|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۱۶

خواص آب برنج برای سلامتی و شادابی پوست و مو آنقدر زیاد است که اگر می دانستید دیگر آن را دور نمیریختید.

خواص آب برنج را می دانید؟ احتمالا خیلی از شما ها آب برنج را دور می ریزید و برای محصولات پوست و مو هزینه ی زیادی می کنید. اما اگر یکبار از آب برنج استفاده کنید، نتیجه را با چشم خود خواهید دید. امیدنیوز به بررسی خواص آب برنج پرداخته است.

لعاب برنج - خواص آب برنج

جدول مواد مغذی موجود در آب برنج برای مو

ماده مغذی در آب برنج خاصیت برای مو
اسید فولیک، نیاسین و سلنیوم مفید برای سلامت کلی پوست سر، تقویت گردش خون و سلامتی فولیکول
آلانتوئین و نیاسین مفید برای استحکام فولیکول، افزایش جریان خون در پوست سر و کاهش التهاب
منیزیم جوان‌سازی فولیکول و پاک‌سازی تجمع کلسیم از سطح مو
اینوزیتول افزایش خاصیت ارتجاعی مو و تقویت مو، تحریک رشد مو و جلوگیری از نازک‌شدن مو

آب برنج - خواص آب برنج

خواص آب برنج

فواید خوردن آب برنج برای تقویت سیستم ایمنی بدن و متابولیسم

از مهمترین خواص آب برنج می‌توان به افزایش سیستم ایمنی و سوخت و ساز بدن اشاره کرد. آب برنج برای بهبود ایمنی بدن نقش مهمی دارد و از بدن ما در برابر انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آب برنج می‌تواند سلامت عمومی بدن را تضمین نموده و با افزایش متابولیسم، سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.

خوردن آب برنج یبوست را درمان می‌کند

یکی دیگر از خواص خوردن آب برنج مربوط به درمان یبوست است. اگر از یبوست رنج می‌برید، خوردن آب برنج می‌‌تواند به شما کمک کند تا علائم یبوست و سایر مشکلات گوارشی را برطرف کنید.

استفاده از آب برنج برای کمک به آرامش ذهن و بدن

آب برنج می‌تواند به شما کمک کند تا احساس آرامش و شادابی بیشتری را تجربه کنید. از مهم‌ترین خواص خوردن آب برنج این است که دارای فواید تسکین٬دهنده برای آرامش ذهن و جسم است. شما می‌توانید از آب برنج در وان حمام استفاده کنید و ببینید که چگونه موجب افزایش احساس آرامش و شادابی در شما می‌شود.

خواص خوردن لعاب برنج برای درمان اسهال

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص خوردن لعاب برنج مربوط به درمان اسهال در بزرگسالان و نوزادان است. اگر به دل پیچه یا اسهال مبتلا شده‌اید یا نوزاد شما از این مشکل رنج می‌برد، می‌توانید مقداری لعاب برنج جوشیده شده مصرف کنید تا این مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود.

آب برنج برای پوست - خواص آب برنج

فواید آب برنج برای از بین بردن لکه‌های پوست

قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین افزایش سن می‌تواند لکه‌های تیره رنگ روی پوست شما ایجاد کند. استفاده از آب برنج روی پوست موجب کاهش این لکه‌های قهوه‌ای رنگ خواهد شد. از مهم‌ترین خواص آب برنج برای پوست، روشن‌تر شدن پوست صورت و از بین بردن این لکه‌ها است. برای استفاده از آب برنج برای پوست تنها لازم است که یک پنبه را در آب برنج فرو ببرید و سپس روی لکه‌های صورت و بدن خود را ماساژ دهید. استفاده مداوم از آب برنج بر روی پوست می‌تواند این لکه‌ها را به مرور از بین ببرد.

افزایش حالت ارتجاعی پوست از مهم‌ترین فواید آب برنج

آب برنج سرشار از ویتامین‌های E، C، A، اسید فنولیک و فلاونوئیدها است و می‌تواند حالت ارتجاعی و کشسانی پوست را افزایش دهد و از پیری و افتادگی آن جلوگیری کند. از طرف دیگر آب برنج موجب آبرسانی و حفظ رطوبت پوست شما نیز می‌شود.

محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید با آب برنج

لعاب برنج می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. از طرف دیگر شما می‌توانید برای درمان آفتاب سوختگی و مشکلات پوستی نیز از آب برنج استفاده کنید. استفاده مداوم از آب برنج می‌تواند به بسته شدن منافذ باز پوست نیز کمک زیادی کند.

جلوگیری از سرطان پوست از دیگر فواید لعاب برنج برای پوست

آنتی اکسیدان‌های موجود در آب برنج می‌تواند لطافت پوست شما را بیشتر کند و موجب رشد و بازسازی سلول‌های پوستی شود. همچنین وجود آنتی اکسیدان در آب برنج می‌تواند از بروز سرطان پوست نیز جلوگیری نماید.

جلوگیری از آکنه و جوش با ماسک آب برنج

یکی دیگر از مزایای آب برنج برای پوست صورت این است که به شما کمک می‌کند تا با جوش‌ها و آکنه‌های مقاوم مقابله کنید. نشاسته موجود در لعاب برنج برای دفع بیماری‌های پوستی و همچنین از بین بردن جوش و التهابات پوست بسیار مؤثر است.

طرز تهیه آب برنج - خواص آب برنج

از بین بردن وزی مو از مهم‌ترین فواید آب برنج

اگر موهای شما وز شده است و به راحتی حالت نمی‌گیرد، آب برنج می‌تواند زیبایی موهایتان را به آن بازگرداند. وجود ماده‌ای به نام «اینوزیتول» در آب برنج به کاهش اصطکاک و وز شدن مو کمک زیادی می‌کند و حالت زیباتری‌ به موهای شما می‌بخشد.

کند کردن روند پیری

هیچ یک از ما از روند اجتناب‌ناپذیر پیری مصون نیستیم اما مراقبت از بدن و پوست ممکن است به کندکردن این روند کمک کند. افزودن آب برنج به روتین زیبایی روزانه ممکن است به حفظ ظاهر جوان‌تر پوست کمک کرده و خطوط ظریف روی پوست را کمتر مشهود سازد.

الاستین در پوست موجب نرمی، لطافت و جوانی پوست می‌شود. با افزایش سن، سطوح الاستین در بدن کم می‌شود و پوست بتدریج دچار چین و چروک‌ شده و به واسطه کشسانی کمتر حالتی آویزان به خود می‌گیرد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب برنج می‌توانند با رادیکال‌های آزاد که به سلول‌های پوست و الاستین آسیب می‌رسانند، مبارزه کنند. از این‌رو می‌توان بروز نشانه‌های پیری را به تاخیر انداخت.

براق شدن موها از مهم‌ترین خواص لعاب برنج برای مو

یکی دیگر از فواید آب برنج برای مو مربوط به براق و درخشان شدن موهای شما است. استفاده از ترکیب گلاب و آب برنج روی موها می‌تواند درخشندگی موهای شما را تا میزان زیادی افزایش دهد. برای این کار می‌توانید این ترکیب را روی موهایتان اسپری کنید.

جلوگیری از موخوره از دیگر فواید آب برنج برای مو

اگر انتهای موهای شما دو شاخه شده و یا تار موهای شما ناسالم و بریده بریده به نظر می‌رسد، برای درمان موخوره مو استفاده از آب برنج می‌تواند با تغذیه موها باری دیگر سلامت را به آن‌ها بازگرداند. برای بهره‌‌مند شدن از این خواص آب برنج برای مو تنها لازم است که انتهای موهای خودتان را برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب برنج قرار دهید و سپس موها را با آب ولرم یا خنک بشویید.

ماسک صورت خانگی - خواص آب برنج

شپش سر را درمان می‌کند

یکی دیگر از مشکلات دردسرساز موها، شپش است. روش‌های درمانی دارویی زیادی برای از بین بردن شپش وجود دارد اما به این نکته توجه داشته باشید درمان شپش سر باید فاقد عوارض، بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی و در عین حال استفاده از آن راحت باشد.

بنابراین آب برنج نیز می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی مصرف شود. نشاسته­ موجود در آب برنج، شپش‌ها و تخم آن‌ها را به سرعت از بین می‌برد. آب برنج قبل از گسترش شپش، به از بین رفتن آن کمک خواهد کرد.

 آب برنج برای پیشگیری بیماری آلزایمر

اگرچه تحقیقات در این باره همچنان کامل نیست و صد در صد تایید نشده است، اما برخی منابع معتقدند که آب برنج پخته شده توانایی پیشگیری از بیماری آلزایمر را دارد و یکی از مهمترین مزایای استفاده از آب برنج پخته شده است.

طرز تهیه آب برنج برای مو

خب تا کنون با فواید آب برنج و اینکه برای کدام‌ یک از انواع مو مناسب است آشنا شدید. در این مرحله می‌خواهیم با طرز تهیه آن آشنا شویم. در تمام این روش‌ها از آب و برنج قهوه‌ای یا سفید استفاده می‌شود اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

روش اول آب برنج پخته

حتماً بارها پلو پخته‌اید یا شاهد پخت آن یوده‌اید. زمانی که آب به نقطه جوش رسید و برنج‌های قابلمه حسابی نرم شد، آن را داخل آبکش بریزید، البته زیر آبکش یک ظرف تمیز قرار دهید. آب باقی‌مانده از پخت برنج را در یک بطری بریزید. این آب برنج در فضای حمام حدود 4 روز و در یخچال حدوداً یک هفته تازه می‌ماند و قابل استفاده خواهد بود.

مزیت استفاده از این روش این است که آب برنج خیلی سریع آماده می‌شود و پلوی پخته‌شده نیز مصرف خواهد شد. اما ممکن است بعضی از ویتامین‌ها و مواد مغذی برنج در فرایند پخت از بین بروند.

روش دوم خیساندن برنج در آب

در روش دوم نصف فنجان برنج را در 4 فنجان آب بخیسانید و چند ساعتی صبر کنید. گاهی برنج را هم بزنید یا ظرف را کاملاً تکان دهید. بعد از این زمان، آب برنج را در ظرف تمیز دیگری ریخته و در آن را ببندید. گفته می‌شود که آب برنج تهیه‌شده با این روش نسبت به روش قبلی، مواد مغذی بیشتری دارد و  برای تهیه آن احتیاج به زمان بیشتری دارید. برنج باقی‌مانده نیز مواد مغذی چندانی ندارد.

آبکشی برنج - خواص آب برنج

روش سوم آب برنج تخمیر شده

این روش بسیار شبیه مورد قبلی است اما به جای چند ساعت باید یک شبانه‌روز صبر کنید تا فرایند طبیعی تخمیر ایجاد شود. نصف فنجان برنج را در 3 فنجان آب خیس نموده و روی ظرف را بپوشانید. 24 ساعت صبر کنید و در این مدت، مخلوط را 2 بار هم بزنید.

سپس برنج را از صافی عبور دهید تا آب آن جدا شود. این آب برنج تا 4 روز در حمام و تا یک هفته در یخچال تازه است.

فرایند تخمیر، سطح مواد مغذی موجود در آب برنج را افزایش می‌دهد و آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های آن نسبت به آب برنج تهیه‌شده با روش‌های قبلی بیشتر است. البته برای تهیه آن هم به زمان بیشترینسبت به روش‌های قبلی احتیاج دارید و هم برنجی که از آن استفاده کردید، قابل خوردن نخواهد بود.

چه مدت طول می‌کشد تا خواص آب برنج برای مو آشکار شود؟ حداقل 45 روز صبر کنید تا نتایج اولیه را ببینید اما اگر خیلی عجله دارید از آب برنج تخمیر شده استفاده کنید چرا که مواد مغذی آن بسیار بیشتر است.

روش‌ های استفاده از آب برنج برای پوست

شما می‌توانید از آب برنج به روش‌های مختلفی برای پوست صورت خود استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های استفاده از آب برنج برای پوست آشنا شوید.

۱- استفاده از آب برنج به عنوان تونر پوست

همان‌طور که گفتیم آب برنج یک تونر طبیعی برای پوست است. برای استفاده از آب برنج به عنوان تونر فقط لازم است که یک پنبه را به آب برنج آغشته کنید و آن را به آرامی روی صورت خود بکشید.

۲- استفاده از آب برنج به عنوان ماسک پوست

شما می‌توانید آب برنج را با سایر مواد مغذی برای پوست ترکیب کنید و از آن به عنوان ماسک روی پوست صورت خود استفاده نمایید. این ماسک را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس صورتتان را با آب بشویید.

۳- استفاده از آب برنج به عنوان پاک کننده پوست صورت

برای تمیز کردن پوست و نرم و لطیف شدن آن می‌توانید مقداری آب برنج روی پوست صورت خود بمالید و برای چند دقیقه پوستتان را ماساژ دهید. سپس صورتتان را با آب سرد بشویید.

شستن برنج - خواص آب برنج

۴- استفاده از لعاب برنج به عنوان اسکراب

اگر قصد دارید از لعاب برنج به عنوان اسکراب لایه‌برداری پوست خود استفاده کنید، می‌توانید مقداری برنج پخته را نیز با لعاب آن ترکیب کنید. این خمیر را روی پوست خود ماساژ دهید. استفاده از اسکراب آب برنج می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و درخشندگی و لطافت بیشتر به پوست شما می‌بخشد.

۵- آب برنج یخ زده برای پوست

یک روش دیگر برای استفاده از خواص آب برنج استفاده از آن به صورت قالب یخ زده است. شما می‌توانید از یخ آب برنج روزانه ۲ بار برای درمان لک صورت استفاده کنید. آب برنج را در قالب یخ بریزید تا یخ بزند. آب برنج یخ زده را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید تا جذب پوست شود. استفاده از این یخ فقط تا سه روز امکان‌پذیر است و بعد از سه روز باید دوباره با آب برنج یا لعاب برنج قالب یخی درست کنید.

برای تهیه آب برنج از چه نوع برنجی استفاده کنیم ؟

برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است بنابراین بهتر است از برنج قهوه‌ای استفاده کنید. البته اجباری وجود ندارد و خیلی از افراد هم از برنج سفید استفاده می‌کنند.

چند بار در هفته از آب برنج استفاده کنیم ؟

بهتر است از هفته‌ای یک بار شروع کنید و تغییرات مو را بررسی نمایید. اگر از وضعیت جدید رضایت داشتید، تا 3 بار در هفته هم مجاز به استفاده از خاصیت آب برنج برای مو هستید.

البته زیاده‌روی در انجام این کار نیز صحیح نیست. ممکن است نشاسته و پروتئین زیاد موجود در این ماده باعث سنگینی و شکنندگی موی شما شود.

ماسک برنج برای صورت - خواص آب برنج

چگونه از آب برنج برای مو استفاده کنیم ؟

نکته اول: شست‌و‌شوی مو با شامپو

برای اینکه از رسوب مواد موجود در آب برنج، روی سطح مو، جلوگیری کنید، ابتدا 2 دور موها را با شامپو بشویید اما از نرم‌کننده استفاده نکنید. نرم‌کننده منافذ کوتیکول را مسدود می‌کند تا جلوی خروج رطوبت مو را بگیرد در حالی که شما قصد دارید لایه‌های داخلی مو را با آب برنج تغذیه نمایید. علاوه بر این، آب برنج، خاصیت نرم‌ کنندگی دارد و با وجود آن، احتیاجی به استفاده از نرم‌کننده ندارید.

البته اگر تمایلی به استفاده از این روش ندارید، 30 دقیقه قبل از ورود به حمام، آب برنج را به همه جای موها مالیده و پوست سر را حسابی ماساژ بدهید. سپس دوش بگیرید. در این روش نیز موهای شما تا حدودی تغذیه خواهند شد.

نکته دوم: ماساژ پوست سر با آب برنج

زمانی که آب برنج را روی موی خود ریختید، پوست سر را با دقت و ملایمت ماساژ دهید. این کار باعث تقویت گردش خون در این ناحیه شده و ریشه مو را تقویت می‌کند. همچنین ماساژ باعت می‌شود که مواد مغذی بیشتری به ریشه مو برسد و رشد مو را تسریع نماید.

در قسمت فواید آب برنج برای مو به مسئله شوره سر اشاره کردم. ماساژ پوست سر با آب برنج، پوست را مرطوب نموده و از این طریق شوره و خشکی پوست را رفع می‌کند. پس این نکته مهم را برای بهره‌مندی بیشتر از آب برنج حتماً به خاطر بسپارید.

نکته سوم: 20 دقیقه صبر کنید

بعد از اینکه پوست سر را خوب ماساژ دادید، 20 دقیقه صبر کنید. آب برنج برای ترمیم مو و تغذیه کوتیکول، به این زمان احتیاج دارد. سپس با آب، موها را بشویید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار