|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۸۴

رفع تندی غذا با چند تکنیک ساده می تواند غذای شما را نجات دهد، پس ارزش امتحان کردن را دارد.

رفع تندی غذا یک چالش پر تکرار برای خانم های خانه دار است. ممکن است بار ها پیش بیاید که تندی غذا بیشتر از حد لازم شود. اما جای نگرانی نیست، زیرا با ترفند هایی که امیدنیوز یادتان می دهد می توانید تندی غذا را از بین ببرید.

چگونه تندی غذا را از بین ببریم ؟

غذای تند - رفع تندی غذا

سریع باشید!

اگر بلافاصله پس از ریختن فلفل بر روی غذا متوجه اشتباهتان شدید، به هیچ وجه آن را هم نزنید تا بعد از چشیدن اطمینان حاصل کنید که غذا تند شده است. به سرعت با یک قاشق، فلفل را از روی غذا بر دارید. به خاطر داشته باشید، هرچه فلفل بیشتر در غذا بماند تندی آن را بیشتر می کند.

طرز تهیه باقلا قاتق اصیل گیلانی را در امیدنیوز بخوانید.

تندی کم غذا

اگر خورش یا خوراک شما تنها کمی بیش از اندازه تند شد، اما نگران هستید که ممکن است بر روی سفره، برای مهمانانتان کمی مشکل ایجاد کند، چندان نگران نباشید! اکثر خوراک ها و خورش ها، با نان و یا برنج سرو می شوند. نشاسته موجود در برنج و نان، تا حدودی از این تندی می کاهد. البته این روش، برای بچه های کوچک یا سالمندان و افرادی که آلرژی دارند یا به هر دلیلی به شدت به تندی حساس هستند مناسب نیست.

استفاده از مواد شیرین

اضافه کردن قند و شکر و یا کمی عسل به غذا، می تواند تندی آن را بر طرف کند. البته این ترفند برای کسانی که غذای شیرین را دوست دارند مناسب است. برای فسنجان تند و یا مواد رولت می توانید از این روش استفاده کنید.

سیب زمینی برای رفع تندی غذا را فراموش نکنید

اگر دیگر دیر شده باشد و نتوانید فلفل را جمع کنید یا غذای بیشتری بپزید، این سوال را از خود می‌پرسید  که تندی غذا رو با چی بگیریم؟ باید بگوییم که سیب‌زمینی از آن دسته موادی است که معمولاً همیشه و‌ در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و دوست و همکار آشپزهای بی‌حواس است. سیب زمینی به دلیل بافت نفوذپذیر، ادویه‌جات را در خود جذب می‌کند. اگر پس از مزه کردن، متوجه تندی غذا یا شوری آن شدید، یک یا دو سیب‌زمینی خام را پوست بگیرید و در غذا بیندازید.

از بین بردن تندی غذا - رفع تندی غذا

گرفتن تندی غذا با سیب زمینی راه مناسبی است؛ از آن جهت که هم سیب زمینی همیشه در دسترس بوده و هم مزه‌ غذا را عوض نمی‌کند. البته پیش از آن که سیب‌زمینی در غذا له شود، آن را از قابلمه دربیاورید.

برای رفع تندی خورش از آبلیمو کمک بگیرید

برای گرفتن تندی خورشت، باید ابتدا مطمئن شوید که ترشی خورشت شما به حد اشباع نرسیده است. در این صورت می‌توانید از مقداری آبلیمو یا سرکه برای رفع فلفل خورش استفاده کنید. از بین بردن تندی غذا با این روش تا حد زیادی موثر خواهد بود.

شیر، حلال تندی غذا است

لبنیات می‌توانند کپسایسین موجود در فلفل که عامل تندی غذاست را در خود حل کنند. هرچه مقدار لبنیات بیشتر باشد، کپسایسین بیشتری در خود حل می‌کند و در نهایت تندی غذا کم خواهد شد. البته که شیر انتخاب خوبی برای رفع تندی غذاهای خورشی مانند قورمه سبزی نیست! از شیر می‌توانید در غذاهای با پایه لبنی استفاده کنید. اگر به لاکتوز حساسیت دارید و یا به هر دلیلی نمی‌خواهید از شیر استفاده کنید، شیر نارگیل، شیر سویا و شیر بادام را جایگزین کنید.

سرکه اضافه کنید

سرکه سیب یا سرکه سفید، یک روش سنتی برای کاهش تندی غذاست. مادرها و مادربزرگ‌ها هم آن را توصیه می‌کنند. سرکه خاصیت اسیدی دارد که موجب رقیق‌تر شدن ریزدانه‌های کپسایسین فلفل می‌شود و در نتیجه تندی غذا را از بین می‌برد. اگر برای رفع تندی خورش (مانند قورمه سبزی) از سرکه استفاده می‌کنید، بهتر است ترش کننده‌های دیگر مانند آبغوره یا آب نارنج را به خورش اضافه نکنید. البته باید دقت داشت که سرکه به تنهایی طعم دهنده‌ای بسیار قوی است و استفاده زیادی از آن موجب تغییر طعم و مزه غذا می‌شود.

فلفل تند - رفع تندی غذا

رفع تندی سوپ

برای سوپ یا انواع سس هایی که بر پایه خامه و شیر هستند، می توانید با اضافه کردن کمی شیر یا خامه از تندی غذا بکاهید. شیر نارگیل، یکی از عناصر همیشگی در آشپزی مکزیکی است که به تندی معروف است. البته از هر نوع شیری می توانید استفاده کنید.

رفع تندی آش

علاوه بر شیر یا خامه، سایر لبنیات نیز می تواند تاثیر کاهشی موثری روی تندی غذا داشته باشد. می توانید برای آش از مقداری ماست شیرین و برای بعضی خوراک ها از جمله پاستا و یا پیتزا، از مقداری پنیر استفاده کنید.

رفع تندی خورش

برای خورش هایی که چاشنی ترش دارد، می توانید کاملا بی سر و صدا و بدون اینکه کسی متوجه بشود تندی را از بین ببرید. تنها کافی است کمی سرکه یا آبلیمو به غذا اضافه کنید. البته امیدواریم آن قدر خوش شانس باشید که از قبل غذای شما ترش نباشد! اضافه کردن میزان زیادی سرکه می تواند طعم غذای شما را خراب کند. برای خورش هایی مثل قورمه سبزی یا قلیه ماهی یا حتی سوپ این ترفند کاربردی است.

تند شدن غذا - رفع تندی غذا

رفع تندی جوجه کباب

جوجه کباب از آن دسته غذاهایی است که نه می‌توان شکر به آن اضافه کرد و نه سیب‌زمینی. اگر برای ناهار جوجه دارید و فکر می‌کنید که سوال تندی غذا را چطور از بین ببریم بدون جواب است، باید بگوییم که از ماست غافل نشوید!

محصولات لبنی هم به دلیل وجود کازئین، از روش های رفع تندی غذا هستند. کازئین ذرات مولد گرما و تندی فلفل را احاطه می‌کند، به آن‌ها متصل می‌شود و سپس آن‌ها را پراکنده می‌کند. اگر جوجه‌ها را مزه‌دار کرده‌اید و وقت پخت است، اما متوجه تندی آن می‌شوید، به مایه آن کمی ماست یا خامه اضافه کنید. اگر هم جوجه شما پخته شده است، آن را در کمی کره حیوانی آب‌شده بغلتانید.

زیادن کردن غذا

این را در نظر داشته باشید که فلفل در کل غذا پخش می شود. پس با زیاد کردن مواد غذایی می توانید تندی آن را دوباره به حالت نرمال برسانید. اگر در ابتدای پخت هستید می توانید کمی مواد اولیه را اضافه تر کنید. بعضی از سبزیجات نیز مانند سیب زمینی، به خوبی شوری و تندی را جذب می کنند. برای رفع تندی غذا، دو سیب زمینی را پوست گرفته و در خورش بیاندازید و قبل از اینکه له شود از غذا خارج کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار