|
|
کدخبر: ۱۸۰۲۲۴

اینکه کدام غذا را چه زمانی بخورید بسیار مهم است، حتی اگر خیلی غذاهای مفیدی باشند. برخی از غذاها با اینکه بسیار مفید و لذتبخش هستند اما مصرف آن در زمان نامناسب می تواند برعکس عمل کرده و مضر باشد. در این مطلب 10ماده غذایی که نباید با شکم خالی بخورید را آورده ایم.

 

نوشیدن قهوه با معده‌ی خالی باعث افزایش خاصیت اسیدی معده و در نتیجه سوزش سر معده و سوءِ هاضمه در طول روز می‌شود. نوشیدن چای با معده‌ی خالی نیز باعث کاهش ترشح شیره‌ی معده، صفرا و اسید معده می‌شود که در هضم غذا و ترشح کلسترول اضافی از بدن نقش دارند.تحقیقات به طور قطعی نشان می‌دهند که زمان مصرف غذا درست به اندازه‌ی خودِ غذا اهمیت دارد. بنابراین باید بدانید که سلامتی بدن با آگاهی از آنچه که می‌خورید و یادگیری اینکه چگونه مواد غذایی را مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آنها ببرید، تأمین می‌شود.

این میوه خوشمزه اما...

موز یکی از بهترین مواد غذاییِ شناخته شده است و به دلیل مواد غذایی مفیدی که دارد، یک غذای بی‌نظیر محسوب می‌شود. به هرحال موزها حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیوم هستند که مصرف آنها با معده‌ی خالی منجر به ایجاد عدم تعادل در میزان پتاسیم و منیزیوم خون می‌شوند. موز نمونه‌ی خوبی از یک ماده‌ی غذایی مفید است که نباید در زمان نامناسب مصرف شود.

بمب های قندی

همه‌ی ما می‌دانیم که مصرف قندِ زیاد برای بدن ضرر دارد،‌ اما می‌دانید که قند افزوده شده به غذاهای فرآوری شده مانند شربت ذرت با فروکتوز و سایر شیرین‌کننده‌ها همان اثری را بر کبد دارند که نوشیدن الکل به مقدار زیاد دارد؟ قند طبیعی موجود در میوه‌ها به وسیله‌ی فیبر موجود در آنها خنثی می‌شود اما مصرف مقدار زیاد فروکتوز با معده‌ی خالی باعث ایجاد بار سنگین برای کبد و آسیب دیدن آن می‌شود. بنابراین هنگام صبح از مصرف پیراشکی و دونات اجتناب کنید.

همراه با صبحانه، نه خالی!

خاصیت اسیدی دارند و مصرف آنها با معده خالی، اسیده معده را به مقدار بسیار زیادی افزایش داده و روی عشای مخاطی معده اثر نامطلوبی گذاشته و منجر به نارحتی های گوارشی و استفراغ می شود. پرتقال حاوی مقدار زیادی اسید آلی، اسید تارتاریک، اسید زالزالک، اسید سیتریک و غیره است. مصرف این میوه با معده خالی، اسیده معده را به مقدار بسیار زیادی افزایش داده و روی غشای مخاطی معده اثر نامطلوبی گذاشته و منجر به نارحتی های گوارشی و استفراغ می شود. به همین علت توصیه می‌شود آب پرتقال،‌ پرتقال را با شکم خالی مصرف نکنید و پیش از خوردن آنها، حتماً لقمه‌ای نان به دهان بگذارید.

تند و تیزهای خطرناک!

از دیگر خوردنی‌هایی که نباید با معده خالی مصرف شوند، غذاهای تند و تیز است که به دیواره معده آسیب می‌رسانند و منجر به ترشح بیش از اندازه اسید معده می‌شوند و در نتیجه در دیواره معده و مخاط روده اخلال ایجاد می‌کنند. تحریک دیواره معده نیز منجر به زخم معده می‌شود.

پای ثابت سالاد

سطح بالایی از اسید تانیک در گوجه‌فرنگی وجود دارد که منجر به افزایش اسید معده می‌شود. مصرف گوجه‌فرنگی با معده خالی منجر به ایجاد زخم معده خواهد شد.

پرخاصیت اما در زمان مناسب

با اینکه همه بر این باورند که سبزیجات برگ سبز خواص زیادی دارند، گاهی در زمان مصرف آن اشتباه و آن را با معده خالی مصرف می‌کنند. مصرف سبزیجات سبز منجر به سوزش سردل و درد شکمی می‌شود.

به اندازه کافی مضر هست

نوشابه حاوی قند زیادی است و نوشیدن آن با معده خالی اشتباه بزرگی است، زیرا قند آن مستقیم وارد جریان خون شده و منجر به افزایش فشارخون می‌شود. همچنین موجب نفخ و کاهش سوخت و ساز بدن می شود.

باکتری های مفید را نکشید

یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها برای صبحانه ماست است در حالی که ماست حاوی باکتری‌هایی است که منجر به کشته‌شدن باکتری‌های خوب در معده ‌شده، معده را اسیدی کرده و نفخ ایجاد می‌کند.

وقتی گرسنه می شوید

شکر نوعی خوراکی است که قابل هضم و جذب است. اگر شما با معده خالی، مقدار بسیار زیادی شکر بخورید، بدن نمی تواند در مدت زمان کمی، به اندازه کافی انسولین تولید کند و قند خون را به حد نرمال برساند. به همین دلیل مقدار قند خون را به طور ناگهانی افزایش می یابد و این موضوع مشکلات سلامتی گوناگونی، از جمله بیماری های چشمی موجب می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار