|
|
کدخبر: ۱۱۰۵۲۹

توافق محرمانه‌ای با ۱ + ۵ نداریم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی با یک روزنامه سوئیسی از سیاست تهران در برابر بحران سوریه دفاع و توافقنامه هسته‌ای ایران با گروه ۱ + ۵ را یک موفقیت ارزیابی کرد.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، مارتین وکر و آندراس روئش، خبرنگاران روزنامه " نویه سورشر " سوئیس در گفت‌وگوی اختصاصی با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نظر وی را درباره توافقنامه هسته‌ای ایران جویا شدند.

ظریفدر پاسخ به این که " شما کارت دعوت شرکت در اجلاس ژنو ۲ در مونتروی سوئیس را در جیب داشتید، اما بعد اتفاق دیگری رخ داد. آیا از آن اتفاق عصبانی نشدید؟ " با تاکید بر این که " من از این وضع به هیچ عنوان ناراحت نشدم "، گفت: از همان ابتدا هم گفتیم که ما در صورتی در این نشست شرکت خواهیم کرد که محترمانه دعوت شویم.(بان کی مون) دبیرکل سازمان ملل با من تماس گرفت و من در آن تماس به او گفتم که ایران به طور سازنده شرکت خواهد کرد، اما در عین حال هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد. البته من متاسفم که این دعوت خیلی دیر انجام شد. به علت دعوت دیرهنگام، من باید معاونم را به ژنو می فرستادم. چون در روز اجلاس باید به ترکمنستان می‌رفتم. می‌بینید که من به موقع برای افتتاحیه این اجلاس به مونترو دعوت نشده بودم. به نظرم اعتبار و جایگاه سازمان ملل با پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در این نشست به خطر افتاد. من نه دعوت دبیرکل سازمان ملل و نه پس گرفتن بهانه‌جویانه آن را انتظار نداشتم. هیچ دلیلی وجود نداشت که ایران را مقصر و گناهکار وانمود کنند.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این‌که " اما به نظر می‌رسد بان کی مون تحت فشار، مساله پیش شرط را برای ایران مطرح کرد " با بیان این‌که نمی داند بان چطور به این نتیجه رسید، گفت: چون در گفت‌وگوی ما هیچ نشانه‌ای از این ذهنیت مطرح نشد.

ظریف در پاسخ به این‌که " جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مونترو تاکید کرد که درها برای مشارکت ایران همچنان باز خواهد ماند. نظر شما چیست؟ " گفت: ما به مشارکتی که شرط و شروط داشته باشد، نیازی نداریم.

وی در پاسخ به این‌که " گفت‌وگوهای بحران سوریه تا روز جمعه این هفته ادامه خواهد یافت. آیا این به نظرتان عجیب نیست؟ " ضمن دادن پاسخ منفی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای مستقیم بین طرف‌های سوری آغاز شوند و افزود: چون چنان‌چه فرصت گفت‌وگوی مستقیم از بین برود، مایه تاسف است و این موضوعی است که طرف‌های سوری باید به ضرورت آن واقف باشند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این ادعای خبرنگاران این روزنامه سوئیسی که " از یک طرف ایران، آینده سوریه را مساله‌ای می داند که تنها شهروندان سوری باید درباره‌اش تصمیم بگیرند، اما از طرف دیگر شاهدیم که نیروهای خارجی زیادی از جمله ایرانی‌ها در این کشور حضور دارند. آیا این یک تناقض در گفتار نیست؟ " گفت: ما مناسبات تاریخی با کشورهای عضو سازمان ملل داریم. دولت ایران، دولتی است که با دیگر کشورها مناسبات منظم و معمول دارد که همکاری‌های نظامی نیز بخشی از این مناسبات به شمار می‌رود. ایران از آن گروه‌ها در سوریه که بمب و سلاح در اختیار سازمان‌های تروریستی قرار می دهند، حمایت نمی‌کند؛ آن هم سازمان‌هایی که سازمان ملل و آمریکا آنها را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند. این سازمان‌ها باید در برابر اعمالشان پاسخگو باشند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: متاسفانه قدرت‌های حامی این سازمان‌ها نیز حافظه کمی دارند. آنها باید بدانند که کسانی که از افراطیون حمایت می‌کنند، در نهایت، خودشان قربانی افراطی‌گری خواهند شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ظریف در پاسخ به این‌که " آیا فکر نمی‌کنید حزب‌الله لبنانِ که تحت حمایت شما است و زمانی به عنوان یک سازمان افراط‌ گر کوچک شناخته می‌شد نیز یکی از همین سازمان‌های تروریستی است؟ " گفت: توضیح درباره این مساله، نیاز به بحثمفصل دارد. اما در هر صورت ما خواستار عقب نشینی تمامی نیروهای خارجی از خاک سوریه‌ایم و در این راه از نفوذ خود استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این‌که " آیا خروج نیروهای خارجی از خاک سوریه، مشمول نیروهای ایرانی نیز می‌شود؟ " اظهار داشت: ایران، هیچ نیرویی در سوریه ندارد، بلکه تنها مشاورانی از ایران در این کشور حضور دارند. در واقع ما هیچ نیروی آماده به جنگی در آنجا نداریم

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار