|
|
کدخبر: ۱۴۶۲۷۹

اسماعیل نجار مطرح کرد

رئیس سازمان مدیریت بحران بر ضرورت بکارگیری و استفاده از اندیشه و دانش بشری در مواجه با حوادثو بلایای طبیعی به منظور کاهش آلام بشری تأکید کرد.

به گزارشخبرگزاری فارسبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در دیدار با کمال الدین حیدراف وزیر موقعیت اضطراری جمهوری آذربایجان که در تهران انجام شد، اظهار داشت: رویارویی جمهوری اسلامی ایران با حوادثگوناگونی نظیر سیل، زلزله، رانش زمین موجب شده این کشور ضمن برخورداری از تجارب و استفاده از دانش کار، امکان اسکان، نوسازی و بازسازی را در مناطق حادثه خیز در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهد.

وی حوادثطبیعی را، نه بلایای طبیعی، بلکه به عنوان بخشی از حکمت های الهی برشمرد و گفت: شاید عقل بشریت نسبت به آن حکمت ها اندک باشد، اما می توان با به خدمت گرفتن از همه توان و دانش بشری، اقدامات پیشگیرانه را در زمان وقوع حوادثتسریع بخشید.

معاون وزیر کشور بر نظارت دقیق در روند ساخت و ساز و مقاوم سازی ساختمان ها در کشور تأکید کرد.

نجار با اشاره به سخنان مؤکد وزیر کشور در خصوص ضرورت انجام تمرینات مشترک میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به منظور پیشگیری از بحران، ممارست و تمرین در زمان عادی را عاملی بسیار اثر بخش جهت کندی روند بروز حوادثدانست.

رئیس سازمان مدیریت سازمان مدیریت بحران کشور زلزله بم را که منجر به جان باختن بیش از ۳۴ هزار نفر از مردمان عزیز کشور شد و رانش زمین در استان کردستان را که تخریب بیش از نیمی از روستاهای استان را در بر داشت بعنوان بخشی از تجارب تلخ طی فعالیتش دانست گفت: بررسی ها نشان داده که مردم ۴۰ سال گذشته از فکر و دانش خود برای برخورد و مواجه با حوادثو بلایای طبیعی استفاده نموده اند و نمونه آن کاشت درختان توت جهت استحکام زمین ها در برخی مناطق کشور است.

همچنین در این دیدار کمال الدین حیدراف وزیر موقعیت اضطراری جمهوری آذربایجان گفت: با توجه نفت خیز و گازخیز بودن دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در منطقه، آذربایجان به منظور پیشگیری از بروز حوادث، آمادگی دارد همکاری های لازم را درخصوص رفع آلایندگی های صنعتی داشته باشد.

وی تأکید کرد: اجرای تمرینات مشترک میان دو کشور به منظور پیشگیری از وقوع حوادثدر مناطق شمالی گامی موثر در تقویت امداد رسانی در مناطق است.

کمال الدین حیدراف افزود: با توجه به امکان وقوع حوادثی نظیر آتش سوزی در جنگل ها و یا حوادثی در دریای خزر، گاهی اعزام نیرو به آن مناطق تنها با هلی کوپتر میسر است و عدم وجود تفاهم نامه مشترک میان دو کشور موجب کندی و دشواری هایی در امداد رسانی می شود که انعقاد این تفاهم نامه می تواند برای دو کشور گامی مؤثر در راستای توسعه و تقویت همکاری های دو سویه در موقعیت های بحرانی باشد.

وزیر موقعیت اضطراری جمهوری آذربایجان با اشاره به اقدامات خوبی که به منظور جلوگیری از رانش زمین از سوی دولت آذربایجان صورت گرفته گفت: متأسفانه گاهی برخی از افراد به منظور توسعه جاده ها و بدون لحاظ قرار دادن مسائل ایمنی و زیست محیطی، بستر و موقعیت را برای وقوع حوادثو بلایای طبیعی در کشورها فراهم می نمایند.

کمال الدین حیدراف گفت: دولت جمهوری آذربایجان ضمن اختصاص به منظور پیشگیری از بروز حوادثناشی از رانش زمین با جابجایی برخی از روستاهایی که بیشتر در معرض رانش زمین قرار دارند اقدامات خوب و ارزشمندی را انجام داده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار