|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۱۳

موی گربه از گذشته تا به امروز همیشه مورد بحث بوده، اما آیا موی گربه واقعا خطرناک است و موجب بیماری می شود؟

شاید شنیده باشید که موی گربه خطرناک است و باعث بروز مشکلاتی در زنان می شود و حتی احتمال ناباروری و یا سقط جنین را برای آنان به همراه دارد. اما آیا جنبه ی علمی دارد؟ با امیدنیوز همراه باشید تا باور های غلط در مورد خطرات موی گربه را بدانید.

آیا واقعاً موی گربه خطرناک است ؟

پاسخ کوتاه این است که خیر، موی گربه برای انسان مضر نیست. در واقع، داشتن یک گربه در خانه مزایای زیادی دارد. مطالعات نشان داده اند که داشتن گربه می تواند سطح استرس و اضطراب را کاهش دهد، فشار خون را کاهش دهد و حتی به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

عوارض موی گربه

در حالی که درست است که برخی از افراد به مو و شوره گربه حساسیت دارند، این یک وضعیت خاص است که تنها درصد کمی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر به گربه ها حساسیت دارید، ممکن است علائمی مانند عطسه، خارش چشم و آبریزش بینی را تجربه کنید. با این حال، این علائم معمولاً با دارو یا با اجتناب از تماس با گربه قابل کنترل است.

همچنین شایان ذکر است که موی گربه منبع قابل توجهی از باکتری یا میکروب نیست. در واقع، تحقیقات نشان داده است که نوازش یک گربه در واقع می تواند با قرار دادن شما در معرض انواع باکتری های بی ضرر که می تواند به تقویت سیستم دفاعی بدن شما کمک کند، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

مضرات موی گربه برای نوزادان

مهم است که بدانیم موی گربه از کراتین تشکیل شده است که همان پروتئینی است که موهای انسان را می‌سازد. بنابراین موی گربه از نظر ساختار با موهای انسان تفاوتی ندارد. با این حال، برخی از ملاحظات دیگر وجود دارد که باید در نظر داشت. موی گربه می‌تواند یک خطر بالقوه خفگی برای نوزادان کوچک باشد.

همچنین می‌تواند برای پوست تحریک کننده باشد، به‌خصوص اگر کودک شما اگزما داشته باشد. علاوه بر این، موی گربه همچنین می‌تواند حاوی گرد و غبار، گرده و سایر آلرژن‌ها باشد که می‌تواند باعث حملات آسم یا سایر مشکلات تنفسی در افراد مستعد شود. در واقع مو و آلودگی‌های ایجاد شده توسط گربه کشنده نیست، اما می‌تواند مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد کند.

خطرات موی گربه

مضرات موی گربه برای بیماران مبتلا به آسم

افراد مبتلا به آسم ممکن است متوجه شوند که علائم بیماری آن‌ها در اطراف گربه‌ها یا سایر حیوانات خزدار بدتر می‌شود. این به این دلیل است که خز حیوانات می‌تواند گرد و غبار، گرده و سایر مواد محرک را در هوا پخش کنند و این موضوع می‌تواند مشکلات تنفسی شما را بدتر کند.

تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به آسم که در معرض سطوح بالای موی گربه قرار داشتند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به التهاب برونش هستند. بنابراین، به‌طور کلی توصیه می‌شود که افراد مبتلا به آسم از تماس نزدیک با گربه‌ها خودداری کنند.

موی گربه و خطر آن برای زنان باردار

یکی دیگر از باور‌های نادرست درباره موی گربه، خطر احتمال نازایی برای بانوان است. این مسأله نیز اصلاً حقیقت ندارد. در حقیقت، ارتباطی بین موی گربه و بارداری وجود ندارد. آنچه در مورد گربه‌ها ممکن است خطرآفرین باشد انگل توکسوپلاسموز است که ممکن است باعث نازایی خانم‌ها شود. گربه‌های خانگی که عقیم شده‌اند و به بیرون از خانه رفت و آمدی ندارد، دارای این انگل نمی‌باشند و خطرآفرین نیستند.

انگل توکسوپلاسموز در گربه‌هایی وجود دارد که به بیرون از خانه رفت و آمد دارند و در بیرون خانه تغذیه می‌کنند. یا گربه‌ای که با غذای خام تغذیه می‌کند ممکن است مبتلا به این انگل باشد. این انگل در روده‌ها رشد می‌کند، و از طریق مدفوع گربه دفع می‌شود. اگر فردی در حین عوض کردن خاک گربه، مستقیماً به مدفوع گربه‌ای که به این انگل مبتلا است، دست بزند؛ و دستش را نشوید ( که بسیار بعید است)، فرد به انگل توکسوپلاسموز گوندی مبتلا خواهد شد.

جالب است بدانید که برای ابتلا به انگل توکسوپلاسموز راه‌های دیگری نیز وجود دارد. احتمال بیشتری وجود دارد که این انگل را به دلیل مصرف گوشتی که به‌خوبی پخته نشده است، تماس با خاک باغچه و یا مصرف میوه و سبزی‌های آلوده که به خوبی شسته نشده‌اند دریافت کنید.

انگل گربه - موی گربه

کاهش خطر انتقال توکسوپلاسموز به انسان

  • حتماً و حتماً هنگام پاک کردن گوشت خام، از دستکش استفاده کنید. زیرا که این روش یکی از اصلیترین راههای انتقال توکسوپلاسموز به انسان است
  • اگرچه خطر انتقال توکسوپلاسموز از گربه به صاحبش بسیار کم است، اما با درنظر داشتن توصیه های زیر می توان این امر را بیشتر هم کاهش داد یا پیامدهای آن را به حداقل رساند:
  • افراد در گروه‌های پرخطر (مثلاً زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی، کودکان خردسال) نباید با سینی خاک گربه تماس داشته باشند یا آنها را با آن دست، پاک کنند.
  • سینی های بستر را روزانه خالی کنید، به طوری که اووسیست ها زمان کافی برای اسپورزایی (عفونی شدن) در سینی بستر نداشته باشند. یعنی اگر حتی انگل از طریق مدفوع گربه دفع هم شده باشد، به دو تا سه روز زمان نیاز دارد که در محیط بوده و توانایی بیماریزایی پیدا کند. بنابراین خاک گربه رو هر روز از مدفوع پاک کنید.
  • هنگام دست زدن به خاک گربه دستکش بپوشید و پس از تمیز کردن سینی بستر دستها را کاملا بشویید
  • در صورت امکان از آسترهای سینی بستر استفاده کنید و به صورت دوره ای سینی بستر را با مواد شوینده و آب جوش (که اووسیست ها را از بین می برد) تمیز کنید.
  • خاک گربه را ایمن دور بریزید. به عنوان مثال، قبل از قرار دادن آن با سایر زباله های خانگی، آن را در یک کیسه پلاستیکی ببندید.
  • برای جلوگیری از عفونت، فقط غذای کامل پخته شده را به گربه خود بدهید.
  • هنگام باغبانی باید از دستکش استفاده کرد و پس از تماس با خاکی که ممکن است حاوی انگل توکسوپلاسموز باشد، باید دست ها را با آب و صابون شست.
  • هنگام دست زدن به غذا، برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اووسیست ها و کیست های بافتی، دست ها همیشه باید بعد از آن کاملا شسته شوند.
  • میوه ها و سبزیجات باید قبل از خوردن کاملاً شسته شوند تا انگل های موجود در سطح آنها از بین برود.
  • تمام سطوح و ظروف آماده سازی غذا باید قبل و بعد از استفاده با مواد شوینده در آب داغ تمیز شوند تا هرگونه کیست بافتی غیرفعال شود.
  • گوشت را باید حداقل تا 58 درجه سانتیگراد به مدت 10 دقیقه یا 61 درجه سانتیگراد به مدت چهار دقیقه بپزید تا کیست های بافتی از بین بروند. استفاده از مایکروویو روشی مطمئن برای از بین بردن کیست های بافتی نیست، زیرا حرارت ناهموار است
  • منجمد کردن گوشت در دمای 12- تا 20- درجه سانتی گراد به مدت سه روز، کیست های بافتی را از بین می برد.
  • اگر آب غیر آشامیدنی می نوشید، قبل از نوشیدن آن را بجوشانید یا فیلتر کنید تا انگل ها از بین بروند.

ریزش موی گربه - موی گربه

چگونه بفهمم گربه من توکسوپلاسموز دارد ؟

اگر علائم زیر را در حیوان خود مشاهده کردید، ممکن است انگل وارد بدن او شده باشد.

  • بی حالی
  • افسردگی
  • تب
  • کاهش وزن
  • لرزش
  • ضعف عضلانی
  • فلج جزئی یا کامل
  • استفراغ
  • اسهال
  • درد شکم
  • زردی
  • از دست دادن اشتها
  • التهاب چشم

اگر باردار هستید و گربه دارید، اجازه دهید یکی دیگر از اعضای خانواده در طول مدت بارداری کارهای ظرف خاک او را انجام دهد. (بهتر است ظرف را به مدت پنج دقیقه با آب جوش ضدعفونی کنید و سپس آن را دوباره پر کنید.)

آیا یکی از مضرات موی گربه عفونت است ؟

بله، اگر گربه تمیز نباشد، موی گربه می‌تواند باعث عفونت شود. باکتری‌ها و انگل‌هایی که روی گربه زندگی می‌کنند می‌توانند به انسان منتقل شده و باعث عفونت شوند. علاوه بر این، یک مطالعه منتشر شده در مجله میکروبیولوژی بالینی نشان داد که موی گربه می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که می‌توانند باعث عفونت‌های پوستی شوند. مطالعه دیگری نشان داد که موی گربه همچنین می‌تواند حاوی قارچی باشد که باعث ایجاد کرم حلقوی می‌شود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه افرادی که با موهای گربه در تماس هستند دچار عفونت نمی‌شوند. این خطر برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند کودکان خردسال یا افراد مسن، بیشتر است.

موی گربه و نازایی

چگونه با یک گربه خانه خود را تمیز و سالم نگه دارید ؟

اگر نگران موهای گربه در خانه خود هستید، چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای تمیز و سالم نگه داشتن فضای زندگی خود انجام دهید:

نظافت منظم: همانطور که قبلا ذکر شد، نظافت منظم می تواند به تمیز و سالم ماندن موهای گربه شما کمک کند. هر روز گربه خود را مسواک بزنید تا موهای شل شده از بین برود و از مات شدن جلوگیری شود.

جعبه های مدفوع تمیز: یک جعبه مدفوع تمیز هم برای سلامتی گربه شما و هم برای سلامتی شما ضروری است. زباله دان را هر روز تمیز کنید و هفته ای یک بار بستر را تعویض کنید.

به طور مرتب جاروبرقی بکشید: از یک جاروبرقی باکیفیت برای از بین بردن مو و شوره حیوانات خانگی از فرش و مبلمان خود استفاده کنید. این کمک می کند خانه شما تمیز و عاری از مواد حساسیت زا باشد.

دست های خود را بشویید: همیشه بهتر است دست های خود را بعد از دست زدن به گربه بشویید، به خصوص قبل از غذا خوردن یا تهیه غذا.

به دامپزشک مراجعه کنید: مراجعه منظم به دامپزشک می تواند به حفظ سلامت گربه و جلوگیری از گسترش بیماری کمک کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار