|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۷۰

خواص آب برنج برای تقویت موها، برطرف کردن مشکلات گوارش، سلامت پوست و ... بی نظیر است. در ادامه خواص آب برنج را مفصل بررسی می کنیم.

آیا خواص آب برنج را تا به حال شنیده اید؟ خواص آب برنج آنقدر بی شمار است که هرچه بگوییم باز هم کم است. از خواص آب برنج روی سلامت موها گرفته تا درمان مشکلات گوارش و... . در این مطلب قصد داریم به طور مفصل خواص آب برنج را بررسی کنیم.

خواص آب برنج برای سلامتی

خواص آب برنج برای سلامتی

بیشتر ما فکر می‌کنیم که آب برنج، خوش‌طعم نیست و هیچ‌گونه کاربردی ندارد، در حالی‌که اینطور نیست. آب برنج در کنار آن که طعم خوبی دارد، بسیار مفید است. آب برنج به رفع مشکلات گوارشی و هضم غذا کمک بسیاری ‌می‌کند.

در برخی مواقع پیش می‌آید که ما فکر می‌کنیم، بعضی از مواد همانند آب برنج، هیچ‌گونه خاصیتی ندارند و آن‌ها را دور می‌ریزیم، اما بعد می‌فهمیم که خواص درمانی زیادی داشتند. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی خواص آب برنج، صحبت کنیم. همراه ما باشید.

آب برنج حاوی عناصر غذایی است که می‌تواند برای سلامت کلی بدن بسیار موثر باشد. گفته می‌شود که آب برنج قادر است اسهال را درمان کند و به طور کلی برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید است. منجر به نرم شدن و بلندی مو و پرپشتی آن می گردد، به اضافه پوست صورت را از مشکلاتی همچون آکنه و جوش جوانی محافظت می کند.

سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و برای افزایش ترشح شیر مادر نیز توصیه می شود.

آب برنج منبع غنی از ویتامین های گروه B از جمله اسید فولیک، آهن، پتاسیم، روی و منیزیوم است. همه این مواد موجود در برنج هنگام طبخ وارد آب می شوند.همچنین آب برنج سفید نسبت به برنج قهوه ای حاوی مقدار بیشتری از این ترکیبات است.

اصول نگهداری برنج در منزل برای طولانی مدت را نیز در این مطلب آورده ایم.

از جمله خواص آب برنج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین انرژی
  • درمان و پیشگیری از ناراحتی های گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع
  • کمک به تنظیم دمای بدن
  • افزایش قدرت شیردهی برای خانم های باردار و شیرده
  • مؤثر در بهبود تحریکات پوستی
  • پیشگیری و درمان یبوست
  • موثر در مقابله با سرطان
  • پیشگیری از ورم معده
  • مفید برای داشتن موهای سالم و درخشان
  • تقویت کننده بدن
  • برای تنگ کردن منافذ باز پوست

آنتی اکسیدان های آب برنج در کنار ویتامین ها و مواد معدنی می تواند از پوست در برابر اشعه های خورشید محافظت کند، با التهابات و تحریکات پوستی مقابله کند و از پیری زودهنگام پیشگیری کند.

آب برنج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی

آب برنج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی

آبی که برنج در آن جوشیده و پخته است را دور نریزید. همین آب حاوی ویتامین ها و مواد معدنی فوق العاده ای است و استفاده از آن یکی از روش های درمانی ساده و کم هزینه برای مقابله با برخی از مشکلات روزمره است.

فقط کافی است این آب را در ظرف شیشه ای ریخته و مقداری دارچین به آن اضافه کنید. در این صورت یک نوشیدنی خوش طعم خواهید داشت.

تنها ایرادی که به آب برنج وارد می شود عاری بودن آن از کلسیم است. بدون شک می توانید کلسیم را در سبزیجات و میوه های خشک و لبنیات پیدا کنید.

آب برنج یک سد طبیعی در برابر پیری زود هنگام

باید بگوییم که آب برنج حاوی میزان زیادی «اینوزیتول» است. اینوزیتول از خانواده ویتامین B است و خواص متعددی دارد. این عنصر مغذی به رشد سلول ها کمک می کند. در نتیجه پیری را از وجودتان دور می سازد.

علاوه بر این اینوزیتول باعث افزایش جریان خون در رگ ها می شود. توجه داشته باشید که با مصرف آب برنج پوست صورت تان با طراوت تر و محکم تر شده و خاصیت ارتجاعی آن بیشتر می شود.

پیشگیری از ابتلا به سرطان با آب برنج

خوب است بدانید که دانه‌های برنج، مخصوصا اگر برنج قهوه‌ای باشد، منبع انواع فیبرهای نامحلول و آنتی‌اکسیدان همانند ویتامین آ است که از ابتلا به بیماری سرطان پیشگیری می‌کند.

خواص آب برنج برای بدنسازی

خواص آب برنج برای بدنسازی

تقریبا همه‌ برای این‌که عضله زیبا و بزرگی داشته باشند و بدن آن‌ها روی فرم بیاید، به سراغ ورزش بدنسازی می‎روند. با انجام تمرین‌های سخت، به مرور زمان، به آن عضله‌ای که می‌خواهند، می‌رسند. مصرف آب برنج در کنار انجام تمرین‌های سخت به تسریع فرآیند عضله‎سازی کمک بسیاری می‌کند.

آب برنج برای بیماری ماکولار

از آن‌جا که آب برنج 8 اسید آمینه دارد، به محافظت از بدن در برابر ابتلا به بیماری ماکولار کمک می‌کند.

آب برنج منبع خوب انرژی

آب برنج بسیار انرژی زا است. این نوشیدنی برای بازیافتن انرژی در مواقعی که مریض شده اید و یا اشتهای خود را از دست داده اید بسیار موثر است.

برای این منظور لازم است که روزانه دو لیوان از این نوشیدنی را بنوشید تا مواد مغذی زیادی دریافت کنید و کم کم جان بگیرید. مصرف این نوشیدنی بخصوص برای سالمندان و کودکان توصیه می شود.

توجه داشته باشید که پزشکان آب برنج را برای خانم های شیرده نیز توصیه می کنند چون باعث تحریک ترشح شیر مادر می شود.

رفع کم‌آبی بدن با آب برنج

در فصل تابستان معمولا بدن شما گرما و رطوبت زیادی دارد، اما باز هم بدن با کم‌آبی مواجه می‎شود. خوردن آب برنج باعث می‎شود تا کمتر احساس تشنگی داشته باشید. برای پیشگیری از تشنگی و عطش در فصل گرما، قبل از آن‌که از خانه خارج شوید، می‌توانید یک لیوان آب برنج بخورید تا مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین شود و سریع احساس گرما نکنید.

خواص آب برنج برای پوست

خواص آب برنج برای پوست

آب برنج حاوی «اسید پاراآمینوبنزوئیک» است و این عنصر مفید در تمام محصولات آرایشی بهداشتی محافظتی نور خورشید وجود دارد.

این اسید آنتی اکسیدانی قوی است که خواص ضد التهابی دارد و پوست را از التهاب دور می سازد. توصیه می کنیم علاوه بر نوشیدن آب برنج از آن به عنوان ماسک روی پوست تان نیز استفاده کنید.

شما می‌توانید آب برنج را با سایر مواد مغذی برای پوست ترکیب کنید و از آن به عنوان ماسک روی پوست صورت خود استفاده نمایید. این ماسک را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس صورتتان را با آب بشویید.

خواص آب برنج برای پوست چرب

آب برنج یک تونر خانگی فوق‌العاده برای تنظیم چربی پوست است و می‌تواند به از بین بردن چربی بیش از حد پوست کمک زیادی کند. در بسیاری از کشورهای آسیایی از آب برنج هم به صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود و هم آن را به عنوان یک نوشیدنی میل می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آب برنج می‌تواند التهاب پوست را از بین ببرد و به سلامت پوست‌های چرب کمک زیادی کند.

برای استفاده از آب برنج به عنوان تونر فقط لازم است که یک پنبه را به آب برنج آغشته کنید و آن را به آرامی روی صورت خود بکشید.

خواص آب برنج برای از بین بردن لکه‌های پوستی

قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین افزایش سن می‌تواند لکه‌های تیره رنگ روی پوست شما ایجاد کند. استفاده از آب برنج روی پوست موجب کاهش این لکه‌های قهوه‌ای رنگ خواهد شد. از مهم‌ترین خواص آب برنج برای پوست، روشن‌ تر شدن پوست صورت و از بین بردن لکه‌ ها است.

برای استفاده از آب برنج برای پوست تنها لازم است که یک پنبه را در آب برنج فرو ببرید و سپس روی لکه‌های صورت و بدن خود را ماساژ دهید. استفاده مداوم از آب برنج بر روی پوست می‌تواند این لکه‌ها را به مرور از بین ببرد.

اگر قصد دارید از آب برنج به عنوان اسکراب لایه‌برداری پوست خود استفاده کنید، می‌توانید مقداری برنج پخته را نیز با لعاب آن ترکیب کنید. این خمیر را روی پوست خود ماساژ دهید. استفاده از اسکراب آب برنج می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و درخشندگی و لطافت بیشتر به پوست شما می‌بخشد.

آب برنج مفید برای دستگاه گوارش

آب برنج مفید برای دستگاه گوارش

آب برنج به هضم غذا کمک می کند. به این ترتیب که به عملکرد خوب روده ها کمک کرده، از فلور آن محافظت و از نفخ جلوگیری می کند. این نوشیدنی هم چنین برای مقابله با اسهال و تامین دوباره آب بدن موثر است.

نتایج پژوهشی که در سال ۱۹۹۵ در مجله علمی The Lancet به چاپ رسیده است نشان می دهد که برنج و به ویژه آب برنج برای درمان اسهال موثر است. برای این کار لازم است که ۳۰ گرم برنج را به مدت حدود ۳۰ دقیقه در آب بجوشانید. سپس آن را آبکش کرده و میل کنید. در صورت بر طرف نشدن مشکل حتما به پزشک مراجعه کنید.

آب برنج برای تنظیم دمای بدن

یکی از بهترین روش‌های درمانی برای تنظیم دمای بدن، خوردن آب برنج است. اگر دمای بدن شما در حالت تعادل قرار نداشته باشد، در معرض ابتلا به بیماری‌های بسیاری قرار می‎گیرید. آب برنج، حرارت بدن را می‌‎گیرد و باعث می‎شود که بدنتان خنک شود.

آب برنج برای پیشگیری بیماری آلزایمر

بر اساس تحقیقات، یکی دیگر از مزایای آب برنج این است که از ابتلا به بیماری آلزایمر، پیشگیری می‌کند و باعث تقویت ذهن می‎شود.

محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید با آب برنج

آب برنج می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. از طرف دیگر شما می‌توانید برای درمان آفتاب سوختگی و مشکلات پوستی نیز از آب برنج استفاده کنید. استفاده مداوم از آب برنج می‌تواند به بسته شدن منافذ باز پوست نیز کمک زیادی کند.

جلوگیری از سرطان پوست از دیگر خواص آب برنج برای پوست

آنتی اکسیدان‌های موجود در آب برنج می‌تواند لطافت پوست شما را بیشتر کند و موجب رشد و بازسازی سلول‌های پوستی شود. همچنین وجود آنتی اکسیدان در آب برنج می‌تواند از بروز سرطان پوست نیز جلوگیری نماید.

آب برنج برای جلوگیری از آسیب های رادیکال های آزاد

مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف مواد غذایی مناسب به جلوگیری از رادیکال های آزاد کمک می کند، در حقیقت رادیکال های آزاد به عنوان فرایندی شناخته می شود که الکترونها را در معرض خطر قرار می دهند.

همچنین، برای مقابله با این رادیکال ها باید غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان های بالا هستند، مصرف کنید. با توجه به حضور ویتامین C ویتامین A در برنج، برای جلوگیری از رادیکال های آزاد مناسب هستند.

جلوگیری از آکنه و جوش با ماسک آب برنج

یکی دیگر از مزایای آب برنج برای پوست صورت این است که به شما کمک می‌کند تا با جوش‌ ها و آکنه‌های مقاوم مقابله کنید. نشاسته موجود در آب برنج برای دفع بیماری‌های پوستی و همچنین از بین بردن جوش و التهابات پوست بسیار مؤثر است.

از بین بردن وزی مو از مهم‌ترین خواص آب برنج

از بین بردن وزی مو از مهم‌ترین خواص آب برنج

اگر موهای شما وز شده است و به راحتی حالت نمی‌گیرد، آب برنج می‌تواند زیبایی موهایتان را به آن بازگرداند. وجود ماده‌ای به نام «اینوزیتول» در آب برنج به کاهش اصطکاک و وز شدن مو کمک زیادی می‌کند و حالت زیباتری‌ به موهای شما می‌بخشد.

براق شدن موها از مهم‌ترین خواص آب برنج برای مو

یکی دیگر از خواص آب برنج برای مو مربوط به براق و درخشان شدن موهای شما است. استفاده از ترکیب گلاب و آب برنج روی موها می‌تواند درخشندگی موهای شما را تا میزان زیادی افزایش دهد. برای این کار می‌توانید این ترکیب را روی موهایتان اسپری کنید.

جلوگیری از موخوره از دیگر خواص آب برنج برای مو

اگر انتهای موهای شما دو شاخه شده و یا تار موهای شما ناسالم و بریده بریده به نظر می‌رسد، برای درمان موخوره مو استفاده از آب برنج می‌تواند با تغذیه موها باری دیگر سلامت را به آن‌ها بازگرداند. برای بهره‌‌مند شدن از این خواص آب برنج برای مو تنها لازم است که انتهای موهای خودتان را برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب برنج قرار دهید و سپس موها را با آب ولرم یا خنک بشویید.

خواص آب برنج در درمان شپش سر

یکی دیگر از مشکلات دردسرساز موها، شپش است. روش‌های درمانی دارویی زیادی برای از بین بردن شپش وجود دارد اما به این نکته توجه داشته باشید درمان شپش سر باید فاقد عوارض، بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی و در عین حال استفاده از آن راحت باشد.

بنابراین آب برنج نیز می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی مصرف شود. نشاسته­ موجود در آب برنج، شپش‌ها و تخم آن‌ها را به سرعت از بین می‌برد. آب برنج قبل از گسترش شپش، به از بین رفتن آن کمک خواهد کرد.

نرم شدن موها از مهم‌ترین خواص آب برنج برای مو

نرم شدن موها از مهم‌ترین خواص آب برنج برای مو

اگر احساس می کنید موهای شما خشک و شکننده شده است، استفاده از آب برنج می‌تواند نرمی وصف ناپذیری به موهای شما بدهد. آب برنج سرشار از نشاسته و مواد مغذی است از همین رو برای نرم کردن موهای خشک بسیار مؤثر عمل می‌کند. برای این کار می‌توانید از اسپری آب برنج برای مو استفاده کنید و سپس موهایتان را بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بشویید.

خوردن آب برنج باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود؟

آب برنج در بالا بردن سطح انرژی شما تأثیر زیادی دارد و از طرف دیگر با هیدراته کردن بدن به کاهش وزن و حفظ آب بدن کمک زیادی می‌کند. به علاوه آب برنج موجب تقویت و هضم غذا می‌گردد و با رفع یبوست و بهبود وضعیت گوارش موجب کاهش وزن نیز می‌‌شود.

خواص آب برنج برای چاقی صورت

آب برنج سرشار از نشاسته است و از همین رو می‌تواند به چاقی صورت کمک کند. استفاده از آب برنج موجب جوانسازی و صاف شدن پوست شما می‌شود و به بهبود جریان خون در پوست صورت کمک می‌کند. برای بهره‌مند شدن از خواص آب برنج برای چاقی صورت بهتر است آن را هم به صورت موضعی مصرف کنید و هم بنوشید.

آب برنج؛ آرامش‌بخش بدن و اعصاب

آب برنج؛ آرامش‌بخش بدن و اعصاب

یکی از مزایای آب برنج این است که به آرامش اعصاب و بدن کمک می‌کند. در واقع زمانی‌که حمام می‌کنید، آب برنج آماده شده را بردارید و به وان حمام خود اضافه کنید و چند دقیقه در وان بمانید تا آب برنج کامل جذب بدن شما شود. این کار اعصاب شما را آرام می‌کند و بدن شما احساس سبکی خواهد داشت.

لعاب برنج برای نوزاد

اگر قصد دارید غذا دادن به نوزاد بالای شش ماه خود را شروع کنید این کار را در هفته نخست با لعاب برنج شروع کنید. به این لعاب برنج نمک، روغن، نبات یا هیچ افزودنی دیگری اضافه نکنید، آب و برنج کافی است. اما چطور برای نوزاد لعاب برنج درست کنیم؟

  • برای تهیه لعاب برنج برای نوزاد باید دو قاشق غذاخوری برنج ایرانی نیم‌دانه را با یک لیوان آب در یک قابلمه بریزید و بگذارید برنج‌ها خوب بپزند و آب برنج غلیظ بشود. وقتی که برنج کاملا پخت و کمی آب در ظرف باقی ماند شعله گاز را خاموش کنید. برنج را از صافی ریز رد کنید تا فقط لعاب برنج باقی بماند. صبر کنید کمی لعاب سرد شود و سپس به اندازه یک قاشق غذاخوری به نوزاد بدهید.

خواص آب برنج به عنوان کود برای رشد و تقویت گیاهان

آب برنج علاوه بر فوایدی که برای پوست مو و بدن ما دارد، می‌تواند به رشد گیاهان نیز کمک کند و همانند یک کود ارگانیک عمل کند. نشاسته و مواد مغذی موجود در آب برنج موجب شادابی و طراوت بخشیدن به گل‌ها و گیاهان می‌شود. به منظور بهره‌‌مند شدن از فواید آب برنج برای گیاهان می‌توانید دو روز در هفته گیاهانتان را با آب برنج سرد آبیاری کنید. بعد از یک ماه شاهد افزایش رشد گیاهان و همچنین شادابی و طراوت آن‌ها خواهید شد. توجه داشته باشید که به منظور استفاده از خواص آب برنج برای گلدان باید از آب برنجی استفاده کنید که بدون نمک و روغن باشد.

طرز تهیه آب برنج

طرز تهیه آب برنج

به احتمال زیاد شما برنج را از قبل با نمک زیاد خیس می کنید. در نتیجه امکان دارد آب ناشی از جوشیدن این برنج شور باشد. در این صورت بهتر است دست به کار شده و خودتان آب برنج مخصوص تهیه کنید.

30 گرم برنج را به مدت نیم ساعت در یک لیتر آب بجوشانید.

در ظرف را بگذارید تا آب آن بخار نشود.

برنج را آبکش کنید و آب آن را نگه دارید. می‌توانید کمی عسل و دارچین به این آب اضافه کرده و میل کنید.

در نهایت این که آب برنج برای تمام اعضای خانواده مفید است. شما می‌توانید این نوشیدنی را بعد از ظهر میل کنید. یادتان باشد که آب برنج تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند کلسیم را دارا نمی‌باشد.

به این منظور می‌توانید از نوشیدنی بادام یا جودوسر استفاده کنید که مواد مغذی بیشتری دارند. در نتیجه نمی‌توان آب برنج را یک نوشیدنی معجزه آسا دانست.

از این آب برای کسب انرژی بعد از بیماری، هضم راحت غذا و بهبود وضعیت پوست استفاده کنید و در کنار آن حتما میوه های خشک، سبزیجات، آب میوه های تازه، فیبرهای غذایی و پروتئین ها را در برنامه غذایی تان داشته باشید.

این نوشیدنی به خصوص برای خانم ها و افزایش طراوت و زیبایی پوست بسیار مفید است.

سوالات متداول:

بهترین زمان برای خوردن آب برنج چه زمانی است؟

بهترین زمان برای خوردن آب برنج در وعده‌ی بعدازظهر است.

طرز تهیه آب برنج چگونه است؟

برای تهیه آب برنج، ابتدا 3 قاشق غذاخوری برنج و 2 فنجان آب را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت 20 تا 30 دقیقه حرارت ببیند تا جوش آید. بهتر است نمک به آن اضافه نکنید. برنج را آبکشی کنید و آب برنج را میل کنید.

ماسک آب برنج چه فوایدی دارد؟

یکی از روش‌های استفاده از آب برنج، تهیه‌ی ماسک آن برای درمان‌های پوستی است. ماسک آب برنج در بسته شدن منافذ پوست نقش موثری دارد و باعث جوانسازی پوست می‎شود. همچنین ماسک آب برنج در بهبود لکه‌های پوستی که در اثر پیری به‌وجود می‌آیند، تاثیر بسیاری دارد و به تسکین التهاب پوست کمک می‌کند و زخم‌‌های پوستی را التیام می‌بخشد.

بهترین زمان برای استفاده از ماسک آب برنج چه زمانی است؟

برای جذب بهتر ماسک آب برنج، از آن صبح‌ها و عصرها به پوست خود بزنید و در طول هفته، دو بار این کار را تکرار کنید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار