|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۸۷

تقویت ناخن و داشتن ناخن هایی سالم و مستحکم با روش های طبیعی و خانگی را یادتان داده ایم.

تقویت ناخن اصلا کار سختی نیست و با رعایت چند نکته ساده در ابتدای کار می‌توانید آن‌ ها را سالم و زیبا نگه ‌دارید. روغن ها و مواد طبیعی مناسب برای تقویت ناخن را امیدنیوز به شما معرفی کرده است.

روش های خانگی تقویت ناخن

تقویت ناخن دست

مطمئن شوید که پروتئین کافی دریافت می کنید

علت شکنندگی ناخن ها می تواند به دلیل کمبود پروتئین باشد. دریافت پروتئین کافی، به قوی نگه داشتن ناخن‌ها (و ماهیچه‌هایتان) کمک می‌کند. بین ۴۵ تا ۵۶ گرم پروتئین در روز برای بزرگسالان توصیه شده است. با این وجود اگر رژیم غذایی لاغری دارید، ورزش می‌کنید و یا بیماری خاصی دارید، احتمالا باید میزان پروتئین دریافتی خود را بیشتر کنید تا بتوانید به خوبی از ناخن‌هایتان حفاظت کنید. دریافت پروتئین کافی یک روش خانگی تقویت ناخن محسوب می‌شود.

مکمل های بیوتین را امتحان کنید

کراتین پروتئینی است که پوست، مو، استخوان و ناخن شما را می‌سازد و بیوتین (ویتامین B) می‌تواند به بدن شما کمک کند تا میزان کافی کراتین بسازد و یک روش تقویت ناخن به روش خانگی محسوب می‌شود.

ناخن‌های خود را در یک جهت سوهان بزنید

هنگامی که به ناخن‌هایتان سوهان می‌کشید، این کار را تنها در یک جهت انجام دهید. این یک روش خانگی تقویت ناخن پا و دست است که با به کار بردن آن، شما کمترین آسیب را به ناخن خود می‌زنید و در نتیجه از شکستن آن جلوگیری می‌کنید.

شکنندگی ناخن - تقویت ناخن

ناخن‌هایتان را حسابی مرطوب نگه دارید

پس از شستن دست‌ها، حتماً با یک لوسیون دست، ناخن‌ها و کنار آنها را ماساژ دهید. بهترین روغن برای تقویت ناخن می‌تواند روغن زیتون باشد. دست‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در روغن خیس کنید تا خشکی ناخن‌ها بهبود یابد. این روش خانگی تقویت ناخن به جوان‌شدن دست‌هایتان هم کمک می‌کند.

از لاک پاک‌کن قوی صنعتی اجتناب کنید

لاک پاک‌کن‌های قوی، به ویژه آنهایی که حاوی استون هستند، ناخن‌ها، کوتیکول‌ها و نوک انگشتان شما را خشک می‌کنند و آنها را مستعد شکستگی می‌کند. پس به عنوان یک روش خانگی تقویت ناخن، یک پاک‌کننده غیر استونی غنی شده با پروتئین را امتحان کنید و به طور کلی تا جایی که ممکن است از لاک پاک کن استفاده نکنید.

مصرف روی خود را افزایش دهید

بهترین تقویت کننده ناخن‌های ضعیف و شکننده، می‌تواند روی باشد، البته اگر این عنصر را کم داشته باشید. برای دریافت بیشتر این ماده معدنی، مصرف آجیل، سبزیجات ریشه‌دار و مکمل روی را افزایش دهید.

اسیدهای چرب امگا ۳ را بیشتر مصرف کنید

امگا ۳ یکی از راههای خانگی تقویت ناخن است زیرا به مراقبت از سلول‌های بستر ناخن کمک می‌کند. علاوه بر این، اسید چرب امگا ۳، جذب مواد غذایی را بیشتر می‌کند و تضمین می‌کند که ناخن‌ها قوی‌تر، سالم‌تر و سخت‌تر شوند.

از ناخن‌های خود در برابر مواد شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید

ناخن‌های شما نیز ممکن است در معرض آسیب‌های ناشی از نور خورشید قرار بگیرد و زرد و شکننده شود. برای محافظت، کارشناسان یک پولیش فیلتر UV را به عنوان یک روش خانگی تقویت ناخن توصیه می‌کنند که قادر به جذب پرتوها است. همچنین می‌توانید از دستکس استفاده کنید.

علاوه بر این، سعی کنید تماس انواع مواد شیمیایی مثل مایع ظرفشویی، پودر ماشین لباسشویی و مواردی از این قبیل را با دست خود بکاهید. برای این کار لازم است از دستکش استفاده کنید.

شکنندگی ناخن - تقویت ناخن

آبلیمو برای تقویت ناخن

اگرچه این اثبات نشده است، اما خیلی‌ها ادعا می‌کنند که آبلیمو می‌تواند یک درمان خانگی برای ناخن های شکننده باشد. از آنجا که ضرری ندارد، می‌توانید از آن به عنوان یک روش خانگی تقویت ناخن استفاده کنید. کافی است دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید و ناخن‌های خود را حدود ۱۰ دقیقه در روز در آن خیس کنید.

ماسک برای تقویت ناخن

اگرچه اثر این ماسک نیز اثبات نشده است، اما می‌توانید آن را امتحان کنید، چون اشخاصی هستند که از این روش خانگی تقویت ناخن بهره برده‌اند. ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو را با ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کرده و به ناخن‌های خود بمالید. آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی ناخن نگه دارید و سپس با آب ولرم بشویید. ۱/۴ فنجان روغن زیتون، ۱/۴ فنجان ماء الشعیر و ۱/۴ فنجان سرکه سیب را مخلوط کنید و ناخن‌های خود را به مدت ۱۰ دقیقه در محلول خیس کنید و سپس با آب ولرم بشورید.

علت ضعیف شدن ناخن‌ ها چیست ؟

ناخن درست مانند مو و سلول‌های پوست است. ناخن بیشتر از کراتین ساخته شده است، پروتئینی که بدن شما به طور طبیعی آن را تولید می‌کند. ناخن در واقع وظیفه محافظت از انگشتان دست و پا را بر عهده دارد. برای مثال، زمانی که با دستان خود کار می‌کنید، ناخن‌های دست به شما قدرت ‌بخشیده و خراشیدن سطوح سخت را آسان می‌کند. بنابراین مراقبت از ناخن‌ها به اندازه مراقبت از پوست و مو مهم است. ساختار ناخن می‌تواند به راحتی در اثر بی توجهی یا کمبود مواد مغذی ضعیف شود. این ضعف به صورت کندی یا توقف رشد ناخن، وجود لکه یا نقاط سفید در سطح ناخن و یا پوسته پوسته شدن و شکنندگی ظاهر می شود.

اینکه ناخن‌هایتان به صورت غیرطبیعی می‌شکنند و ظاهر خوبی ندارند، می‌تواند ناشی از یک یا حتی چند مورد از دلایل زیر باشد:

اختلالات تیروئید

ناهنجاری در هورمون تیروئید می‌تواند عوارضی مانند ناخن‌های شکننده داشته باشد. ناخن شکننده هم می‌تواند ناشی از پرکاری تیروئید باشد و هم ناشی از کم‌کاری تیروئید. با این وجود 90 درصد افراد مبتلا به تیروئید کم‌کار، ناخن‌های نازک و شکننده دارند.

سندرم رینود

در این وضعیت رگ‌های خونی تحت تاثیر قرار گرفته و دست‌ها و پاهای شما را از دریافت خون کافی باز می‌دارد. این شرایط باعث می‌شود که ناخن‌های شما نتوانند سلامت خود را حفظ کند. ناخن‌های شکننده یکی از علائم بسیار رایج سندرم رینود است.

سوهان کشی ناخن - تقویت ناخن

کمبود آهن

به گفته سازمان بهداشت جهانی هشتاد درصد افراد با مشکل کمبود آهن دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از عوارض این کمبود، ناخن‌های ضعیف و شکننده است. کم خونی می‌تواند ناخن‌های شما را شکننده کند یا به شکل قاشق به سمت داخل منحرف کند.

خیس شدن زیاد

وقتی ناخن‌های شما خیس می‌شوند، متورم می‌شوند. وقتی خشک می‌شوند، جمع می شوند. این تغییر مداوم می‌تواند ناخن‌های شما را خشک و شکننده کند.

عدم استفاده از دستکش در انجام کارهای خانه

همانطور که شستشو و تمیزکاری منزل بدون دستکش به پوستتان آسیب می‌زند، ناخن‌هایتان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. قرار گرفتن در معرض مواد شوینده و محلول‌های پاک‌کننده شیمیایی می‌تواند ناخن‌های شما را فرسوده و ضعیف کند.

افزایش سن

با افزایش سن، ناخن‌های شما خشک شده و کندتر رشد می‌کنند. ناخن‌های پا معمولاً ضخیم‌تر و سفت‌تر می‌شوند، در حالی که ناخن‌های دست نازک‌تر و نرم‌تر می‌شوند.

روغن‌ های طبیعی تقویت ناخن کدامند ؟

تقویت ناخن‌ها با روغن‌های طبیعی، برای حفظ ناخن‌های زیبا، محکم و سالم ضروری است. در واقع، استفاده روزانه از روغن و ماساژ آن روی ناخن تقریبا همه مشکلات ناخن را برطرف می‌کند. بیشتر روغن‌های گیاهی سرشار از ویتامین E و دیگر مواد مغذی مورد نیاز ناخن هستند. عادت روغن‌تراپی نه تنها ناخن‌ها را تقویت و از شکستن آن جلوگیری می‌کند، بلکه جریان خون را به ماتریکس تحریک کرده و رشد آن را افزایش می‌دهد. بهترین روغن برای تقویت ناخن عبارتست از:

روغن تقویت ناخن - تقویت ناخن

روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از چربی‌های اشباع شده است که با حفظ رطوبت ناخن باعث جلوگیری از عفونت و رشد قارچ شده و گزینه خوبی برای تقویت رشد سریع ناخن‌ است. برای استفاده  در روش اول روغن نارگیل را کمی گرم کنید، سپس روی ناخن‌ها به مدت ۵ دقیقه،  ۲ الی ۳ بار در روز ماساژ دهید. در روش دوم، روغن نارگیل را با کمی آبلیمو مخلوط کنید و ناخن‌هایتان را برای مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید.

روغن جوجوبا

استفاده از روغن جوجوبا یک راه خوب برای ماساژ ناخن‌های شماست. روغن جوجوبا می‌تواند به افزایش رطوبت طبیعی صفحات ناخن کمک کرده و باعث کاهش شکنندگی و پوسته پوسته شدن آن شود. همچنین در بیماری پسوریازیس ناخن، ناخن‌ها به طور غیرطبیعی ضخیم شده و بافت سفید یا زردرنگی زیر آن جمع می‌شود. روغن جوجوبا در این شرایط نیز مفید بوده و عوارض پسوریازیس را از بین می‌برد. روغن جوجوبا همچنین به درمان مشکلات کوتیکول کمک می‌کند. این محصول دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند به جلوگیری از تشکیل باکتری روی ناخن‌ها کمک کند.

به علاوه خواص ضد قارچی طبیعی این روغن آن را به یک درمان ایده‌آل برای پاکسازی ناخن و قارچ ناخن تبدیل کرده ‌است. به خصوص اگر کوتیکول‌های خشک و آسیب دیده در ناخن خود دارید، آن را با روغن جوجوبا درمان کنید. برای این کار بهتر است هر 5 روز یک بار کوتیکول‌های خود را با یک قطره روغن جوجوبا ماساژ دهید.

روغن آرگان

روغن آرگان می‌تواند به شما کمک کند تا ناخن‌های سالم‌تر و زیباتر داشته باشید. این محصول ناخن‌ها و پوست را محافظت کرده و این دو را مرطوب نگه می‌دارد. اگر ناخن‌های زمختی دارید و پوست اطراف آن نیز بسیار سفت است، می‌توانید از روغن آرگان استفاده کنید. درست مانند مو، روغن آرگان رطوبت مورد نیاز ناخن‌ها، کوتیکول‌ها و پوست شما را تامین می‌کند. استفاده از روغن آرگان می‌تواند تغییرات چشمگیری را در طول زمان نشان دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره روغن آرگان روی ناخن‌هایتان بریزید و سپس آن را روی ناخن‌ها، کوتیکول‌ها و پوست اطراف ناخن‌هایتان ماساژ دهید. با استفاده از روغن آرگان، کوتیکول‌های ناخن‌ها به‌طور محسوسی نرم‌تر و تمیز می‌شوند. این روغن همچنین برای جلوگیری از ایجاد پینه در اطراف ناخن شما مفید است.

ماءالشعیر

ناخن‌هایتان را برای مدت ۱۵ دقیقه در ترکیب شیر و ماءالشعیر قرار دهید و اجازه دهید به خوبی جذب ناخن شود. ماءالشعیر یک منبع غنی از سیلیکون، پتاسیم، سلنیوم و بیوتن است که به سفت و محکم شدن ناخن‌ ها کمک می‌کند.

وازلین

علت اصلی ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها کمبود رطوبت یا خشکی بیش از اندازه ناخن‌ها است. این روش خانگی می‌تواند برای محکم شدن ناخن مفید باشد. فقط بعد از ماساژ اجازه دهید ۳ تا ۵ دقیقه وازلین روی ناخن‌هایتان بماند، سپس با آب و صابون شستشو دهید.

مانیکور - تقویت ناخن

زرده‌ تخم ‌مرغ

اگر ناخن‌هایتان خشک، شکننده و ضعیف شده‌اند زرده تخم مرغ  استفاده کنید. برای مرطوب کردن ناخن‌ها، شیر و زرده تخم مرغ را برای مدت چند دقیقه روی ناخن‌هایتان ماساژ دهید و سپس بشویید. این کار به سفت شدن ناخن کمک می‌کند.

کتیرا

برای محکم شدن ناخن، مقداری کتیرا در آب داغ حل کنید و به صورت لاک روی ناخن‌ها بزنید. محلول آب و کتیرا به سرعت روی ناخن‌ها خشک می‌شود و حتی با شستن هم پاک نمی‌شود. از این تقویت کننده دو ماه به صورت یک روز در میان استفاده کنید.

حنا

حنا یک تقویت کننده ناخن خانگی است که باعث تقویت و رشد ناخن‌ها می‌شود. پودر حنا را در آب خیس کنید و اجازه دهید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی ناخن بماند تا به سفت شدن ناخن کمک کند. خاصیت حنا باعث تقویت و رشد سریع ناخن‌ها می‌شود.

آیا تقویت ناخن با ژلوفن امکان‌پذیر است ؟

اگرچه برخی ادعا می‌کنند که یکی از روش های خانگی تقویت ناخن استفاده از ژلوفن بر روی ناخن است، به نظر می‌رسد این ادعا مستند نبوده و صحیح نیست.

آیا آبلمیو یک روش خانگی تقویت ناخن است ؟

برخی ادعا می‌کنند که آبلیمو ناخن‌ها را محکم می‌کند. اگرچه این ادعا اثبات شده نیست، اما برخی از افراد آن را مفید می‌دانند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار