|
|
کدخبر: ۱۴۶۴۲۶

زیباکلام در نشست خبری:

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه هیچ دولتی نباید با مردم قیم مآبانه و پدرسالارانه رفتار کند، گفت: دولت بایدتصمیم های راهبردی بگیرد و روشن است که دیر یا زود مردم از مخفی کاری هایی که خلاف منافع ملی و انقلاب اسلامی باشد آگاه می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، سعید زیباکلام استاد دانشگاه تهران در نشست خبری «بایدها و نبایدهای مذاکرات گام نهایی توافق نامه ژنو» با اشاره به عمده ترین ارکان این توافقنامه گفت: تمام تحریم های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا در این مذاکرات سرجای خود باقی می ماند.

زیباکلام ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا می توانند کماکان به وضع تحریم های هرچه بیشتر و گسترده تر نسبت به ایران ادامه دهند حتی اگر ایران تمام برنامه هسته ای خود را به طور کامل برچیند.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از برنامه هسته ای تعلیق یا تعطیل شده است، اظهارداشت: این تعلیق ها به گونه ای است که وقتی جان کری و وندی شرمن پیرامون دستاوردهای این توافقنامه اظهارنظر می کنند می توان گفت آنها راست می گویند.

استاد دانشگاه تهران عمده ترین ارزیابی ها را از توافقنامه اینگونه بیان کرد که پرداخت اقساط ۴.۲میلیارد دلار و نحوه هزینه کرد آن توسط ایران در توافق ژنو اهمیت بنیانی و راهبردی ندارد.

زیباکلام ادامه داد: حتی اینکه تمام ۴.۲میلیارد دلار یکجا به ایران پرداخت شود و ایران هم بتواند آن را مطابق نظر خود هزینه کند هم چندان اهمیت بنیانی و راهبردی برای طرف مقابل ندارد.

وی افزود: آنچه که حائز اهمیت است، این است که در این مذاکرات چه میزان از برنامه هسته ای ایران بسیار ضعیف شده و چه میزان از آن باقیمانده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه لازم است برای حیات انقلاب اسلامی تیم مذاکره کننده ما از طرف آمریکایی بخواهد که سقف مطالباتش را اعلام کند، گفت: البته کاملاً قابل انتظار است که آمریکایی ها هیچگاه سقف مطالباتشان را اعلام نکند در هر حال لازم می شود وزارت خارجه ایران با توجه به سوابق اقدامات و سیاست های آمریکا، خواسته های آمریکایی ها را کاملاً شفاف به ملت ایران اعلام کند و با نهادهای ذیربط قانونی همچون مجلس هماهنگ و همگام شود و این یعنی اینکه تیم مذاکره کننده به ملت ایران و به نمایندگان ملت ایران اعتماد کرده و از پنهان کاری های بسیار سؤال برانگیز و گاه مشکوک خود دست کشیده است.

زیباکلام با اشاره به مطالبه راهبردی بنیانی در توافق ژنو گفت: با توجه به مراتب فوق راهبردی ترین و بنیادی ترین راهبرد خواسته از دولت این است که ملت و نمایندگان ملت را محرم و مبنای قدرت خود بداند و در هر مرحله از مذاکره، برخلاف سنت نامبارک و غیردموکراتیک پیشین خود، نتایج را به اطلاع و آگاهی مردم برساند.

وی با بیان اینکه لازم است دولت ایران به یاد داشته باشد که این ملت است نهایتاً باید پای تصمیم های خود بایستد و هیچ دولتی نباید با آنها قیم مآبانه و پدرسالارانه رفتار کند، گفت: دولت باید به جای آن تصمیم های راهبردی بگیرد و روشن است که دیر یا زود آنها از مخفی کاری هایی که خلاف منافع ملی و انقلاب اسلامی باشد آگاه می شوند.

استاد دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: اگر ملت ایران زود آگاه شوند که روشن است چه می کنند و اگر دیر، شما چند صباحی بر خر مراد قدرت و ثروت می رانید و تا ابد لعن و نفرینی را برای خود توشه آخرت می کنید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار