|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۹۵

طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی و شمالی به همراه فوت و فن های آن را یادتان داده ایم.

طرز تهیه مرغ ناردونی که جزو غذاهای مجلسی استان مازندران محسوب شده و معمولاً در مجالس عروسی و ایام خاصی مانند شب یلدا آن را تهیه می‌ کنند را یادتان می دهیم. با امیدنیوز همراه باشید.

مرغ ناردونی - طرز تهیه مرغ ناردونی

طرز تهیه مرغ ناردونی

این غذا در آیین شب یلدا مازندران و گیلان وجود دارد و غذایی محبوب است.

مواد لازم برای ۴ نفر
ران و سینه مرغ ۴ تکه
پیاز ۳ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
رب انار ملس ۱ قاشق غذاخوری
آب انار ۱ لیوان
انار دون شده ۱ لیوان
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت مرغ ناردونی

مرحله اول

برای تهیه مرغ ناردونی خوشمزه و مخصوص شمالی ابتدا تکه های مرغ را با نمک و فلفل سیاه و زردچوبه در یک کاسه مزه دار می کنیم و حدود نیم ساعت تا یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا به خوبی استراحت کند.

مرحله دوم

در این مرحله یک قابلمه بر می داریم و با کمی روغن روی گاز قرار می دهیم تا روغن داغ شود. سپس یک پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس رنده درشت می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.

ناردونی - طرز تهیه مرغ ناردونی

مرحله سوم

حالا مقداری زردچوبه و نمک فلفل هم اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. در ادامه رب گوجه فرنگی و رب انار را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کمی رنگ شان باز شود و طعم خامی شان به طور کامل گرفته شود.

مرحله چهارم

سپس تکه های مرغ را به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ مرغ ها تغییر کند. سپس آب انار و کمی آب اضافه می کنیم و می گذاریم تا با حرارت ملایم پخته شود و آب آن غلیظ شود. دو پیاز دیگر را شسته و پوست می کنیم و خلالی خرد می کنیم.

مرحله پنجم

سپس در یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا پیاز ها طلایی شود. انارهای دون شده را با پیاز تفت می دهیم. نمک و زرد چوبه را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم. یک قاشق چای خوری رب انار اضافه می کنیم.

مرحله ششم

بعد از ۵ دقیقه از روی حرارت بر می داریم و به مرغ پخته شده اضافه می کنیم و می گذاریم کمی با مرغ پخته شود. اگر رنگ انار روشن بود می توان مقدار رب گوجه فرنگی را زیاد کرد که به دلخواه و سلیقه خودتان است.

غذای شمالی - طرز تهیه مرغ ناردونی

نکات لازم زمان تهیه مرغ ناردونی

  • میزان ترشی و یا شیرینی این خورشت به ذائقه شما بستگی دارد و می ‌توانید از رب انار ترش، ملس و یا شیرین استفاده نمایید.
  • این غذای خوشمزه را میتوانید در دیگر فصول سال و با استفاده از دانه انار خشک تهیه نمایید.
  • برای مرغ شکم پر در صورت عدم دسترسی به سبزی محلی میتوانید از مخلوط گشنیز، جعفری و نعنا استفاده کنید.
  • دقت کنید زمان سرو، خورشت حسابی جا افتاده و کم آب باشد.

طرز تهیه انواع مرغ ناردونی

دستور پخت بالا تنها روش تهیه این غذای خوشمزه نیست و در مقاله طرز تهیه انواع مرغ ناردونی به روش‌های دیگر پخت این مرغ نیز اشاره می‌کنیم. در ادامه با ما همراه شوید تا ابتدا مرغ ناردونی با گردو و سپس نوع شکم پر و زعفرانی آن را برایتان توضیح دهیم.

طرز تهیه مرغ ناردونی با گردو

معمولا در تهیه بیشتر غذاهای شمالی از گردو استفاده می‌شود و ترکیب جالبی را ایجاد می‌کند. معمولا در طرز تهیه انواع مرغ ناردونی نیز از گردو استفاده می‌شود و کار ساده‌ای نیز می‌باشد و فقط کافی است تا طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: تمام مراحل درست کردن مرغ ناردونی با گردو دقیقا شبیه به دستوری است که در بالا در مورد آن صحبت کردیم، تنها تفاوت این است که شما به گردوی خرد شده نیاز دارید.
  • مرحله دوم: در همان مرحله که قصد تفت دادن انار دون شده با پیاز را دارید باید گردو را نیز به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید تا روغن آن خارج شود. سپس مانند روش قبل ترکیب را به مرغ اضافه کنید. به همین سادگی… باید بدانید که طرز تهیه مرغ ناردونی اصل به این روش است و همچنین طعمی شبیه به مرغ ترش شمالی دارد.

غذای مازندرانی - طرز تهیه مرغ ناردونی

طرز تهیه مرغ ناردونی زعفرانی

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تهیه مرغ ناردونی وجود دارد، استفاده از زعفران در تهیه این مرغ است. اگر دوست دارید تا مرغ ناردونی را به این شکل درست کنید باید آن را به خوبی طعم دار کنید.

مراحل درست کردن این نوع مرغ ناردونی نیز شبیه به آنچه که در قبل گفتیم می‌باشد و تنها تفاوت این است که باید زعفران را دم کنید و در دقایق انتهایی پخت (حدودا 1 تا 2 دقیقه قبل از اتمام پخت)، زغفران را به خورشت اضافه کنید. اگر زودتر این کار را انجام دهید سبب تلخ شدن خورشت خواهد شد. معمولا در طرز تهیه مرغ ناردونی مازندرانی از زعفران استفاده می‌کنند.

طرز تهیه مرغ نارونی شکم پر

اگر دوست ندارید تا مرغ ناردون را به صورت خورشت تهیه کنید، نوع شکم پر آن را درست کنید. برای این کار شما به یک مرغ سالم و کامل نیاز دارید و باید به شکل زیر عمل کنید.

  • مرحله اول: در ابتدا باید پوست مرغ را به خوبی بگیرید. مرغ آن را بشویید و داخل آن را خالی کنید. سپس مرغ را به حالت درسته در یک ظرف قرار دهید و آن را به کمک نمک، فلفل، زردچوبه طعم دارد کنید و سپس درون یخچال قرار دهید.
  • مرحله دوم: در ادامه پیازها را سرخ کرده و به آن ادویه لازم را اضافه کنید. بعد از سرخ شدن کامل پیاز یک قاشق رب گوجه فرنگی و رب انار نیز به آن اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا رنگ و عطر رب‌ها آزاد شود.
  • مرحله سوم: در نهایت انار دون شده، گردو و مقدار دیگری ادویه به مواد اضافه کنید و بگذارید تا به خوبی بپزد. سپس زیر آن را خاموش کنید و به سراغ مرحله‌ی بعد بروید.
  • مرحله چهارم: در نهایت مواد آماده شده را به همراه کمی بادمجان سرخ شده (البته اگر دوست دارید) در داخل شکم مرغ قرار دهید و سپس آن را در فر بگذارید تا به خوبی بپزد و طلایی شود. بعد از گذشت 45 دقیقه مرغ را از فر خارج کرده و نوش جان کنید.

غذای محلی شمالی - طرز تهیه مرغ ناردونی

نکته: به عنوان نکته‌ی تکمیلی باید گفت که اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری زعفران با کمک قلمو در نهایت روی مرغ بزنید تا رنگ آن بهتر شود. همچنین امکان اضافه کردن مقداری سیر، لیموی تازه و فلفل تازه به داخل شکم مرغ وجود دارد که طعم آن را بهتر می‌کند. اگر دوست داشته باشید تا طرز تهیه مرغ ناردونی بدون آب انار انجام شود، این روش کاملا جذاب و راحت است و غذای نهایی نیز طعم خوبی دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار