|
|
کدخبر: ۱۴۶۷۹۷

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ تشریح کرد:

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ۳۳ پرونده مهم اقتصادی و اجتماعی این کمیسیون در سال ۹۲ را تشریح کرده و از نشست ویژه این کمیسیون با رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه در سال ۹۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در حاشیه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گزارشی از عملکرد این کمیسیون در سال ۹۲ ارائه داد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در تشریح پرونده هایی که در سال ۹۲ در این کمیسیون بررسی شده است، گفت: پرونده نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، بررسی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه، بررسی عملکرد شرکت های دارویی در واردات دارو، قیمت گذاری دارو، بررسی واردات داروهای تاریخ گذشته، داروهای نایاب و کم یاب که در برخی مراکز شهر به وفور یافت می شوند از پرونده های مهم کمیته های مختلف کمیسیون اصل ۹۰ است.

وی ادامه داد: همچنین پرونده معوقات بانکی و افزایش مطالبات جاری بانک ها، بررسی مشکلات بافت های فرسوده و تاکید بر تخریب بافت های فرسوده خیابان ناصرخسرو، بررسی پرونده عدم استفاده سازمان صدا و سیما و بانک مرکزی از سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و بررسی مشکلات ارزی و نقدینگی از پرونده های دیگری است که در کمیته های این کمیسیون مطرح می باشد.

افضلی فرد یادآور شد: پرونده مشکلات واحدهای تولیدی، بررسی روابط برخی شرکت های داخلی با شرکت های وابسته به رژیم صهیونیستی، بررسی پرونده قاچاق کالا و ارز، پرونده زمین خواری و تعرض به منابع طبیعی از جمله دستور کارهای کمیسیون اصل ۹۰ در سال ۹۲ بوده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت: بررسی شکواییه شرکت عقاب افشان در مورد اقدام پلیس راهور در جلوگیری از شماره گذاری اتوبوس های اسکانیا و بررسی مطالبات واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله دستور کارهای کمیته های کمیسیون اصل ۹۰ است.

وی اظهار داشت: پرونده عملکرد شرکت امور بین الملل نفت در فروش نفت و بکارگیری و فعال سازی فازهای پارس جنوبی نیز از پرونده های مهمی است که در سال ۹۲ در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شده است. تاکنون ۱۰ فاز از پارس جنوبی فعال سازی شده، اما ۱۹ فاز پارس جنوبی غیرفعال است.

افضلی فرد بررسی پرونده عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز تورم و نقدینگی، پرونده چالش های مسکن مهر، پرونده صندوق توسعه ملی و پرونده بررسی انتخابات شوراها را از دستور کارهای مهم کمیسیون اصل ۹۰ خواند.

وی ادامه داد: علاوه بر این پرونده شکایت از برخورد سازمان انرژی اتمی با دانشمندان هسته ای و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی و پرونده اساسنامه شرکت نفت، گاز و پتروشیمی و پرونده اختلاس در پتروشیمی ایران نیز در سال ۹۲ در دستور کار کمیته های کمیسیون اصل ۹۰ قرار داشت.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ همچنین افزود: پرونده تصرف در پارک ملی خجیر توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، پرونده مصوبات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، پرونده فساد و تبانی در فوتبال، پرونده فساد اداری در گمرکات و پرونده واردات قطعات یدکی خودرو نیز از جمله پرونده های مهم این کمیسیون در سال ۹۲ بوده است.

افضلی فرد در ادامه تشریح عملکرد کمیسیون اصل ۹۰ در سال ۹۲ اظهار داشت: در سال ۹۲ پرونده چگونگی جذب تسهیلات از کشور چین به روش فاینانس، پرونده بررسی عملیات های نظام بانکی، پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهرها، پرونده زمین خواری در شمال غرب، پرونده وضعیت دانشجویان ستاره دار، پرونده بابک زنجانی و پرونده تخلف ۶۵۰ میلیون یورویی واردات نهاده های دامی و ویژه خواری نیز در این خصوص در دستور کار کمیسیون قرار داشتند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ همچنین با اشاره به جلسات کمیسیون اصل ۹۰ با مسئولان کشور و وزیران دولت گفت: در سال ۹۲ نشست هایی با وزیر علوم، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر فرهنگ و ارشاد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان ثبت اسناد، رئیس سازمان بازرسی، رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان گمرک و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع داشته ایم.

وی ادامه داد: علاوه بر این در سال ۹۲ دو نشست ویژه یکی با رئیس قوه قضائیه در خصوص تسریع در رسیدگی به پرونده های ارجاعی به قوه قضائیه و همچنین جلسه ای با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه ارتقاء حدود و اختیارات کمیسیون اصل ۹۰ و طرح تبدیل کمیسیون به دیوان داشتیم.

افضلی فرد اضافه کرد: در سال ۹۲،۳ هزار و ۹۵۲ فقره شکایت به کمیسیون وارد شد که از این تعداد ۲ هزار و ۸۷۰ فقره مکاتبه با مراجع قضایی صورت گرفته و ۲ هزار و ۴۱۱ جوابیه به ثبت رسیده است و ۲۱۲ شکواییه در دستور کار کمیته های کمیسیون قرار دارد. علاوه بر این ۲۵ شکایت از طرز کار نمایندگان به کمیسیون اصل ۹۰ صورت گرفته که به هیات نظارت مجلس ارجاع داده شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در پایان با اشاره به بررسی پرونده شرکت عقاب افشان خاطر نشان کرد: در این پرونده شرکت عقاب افشان از پلیس راهور به دلیل ممانعت از شماره گذاری اتوبوس های اسکانیایی تولیدی این شرکت شکایت کرده بود.

وی ادامه داد: پلیس راهور اعلام کرد ممنوعیت شماره گذاری مربوط به تصادف جاده قم و بحرانی که در افکار عمومی بخاطر تصادفات زنجیره ای بوجود آمده بود صورت گرفته و پلیس راهور به صورت موقت از شماره گذاری این اتوبوس ها جلوگیری کرده است.

افضلی فرد تاکید کرد: اقدام پلیس راهور اقدامی مدیریتی و مقطعی بوده و با توجه به تعهد شرکت به رفع اشکالات مقرر شد شماره گذاری محصولات این شرکت از ۲۴ اسفند ماه آغاز شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار