|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۱۳

نحوه دم کردن چای سبز بسیار ساده است اما باید حتما به روش اصولی انجام شود، زیرا در غیر این صورت تلخ می شود و خواص آن از بین می رود.

نحوه دم کردن چای سبز به روش اصولی را می دانید؟ چای سبز اگر به روش درست دم بکشد طعمی بسیار دلچسب و عالی دارد. باید ها و نباید های دم کردن چای سبز را در امیدنیوز بخوانید.

چای سبز - نحوه دم کردن چای سبز

نحوه دم کردن چای سبز

مواد لازم برای دم کردن چای سبز

  •  آب
  • برگ چای سبز (یک قاشق چای‌خوری یا مرباخوری به ازای هر فنجان چای)
  • قوری و لیوان چای

ابتدا به مقدار دلخواه خود، آب داخل کتری بریزید و بر روی شعله بگذارید تا به جوش آید. پس اینکه آب به دمای جوش خود رسید، کتری را از روی شعله بردارید یا شعله را خاموش کنید. پنج دقیقه صبر کنید تا دمای آب کاهش یابد و کمتر از 100 درجه شود.

سپس به ازای هر فنجان چای، با قاشق چای خوری یا مرباخوری، داخل قوری چای سبز اضافه کنید. سپس آب جوشی که اکنون به دمای 80 درجه رسیده است را به قوری بیفزایید، درب قوری را ببندید و صبر کنید تا چای دم بکشد. اکنون چای شما آماده است و می توانید آن را میل کنید.

مدت زمان و نحوه دم کردن چای سبز

یکی از فاکتورهای مهم در دم کردن چای سبز است. هر چقدر مدت زمان دم کشیدن چای شما بیشتر شود، طعم آن تلخ‌تر شده و خواص خود را از دست می‌دهد. زمان ایده آل دم کشیدن چای سبز 1 الی 3 دقیقه است، منتهی بسته به اندازه برگ‌های چای سبز و روش دم کردن آن می‌تواند تغییر کند.

دم کردن چای سبز - نحوه دم کردن چای سبز

برگ‌هایی که اندازه کوچکی دارند، به سرعت دم می‌کشند ولی برگ‌های بزرگ، زمان بیشتری می‌برد تا تمام خواص‌شان آزاد شود. در روشی که خدمت‌تان عرض کردیم تا 5 دقیقه هم می‌توان چای را دم کرد، اما برای اینکه چای تلخ نشود، زمان ایده آل تا 3 دقیقه است.

رنگ چای سبز دم کشیده

رنگ چای سبزی که به روش درست و در مدت زمانی ایده آلی دم کشیده، سبز کم رنگ است. منتهی در صورتی که روش دم کردن آن اشتباه باشد یا سرد شود، رنگ آن تیره‌تر شده و طعم آن نیز تلخ‌تر می شود.

نکات لازم در نحوه دم کردن چای سبز

از آب با دمای مناسب استفاده کنید

شما نباید برای دم کردن چای سبز، از آب جوش استفاده کنید. استفاده از آب خیلی داغ، باعث می‌شود که چایتان طعم تلخی بگیرد. از طرف دیگر، اگر آب خیلی سرد باشد، عطر و طعم چای به صورت کامل از برگ‎های آن خارج نمی‌شود. بهترین دما برای آبی که می‌خواهید از آن در تهیه چای سبز استفاده کنید، ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد است.

۲ راه ساده برای تهیه آب ۷۵ تا ۸۵ درجه

راه اول: هر زمان که متوجه حباب‌های کوچک ته قوری یا کتری شدید، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه ندهید آب به دمای جوش برسد و کامل قل بزند.

راه دوم: ابتدا آب را بجوشانید، سپس آن را از روی حرارت برداشته و چند دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس از آن برای تهیه چای استفاده کنید.

خواص چای سبز - نحوه دم کردن چای سبز

بعد از اضافه کردن چای سبز به آب، مدت زمان مشخصی به آن فرصت دهید تا به خوبی دم بکشد

زمان دم کشیدن چای سبز ۳ الی ۸ دقیقه است. به دلیل حساس بودن چای سبز، اگر بیش‌تر طول بکشد، چایتان تلخ می‌شود و اگر کم‌تر بماند، طعم چای آزاد نمی‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که این زمان تا حدود زیادی بستگی به نوع چای سبزی که استفاده می‌کنید دارد؛ مثلا چای سبز ژاپنی بعد از گذشت ۱ الی ۲ دقیقه دم می‌کشد یا چای سبز چینی برای دم کشیدن به ۲ الی ۳ دقیقه زمان نیاز دارد. در مورد چای سبز ایرانی، باید به چای حدود ۳ تا ۸ دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد. اینکه چای دقیقا بعد از چند دقیقه آماده است، به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. کافیست ۳ دقیقه بعد از اینکه چای سبز را به آب درون قوری یا لیوان اضافه کردید، طعم آن را هر ۱ دقیقه یکبار امتحان کنید و براساس طعم مورد علاقه خود، زمان دقیق لازم برای دم کشیدن چای سبز خود را پیدا کنید.

بعد از اینکه چای سبز را در آب ۷۵ تا ۸۵ اضافه کردید، دیگر آن را روی حرارت قرار ندهید و بگذارید خودش به آرامی دم بکشد. در صورتی که قوری چای سبز را روی حرارت قرار دهید، چای بسیار تلخ و بدمزه می‌شود.

چای سبز خود را با افزودن یک چاشنی، خوش‌طعم‌تر کنید

شاید برای بسیاری از افراد، چای سبز حتی اگر خوب هم دم شود، طعم خوبی نداشته باشد. شما می‌توانید با افزودن یک چاشنی مانند عسل یا شیرین کننده‌های دیگر، چاییتان را خوش‌مزه‌تر کنید.

هم‌چنین می‌توانید برای خوش‌عطر و طعم‌کردن بیش‌تر چایتان، به آن کمی به لیمو، نعنا، چوب دارچین، گل محمدی، زنجبیل، میخک و یا هل اضافه کنید.

به جای استفاده از چای سبز کیسه‌ای، از برگ چای سبز تازه استفاده کنید

برگ‌های تازه چای سبز نسبت به چای سبز کیسه‌ای، عطر و طعم بهتر و بیش‌تری دارند. سعی کنید از برگ چای سبز باکیفیت و تازه استفاده کنید.

زمان مصرف چای سبز - نحوه دم کردن چای سبز

متناسب با میزان آب، از مقدار معینی چای سبز در آن استفاده کنید

مقدار مناسب چای سبز برای ۱ لیوان آب، ۱ قاشق چای‌خوری می‌باشد. شما می‌توانید برحسب ذائقه خود، این نسبت را تغییر دهید؛ زیرا با تغییر این نسبت، طعم چای هم تغییر می‌کند.

چای سبز را چند بار می‌ توان دم کرد ؟

معمولا بخش زیادی از خواص چای سبز پس از یک بار دم کردن، از برگ‌ها خارج می‌شوند. به همین دلیل شاید اگر مجدد بخواهید برگ‌های چای سبز دم شده را استفاده کنید، چای طعم و عطر دفعه اول را نداشته باشد. از طرفی ممکن است حتی پس از دم کردن مجدد، طعم و مزه تلخی چای بیشتر شود.

ظرف مناسب برای دم کردن چای سبز

برای دم کردن چای سبز، استفاده از ظروف چینی و سپس شیشه‌ای بهترین گزینه هستند؛ زیرا این ظروف به خوبی طعم و عطر چای را حفظ می‌کنند.

از جمله ظروف مناسب برای دم کردن چای سبز، لیوان دمنوش چینی یا شیشه‌ای است. تهیه چای سبز در این لیوان، هم راحت‌تر است و هم به دلیل داشتن صافی، جداکردن برگ‌های چای سبز از آن، آسان‌تر می‌باشد.

در مقابل بهتر است تا حد امکان از ظروف آلومنیومی، برنجی و مسی استفاده نکنید چون این ظروف، علاوه بر این که طعم و عطر چای را تغییر می‌دهند، به علت واکنش‌های شیمیایی، ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازند.

مدت زمان دم کردن چای سبز - نحوه دم کردن چای سبز

بهترین زمان خوردن چای سبز

1- چای سبز را هرگز با شکم خالی ننوشید چون به دلیل مقادیر بالای کاتچین هایی که دارد، اثرات نامطلوبی بر روی کبد بر جای می گذارد.

شما می توانید چای سبز را هر روز صبح بین ساعت 10 تا 11 بنوشید.

2- می توانید بین هر وعده ی غذایی یک فنجان چای سبز بنوشید، توجه داشته باشید که چای سبز را 2 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از هر وعده ی غذایی استفاده کنید.

3- چای سبز به دلیل مقادیر قابل توجه کافئینی که دارد می تواند به افزایش انرژی بدن کمک کند به همین دلیل شما می توانید قبل از انجان تمرینات ورزشی یک فنجان چای سبز بنوشید.

4- چای سبز را اوایل شب بنوشید، نوشیدن چای سبز قبل از خواب به دلیل مقادیر بالای کافئین که دارد موجب بی خوابی می شود. بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز دو ساعت قبل از خواب است چون سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

کالری چای سبز - نحوه دم کردن چای سبز

خواص چای سبز 

کاتچین‌های موجود در چای سبز آنتی اکسیدان‌هایی هستند که مسئول تمام فواید سلامتی هستند. کاتچین‌های اصلی موجود در چای سبز عبارتند از اپی کاتچین (EC)، اپی گالوکاتچین (EGC)، اپی کاتچین-۳ گالات (ECG) و اپی گالوکاتچین-۳ گالات (EGCG). اما قوی‌ترین کاتچین EGCG است. این کاتچین یک آنتی اکسیدان بوده و مانع از فعالیت رادیکال‌های آزاد می‌شود.

این ماده از DNA در برابر آسیب محافظت می‌کند، از تکثیر نامحدود سلولی جلوگیری می‌کند، مسیرهای سیگنال دهی سرطان را مسدود می‌کند، از تجمع چربی جلوگیری می‌کند، از عفونت‌های میکروبی محافظت می‌کند، خستگی را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. بنابراین، واضح است که دم کردن نوشیدن چای سبز به طور منظم سلامت شما را از طرق مختلف بهبود می‌بخشد.

چای سبز چقدر کافئین دارد ؟

تخمین زده می شود که یک فنجان چای سبز دم کشیده به طور متوسط حدود 15 تا 60 میلی گرم کافئین دارد. چای سبز بدون کافئین هم حداقل شامل 2 تا 5 میلی گرم کافئین در هر فنجان می باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار