|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۶۷

خواص گزنه برای سلامتی و درمان بیماری ها را حتی طب نوین هم تائید کرده است. در این مطلب قصد داریم به طور مفصل خواص گزنه را بررسی کنیم.

آیا از خواص گزنه برای درمان بیماری ها اطلاع دارید؟ آیا از خواص گزنه برای رشد موها و درمان ریزش مو با خبرید؟ از جمله خواص گزنه می‌توان به کاهش التهاب، کاهش مشکلات پروستات، مبارزه با عفونت، سلامت مجاری ادراری، درمان آلرژی فصلی، سلامت رحم، درمان سرماخوردگی، تقویت مو، جلوگیری از ریزش مو و درخشندگی مو اشاره کرد. در ادامه ی این مطلب قصد داریم به طور مفصل خواص گزنه را بررسی کنیم.

خواص گزنه برای سلامتی و درمان بیماری ها

خواص گزنه در طب سنتی که جالب است بدانید!

در طب سنتی خواص فراوانی برای گزنه برشمرده است و از دیرباز این گیاه دارویی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌شود.

گزنه سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی است. گزنه در ترکیبات خود مقادیر زیادی از ویتامین‌های A, C, D, K دارد. عناصری همچون آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و کلسیم نیز از مهم ترین مواد تشکیل دهنده این گیاه شگفت آور به شمار می‌رود. این گیاه حاوی پتاسیم، ید، سدیم، گوگرد، سیلیکا و گوگرد نیز هست، اما در مقابل کالری و چربی بسیار ناچیزی به همراه دارد. پروتئین، انواع اسید آمینه، کلروفیل و تانن نیز در گزنه به مقدار زیادی یافت می شود.

خواص گزنه برای دیابت

در گزنه حلقه‌ای پیچیده وجود دارد که موجب کاهش قند خون می‌شود. از گیاه گزنه در دارو‌های قند خون استفاده می‌کنند. با نوشیدن سه فنجان از دمنوش گزنه می‌توانید قندخون را کنترل کنید

خواص گزنه برای دیابت

تقویت سلامت کلیه و مجاری ادراری

درمان عفونت ادراری و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه از دیگر خواص گزنه است. گیاه گزنه به خوبی می تواند ساخت بلور‌های اگزالات کلسیم که در تشکیل انواع سنگ های کلیه نقش دارند را کاهش‌ دهد. بنابراین اگر به مشکلات سنگ کلیه مبتلا هستید، گزنه می تواند از بدتر شدن شرایط دردناکتان جلوگیری‌ کند یا نیاز به دفع سنگ یا برداشتن سنگ با جراحی را از بین ببرد. پیش از این نیز گفته شد که گزنه ماده‌ای مُدِر است و خیلی خوب می تواند یه دفع سریع مواد سمی از بدن کمک ‌کند. بنابراین از عفونت مثانه و احتباس مایع اضافی (اِدِم) جلوگیری می‌ کند.

جلوگیری از پوکی استخوان ها

جلوگیری از پوکی استخوان ها دیگر خاصیتی است که گزنه برای سلامتی دارد. حتما می‌ دانید که بدن برای حفظ تراکم و تقویت استخوان ها به کلسیم احتیاج دارد. از طرفی هم کمبود منیزیم پوکی استخوان را به دنبال دارد. منیزیم از استخوان دربرابر کشش محافظت می‌ کند و سبب جذب کلسیم می‌ شود.

برگ گزنه از آن جایی که حاوی مقدار زیادی منیزیم است، به جذب بیشتر کلسیم کمک زیادی می کند. به علاوه این گیاه شگفت انگیز در ترکیبات خود سیلیس و عنصر بور هم دارد که سبب حفظ کلسیم در استخوان‌ ها می‌ شود. در نتیجه با مصرف گزنه از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری خواهد شد.

روش استفاده:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. روزانه 4 تا 5 فنجان از دم کرده این گیاه دارویی  میل کنید.

خواص دمنوش گزنه

خواص گزنه برای رحم

دم کرده گزنه از بهترین‌ دارو‌های گیاهی برای درمان کیست تخمدان است. این گیاه دارویی موجب تنظیم قاعدگی و بهبود خون‌ریزی شده و جریان خون را به سمت رحم و لگن هدایت می‌کند. گرنه رحم را ضدعفونی می‌کند. گیاه گزنه با حذف سموم رحم مشکلاتی مانند ناباروری را به حداقل می‌رساند

تقویت عملکرد ایمنی

گیاه گزنه دارای انواع ترکیبات تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی مانند فلاونوئیدها، کارتنوئیدها، ویتامین A و C است. این آنتی اکسیدان ها از سلول‌های ایمنی دربرابر آسیب‌هایی که می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند حفاظت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره‌ی گیاه گزنه پاسخ ایمنی را تقویت می‌کند و فعالیت سلول‌های ایمنی را بیشتر می‌کند. همچنین گزنه سلول‌های تی (T-cells) سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا عفونت‌ها و سایر بیماری‌های پاتوژن را در بدن از بین ببرند.

خواص گزنه برای پوست

تحقیقاتی که روی گیاه گزنه صورت گرفته، نشان می دهد که خواص گزنه بی نظیر است. گزنه دارای خواص بی شماری برای پوست می باشد که در قسمت زیر به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

خواص گزنه برای درمان اگزما

اولین خاصیت گزنه برای پوست که قصد داریم، در ابتدای این مطلب به آن پردازیم، کمکی است که به روند درمان اگزما می کند. گزنه به‌ دلیل خاصیت آنتی ‌هیستامینی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی و توانایی تسکین دردی که دارد، به خوبی می تواند به روند بهبود بیماری پوستی اگزما که یک بیماری آزاردهنده همراه با خشکی، قرمزی و خارش پوست است، سرعت ببخشد. علاوه بر این حتما می دانید که تشدید بیماری اگزما ارتباط مستقیمی با اضطراب، نگرانی، استرس و افسردگی دارد و در اثر وجود این مشکلات و نگرانی ها علائم آن بیشتر و بیشتر می شود. در چنین مواقعی نوشیدن چای گزنه می تواند تا حد زیادی سطح استرس و اضطراب را بکاهد و از این طریق به درمان اگزما کمک می کند.

برای بهره بردن از خواص گزنه برای درمان بیماری اگزما از دو طریق می توانید اقدام کنید. روزانه 2 فنجان چای گزنه بنوشید. به این ترتیب تمام سموم اضافی و مزاحم از بدن خارج می شود و به دنبال آن پوستی سالم تر و درخشان تر خواهید داشت و اگزما نیز به تدریج درمان خواهد شد. همچنین می توانید عصاره برگ های گزنه را به طور مستقیم بر روی قسمت هایی از پوست که دچار اگزما شده بمالید و از تاثیر این گیاه بر روی درمان اگزما بهره مند شوید.

خواص گزنه برای پوست چرب

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که پوست چربی دارند، بی شک با مشکلاتی نظیر ظاهر چرب و درخشان، منافذ باز، جوش و آکنه‌ های پر دردسر دست و پنجه نرم می کنید. ما در این مطلب برای کسانی که پوست چرب دارند، خبر خوبی داریم. خواص گزنه برای پوست چرب فراوان است و به کمک آن می توانند از شر مشکلات ناشی از چربی پوست خلاص شوند. گزنه از آن جایی که حاوی ویتامین ث است و قدرت این را دارد تا رادیکال های آزاد پوست را از بین ببرد، برای پوست چرب بسیار مفید است. ضمن آن که خواص قلیایی هم دارد و به کمک آن به خوبی می توان چربی پوست را تنظیم کرد. اگر می خواهید به کمک گزنه از شر چربی آزاردهنده پوستتان خلاص شوید، تنها کافی است برگ گزنه را بجوشانید و آن را بکوبید و روی پوست ماسک کنید تا چربی پوست تنظیم شود.

خواص گزنه در درمان جوش و آکنه

خواص گزنه در درمان جوش و آکنه

یکی از بهترین خواص گزنه کمک به درمان انواع جوش صورت و آکنه های پوستی است. گزنه از آن جایی که خواص ضد التهابی دارد، می ‌تواند تورم و قرمزی جوش ها را کم کند. علاوه بر آن خواص ضد باکتریایی هم دارد که به از بین بردن سطح باکتری های موجود روی پوست کمک می کند. همین کار باعث برطرف شدن جوش های صورت نیز می شود. جالب است بدانید گزنه سرشار از ویتامین های آ و ث است که وجود آن ها باعث می شود، لک هایی که در اثر جوش روی پوست ایجاد شده اند، هم از بین بروند.

برای این که بتوانید از این همه خواص گزنه بهره ببرید و از شر جوش های خود راحت شوید، باید چند عدد برگ خشک یا تازه گزنه را درون آب جوش بریزید و عصاره آن را به کمک پنبه روی پوست صورت خود به ویژه نواحی که درگیر جوش و آکنه هستند، بمالید. چیزی در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به گزنه اجازه دهید تا جادوی خودش را بر روی پوست نشان دهد. مطمئن باشید با استفاده از چنین ماسکی نه تنها برای همیشه از شر جوش و اکنه خلاص خواهید شد، بلکه هیچ جای زخم و اسکاری هم روی پوستتان باقی نخواهد ماند!

خواص گزنه برای پروستات

گزنه می‌تواند مانع بزرگ شدن پروستات شود و از این طریق مانع ایجاد سرطان پروستات شود. توجه داشته باشید که ریشه گزنه فقط می‌تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کند اما کارکردی در راستای کوچک کردن یا بازگرداندن پروستات به حالت قبل ندارد

روش استفاده:

یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و به مدت سه هفته روزانه 4 فنجان از این دم کرده بنوشید. یا اینکه از کپسول‌های گزنه استفاده کنید. می‌توانید با پزشکتان مشورت کرده و کپسول‌های 300 میلی‌گرمی گزنه مصرف کنید. توجه داشته باشید آقایانی که موقع ادرار کردن مشکل دارند نباید بدون مشورت با پزشک از ریشه‌ی گزنه استفاده کنند.

دانه‌های گیاه گزنه برای مقابله با اسهال

دانه‌ها و برگ‌های گزنه یک درمان فوق‌العاده برای اسهال می‌باشند. دانه‌های این گیاه دارویی سرشار از پروتئین، موسیلاژ و روغن‌های چرب هستند.

روش استفاده:

یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید و در طول روز از این جوشانده میل کنید.

خواص گزنه برای ریزش مو

خواص گزنه برای ریزش مو

تا این جای مطلب با خواص گزنه برای پوست آشنا شدید. اکنون لازم است، بدانید که این گیاه دارویی یک راه حل خوب برای بسیاری از مشکلات مربوط به مو نظیر ریزش مو، سفیدی مو و خشکی مو هم هست. در ادامه مفصل در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

جلوگیری از ریزش مو با گزنه

 یکی از مشکلاتی است که اکثر غریب به اتفاق افراد فارغ از سن و جنس با آن درگیر هستند، ریزش مو است. گیاه گزنه یکی از مواردی است که به درمان و جلوگیری از ریزش مو کمک زیادی می کند. گزنه به علت داشتن عناصری همچون ویتامین B و منیزیم در ترکیبات خود موجب تقویت مو می‌شود و به این ترتیب از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این گزنه حاوی ویتامین C نیز هست که باعث تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند. اگر شما هم می خواهید، به کمک گزنه جلوی ریزش موهایتان را بگیرید،  تنها کافی است، برگ های گزنه را درون آب جوش بریزید و مقداری چای گزنه درست کنید. بعد از آن نیز پوست سر و موهای خود را با استفاده از آن ماساژ دهید. اگر این کار را به صورت مداوم انجام دهید، دیگر شاهد ریزش موهایتان نخواهید بود.

درمان شوره سر با گزنه

شوره سر یکی از شایع ترین و آزاردهنده ترین مشکلاتی است که ممکن است هر کسی را درگیر کند. یک راه درمانی موثر برای رهایی از شوره سر استفاده از گزنه است. گزنه به این دلیل می تواند شوره سر را درمان کند که خاصیت ضد التهابی و ضدباکتریایی دارد و با تکیه بر همین خواص می تواند خشکی پوست سر را که مهم ترین عامل شوره است، برطرف کند.

به منظور استفاده از خواص گزنه برای درمان شوره سر باید مقداری گزنه تازه یا خشک را کاملا بکوبید و له کنید. سپس مقداری روغن نارگیل را هم به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس در هنگام شب آن را روی سرتان بمالید و اجازه دهید تا صبح باقی بماند. به این ترتیب می تواند بهترین نتیجه را برایتان داشته باشد و شما را برای همیشه از شر شوره های آزاردهنده سرتان راحت کند.

رشد مجدد مو با گزنه

یکی دیگر از شگفت انگیزترین خواص گزنه برای مو، تقویت مو و کمک به رشد مجدد آن هاست. ویتامین C و آهن موجود در گزنه موجب افزایش گردش خون و در نتیجه تقویت فولیکول های مو می‌شود و از این طریق مو‌ها را تقویت می‌کند و باعث رشد مجدد آن ها می شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که از رشد موهای خود ناراضی هستند و موهای کم پشتی دارند، مطمئن باشید که اگر از گزنه به درستی استفاده کنید، سرعت رشد موهایتان به طرز معجزه آسایی افزایش می یابد. برای این کار فقط باید مقداری برگ گزنه را به مدت 10 دقیقه دم کنید و شب قبل از خواب بر روی موهایتان بمالید و صبح آن را بشویید.

براق و درخشان کردن موها

موهای زیبا و براق چیزی است که هر زنی آرزویش را دارد. اگر شما هم موهایتان به هر دلیلی خشک و کدر شده می توانید برای براق شدن و جلا دادن به آن ها از گزنه استفاده کنید. گزنه سرشار از ویتامین‌های A و C است که برای رشد موهای سالم ضروری هستند و به براق شدن موهای شما کمک می کند.

به منظور استفاده از خواص گزنه برای مو ابتدا باید یک قاشق چای خوری برگ گزنه خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت نیم ساعت بگذارید بماند. سپس پوست سر و موهایتان را بمالید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه هم به آن فرصت دهید تا روی موها باقی بماند و بتواند شما را به نتیجه مطلوبتان برساند. سپس موهایتان را با آب ولرم شستشو دهید.

خواص دمنوش گزنه

سم‌ زدایی از بدن

یکی از خواص گزنه این است که می تواند، بدن را از مواد سمی پاکسازی کند. این گیاه خاصیت ادرارآوری دارد و با تکیه بر همین خاصیت می تواند، مواد سمی خنثی‌ شده‌ در بدن را به‌سرعت دفع کند. علاوه بر این قدرت این را دارد تا دستگاه لنفاوی در بدن را تحریک کند و بدن را از شر مواد سمی که در کلیه وجود دارد، خلاص کند. گزنه همچنین کمک می‌کند تا مواد مغذی به‌ خوبی در روده جذب شوند و روند هضم به‌آرامی انجام شود، بنابراین از انباشت مواد سمی خطرناک جلوگیری می‌ کند.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 هفته روزانه 2 تا 3 فنجان از این جوشانده میل کنید.

خواص گیاه گزنه برای مقابله با تب یونجه

تب یونجه همان حساسیتی است که در فصل بهار گریبان خیلی‌ها را می‌گیرد. برای پیشگیری یا تسکین این حساسیت می‌توانید به سراغ گزنه بروید.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ گزنه‌ی خشک را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 هفته هر روز از این دم کرده میل کنید.

خواص گیاه گزنه برای مقابله با خستگی

اگر مدام احساس خستگی می‌کنید گزنه را دریابید. این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می‌باشد و برای رفع خستگی‌های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی زا بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای همین هم کمک می‌کند خیلی زود سرپا شوید.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزانه 4 تا 5 فنجان از آن بنوشید. یا اینکه از کپسول‌های 500 میلی‌گرمی استفاده کنید (طبق نظر پزشک یا داروساز). توجه داشته باشید که می‌توانید از آب گزنه برای رفع کم خونی و خستگی مفرط استفاده کنید. برای این کار لازم است که برگ های تازه این گیاه را میکس کرده و آب آن را صاف کنید. هر هفته 3 مرتبه به میزان 15 میلی‌لیتر از این آب میل کنید.

مصرف گزنه از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می کند.

به طور خاص ، پلی فنول های موجود در عصاره گزنه، برای درمان سرطان پستان و سرطان پروستات مفید هستند. گیاهانی مانند گزنه همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند که بدن را از پیری و آسیب های سلولی محافظت می کنند.

خواص گزنه در کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب

خواص گزنه در کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب

یکی دیگر از خواص گزنه کمک به کاهش فشار خون و سلامت قلب است. گیاه گزنه می تواند باعث کاهش فشار خون شود و خطر بیماری های قلبی عروقی را هم بکاهد؛ چرا که در ترکیبات خود عناصری همچوم فلاونوئیدِ کورستین (quercetin) و کامفرول (kaempferol) دارد. علاوه بر این پیش تر گفته شد که گزنه یک منبع غنی از آهن و پتاسیم است. بر همین اساس می‌ تواند به تسکین عروق خونی کمک کند و در سلامت فرایند گردش خون نقش داشته باشد.

درمان مشکلات جنسی با گزنه

حتما می دانید که یکی از مشکلاتی که زوج های متعددی با آن درگیر هستند و حتی عاملی برای جدایی ها و طلاق ها هم شده، مشکلات جنسی و کم شدن میل جنسی زوجین است. گزنه می تواند به زوجین نیز کمک کند و با افزایش میل جنسی به مشکلات آن ها پایان دهد. گزنه حاوی اسیدهای چرب است، می تواند سطح تستوسترون را بالا ببرد و باعث افزایش میل جنسی شود. همچنین با افزایش جریان خون میل جنسی را تقویت می کند.

درمان درد عضلاتی و مفاصل

گزنه برای آن دسته از افرادی که با دردهای عضلانی و مفصلی دست و پنجه نرم می کنند، هم معجزه می کند. این گیاه پر خاصیت از آن جایی که خاصیت ضدالتهابیِ طبیعی و ویژگی ضددردی دارد، برای درمان درد عضلات و مفاصل استفاده می‌ شود. بیماران مبتلا به آرتروز اگر مکمل های حاوی گیاه گزنه را مصرف کنند، علائم بیماریشان بهبود پیدا می کند و  دیگر نیاز آن چنانی به استفاده از داروهای شیمیایی خاص را ندارند.

درمان بیماری های تنفسی

گزنه می‌تواند به درمان انواع بیماری‌ تنفسی همچون تب یونجه، آسم و انواع حساسیت‌های فصلی کمک کند. بنابراین ترکیبات خاص موجود در عصاره‌ی گزنه می‌توانند به‌طور مشخصی واکنش حساسیتی را کاهش دهند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف منظم چای گزنه در استرالیا برای نسل‌های پیاپی با درمان آسم مرتبط بوده است.

تقویت هاضمه

التهاب بیش‌از‌حد می‌تواند در سلامت گوارش اختلال ایجاد کند و سبب رشد باکتری‌های مضر در مجرای معده – روده شود. مصرف منظم چای گزنه که دارای ویژگی ضد‌التهابی است به تنظیم هاضمه، درمان یبوست، درمان اسهال و مشکلات معده کمک می‌کند. زمانی‌ که تعادل باکتری‌ها و سایر میکروب‌های درون روده که در مجموع به‌عنوان میکروبیوم (microbiome) شناخته می‌شوند، حفظ شود، دربرابر طیف وسیعی از بیماری‌ها همچون دیابت، سرطان و اوتیسم ایمن خواهید ماند.

در این مطلب راه های خانگی معجزه آسا برای درمان فوری یبوست را آوردیم.

خواص گزنه برای لاغری

خواص گزنه برای لاغری

 یکی از خواص گزنه تنظیم قند خون است و از طریق این خاصیت موجب کاهش اشتها و تاثیر در کاهش وزن می‌شود. گزنه با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتواسترول مانع از جذب کلسترول بد شده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. برای کنترل اشتها و افزایش متابولیسم بدن به صورت منظم از گزنه استفاده کنید و از خواص گزنه برای لاغری بهره مند شوید

خواص روغن گزنه

روغن گزنه از برگ‌های گیاه گزنه به دست می‌آید. روغن گزنه طبیعتی گرم و خشک دارد. روغن گزنه سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین های D، C ،E، K، A و B ، کلسیم، آهن، مس، منیزیم، کاروتن، تانن، فلاونوئیدها، کلروفیل، گلیکوزیدها، فیتون‌کش‌ها، اسیدهای آلی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها است.

برخی از خواص روغن گزنه عبارتند از:

  • درمان گلودرد: خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد عفونی از جمله خواص روغن گزنه است که به این روغن امکان جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی را می‌دهد. یکی از بیماری های عفونی گلو درد است که علائم آن را با مصرف روغن گزنه می‌توان کاهش داد.
  • جوان‌سازی پوست: فعالیت ضدباکتریایی روغن گزنه مانع از فعالیت بکاتری‌ها روی پوست می‌شوند و در نتیجه از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این روغن گزنه حاوی آنتی اکسیدان است که موجب ساخت کلاژن شده و از چین و چروک‌ها جلوگیری می‌کند.
  • تقویت استخوان: روغن گرنه غنی از کلسیم، منیزیم، آهن، ویتامین D و E است که موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود.
  • تقویت رشد مو: روغن گزنه با داشتن ویتامین C و آهن موجب افزایش گردش خون و در تتیجه تقویت فولیکول های مو می‌شود و از این طریق مو‌ها را تقویت می‌کند.

از دیگر خواص روغن گزنه می‌توانیم به مواردی مانند درمان پروستات، جلوگیری از تشکیل بواسیر، تسکین درد‌های قاعدگی، درمان دیابت، درمان بیماری‌های لثه، رفع سوءهاضمه، ضد التهاب قوی، درمان پسوریازیس، درمان بیماری‌های عفونی، افزایش شیر در مادران شیرده، درمان سیاتیک و درمان آلزایمر اشاره کنیم

خواص روغن گزنه

خواص عرق گزنه

تماس با برگ گیاه گزنه موجب آلرژی می‌شود اما از جمله خواص عرق گزنه کاهش واکنش‌های آلرژیک است. از دیگر خواصی که برای عرق گزنه در نظر می‌گیرند، خاصیت آنتی اکسیدانی این عرق است. عرق گزنه موجب کاهش التهاب غشای مخاطی بینی و تسکین درد آرتروز می‌شود. تاثیر مثبت بر پروستات و جلوگیری از هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات از جمله خواص و فواید عرق گزنه است.

خواص دمنوش گزنه

دمنوش گزنه برای چی خوبه؟ دمنوش گزنه و یا چای گزنه خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. چای گزنه دارای خاصیت ضدالتهابی دارد که به درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما کمک می‌کند. همچنین دمنوش گزنه موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و برای درمان آلرژی موثر و مفید است. می‌توانید از دمنوش گزنه به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید تا از خاصیت ضد التهاب آن برای لثه‌ها بهره‌مند شوید. چای گزنه موجب تسکین درد‌های قاعدگی می‌شود.

دمنوش گزنه فشار خون بالا را کاهش داده و تهوع را رفع می‌کند. از دیگر خواص دمنوش گزنه تقویت سلامت قلب و پیشگیری از سکته قلبی و مغزی است. از محبوب‌ترین خواص دمنوش گزنه کمک به لاغری و کاهش وزن سریع است. دمنوش گزنه در درمان یبوست و نفخ نیز موثر است و موجب تقویت قوای جنسی نیز می‌شود. چای گزنه موجب تسکین دردهای ناشی از التهاب، سردرد، درد پشت و دردهای عضلانی می‌شود

خواص دمنوش گزنه

دمنوش‌های ترکیبی گزنه

حال که با تعدادی کمی از خواص دمنوش گزنه آشنا شدید، خوب است چند تا از ترکیب‌های این دمنوش با گیاهان دیگر را بشناسید و از آنها نیز استفاده کنید.

دمنوش گزنه و لیمو

لیمو ترش سرشار از ویتامین C بوده و برای پاکسازی، سم زدایی بدن و همچنین بهبود جذب آهن مفید است. دمنوش گزنه و لیمو ترش، یک درمان طبیعی و سالم برای درمان کم خونی محسوب می شود. برای تهیه این دمنوش، یک عدد لیمو ترش را به همراه پنج گرم گزنه در یک لیوان آب جوشیده مخلوط کنید. بهتر است برای حفظ خواص لیمو ترش ابتدا گزنه را در آب جوش بریزید و 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد؛ سپس آب لیمو ترش را اضافه کنید.

خواص دمنوش گزنه و پونه

خواص دمنوش گزنه و پونه برای بدن بسیار مفید است. پونه دارای کلسیم، مواد معدنی و ویتامین های A، B و C است و برای درمان دردهای شکمی، مشکلات تنفسی و سرماخوردگی استفاده می شود. دمنوش گزنه و پونه، می تواند در کاهش دردهای روماتیسمی، درمان عفونت های مثانه و دفع سنگ مثانه، درمان زخم، کاهش تب و تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر باشد. برای تهیه این دمنوش یک قاشق چای خوری پونه و یک قاشق چای خوری گزنه را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و بگذارید 15 دقیقه بماند؛ سپس دمنوش را از صافی بگذرانید و میل کنید.

خواص دمنوش گزنه و دارچین

این چای خوش عطر و مقوی برای رفع درد مفاصل، ریزش مو و پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. برای تهیه دمنوش گزنه و دارچین، یک قاشق چای خوری گزنه را همراه چند چوب دارچین در قوری بریزید و یک لیوان آب به آن اضافه کنید. قوری را به مدت سی دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا چای کاملا دم شود.

مضرات گزنه

مضرات گزنه

قبل از مصرف گیاه گزنه حتماً با پزشک خود صحبت کنید. حتی غذاها و نوشیدنی های کاملاً طبیعی مانند چای می توانند باعث واکنش های آلرژیک یا تداخل با داروهای خاصی که مصرف می کنید، شوند. برخی از گیاهان و مکمل ها می توانند برای افرادی که دارای شرایط سلامتی خاصی هستند مضر باشند. برخی از مضرات گیاه گزنه برای سلامتی عبارت اند از:

  1. هنگام دست زدن به برگهای تازه گیاه گزنه احتیاط کنید. پرزهای مو مانند می توانند به پوست شما آسیب برسانند. در موارد نادر ، افراد ممکن است واکنش آلرژیک بسیار شدیدی به آن داشته باشند. ژی و حساسیت ها ممکن است باعث مرگ شود.
  2. این احتمال وجود دارد که هنگام خوردن گزنه خشک شده یا پخته شده، معده شما تحریک شود یا در دهانتان التهابات شدیدی به وجود بیاید که باعث خفگی می شود.
  3. زنان باردار باید در مصرف گیاه گزنه به هر روشی، اجتناب کنند. زیرا ممکن است مصرف آن باعث انقباضات شدید رحمی شود که خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

اگر یکی از موارد زیر را مصرف می کنید قبل از مصرف گیاه گزنه حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  1. رقیق کننده های خون
  2. داروهای فشار خون
  3. داروهای ادرار آور
  4. داروهای دیابت
  5. لیتیوم

گیاه گزنه می تواند با این داروها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال ، خواص ادرار آور گیاه گزنه ممکن است تأثیر دیورتیک ها را تقویت کند، که می تواند خطر کمبود آب در بدن را به طور فراینده ای افزایش دهد.

گزنه خشک یا پخته شده برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال ، نباید برگ های تازه را بخورید ، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست، دهان و معده شوند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار