|
|
کدخبر: ۱۴۷۲۷۶

گزارش خبرنگار اعزامی مهر از وین /

وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز قبل از آغاز رسمی مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در مقر سازمان ملل در وین اتریش ملاقات کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وریر امور خارجه کشورمان صبح امروز قبل از آغاز رسمی مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در مقر سازمان ملل ملاقات کردند.

در پی لغو ضیافت شام گذشته اشتون و ظریف که به دلیل عدم هماهنگی در برخی ملاقات های اشتون در ایران صورت گرفت، سید عباس عراقچی و هلگا اشمید ملاقات کردند و در این ملاقات توافق شد که ظریف و اشتون صبح امرور در مقر سازمان ملل در وین دیدار کنند و مذاکرات رسمی نیز ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلی(۱۳ به وقت تهران) در مقر سازمان ملل با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان آغاز شود.

مذاکرات بعد از ظهر امروز با دیدارهای دو جانبه طرفین ادامه خواهد داشت و ادامه مذاکرات نیز پس از نشست رسمی افتتاحیه در سطح معاونین وزرای خارجه ایران و اتحادیه اروپا به ریاست عراقچی و اشمید خواهد بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز گذشته در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوعاتی که قرار است مورد مذاکره قرار بگیرد چند موضوع است که فعلا در حد تبادل نظر است.

وی افزود: غنی سازی اورانیوم، راکتور آب سنگین اراک، همکاری صلح آمیز هسته ای، رفع تحریم ها موضوعات گفتگو است.

ظریف ادامه داد: امیدواریم با جمع شدن بحثهای این دور و دورهای بعدی بتوانیم برای شروع تدوین طرح جامع آماده شویم.

این مذاکرات در راستای برنامه اقدام مشترک برای گام نهایی برگزار می شود تا دو طرف به یک راهکار نهایی برای حل پرونده هسته ای ایران دست یابند.

ایران اعلام کرده است که در صورت حسن نیت طرف مقابل این امکان وجود دارد که طرفین ظرف ۶ ماه و تا تیر ماه به توافق نهایی دست یابند. اجرای توافق نهایی ممکن است بیش از یک سال به طول بیانجامد.

بر اساس این گزارش در پی برگزاری اولین دور از مذاکرات گام نهایی در وین و توافق طرفبن بر چارچوب برگزاری مذاکرات به صورت منظم در ظول ۶ ماه، طرفین یک دور مذاکرات کارشناسی نیز در وین داشتند. کارخانه آب سنگین اراک در مذاکرات کارشناسی یکی از سرفصل های مذاکرات بود.

اعضای تیم مذاکرات هسته ای کشورمان با ۱ + ۵ را محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه؛ مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی نژاد، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه و امیری و رحیمیان، از مدیران و کارشناسان انرژی اتمی تشکیل می دهند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ریاست تیم مذاکره کننده ۱ + ۵ را به عهده دارد و نمایندگان ۶ کشور آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین وآمریکا نیز در مذاکرات حضور دارند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار