|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۵۵

خواص سمنو برای مردان و زنان را می دانید؟ با طبع و میزان کالری سمنو آشنا شوید.

اگر با خواص سمنو آشنا نیستید بهتر است این مطلب را با دقت بخوانید، چون بعد از این سمنو را بیشتر مصرف خواهید کرد. سمنو دارای فیبر فراوان و قند طبیعی است که بسیار مفید می باشد. 

طبع سمنو

طب سنتی هر ماده غذایی را در طبیعتی جداگانه دسته‌بندی می کند و سمنو در طبع گرم و معتدل دسته‌بندی می‌شود.

خواص سمنو برای مردان

مصلح سمنو

در طب سنتی هر غذایی یک مصلح دارد که طبع و مزاج را به تعادل می‌رساند. مصلح سمنو عبارتند از:

  • کاسنی
  • سکنجبین
  • کاهو
  • به
  • شیرتازه
  • ترشی طبیعی

افراد گرم مزاج بهتر است سمنو را همراه با این مصلحات مصرف کنندزیرا طبع این مصلحات سرد بوده، بنابراین مصرف سمنو با این مواد غذایی میزان گرمی آن را کاهش می‌دهد.

این افراد باید در مصرف سمنو احتیاط نمایند:

  • افراد دارای ناراحتی معده، زیرا هضم سمنو سریع انجام نمی‌گیرد و بر معده فشار وارد می‌کند.
  • افرادی که طبعی سرد دارند و از سوءهاضمه و اسید بالای معده رنج می‌برند، باید در خوردن سمنو احتیاط کنند.
  • افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن باید در مصرف سمنو احتیاط نمایند.
  • افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده باید سمنو را کمتر استفاده کنند.
  • مصرف بیش از حد سمنو برای مبتلایان به چربی خون بالا و کنترل نشده مضر است.
  • سمنو افرادی که به گندم و فرآورده‌های آن حساسیت دارند یا مبتلا به بیماری سلیاک هستند، منع مصرف دارد.

خواص سمنو برای زنان - خواص سمنو

کالری و ارزش غذایی سمنو

در هر 100 گرم سمنو معادل

  • 30گرم قند
  • 270کیلوکالری
  • کربوهیدرات 3/65گرم
  • چربی 2%گرم
  • آهن 85/1 میلی گرم
  • فیبر 73%گرم
  • پروتئین 6%گرم

خواص سمنو برای مردان و زنان

خواص سمنو برای اسپرم

همچنین سمنو دارای ویتامین ها ی E و B و مواد مغذی دیگری است که باعث تقویت قدرت جنسی مردان می شود و می تواند تا حدودی در مان نازایی باشد.

مصرف سمنو باعث می شود که اسپرم مردان تقویت شود و به همین دلیل است که سمنو را عاملی برای درمان نازایی می دانند.

درمان کم خونی

یکی از بیماری‌هایی که مخصوصا بانوان عزیزان با آن درگیر هستند، کم خونی است. سمنو به دلیل اینکه حاوی مقادیر مناسبی از اسید فولیک، ویتامین‌های گروه B و آهن است، برای درمان کم خونی و تنظیم هورمون‌های بدن مفید است.

فواید سمنو - خواص سمنو

خواص ضد سرطان

سمنو از خوراکی‌هایی محسوب می‌شود که دارای مقادیر غنی از آنتی اکسیدان‌ها می باشد. به همین دلیل مصرف سمنو می‌تواند به محافظت از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد که از دلایل اصلی سرطان هستند، کمک کند.

کاهش وزن

سمنو از غذاهای چاق کننده محسوب می شود و شاید برای شما عجیب باشد که چگونه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. سمنو حاوی مقادیر غنی از فیبر است که به همین دلیل باعث احساس سیری طولانی مدت می شود. توصیه ما این است برای قرار دادن سمنو در رژیم غذایی خود برای لاغری، با مشاوره تغذیه مشورت کنید.

خواص سمنو برای یبوست

ممکن است هر فردی در طول زندگی خود حداقل یکبار دچار یبوست شده باشد. یبوست  در صورت ادامه دار بودن، می تواند باعث مشکلات جدی در بدن شود. از جمله مشکلاتی که فرد بیمار با آن روبرو خواهد شد، هموروئید و بواسیر است. در این بیماری به علت اینکه حرکات روده کمتر از حد نرمال می شود، فرد بیمار اجابت مزاج راحتی ندارد.

توصیه متخصصان به این بیماران، نوشیدن آب کافی در طول روز، مصرف مواد غذایی و مایعات گرم به صورت ناشتا، گنجاندن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی و همچنین مصرف غذاهایی با  درصدد ویتامین و فیبر بالا است که از نظر متخصصان طب سنتی، این مقدار از فیبر و ویتامین با خوردن سمنو تامین می شود. از آنجا که سمنو از جوانه گندم تهیه شده و سرشار از فیبر است، رفع یبوست با سمنو یکی از بهترین روشهای درمانی محسوب می شود.

کاهش علائم یائسگی

دوران یائسگی علائم و عوارضی دارد که می تواند باعث مشکلاتی در بدن بانوان شود و به همین دلیل در این دوران توصیه می شود از مواد غذایی استفاده شود که این علائم را کاهش دهند. سمنو علاوه بر پیشگیری از پوکی استخوان، می‌تواند به کاهش علائم یائسگی نیز کمک کند.

طرز تهیه سمنو - خواص سمنو

خواص سمنو برای تنبلی تخمدان

مواد معدنی موجود در غذاها، تاثیر بسزایی در فرآیند تخمک گذاری دارند. هر کدام  ویتامین ویتامین‌ های B، C یا مواد معدنی مثل کلسیم و آهن می‌ توانند از ایجاد ناباروری پیشگیری کرده و حتی به درمان آن کمک کنند. سمنو سرشار از انواع ویتامین‌ های B، A، K و مواد معدنی آهن، روی، فسفر، کلسیم و غیره می‌ باشد که هر یک از آنها می توانند در پیشگیری و درمان ناباروری موثر بوده و جایگزین مناسبی برای قرصهای شیمیایی باشند.

مفید برای دوران بارداری

از خاصیت‌های مهم سمنو برای زنان باردار می‌توان به رفع کمک خونی اشاره کرد، دلیل این امر این است که سمنو حاوی مقادیر مناسبی از آهن است. علاوه بر این، مصرف سمنو می‌تواند به رفع یبوست بارداری نیز کمک کند.

تقویت استخوان ها

سمنو دارای مقادیر غنی از کلسیم و پتاسیم است و به همین دلیل برای تقویت استخوان‌ها گزینه مناسبی است. ضمنا توصیه می‌شود سالمندان گرامی و افرادی که مستعد پوکی استخوان هستند از سمنو برای پیشگیری از پوکی استخوان استفاده کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C از ویتامین‌های بسیار محبوب برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود و به همین دلیل در فصل سرما توصیه می‌شود مصرف این ویتامین را افزایش دهیم تا از ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی در امان بمانیم. سمنو حاوی مقادیر مناسبی از این ویتامین است که می تواند به افزایش بنیه و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند.

سمنو - خواص سمنو

خواص سمنو برای ورزشکاران

سمنو به عنوان یک منبع غنی و انرژی‌زا شناخته می‌شود و به عنوان یکی از بهترین تغذیه‌های پیش از ورزش مطرح است. علاوه بر این، سمنو از انقباض عضلات جلوگیری می‌کند.

سمنو دارای قند طبیعی و مقدار زیادی فیبر است و برای بدنسازی و تقویت اندام بسیار مفید است. این به دلیل این است که توان و قدرت بیشتری به افراد می‌دهد و همچنین از انقباض و اسپاسم عضلات ورزشکاران جلوگیری می‌کند.

ورزشکارانی که به بدنسازی و پرورش اندام می‌پردازند، به طور روزانه از مکمل‌های غذایی متعددی استفاده می‌کنند تا به بهبود وضعیت بدنی و قوای جسمانی خود کمک کنند. با این حال، این مکمل‌ها به دلیل منشا غیرطبیعی‌شان، ممکن است عوارضی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کنند.

سمنو می‌تواند جایگزینی موثر برای مکمل‌های بدنسازی باشد، به علت داشتن خواص فراوان و مواد مغذی غنی که دارد. این ماده به بهبود رشد عضلات بسیاری از افراد کمک می‌کند.

مفید برای کودکان

سمنو از خوراکی‌هایی محسوب می شود که خواص زیادی برای کودکان در حال رشد دارد. همانطور که می‌دانید این غذای خوشمزه از شیره جوانه گندم درست می‌شود و به همین دلیل ارزش غذایی بسیار خوبی دارد. از مهم‌ترین خواص سمنو برای کودکان می‌توان به تقویت استخوان‌ها و کمک به رشد کودکان اشاره کرد.

مفید برای جنین

یکی از مهم‌ترین زمان‌های بارداری سه ماهه اول آن است که سیستم عصبی جنین در حال شکل گرفتن است. مصرف سمنو می‌تواند به کامل شدن سیستم عصبی جنین کمک کند. علاوه بر این مصرف این غذای خوشمزه می‌تواند به رشد استخوان‌های جنین نیز کمک کند.

سفره هفت سین - خواص سمنو

خواص سمنو ناشتا

مصرف سمنو به صورت ناشتا دارای فواید بسیاری است و تقریبا می تواند از تمام مشکلات ذکر شده در بالا پیشگیری کند، برخی از فواید آن عبارتند از:

1-درمان سوء هاضمه و زخم معده

2-درمان نازایی و یبوست زایمان

3-درمان سنگ کیسه صفرا

4- درمان پوکی استخوان و دردهای استخوانی

5- درمان ریزش مو و مشکلات پوستی

6- درمان پارکینسون

7- رفع عوارض یائسگی

8-بهبود قوای جنسی و باروری

9-افزایش شیر مادران شیرده

مضرات سمنو

افزایش وزن و چاقی

سمنو از مواد غذایی پر کالری محسوب می شود و زیاده‌روی در مصرف آن مانند هر ماده غذایی دیگری می‌تواند مضراتی داشته باشد. افرادی که دارای اضافه وزن یا مستعد چاقی هستند، بهتر است در مصرف سمنو تعادل را رعایت کنند.

مشکلات گوارشی

همچنین مصرف زیاد سمنو علاوه بر چاقی که در بالا ذکر کردیم، می تواند به مشکلات گوارشی نیز بیانجامد. همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، سمنو دارای فیبر بالایی است که اگر به صورت افراطی مصرف شود، می تواند باعث نفخ یا مشکلات گوارشی دیگر شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار