|
|
کدخبر: ۱۰۲۴۱۱

وزیر امور خارجه گفت: ایران با کشورهای همسایه در حال مذاکره برای ایجاد دروازه واحد گمرکی است.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف که ظهر دیروز(دوشنبه) به همراه همتای ترکمنستانی خود در همایش تجاری در مرکز تجاری میزان عشق‌آباد و در جمع تعدادی از تجار حضور داشت از حضور در عشق‌آباد از دولت ترکمنستان و مردف برای فراهم کردن زمینه‌های برگزاری این همایش و سیزدهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و ترکمنستان اظهار خرسندی کرد.

ظریفبا بیان اینکه ایران و ترکمنستان مشترکات تاریخی و فرهنگی زیادی با یکدیگر دارند گفت: از آن جمله می‌توان به نوروز و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، ‌همچنین واژگان مشترک فارسی و ترکمنی اشاره کرد که از عمق نزدیکی فرهنگ دو کشور حکایت می‌کند.

وی ادامه داد: امروز علی‌رغم وجود مرزهای جغرافیایی و رسمی به راستی می‌توان درباره ارزش‌های فرهنگی و دینی دو ملت بزرگ ایران و ترکمنستان گفت که هیچ مرز تاریخی بین این دو کشور وجود ندارد.

وزیر امور خارجهکشورمان خاطر نشان کرد: در ابعاد اقتصادی و تجاری به یاد داریم که در سال نخست استقلال ترکمنستان حجم مبادلات دو کشور ۷۰ میلیون دلار بود و در سال جاری این میزان به مرز ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است و مقامات دو کشور با توجه به زیر ساخت‌های لازم ظرفیت همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را بالا می‌دانند.

ظریف اظهار کرد: وجود چهار مرز زمینی سرخس، لطف‌آباد، باج‌گیران و اینچه‌برون ظرفیت مناسبی را برای حمل و نقل زمینی ایران و ترکمنستان فراهم کرده است. همچنین وجود یک خط ریلی سرخس از دیگر امکانات ارتباطی و حمل و نقل میان دو کشور است.

وی گفت: دو کشور دروازه ورود سایر کشورها به آسیای میانه هستند. دو کشور با رویکرد واقع‌بینانه و بلند نظرانه در جهت توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی و حمل و نقل ریلی، همکاری با سایر کشورهای منطقه‌ای را مدنظر داشته و اقدام به توافقات دو و چندجانبه با سایر کشورهای منطقه در این زمینه کرده‌اند.

وزیر امور خارجه با اشاره به راه‌آهن ایران ترکمنستان و قزاقستان آن را یکی از مهمترین اقدامات بین دو کشور خواند و گفت: با تکمیل بخش ترکمنستان این راه‌آهن ان‌شاءالله تا پایان سال جاری میلادی تحول مهمی در کریدور حمل و نقل و کریدورهای منطقه و تشکیل ترانزیت میان کشورها خواهیم بود.

ظریف افزود: کریدور چهارجانبه ایران ترکمنستان و قزاقستان ابتکاری است که گام دیگری به منظور هموارسازی روابط بین کشورهای منطقه و دسترسی کشورهای آسیای میانه به خلیج‌فارس و برخورداری از امکانات جمهوری اسلامی ایران و افزایش ظرفیت‌هایی همچون سوآپ نفت و گاز است.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر همکاری‌های جاری در امور ریلی ایران و ترکمنستان از وضعیت دریای خزر بهره‌مند هستند که می‌توانیم از وضعیت وجود دریای خزر بهره‌مند شویم زیرا این دریا ظرفیت‌های بالایی را برای توسعه همکاری‌ها در منطقه و توسعه زیربناها بین دو کشور در زمینه ریلی فراهم کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای بنادر ایران در خزر وجود دارد گفت که دولت ایران از تصمیم دولت ترکمنستان در ساخت بندر ترکمن‌باشی استقبال می‌کند.

ظریف با اشاره به جایگاه مهم دو کشور در تولید انرژی خاطر نشان کرد: دو کشور می‌توانند در زمینه انرژی همکاری‌های مفید و متقابل در توسعه در جهت تأمین انرژی مردم نقش اساسی ایفا کنند.

وی گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران تسهیل امور مربوط به تجارت است. همچنین ایران با کشورهای همسایه خود وارد مذاکره برای ایجاد دروازه واحد گمرکی شده است که با انجام آن شاهد افزایش تسهیلات در این زمینه خواهیم بود.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: رفع موانع و مشکلات در حوزه تجارت خارجی و ایجاد تسهیلات برای فعالان اقتصادی از جمله موارد در دستور کار دولت تدبیر و امید است.

ظریف با اشاره به نقش برجسته رئیس جمهور در توسعه و تحکیم مناسبات دوجانبه قدردانی دولت جمهوری اسلامی ایران از او را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است در هفتم اسفند ماه نمایشگاه اقتصادی کالاهای ایران در عشق‌آباد برگزار شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار