|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۹۹

تمیز کردن لوستر های کریستالی، فلزی و چوبی را با چند ترفند ساده یادتان می دهیم.

تمیز کردن لوستر یکی از قسمت های مهم خانه تکانی است. برای آنکه لوستر برق بیفتد و حسابی تمیز شود باید چند نکته را در نظر بگیرید. امیدنیوز روش تمیز کردن انواع لوستر را یادتان می دهد.

نحوه ی تمیز کردن لوستر

تمیز کردن لوستر کریستالی

جدا کردن قطعات لوستر

در صورتی که قصد دارید لوستر را بهتر و با دقت بیشتری تمیز کنید، بهتر است آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و اجزای مختلف آن را از هم جدا کنید. به این ترتیب دسترسی شما به تمام نقاط آن ساده تر می شود.

راهنمای انتخاب لوستر برای پذیرایی را در امیدنیوز بخوانید.

ممکن است لوستر شما طراحی پیچیده ای داشته باشد که انجام کار را برای شما مشکل کند. در این صورت بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • با یادداشت برداری، عکس برداری و یا ترسیم نقشه کار خود را شروع کنید تا مطمئن شوید که در پایان کار، همه چیز درست در جای خود قرار گرفته است.
  • قطعات لوستر را در یک قسمت جداگانه قرار دهید تا هر یک را به آرامی تمیز کنید.
  • به جای شستن قطعات، از دستمال بدون پرزی استفاده کنید که روی آن محلولی از ایزوپروپیل الکل و آب مقطر با نسبت یک به چهار اسپری شده باشد. همچنین می توانید از مخلوط آب ولرم و صابون یا مایع ظرفشویی برای این کار استفاده کنید.
  • برای جلوگیری ز ایجاد لکه روی قطعات، بلافاصله روی آن ها را با یک دستمال پارچه ای و بدون پرز، خشک کنید.

زمان مناسب برای تمیز کردن لوستر

به طور معمول حداقل یک بار در سال باید لوستر منزل خود را تمیز کنید. با این حال بهتر است که هر چند وقت یک بار لوستر را چک کنید تا گرد و غبار زیادی روی آن جمع نشده و ظاهر کدر به خود نگرفته باشد. به یاد داشته باشید که کوتاه تر شدن این زمان باعث می شود تا در دفعات بعدی کار شما ساده تر شده و لوستر راحت تر تمیز شود.

تمیز کردن لوستر فلزی

۷ گام برای تمیز کردن لوستر کریستال

برای تمیز کردن لوستر کریستال بدون پایین آوردن آن، از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. یک پتو یا یک پارچه تمیز زیر لوستر پهن کنید تا در صورت افتادن یکی از قطعات، مانع از شکستن آن ها شود.
  2. چراغ ها را خاموش کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری نمایید. در کنار دست خود یک منبع نور جایگزین کنید تا دید کافی داشته باشید.
  3. محلولی از ایزو پروپیل الکل و آب مقطر با نسبت یک به چهار درست کنید.
  4. یک دستکش نخی بپوشید تا اثر انگشت شما روی کریستال های لوستر باقی نماند.
  5. از یک نردبان، صندلی یا چهار پایه استفاده کنید تا دسترسی بهتری به لوستر داشته باشید.
  6. محلول ایزو پروپیل الکل و آب مقطر را روی یک پارچه تمیز اسپری کنید. بهتر است از دستمال های بدون پرز مثل پارچه های میکرو فایبر استفاده نمایید. همچنین به هیچ عنوان محلول را به صورت مستقیم روی لوستر اسپری نکنید. این کار باعث ایجاد لکه روی کریستال ها می شود.
  7. قطعات کریستالی را به آرامی با پارچه مرطوب پاک کنید. سپس برای جلوگیری از ایجاد لکه روی کریستال های لوستر، بلافاصله آن را با یک دستمال خشک و بدون پرز پاک کنید.

بهترین  روش تمیز کردن لوستر

تمیز کردن لوستر با آب ولرم و سرکه

اگر توانستید گوی ها را از لوستر جدا کنید کارتان تمیز تر و بهتر صورت می گیرد ولی به خاطر داشته باشید حتما قبل از جدا کردن گوی ها از لوستر خود عکس بگیرید تا بعد از تمیز کاری گوی ها و کریستال ها را اشتباها نصب نکنید. گوی های کریستال را باید با مایع ظرفشویی و آب ولرم بشویید و اگر تمیز نشدند، مخلوطی از یک سوم سرکه و دوسوم آب تهیه کنید و با کمک برس شستشو دهید و سپس بلافاصله آن را خشک کنید. اگر کریستال ها شفافیت اولیه خود را از دست داده اند، از سرکه سفید استفاده کنید برای این کار مقداری سرکه سفید به آب ولرم آبکشی اضافه نمایید.

تمیز کردن لوستر شیشه ای

تمیز کردن لوستر با لیمو ترش

مسواکی را در آب لیموترش تازه فرو کنید و به فرورفتگی ها و زوایای آن بمالید و این کار را چند بار تکرار کنید سپس آن را آب کشیده و خشک کنید.

استفاده از دستکش های پنبه ای

اگر می خواهید لوسترتان را بدون باز کردن قطعاتش تمیز کنید ، به جای استفاده از دستمال می توانید از دستکش های پنبه ای استفاده کنید . یک دستکش را به اسپری های تمیز کننده لوستر یا شیشه پاک کن آغشته کنید و بر روی کریستال بکشید تا تمیز شود و برای خشک کردن و تمیز کردن از دستکش دیگر استفاده کنید. لوستر شما اگر بزرگ باشد، شما به چند جفت دستکش نیاز دارید .

اسپری کردن آب و صابون یا آب و آمونیاک

ابتدا پس از قطع کردن برق ، لامپ ها را با نایلون فریزر یا باند های پلاستیکی در اطراف پایه پوشش دهید.سپس یک چهارم آمونیاک و سه چهارم آب مقطر را با هم مخلوط کرده و یا آب و صابون داغ را بر روی تمامی قسمت های لوستر خود به صورت گسترده اسپری نمایید . بگذارید پاک کننده با تمامی گرد و غبار از تمامی اتصالات نور سقوط کند، سپس آب ولرم را روی لوستر کریستالی خود اسپری کنید تا مواد شوینده از روی لوستر سقوط کند. برای خشک کردن لوستر از دستمال های نانو استفاده نمایید. تا چند ساعت از روشن کردن لوستر اجتناب کنید، تا کاملا لوستر خشک شود.

تمیز کردن سریع لوستر با دستمال نمدار

برای تمیز کردن از یک دستمال نمدار استفاده نمایید و هفته ای یک بار با دستمال نمدار لوسترتان را تمیز کنید تا همیشه ظاهر نو و اولیه خودش را حفظ کند و با این روش نیاز به تمیزکردن های بسیار وقت گیر و سخت هم از بین می رود.

تمیز کردن کریستال لوستر

برای تمیز کردن عمیق این کریستال ها، بهتر است قطعات لوستر را از یکدیگر جدا کرده و هر یک را به صورت جداگانه و با دقت فراوان تمیز کنید. توضیحات تکمیلی در این رابطه پیش از این خدمت شما ارائه شده است.

تمیز کردن لوستر خانه

سیاه شدن لوستر

اصلی ترین دلیل برای سیاه شدن لوستر، تمیز نکردن آن برای مدت زمان طولانی است. این کار موجب می شود تا به مرور زمان گرد و غبار روی لوستر جمع شده و آن را تیره و کدر کند. برای رفع مشکل سیاه شدن لوستر، آن را چندین بار با فاصله های زمانی کوتاه تمیز کنید تا کم کم براقیت خود را باز یابد. همچنین می توانید از محصولاتی نظیر پاک کننده سطوح رخشا، لکه بر اکسیژنه سپید و یا حتی محلول آب و کف به دست آمده از پودر دستی برف یا پودر دستی رخشا استفاده نمایید. با این حال به یاد داشته باشید که حتی این کار هم نمی تواند براقیت و درخشش آن را به روز اول بازگرداند.

تمیز کردن لوستر طلایی رنگ

تمیز کردن لوستر طلایی رنگ بسیار شبیه به تمیز کردن لوستر کریستال است. در زمان انجام این کار توجه داشته باشید که به رنگ لوستر شما آسیبی وارد نشود. بهترین روش برای تمیز کردن لوستر طلایی و افزایش براقیت و درخشش آن، استفاده از محلول یک سوم الکل و دو سوم آب به عنوان یک شوینده خانگی یا سایر مواد شوینده مناسب برای این کار است. پس از تمیز کردن لوستر با این محلول، صبر کنید تا سطح آن کاملا خشک شده و سپس آن را روشن نمایید.

تمیز کردن لوستر برنزی

روی لوسترهای برنزی اغلب از سیاه قلم استفاده شده است. برای محافظت بیشتر از این لوسترها و ماندگاری بیشتر سیاه قلم های روی آن، از لاک بدون رنگ و براق استفاده کنید. ایجاد یک لایه پوشش محافظ با استفاده از این لاک ها به شما کمک می کند تا ظاهر زیبای لوستر برنزی خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کنید.

برق انداختن لوستر کریستالی - تمیز کردن لوستر

اسپری پاک کننده لوستر

برای تمیز کردن لوستر می توانید بسته به مواد در دسترس خود، یکی از این سه محلول را آماده کرده و مورد استفاده قرار دهید:

  1. مخلوط آب ولرم و مایع ظرفشویی
  2. ترکیب ایزو پروپیل الکل و آب مقطر با نسبت یک به چهار
  3. محلول حاصل از ترکیب یک فنجان سرکه با سه فنجان آب داغ

چند نکته مهم

  • هر دو یا سه ماه یک بار، لوستر خود را گردگیری کنید. این کار به شما کمک می کند تا تعداد دفعاتی که در طی سال نیاز به نظافت دارد کمتر شده و زمان کوتاه تری از شما بگیرد.
  • ترجیحا از پاک کننده های بر پایه آمونیاک استفاده نکنید.
  • برای دسترسی به بخش های دیگر لوستر، آن را نچرخانید. خودتان جا به جا شوید تا تکیه گاه های لوستر ضعیف نشود.
  • در حین کار، لامپ ها را نیز بررسی کنید تا در صورت نیاز، نسبت به تعویض آن ها اقدام نمایید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار