|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۵۳

علت تلخ شدن فسنجون 6 اشتباهیست که هنگام پخت مرتکب می شوید.

علت تلخ شدن فسنجون چیست؟ در صورت تلخ شدن این خورشت چگونه تلخی آن را رفع کنیم؟ روش تهیه ی یک خورشت فسنجون بی نظیر را در امیدنیوز بخوانید.

علت تلخ شدن فسنجون

فسنجان - علت تلخ شدن فسنجون

وجود پوست گردو در خورشت

گردو را خوب پاک کرده و پوست آن را با دقت جدا کنید. حتی باقی ماندن تکه‌ای از پوست گردو هم تأثیر بدی روی مزه این خورشت دارد و به‌راحتی آن را تلخ می‌کند.

علت تلخ شدن قرمه سبزی را در امیدنیوز بخوانید.

استفاده از گردوی پوست سیاه

اگر دوست دارید خورشت فسنجان تیره‌تری داشته باشید، می‌توانید از گردوی پوست سیاه استفاده کنید. اما استفاده از این نوع گردو کمی زمان‌بر است و روش گرفتن تلخی آن را در قسمت بعدی مقاله خواهیم گفت.

استفاده از گردوی تازه

در طرز تهیه فسنجان ، از گردوی سالم، کاملا رسیده و خشک استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از گردویی که هنوز پوست سبز خود را از دست نداده و مرطوب است برای درست کردن فسنجان مناسب نیست.

فسنجون - علت تلخ شدن فسنجون

آسیاب کردن گردو با چوب وسط آن

هنگام آسیاب کردن مغر گردو، حتما چوب‌های وسط مغز را جدا کنید. ماندن این چوب‌ها لابه‌لای گردو، مزه ناخوشایندی به خورشت می‌دهد که از بین بردن آن کار ساده‌ای نیست.

استفاده از رب انار نامرغوب

هنگام خرید رب انار، به طعم، رنگ و غلظت آن توجه کنید. غلظت رب انار باید حالتی خمیری داشته و به آسانی در آب حل نشود. رنگ آن نیز بسته به نوع انار می‌تواند از قرمز روشن تا قرمز مایل به سیاه متفاوت باشد. طعم رب انار بستگی به طعم انار دارد و تأثیر زیادی در طعم نهایی خورشت شما خواهد داشت.

تفت دادن زیاد رب انار و سوزاندن آن

پس از اضافه کردن رب انار به خورشت، آن را به مدت 5 دقیقه با حرارت ملایم تفت داده و پس از آن، آب را اضافه کنید. تفت دادن زیاد رب انار باعث سوختن و تلخ شدن این چاشنی می‌شود.

تفت دادن زیاد گردو

گردو نسب به حرارت حساس است و خیلی زود می‌سوزد. بنابراین موقع تفت دادن گردو مدام آن را هم بزنید. زمانی که عطر گردو بلند شد و تغییر رنگ داد، بقیه مراحل طرز تهیه فسنجون را پیش ببرید. شوید. به یاد داشته باشید که طولانی کردن تفت دادن گردو، خورشت شما را تلخ می‌کند.

فسنجان گیلانی - علت تلخ شدن فسنجون

تفت دادن زیاد ادویه ها

تفت دادن بیش از اندازه ادویه‌هایی مثل زردچوبه هم خورشت را تلخ می‌کند. به‌علاوه، راز ماندگاری عطر این ادویه‌ها در تفت دادن مناسب و به اندازه آن‌ها است.

عدم تعادل در نسبت مواد اولیه خورشت

در این مورد، بخصوص نسبت گردوی مورد استفاده، گوشت و رب انار را رعایت کنید. برای دسترسی به جزئیات بیشتر، طرز تهیه فسنجان را در همین مجله مرور کنید.

استفاده از ادویه های نامرغوب

حتما از ادویه‌های تازه و مرغوب استفاده کنید. می‌توانید پیش از استفاده، مقداری از ادویه‌ها؛ بخصوص زردچوبه را بچشید و اگر مناسب نبود، داخل خورشت نریزید.

سرخ کردن بیش از حد پیاز

در تهیه خورش فسنجان، پیاز را به‌آرامی و در حرارتی ملایم تفت دهید. به یاد داشته باشید که سوختن پیاز، هم عطر غذا را خراب می‌کند و هم طعم نامطلوبی به آن می‌دهد.

غذای گیلانی - علت تلخ شدن فسنجون

روش گرفتن تلخی خورش فسنجان:

  1.  وقتی از گردوی پوست سیاه استفاده می کنید برای اینکه خورشت تلخ نشود گردوها را بدون استفاده از روغن  تفت دهید و وقتی سرد شد گردو ها را بین دو دست ماساژ دهید تا پوست سیاه آن خارج شود.
  2. دومین روش گرفتن تلخی گردوی پوست سیاه چرخ کردن آن است و سپس با چند لیوان آب مخلوط کنید و بعد آن را از یک کاسه به کاسه دیگر جابجا کنید و مواد ته‌نشین شده را خارج کنید.
  3. می توانید از گردو های خشک و تازه استفاده کنید تا خورشت تلخ نشود چون گردو وقتی تازه باشد عطر خاصی به غذا می دهد.
  4. اضافه کردن لیمو عمانی در انتهای تهیه غذا می تواند جلوی تلخی را بگیرد.
  5. لیمو عمانی را 3 ساعت از قبل خیس کنید و دانه های آن را خارج کنید.
  6. اضافه کردن آبلیمو و آبغوره تازه تلخی خورشت را از بین می برد.
  7. برای کم کردن تلخی فسنجون از یک قاشق غذاخوری رب می توانید استفاده کنید.
  8. وقتی خورشت تلخ است، می توانید با اضافه کردن نمک تلخی خورشت را بکاهید فقط حواستان باشد خورشت شور نشود.
  9. وقتی متوجه شدید زردچوبه عامل تلخی خورشت است می توانید با اضافه کردن آب جوش خورشت را رقیق کنید و از تلخی آن جلوگیری کنید.
  10. اضافه کردن 1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین تلخی خورشت را به میزان زیادی کم می کند.

طرز تهیه خورشت فسنجان

فسنجون با گوشت قلقلی - علت تلخ شدن فسنجون

مواد لازم برای پخت خورشت فسنجان

احتمالا شما هم با من موافق هستید که قبل از تهیه هر غذایی باید مواد لازم برای تهیه آن را بدانیم. زیرا به این ترتیب می‌توانیم بهترین مواد غذایی را تهیه کرده و در نتیجه لذت صرف غذای بی‌نظیری را نیز تجربه کنیم. بنابراین اگر قصد تهیه خورشت فسنجان را دارید می‌تواند لیست زیرا برای تهیه این غذای خوشمزه ایرانی تهیه کنید.

  • گردوی تازه و سفید ۵۰۰ الی ۶۰۰ گرم
  • پیاز سرخ شده ۱ عدد متوسط
  • رب انار  ۲ الی ۳ قاشق سوپخوری بستگی به غلظت رب انار. البته این میزان طبق ذائقه شما می‌تواند کمتر یا بیشتر نیز باشد.
  • رب گوجه فرنگی ۲ الی ۳ قاشق سوپخوری
  • نمک، فلفل و زرد چوبه به میزان لازم
  • زعفران دم کرده ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری
  • مرغ یا گوشت به میزان لازم.

طرز تهیه خورشت فسنجان

فسنجان - علت تلخ شدن فسنجون

اگر قصد تهیه یک خورشت فسنجان بی‌نظیر را دارید و دوست دارید به کمک چند راهنمایی ساده از تلخی فسنجون خود جلوگیری کنید. می‌توانید از دستور پخت زیر برای تهیه این خورشت لذیذ ایرانی استفاده کنید.

  • در ابتدا مغز گردو را تمیز کرده و آن را به کمک مخلوط کن خرد کرده و یا چرخ گوشت کن آن را چرخ کنید.
  • سپس آن را همراه با پیاز داغ تفت دهید. اما حین تفت دادن مراقب باشید تا نسوزند.
  • اکنون رب انار را با کمی آب مخلوط کرده همرا با یک قاشق رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل به گردو و پیاز داغ اضافه کنید.
  • حال زمان آن رسیده است که حدود ۶ لیوان آب به مخلوط خود اضاف کرده و روی حرارت کم اجاق گاز بگذارید تا بجوشد و به روغن بیفتد.
  • برای اینکه خورشت فسنجان شما بهتر به روغن بیفتد می‌توانید هر ۱۰ دقیقه یک بار یک قاشق اب سرد به خورشت اضافه کنید.
  • پس از یک ساعت ۲ قاشق زعفران دم کرده را به خورشت خود اضافه کنید و طبق ذاپقه خود چاشنی خورشت را تست کنید.
  • اگر قرار است خورشت فسنجان شما همراه با مرغ باشد. مرغ را در ظرف جداگانه‌ای پخته و استخوان‌های آن را جدا کرده و داخل خورشت بریزید. در صورت تمایل می‌توانید یک لیوان آب مرغ نیز به خورشت اضافه کنید. اما باید نیم ساعت دیگر آن را بجوشانید تا کاملا جا بیفتد.
  • اگر هم قصد تهیه خورشت فسنجان با گوشت را دارید می‌توانید کوفته قلقلی‌های خوشمزه‌ای را در ظرف جداگانه‌ای آماده کرده و یک ربع قبل از سرو غذا به خورشت اضافه کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار