|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۴۱

از بین بردن شکستگی فرش خصوصا بعد از تحویل از قالیشویی را با چند ترفند ساده یادتان داده ایم.

از بین بردن شکستگی فرش کار دشواری می باشد اما با کمک چند ترفند ساده و خانگی می توانید این شکستگی ها را برطرف کنید. با امیدنیوز همراه باشید تا روش های از بین بردن شکستگی فرش را یادتان دهیم.

دلایل شکستن فرش بعد از شستن

شکستگی فرش - از بین بردن شکستگی فرش

علت‌های زیاد و متفاوتی وجود دارد که چروک فرش بعد از شستن ایجاد می‌شود؛ البته غالب این علت‌ها را می‌توان در روش‌هایی دانست که در زمان شستشو و تمیز کردن لکه فرش از آن‌ها استفاده می‌کنید.

«شاید جالب باشد که بدانید چروک شدن فرش بعد از شستن عموما در فرش‌های ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه رخ می‌دهد؛ اما احتمال بروز آن برای فرش‌های نفیس و دستباف نیز کاملا وجود دارد.»

در ادامه قصد داریم تا ۵ مورد از مهم‌ترین دلایل شکستگی فرش را با هم بررسی کنیم:

۱. شستشوی غیر اصولی فرش

همانطور که توضیح دادیم یکی از پر تکرارترین مواردی که باعث می‌شود تا فرش‌ها دچار شکستگی شوند، استفاده از روش‌های ناکارآمد شستشوست. شاید بسیاری از ما تمایل داشته باشیم که فرش‌هایمان را در خانه بشوییم؛ در این زمان شاید توجه چندانی به سلامت و دوام فرش نداشته و تمایل داشته باشیم تا فرش در سریع‌ترین حالت تمیز شود.

همچنین بسیار پیش می‌آید که افراد پس از شستشوی فرش، آن را روی سطوح نامناسب پهن می‌کنند؛ این موضوع باعث می‌شود تا فشار زیادی به بخش‌های مختلف فرش وارد شده و در بافت فرش گسستگی ایجاد شده و تاروپود آن از هم جدا شوند.

نحوه ی صحیح جمع کردن فرش - از بین بردن شکستگی فرش

۲. تراکم بالای فرش

تراکم بالای فرش در بسیاری از موارد می‌تواند باعث ایجاد شکشتگی در فرش شده و شما را مجبور کند به دنبال راهی برای رفع آن باشید. مهم‌ترین دلیل این اتفاق این است که هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر می‌شود. به همین خاطر، زمانی که فرش را جابجا می‌کنیم یا یک شیء زیر آن قرار می‌گیرد، فرش به راحتی دچار شکستگی می‌شود.

«البته این موضوع در مورد فرش‌های ماشینی کاملا متفاوت است؛ به عبارتی دیگر هرچه تراکم فرش ماشینی بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر فشارهای گوناگون بیشتر خواهد بود.»

۳. تا کردن فرش به صورت نامناسب

این مشکل بیشتر در هنگام نقل مکان اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که فرش‌ها را تا می‌کنیم تا فضای کمتری را اشغال کنند. عده زیادی حتی وسایل بیشتری را روی فرش تا شده قرار می‌دهند تا فرایند جابجایی راحت‌تر صورت گیرد. این کار نه تنها آسیب‌هایی جدی به بافت فرش وارد خواهد کرد، بلکه تار و پود آن را نیز به شدت شل می‌کند. همچنین زمانی که فرش از مساحت اتاق مورد نظر بزرگ‌تر است، اغلب آن را تا می‌کنیم. همیشه سعی کنید که فرش‌ها را در هنگام جابجایی تا کنید و در همان حال فرش‌هایی متناسب با اندازه اتاق به کار بگیرید.

شکستگی موکت - از بین بردن شکستگی فرش

۴. جنس الیاف فرش

معمولا از الیاف زیادی برای بافت فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان به فرش‌های اکریلیک و پلی استر اشاره کرد. شاید جالب باشد که بدانید فرش‌های اکریلیک عموما دوام بسیار بیشتری در برابر فشار و شرایط مختلف داشته و کمتر دچار شکستگی می‌شوند.

«برای رفع چروک فرش ماشینی، له شدن، چروک، گودی فرش ابتدا باید علت‌های آن بررسی کرده و سپس دلایل متنوعی مانند شستشو فرش غیر اصولی، تراکم بالا، بافندگی نا مستحکم و… برای رفع و ترمیم شکستگی فرش را بررسی کرده و در نهایت به فکر رفع آن‌ها باشید.»

۵. بافت غیرمستحکم فرش

از آنجا که فرش‌های ماشینی توسط دستگاه تولید می‌شوند، معمولا تمامی بافت به صورت یکدست بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد. اما در فرش‌های دستباف، استحکام فرش‌ها به حوصله و دقت شخص بافنده بستگی دارد. به همین دلیل در برخی موارد اتفاقاتی مانند شکستگی فرش با احتمال بیشتر ایجاد می‌شود.

چگونه فرورفتگی های فرش را بر طرف کنیم ؟

    1.پهن کردن فرش در یک محیط هموار

اگر فرم گرفتگی و چروک سطحی باشد، پهن کردن فرش در یک محیطی با کف صاف و رها کردن آن باعث می شود فرش بتواند با وزن خود و بدون مداخله،فرم گرفتگی را ترمیم کند.

چین خوردگی فرش - از بین بردن شکستگی فرش

     2.پهن کردن فرش به صورت برعکس

اگر جهت فرم گرفتگی در جهت پشت فرش است،فرش را در محیطی صاف و پشت و رو پهن کنید.در این حالت زیر فرش پارچه ای پهن کنید تا فرش شما کثیف نشود.

     3.نمدار کردن فرش

اگر دو روش قبل پاسخ گو نبود میتوانید با کمک یک اسپری آب پاش مقداری فرش خود را نم دار کنید تا هم فرش سنگین تر شود و هم با کمک آب الیاف کمی به حالت اولیه ی خود بازگردند.

توجه کنید که در تمامی روش هایی که تا کنون ذکر شد،رفت و آمد از روی فرش کمک می کند تا فرش شما زودتر به حالت اولیه برگردد.

    4.پهن کردن فرش زیر نور آفتاب

فرش را زیر نور آفتاب و در سطح صاف قرار دهید،گرمای خورشید کمک میکند تا فرش شما به صورت طبیعی اتو شود.

    5.از بین بردن شکستگی فرش با قرار دادن اجسام سنگین

گذاشتن اجسام سنگین در محل فرم گرفتگی و چروک کمک می کند تا به وسیله ی فشاری که به الیاف وارد می شود،الیاف به حالت عادی بازگردد.

در انتخاب جسم سنگین برای قرار دادن روی فرش به نکات زیر توجه کنید:

  • ته جسم پهن باشد.
  • پایه ی باریک نداشته باشد.
  • اگر از گلدان استفاده می کنیم،توجه کنیم که گلدان خشک و تمیز باشد.

شکستگی فرش دستبافت - از بین بردن شکستگی فرش

    6.جاروبرقی کشیدن

کشیدن جاروبرقی با ایجاد مکش در سطح فرش،کمک زیادی به الیاف جهت بازگشت به حالت اولیه می کند.

    7.بخار شور کردن برای از بین بردن شکستگی فرش

بخار دادن به فرش به وسیله ی بخار شور یکی از روش های آسان و راحت برای از بین بردن چروک های فرش است.

    8.اتو کردن فرش برای از بین بردن شکستگی فرش

اگر برای صاف کردن فرش خود عجله دارید اما دستگاه بخارشور ندارید، اتو کردن فرش یک روش فوری برای شماست.

برای اتو کردن فرش، اتو را در کمترین درجه قرار دهید.یک حوله ی سفید بدون طرح را روی فرش قرار دهید و به آرامی اتو را روی فرش بکشید.

میتوانید اتو کشی را از پشت فرش انجام دهید و یا فرش را به کمک اسپری آب کمی نمدار کنید.

   9.استفاده از خدمات قالیشویی

برخی از قالیشویی ها تجهیزات مخصوصی جهت خشک کردن فرش دارند که به خودی خود سبب چروک نشدن فرش می شود.اما تجهیزات جداگانه ای نیز در برخی از قالیشویی ها جهت اتو کردن و از بین بردن چین و فرم گرفتگی فرش و گلیم موجود است.

شکستگی فرش ماشینی - از بین بردن شکستگی فرش

راه های جلوگیری از شکستگی فرش

اگر می خواهید از شکستگی فرش های خود جلوگیری کنید، می توانید با استفاده از اقدامات زیر این موضوع را به عمل درآورید.

  1. پس در هنگام جابجایی بهتر است آن را کاملاً لول کرده و سپس به محل مورد نظر منتقل کنید و توجه داشته باشید که لول کردن به صورت نامنظم و سست نیز می تواند سبب شکستگی فرش شود.

    پس اگر قرار است فرش خود را برای مدت طولانی و به صورت لوله شده در یک مکان قرار دهید؛ این فرایند را به صورت کاملاً تخصصی و منظم انجام دهید.

  2. محل استفاده فرش نیز می تواند سبب شکستگی آن شود توجه داشته باشید که فرش خود را در اندازه‌های متناسب تهیه نمایید. در حال حاضر افراد زیادی از یک فرش بزرگ تر از حجم منزل خود استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی مجبور می‌شوند کناره‌های فرش را کمی تا بزنند که این فرآیند منجر به شکستگی فرش خواهد شد. پس برای جلوگیری از این موضوع بهتر است فرش خود را در اندازه متناسب با ساختار منزل خود تهیه کنید.

جمع کردن اصولی فرش

جمع کردن اصولی فرش می تواند از شکستگی آن جلوگیری نماید. در هنگام جمع کردن فرش آن ها را تا نزنید؛ منظور از تا زدن این است که فرش خود را به روش جمع کردن یک زیر انداز و یا لباس روی هم جمع نکنید. در واقع تا زدن دلیل اصلی ایجاد شکستگی در فرش ها می باشد.

در حال حاضر انواعی از فرش های ماشینی و طرح فرش در بازار به فروش می رسند؛ که در برابر شکستگی مقاوم می باشند. این فرش ها علاوه بر اینکه از تراکم بالایی برخوردارهستند، به راحتی شکسته نخواهند شد. زیرا در ساختار شان از کنف استفاده شده است؛ اگر کنف های به کار گرفته شده نازک باشند با احتمال کمتری فرش دچار شکستگی خواهد شد؛

برای جمع کردن اصولی فرش، شما می توانید آن را لول کنید. در واقع لول کردن بهترین روش موجود جابجایی فرش می باشد؛ همچنین شما می توانید برای جلوگیری از باز شدن فرش در حین جابجایی قسمت های مختلف آن را پس از لول کردن با یک طناب به آرامی ببندید.

شکستگی گلیم فرش - از بین بردن شکستگی فرش

چه فرشهایی بیشتر در خطر شکستگی و چین خوردگی میباشد

  1. فرشهای خشک و با قدرت انعطاف پایین
  2. فرشهای دارای الیاف غیر پنبه ای و پلاستیکی( اگر توجه کنید فرش دستباف هیچ موقع بعد از شستشو نمیشکند چون کاملا پنبه ای است)
  3. فرشهای که بافت سفت و تراکم نسبت به بافت نامناسبی دارند.
  4. فرشهایی که برای مراتب بسیار زیاد شستشه شده اند و هیچگونه آهار و استحکامی ندارند.

چه فرشهایی کمتر میشکنند یا اصلا هیچ تا و چینی به خود نمیگیرد

  1. فرشهای دستباف
  2. قالی و قالیچه های که از الیاف مرغوب و پنبه ای بافته شده شده اند
  3. فرشهای تراکم و شانه مناسب و نرم(۱۰۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ فرشی که ،در صورتی که الیاف با درصد بالای پنبه باشد ،بسیار خوب برای شستشوهای مکرر میباشد.

آیا تعمیر شکستگی فرش نیاز به تخصص دارد ؟

در بعض قالی ها که تار و پود یا بافت فرش بهم میریزد نیاز به تخصص دارد و حل این مشکل در خانه امکان پذیر نیست که بهتر است حل این مشکل را به یک متخصص در قالیشویی بسپارید. چون گاها رفع شکستگی مثل بافت دوباره قالی است. این موارد را بیشتر برای فرش های گران قیمت یعنی فرش هایی دستباف انجام میدهند. اما مشکلاتی مثل فرورفتگی قسمتی از فرش یا حتی چین و چروک های ساده با همی روش هایی که توضیح دادیم قابل حل است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار