|
|
کدخبر: ۱۱۰۸۶۱

علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با هیئت متنفذین:

همکاری و همیاری غیرمتعهدها با سازمان ملل به عنوان ایده جمهوری اسلامی ایران یک طرح نو و جدید برای کوفی عنان بود

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر ولایتی" در حاشیه دیدار با هیئت متنفذین از مرکز تحقیقات استراتژیک در جمع خبرنگاران درباره جلسه امروز خود با این گروه اظهار داشت: با آقای کوفی عنان به همراه رئیس‌جمهور فنلاند، رئیس‌جمهور سابق مکزیک گفتگوهایی را در رابطه با مسائل سوریه و مسائل هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ داشتیم.

وی افزود:کوفی عنانبه تحولات مربوط به سوریه تاکید داشت و خواهان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این رابطه بود که من در پاسخ به وی گفتم " از دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی سوریه جلوگیری شود و اینکه در مورد سوریه هیچ راه‌حل نظامی برای حل بحران آن وجود ندارد بلکه باید به خود مردم سوریه واگذار شود. "

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بیان داشت: آنهایی که علیه دولت و مردم سوریه اسلحه به دست نگرفته‌اند طالب گفتگوهای صلح‌آمیز هستند بنابر اطلاعی که داریم دولت سوریه این آمادگی را دارد که با آنها مذاکره کند. بنابراین اگر جامعه بین‌الملل می‌خواهد کمکی به حل مسئله سوریه کند باید قطعنامه‌ای را علیه تروریسم‌ها در سازمان ملل و نیز با کمک کشورهای دائم عضو شورای امنیت صادر کند و براساس آن از ورود تروریست‌ها به داخل خاک سوریه جلوگیری کند.

وی افزود: براساس ارزیابی یک موسسه تحقیقاتی در انگلیس، تروریست‌هایی به سوریه اعزام شده‌اند اما حتما باید موضوع سوریه به دور از تروریست باشد و باید با این موضوع مبارزه شود.

ولایتی به موافقت کوفی عنان در رابطه با مبارزه با تروریست گفت: کوفی عنان بیان کرد که عده‌ای در ابتدای امر فکر می‌کردند که ظرف مدت کوتاهی با راه‌حل نظامی مشکل سوریه حل خواهد شد.اکنون آن کشورها با کوفی عنان هم عقیده شدند که سوریه راه‌حل نظامی ندارد بلکه راه‌حل سیاسی دارد و با ما در این زمینه موافق بودند که باید بین دولت و مردم سوریه به صورت مسالمت‌آمیز مذاکره شود.

ولایتی در پاسخ به این سوال که آقای کوفی عنان تلاش‌های خود را چگونه درباره سوریه به سرانجام می‌رساند؟ گفت: گروه‌هایی همچون منتقدین به عنوان یک نهاد و گروهNGOدر ساختن افکار عمومی جهان موثر هستند. اکنون آنها فعالیت‌های رسمی در سازمان‌های بین‌المللی ندارند ولی بالاخره اعلام موضع اصلی آنها در ساختن افکار عمومی که بر روی حکومت‌هایشان موثر است حتما به صورت غیر مستقیم تاثیرگذار خواهد بود.

ولایتی افزود: کوفی عنان از من پرسید که ایده جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه چیست گفتم " یک راه‌حل صلح‌آمیز که باید میان مردم کشور سوریه برقرار شود مناسب است " و اینکه باید از سازمان‌های بین‌المللی همچون غیر متعهدها در این خصوص استفاده کنید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بیان داشت: همکاری و همیاری غیرمتعهدها با سازمان ملل به عنوان ایده جمهوری اسلامی ایران یک طرح نو و جدید برای کوفی عنان بود و احتمالا این موضوع را در مرکز خودشان مورد بحثخواهند گذاشت لذا غیرمتعهدها و سازمان ملل باید با کشورهای منطقه در حل مشکلات سوریه همکاری داشته باشند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار