نکته را مد نظر داشته باشید که در یخچال نباید کنار میوه و سبزیجات دیگر باشد. چون گاز متصاعد شده از میوه های ، باعث خرابی آن می گردد. نباید گل ها را در نور مستقیم آفتاب نگه دارید. آب ولرم به علت اکسیژن کمتر ، گزینه بهتری برای آب گلدان خواهد بود. قبل از قرار دادن گلها ، گلدان را با آب و مایع شستشو به خوبی شستشو دهید. این کار باعث ضد عفونی محیط گلدان و افزایش عمر مفید گل ها می شود.

گل‌ها را در کنار میوه‌ها قرار ندهید

یک نکته جالب که باید در این مورد بدانید این است که میان گل‌ها و میوه‌ها اصلا دوستی دیده نمی‌شود. اگر می‌خواهید گل‌های شما دیرتر پژمرده شوند؛ باید آن‌ها را از سبد یا ظرف میوه‌ها دور نگه دارید. میوه‌ها گاز اتیلن تولید می‌کنند و این گاز اصلا برای گل‌ها خوشایند نیست و باعث پژمردگی آن‌ها خواهد شد.

از خیابان گل نخرید

دسته گل‌هایی که در خیابان فروخته می‌شوند معمولا مدت زمان زیادی زیر آفتاب می‌مانند و بعید به نظر می‌سد که تازه باشند. و در اکثر مواقع گل‌هایی هستند که در حال پژمرده شدن هستند.

این گل‌ها، گل‌هایی هستند که گل‌فروشی‌ها باید آن‌ها را دور بریزند، اما با یک قیمت خیلی کم آن‌ها را به این فروشندگان خیابانی می‌فروشند.

از خیابان گل نخرید

آب سرد ممنوع

شما خودتان از آن خوشتان نمی‌آید، گل‌های شاخه بریده هم همینطور هستند. وقتی گلی را برای اولین بار در گلدان می‌گذارید و یا وقتی آب آن را عوض می کنید، از ولرم بودن آب اطمینان حاصل کنید. به غیر از گل نرگس

استفاده از آسپرین برای افزایش عمر گل ها

در این روش می توانیم از قرص آسپرین برای طولانی کردن عمر گل استفاده کنیم. یک عدد قرص آسپرین را خرد کرده و به آب گلدان اضافه کنید. یادتان باشد که این آب را هر چند رو یک مرتبه تعویض کنید.

استفاده از محلول های آماده افزایش عمر گل رز

می توانید از محلول های آماده بازار که برای افزایش طول عمر گلها است استفاده کنید. این محلول ها با ترکیباتی که دارند باعث بالا رفتن طول عمر گلها خواهند شد. می توانید با مراجعه به گل فروشی معتبر این محلول را تهیه و استفاده کنید.

استفاده از محلول های آماده افزایش عمر گل رز

فرمول جادویی نگهداری دسته گل طبیعی

به جای استفاده از آب تنها، ترکیبی به نسبت چهار پیمانه آب و یک پیمانه اسپرایت (نوشابه) غیر رژیمی بسازید و چند قطره مایع سفید کننده به آن اضافه کنید. استفاده از آب مقطر بهتر از استفاده از آب معمولی است. یا می‌توانید از غذای گل شاخه‌ای (فلاور‌فود) استفاده نمایید.

به طور خلاصه، نکاتی که لازم است برای نگهداری از دسته گل طبیعی شاخه بریده به یاد داشته باشید عبارتند از:

  • گلدان را قبل از استفاده بشویید.
  • هر سه روز یک بار از یک چاقوی بدون دندانه برای بریدن ساقه‌ها به صورت اریب استفاده کنید.
  • از خم کردن و شکستن ساقه‌ها خودداری کنید.
  • آب گل‌ها را هر روز عوض کنید یا از غذای گل استفاده کنید.
  • از آب ولرم استفاده کنید.
  • برگ‌هایی که با آب گلدان در تماس هستند را جدا کنید.
  • گلدان را زیر تابش نور مستقیم آفتاب، کولر گازی و یا ظرف میوه نگذارید.
  • از فرمول جادویی استفاده کنید: چهار پیمانه آب، یک پیمانه اسپرایت را ترکیب کرده و چند قطره مایع سفید کننده به آن اضافه کنید.

فرمول جادویی نگهداری دسته گل طبیعی

اگر میخواهید بدانید گیاهان آپارتمانی مقاوم و جان سخت کدامند؟ این مطلب را مطالعه کنید.

گل های شاخه بریده مقاوم

در این قسمت به معرفی گل های شاخه بریده مقاوم که میتوانید به راحتی نگهداری کنید می پردازیم

  • گل آهار، ۳ الی ۴ هفته ماندگاری دارد و بهترین فصل ماندگاری اون تابستون هست.
  • گل ارکیده می تونه تا ۳ هفته ماندگاری داشته باشه، نگهداری از ارکیده تلاش بالایی را می طلبد و بهترین فصل برای اون اویل بهار و اواخر پاییز هست.
  • گل آلسترومریا، ۲ هفته دوام داره و در تمام فصول سال هم خوبه.
  • گل میخک ۲-۳ هفته ماندگاری داره، و اوایل بهار و اواخر تابستون فصل های خوبی برای خرید این دسته گل به حساب میان.
  • گل فریزیا رو هم تا ۲ هفته میشه نگه داشت و اوایل پاییز تا اواخر زمستان بهترین فصول سال برای خریداری اون هست.

در پایان

همان طور که در بالا ذکر شد ، چندین روش وجود دارند که بتوانید عمر گلها را افزایش دهید.اما نکته اصلی که باید رعایت کنید این است که حتما در ابتدا برای خرید گل دقت کنید.شما باید در ابتدا گل های مناسب و تازه و با طراوت را انتخاب کنید.گل های تازه معمولا سفت و سر حال بوده و تضمین میکنند که طول عمرشان بالا باشد.

افزایش عمر گل

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار