|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۸۱

نحوه استفاده از بیبی چک و اطلاعاتی که می توانید از آن بدست بیاورید را در امیدنیوز بخوانید.

نحوه استفاده از بیبی چک به نوع آن بستگی دارد. با این حال روش استفاده معمولا بسیار ساده است و در عرض حدود ۳ دقیقه نشان می دهد حامله هستید یا نه! روش استفاده از بی بی چک و اطلاعاتی که بی بی چک به شما می دهد را در امیدنیوز بخوانید.

بی بی چک چیست ؟

بی بی چک یا کیت خانگی بارداری یک نوع تست بارداری سریع است که با استفاده از نمونه کوچکی از ادرار به شما می‌گوید باردار هستید یا خیر. استفاده از بی بی چک سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای تشخیص بارداری در خانه است. شما می‌توانید کیت‌های تشخیص بارداری را با قیمتی پایین از داروخانه‌ها تهیه کنید. عملکرد تست بارداری خانگی بسیار ساده است. این وسیله معمولاً دارای یک بخش است که باید چند قطره ادرار روی آن بریزید. بعد از چند دقیقه معمولاً نتیجه به صورت یک رنگ یا علامتی خاص، مثبت یا منفی بودن بارداری را مشخص می‌کند.

علت های سرگیجه در بارداری را در امیدنیوز بخوانید.

بی بی چک - نحوه استفاده از بیبی چک

عملکرد بی بی چک چگونه است ؟

با تست بارداری خانگی یا بی بی چک میزان HCG در ادرار اندازه‌گیری می‌شود. هورمون HCG توسط سلول‌هایی ساخته می‌شود که به تشکیل جفت کمک می‌کند.

اینطور فرض کنید که یک چرخه ۲۸ روزه دارید و در روز ۱۴، روز تخمک گذاری شماست و تخمک یک یا دو روز بعد بارور می‌شود. جنین چند روز بعد رشد کرده و سپس در رحم لانه گزینی می‌کند و در نهایت جفت تشکیل خواهد شد. در این مرحله HCG شروع به ورود جریان خون می‌کند و از طریق کلیه‌ها فیلتر می‌شود.

در واقع به این صورت شما با تست بی بی چک یا تست بارداری خانگی متوجه نتیجه تست بارداری خواهید شد. در این مثال نتیجه تست در روز ۲۵ و ۲۶ قابل تشخیص است.

نحوه استفاده از بیبی چک چگونه است ؟

هر نوع تست بارداری از ویژگی‌ها و دستورالعمل‌های خاص خود برخوردار است؛ اما به‌طور کلی همه تست‌های بارداری مراحل مشخصی دارند. ابتدا قبل از هر چیز در خصوص دستورالعمل بی بی چکی که خریداری کرده‌اید، مطالعه کنید.

بیبی چک - نحوه استفاده از بیبی چک

بی بی چک قطره چکانی

همراه این نوع بی بی چک، قطره چکان نیز وجود دارد که باید کمی از ادرار در داخل قطره چکان وارد شود و سپس در قسمت مشخص شده بریزید. برای مشاهده نتیجه صحیح به مدت ۲ و نهایت ۱۰ دقیقه صبر کنید.

نحوه استفاده از بیبی چک نواری

در این نوع، نواری در انتهای بی بی چک قرار دارد که علامت فلش قرار گرفته است و باید نوار را داخل ادرار قرار دهید. می‌توانید در لیوان یکبار مصرف ادرار کنید و انتهای فلش را در ادرار قرار دهید. باید به مدت ۲ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا نتیجه دقیق را مشاهده کنید.

نحوه استفاده از بیبی چک مستقیم

در این نوع، باید بی بی چک را به‌طور مستقیم در مسیر ادرار قرار دهید تا مقدار کمی جذب شود و باید همانند انواع دیگر تست‌های بارداری ۲ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا نتیجه صحیح را شاهد باشید.

بی بی چک چند بار مصرف - نحوه استفاده از بیبی چک

بی بی چک چقدر دقیق است ؟

نتایج بی بی چک تا حدودی دقیق است؛ پس از مثبت بودن نتیجه بارداری باید برای آزمایش خون که دقیق‌تر است، اقدام کنید. دقیق بودن بی بی چک به این موارد بستگی دارد:

  • میزان دقت انجام دستورالعمل‌ها
  • زمان تخمک گذاری
  • مدت زمان انجام تست بارداری
  • حساسیت تست بارداری

منظور از تست بی بی چک منفی کاذب چیست ؟

احتمال منفی شدن تست بی بی چک در خانم‌هایی که باردار هستند، بسیار زیاد است. زمانی که زودتر از یک هفته از عقب افتادن پریود اقدام به استفاده از این تست کنید، ممکن است میزان هورمون HCG به حد نصاب نرسیده باشد و نتیجه تست شما منفی کاذب شود.

از طرف دیگر نوشیدن بیش از حد آب و رقیق شدن ادرار نیز گاهی موجب می‌شود نتیجه تست سریع بارداری منفی شود. آمارها نشان می‌دهد که اگر یک خانم در روزهای اولی که قاعدگی‌اش عقب افتاده از بی بی چک استفاده کند، به احتمال 46 درصد نتیجه تست منفی کاذب خواهد بود. درواقع میزان هورمون HCG از یک هفته بعد از بارداری به اوج خودش می‌رسد و درصد خطای تست بارداری در این زمان نیز کمتر است.

بی بی چک یکبار مصرف - نحوه استفاده از بیبی چک

چه زمانی باید از بی بی چک استفاده کرد ؟

هر زمانی که پریود عقب افتاده است و مشکوک به بارداری هستید، از بی بی چک استفاده کنید. اگر تست را پس از ۱۰ روز از رابطه جنسی محافظت نشده انجام داده‌اید، ممکن است نتیجه درستی را به شما نشان ندهد و نتایج مثبت یا منفی کاذب باشند.

اگر قاعدگی نامنظمی دارید یا به دلایلی اصلا پریود نمی‌شوید، بهترین زمانی که می‌توانید برای استفاده از بی بی چک در نظر بگیرید، ۳ هفته پس از رابطه جنسی است.

حتی اگر اولین نشانه‌های بارداری را دارید، آزمایش خانگی قبل از زمان پریود می‌تواند نتیجه دقیقی را به شما نشان دهد. با این حال بهتر است زمانی را که برای پریود شدن در نظر گرفته‌اید، بگذرد سپس تست را انجام دهید.

نتیجه مثبت کاذب در تست بی بی چک

جواب مثبت کاذب زمانی اتفاق می‌افتد که باردار نیستید اما جواب تست بیبی چک شما مثبت است. این اتفاق معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که در حال درمان ناباروری هستید و از داروهای حاوی HCG استفاده می‌کنید. عوامل دیگری که باعث جواب مثبت کاذب می شوند عبارتند از:

  • تومورهای سرطان
  • اگر به تازگی سقط جنین داشته‌اید.
  • اگر به تازگی زایمان داشته‌اید.
  • وجود عفونتهای باکتریایی در ادرار.
  • اختلال در غده هیپوفیز.

همچنین در برخی موارد، مصرف داروها و یا بیماری‌ها می‌توانند موجب نتیجه مثبت کاذب در بی بی چک شوند برخی بیماری‌های که باعث می‌شوند جواب تست بی بی چک، مثبت کاذب شوند عبارتند از:

نحوه استفاده از بیبی چک چگونه است

  • کیست تخمدان
  • سرطان تخمدان
  • مشکلات هیپوفیز
  • عفونت مجاری ادراری
  • بیماری‌های کلیوی که باعث ورود خون یا گلبول‌های سفید در ادرار می شوند.

منظور از تست بی بی چک مثبت کاذب چیست ؟

بی بی چک مثبت به ندرت اشتباه خواهد بود، اما به هر حال ممکن است نتیجه تست شما به صورت کاذب مثبت شود. معمولاً این موضوع دلایل متفاوتی دارد. ممکن است درست بعد از چسبیدن تخمک بارور شدن شده، بارداری از دست رفته باشد و یا فرد از روش اشتباهی برای انجام تست استفاده کرده باشد. برخی مواقع نیز ممکن است بارداری خارج از رحم و یا استفاده از برخی از درمان‌های بارداری موجب مثبت شدن کاذب تست سریع بارداری شود.

مزایای استفاده از بی بی چک

استفاده از این نوع تست بارداری می‌تواند مزایای زیادی از جمله چنین مواردی را داشته باشد:

  • نسبت به هر نوع تست دیگری قیمت کمتری دارند.
  • طرز استفاده از بی بی چک آسان است.
  • نتیجه را در کمترین زمان متوجه خواهید شد.

بر اساس شواهدی که وجود دارد ۹۷ تا ۹۹ درصد از نتایج بی بی چک صحیح هستند؛ اما گاهی اوقات نتیجه کاذب را نیز شاهد بودند.

نحوه خواندن بی بی چک - نحوه استفاده از بیبی چک

آیا امکان نتیجه اشتباه از بی بی چک وجود دارد ؟

معمولا منفی کاذب بیشتر از مثبت کاذب وجود دارد، چنین حالتی زمانی رخ می‌دهد که خیلی زود تست را انجام دهید یا طرز استفاده از بی بی چک را به اشتباه انجام داده باشید. اگر نتیجه تست خانگی منفی شد و هنوز پریود نشده‌اید، مجدد آزمایش را انجام دهید.

مثبت کاذب به این معنی است که آزمایش، HCG را در ادرار تشخیص داده است؛ اما در حقیقت شما باردار نیستید. اگر تحت درمان باروری هستید و HCG را به عنوان بخشی از درمان دریافت می‌کنید، ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد. علاوه بر این با سقط جنین زودهنگام یا بارداری بیوشیمیایی نیز می‌توانید نتیجه مثبت بگیرید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار