|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۳۶

جلوگیری از کپک زدن رب با چند روش ساده ی خانگی را امتحان کنید و ماندگاری رب گوجه را افزایش دهید.

جلوگیری از کپک زدن رب با چند ترفند ساده ی خانگی امکان پذیر است. اگر هر روشی که امتحان می کنید باز هم رب کپک می زند، روش هایی که امیدنیوز یادتان داده است را امتحان کنید.

روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

کپک رب - جلوگیری از کپک زدن رب

 

استفاده از قاشق تمیز

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی استفاده از قاشق تمیز است. فقط کافی است هنگام استفاده از رب، قاشقی که درون ظرف قرار می‌دهید اولا خشک باشد و ثانیا چرب یا کثیف نباشند. چرا که رطوبت و همچنین چربی به کپک زدن رب گوجه فرنگی کمک می‌کند. لازم به ذکر است که جنس قاشق استفاده شده برای برداشتن رب گوجه فرنگی نیز بسیار مهم است.

استفاده از ظرف‌های کوچک و درب‌دار

پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی حتما آن را در ظرف‌های کوچک تقسیم کنید زیرا در صورت کپک زدن یک ظرف، دیگر لازم به دور ریختن بقیه‌ی رب نداریم. همچنین استفاده از ظرف‌هایی که دهانه‌ی کوچکی دارند بسیار مفید است مانند بطری نوشابه، زیرا استفاده از این نوع بطری‌ها به کم کردن میزان هوا کمک می‌کند و فضای خالی‌ای برای رشد کپک و قارچ به وجود نمی‌آید. به علاوه استفاده از ظرف‌های درب‌دار نیز می‌تواند کمک شایانی به کپک نزدن رب گوجه فرنگی کند.

نگهداری از رب گوجه - جلوگیری از کپک زدن رب

جوشاندن قوطی گوجه فرنگی

اگر دقت کرده باشید در بیشتر مواقع رب گوجه فرنگی در قوطی به فروش می‌رسد و آن قوطی به علت جابجایی زیاد آلودگی بسیاری در سطح خود جمع می‌کند. از این رو استفاده از رب در همان قوطی بهداشتی نیست و به کپک زدن آن کمک می‌کند پس پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده از رب گوجه فرنگی قوطی آن را به خوبی بجوشانید تا آلودگی سطح قوطی را کاهش دهد.

نگهداری بر گوجه فرنگی در فریزر

یکی از مفید‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی، نگهداری از آن در فریزر است. برای این کار بهتر است رب گوجه فرنگی را درون قوطی‌های کوچک شیشه‌ای ریخته و برای جلوگیری از کپک زدن و نگهداری طولانی مدت، آن‌ها را در فریزر قرار دهید. دلیل استفاده از ظرف‌های کوچک این است که ظرف‌های بزرگ حاوی رب گوجه فرنگی محیط و فضای مناسبی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها است.

استفاده از روغن

روغن می‌تواند کارساز‌ترین روش برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی باشد. فقط کافی است مقداری روغن بر روی سطح رب گوجه فرنگی بریزید، این کار سبب می‌شود که درون رب اکسیژن‌رسانی انجام نشود و از کپک زدن رب جلوگیری کند. زمان استفاده از رب کافی است با یک قاشق روغن را کنار زده و با یک قاشق تمیز و خشک رب را از ظرف خارج کنید.

کپک رب گوجه - جلوگیری از کپک زدن رب

استفاده از نمک

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از کپک زدن و خرابی رب گوجه فرنگی استفاده از نمک است. انجام این کار شاید باعث شور شدن رب شما شود ولی می‌توانید هنگام استفاده از آن، نمک کم‌تری در غذا بریزید تا غذا زیاد شور نشود.

قرار دادن رب گوجه فرنگی درون کیسه فیزر

استفاده از کیسه فریزر یکی دیگر از راه‌های مفید برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی است. فقط کافی است که رب را درون کیسه فریزر تمیز قرار داده و آن را در کیسه فریزر پخش و صاف کنید سپس با یک چسب در کیسه را بسته و درون فریزر قرار دهید.

نکته: برای استفاده از این روش دقت کنید که ضخامت رب درون کیسه به گونه‌ای باشد که پس از یخ زدن بتوان آن را شکست.

پایین آوردن دمای رب گوجه فرنگی

یکی از مهم‌ترین دلایل کپک زدن رب گوجه فرنگی تفاوت دمای رب و یخچال است بنابراین اگر دمای رب بالا باشد و آن را داخل یخچال قرار دهید، روند رشد کپک در سطح رب افزایش می‌یابد. پس بهتر است قبل از قرار دادن رب گوجه فرنگی درون یخچال تا جایی که می‌توانید دمای آن را به دمای یخچال برسانید.

آیا رب کپک زده را میشه استفاده کرد ؟

اگر بحث گوجه فرنگی باشد، می‌توانید قسمت‌های کپک زده آن را جدا کرده و سپس از بقیه آن استفاده کنید، اما در مورد رب گوجه فرنگی داستان دیگری وجود دارد. برای پاسخ دادن به این سؤال، ابتدا باید وضعیت خطرناک بودن یا نبودن کپک روی رب گوجه فرنگی را مشخص کنیم. وجود کپک به دلیل اجزای بیولوژیکی است که قارچ را تشکیل می‌دهند. کپک یک نوع قارچ خطرناک است که هاگ‌هایی‌ ایجاد می‌کند و این هاگ‌ها باعث رشد و تکثیر قارچ از طریق هوا می‌شوند.

طرز تهیه رب گوجه - جلوگیری از کپک زدن رب

زمانی که رب گوجه فرنگی شروع به کپک زدن می‌کند، در آن فرآیند تولید مایکوتوکسین‌ها که سم هستند، آغاز می‌شود. پس، از آنجایی که کپک روی رب سمی و خطرناک است، در صورت مشاهده رب گوجه فرنگی کپک زده در یخچال خود، توصیه می‌شود آن را دور بریزید و به هیچ وجه از رب استفاده نکنید. در واقع این عاقلانه ترین کار است.

حتی پس از جدا کردن لایه کپک زده و حذف کامل آن، باز هم خطری در استفاده از رب وجود دارد، چراکه این سموم ممکن است به لایه‌های پایینی رب نیز راه پیدا کرده باشند، به علاوه این احتمال وجود دارد که برخی از این هاگ‌ها هنوز در رب گوجه فرنگی زنده و سالم باشند.

علاوه بر این، هاگ‌هایی که باعث رشد این کپک‌ها می‌شوند به قدری ریز هستند که با چشم غیر مسلح مشاهده نمی‌شوند. بنابراین، حتی اگر ظرف را هم به طور کامل از لایه رب کپک زده پاک کنید، به نظر نمی‌رسد که این سموم یا هاگ‌هایی که تولید شده‌اند، از رب حذف شوند. این در حالی است که در صورت کامل تمیز شدن ظرف رب نیز، این وضعیت همچنان ادامه دارد.

آیا کپک رب گوجه با جوشاندن از بین میرود ؟

رب گوجه فرنگی دارای کپک به هیچ عنوان نباید آن را استفاده قرار داد. از آنجایی که این کپک می‌تواند در همه جای رب گوجه حتی لایه‌های زیرین آن نیز نفوذ کند، چه با جوشاندن و چه هیچ روش دیگر از بین نمی‌رود.

رب گوجه خانگی - جلوگیری از کپک زدن رب

نکات مهم برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

در این بخش به چند نکته مهم برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

  • اگر دمای یخچال بیشتر از ۳ یا ۴ درجه باشد یا در یخچال زیاد باز بماند و هوای درون آن گرم شود، احتمال کپک زدن بیشتر می‌شود.
  • قرار دادن میوه و سبزی نشسته یا پلاستیک‌های آلوده خرید میوه درون یخچال و پر کردن بیشتر از ظرفیت یخچال نه تنها باعث زودتر کپک زدن رب نمی‌شود بلکه باعث می‌شود مواد درون یخچال، زودتر خراب شوند و کپک بزنند.
  • اگر رب را درون قوطی نگهداری می‌کنید ابتدا قوطی را بدون درب به ‌مدت چند ساعت داخل یخچال بگذارید تا دمای رب با یخچال هماهنگ شود سپس درب قوطی را بگذارید.
  • زمانی که روی سطح رب گوجه ‌فرنگی کپک ایجاد می‌شود، سم ناشی از تولید کپک به لایه‌های زیرین رب نیز نفوذ می‌کند. بنابراین تمام رب فاسد شده و قابل استفاده نمی‌باشد. فراموش نکنید که سموم ناشی از کپک می‌توانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند.
  • اگر زمانی رب گوجه فرنگی‌ای را خوردید و کمی مزه‌ی خاک می‌داد سریعا از خوردن آن دست بردارید حتی اگر در ظاهر رب تغییری ایجاد نشده بود زیرا کپک زدن رب گوجه فرنگی باعث می‌شود که طعم خاک بگیرد.

علت های کپک زدن رب

رب گوجه ی غلیظ - جلوگیری از کپک زدن رب

رطوبت علت اصلی کپک

کپک ها در چرخه طبیعت مسئولیت بازیافت مواد مختلف را به عهده دارند. زیست گونه های مختلف کپک ها در هر جایی امکان پذیر است.

اما کپک ها برای رشد خود نیازمند مواد ارگانیک گرم و مرطوب هستند. به همین خاطر غذا ها از جمله رب ها بهترین محل برای رشد کپک ها محسوب می شوند.

این نوع قارچ ها در محل های بسته و مرطوب نیز رشد خوبی دارند.

تفاوت دمای یخچال و رب

دمای پایین یخچال و دمای بالای رب گوجه فرنگی سبب ایجاد لایه ای از کپک روی رب می شود. بنابراین اگر خودتان رب تهیه می کنید حتماً بعد از خنک شدن کامل رب، آن را در یخچال بگذارید.

توجه داشته باشید سم های تولید شده ناشی از کپک زدن رب در لایه های پایینی آن نیز نفوذ می کنند. این سموم غیر قابل مشاهده برای سلامتی بسیار خطرناک هستند.

بنابراین هیچ قسمتی از رب کپک زده قابل مصرف نیست.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار