|
|
کدخبر: ۱۴۸۸۵۴

تقوی در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه دولت در برابر سخنان رهبری مسئولت سنگینی دارد، گفت: وزارت ارشاد باید راجع به اقتصاد مقاومتی فیلم و مستند بسازد.

حجت الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری تسنیم، با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ از سوی مقام معظم رهبری به نام " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی "، گفت: به نظر بنده نامگذاری هایی که از طرف مقام معظم رهبری برای هر سال اعلام می شود با عنایت و توجه انتخاب می شود و امر ذوقی و سلیقه ای نیست بنابراین فکر می کنم مقام معظم رهبری این اصطلاحات را با عنایت انتخاب می کنند.

وی افزود: از این رو ایشان براساس ارزیابی که از جامعه و نیازهای آن دارند چنین واژه ها و اصطلاحاتی را مطرح می کنند تا کشور در همان مسیر حرکت کند به همین جهت مسئولان، دست اندرکاران بخش های مختلف دولتی، خصوصی و به عبارتی کل کشور باید براساس این نامگذاری ها فعالیت های خود را جهت دهند و امکانات را برای تحقق محتوای نامگذاری بسیج کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مشکلات امروز جامعه را اقتصادی عنوان کرد و با بیان اینکه با تمام ظرفیت های موجود در کشور متاسفانه تعداد بیکاران زیاد است و این موضوع برای کشور انقلابی اصلا قابل قبول نیست، اظهارداشت: استعدادهای بسیار فراوانی وجود دارد و باید برای آن ها میدان کار و تلاش فراهم شود تا این استعدادها به کار گرفته و شکوفا شوند.

تقوی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: ایشان پس از ابلاغ این سیاست ها مسئولان رده اول و دوم را خواستند و برای آنان سیاست های کلی را تبیین کردند و گفتند منظور ما از بیان سیاست ها چیست و به عبارتی چرایی اعلام سیاست های کلی در بخش های مختلف را مطرح کردند که ملت ما در جریان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: با توجه به تحریم ها علیه ایران که وجود داشته و دارد ایشان باردیگر اقتصاد را به عنوان نام سال قرار دادند تا حوزه اقتصاد شور و نشاط بیشتری بگیرد و جهت گیری اقتصادی که رهبر معظم انقلاب در سال جدید اعلام کردند اقتصاد مقاومتی است، اقتصادی که رویکرد به درون دارد تا بیرون بنابراین آن هایی که منتظرند دست آمریکا بیرون بیاید و کاری کند تا مشکلات کشور حل شود اشتباه می کنند. رویکرد اقتصادی ما باید درونی باشد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: ما امکانات بسیار زیادی در کشور داریم و اگر از این امکانات درست استفاده کنیم می توانیم جمعیتی بیش از جمعیت کشور را از هرجهت خودکفاکنیم.

تقوی، ایران را به لحاظ جغرافیا و داشتن چهار فصل، کشوری ویژه دانست و اظهارداشت: عمران، آبادی، ساخت و ساز، کشاورزی و تولید را می توان همراه فصول سال در بخش های مختلف کشور همچنان پررونق نگه داشت و هیچ گاه به خاطر فصلی کار در کشور تعطیل نمی شود. اگر در جایی زمستان پربرف داریم و کارها در آن جا افول کرده اما در جای دیگر محصولات کشاورزی می تواند به بازار بیاید.

**باید بسیاری از مشکلات اقتصادی از مسیر فرهنگ حل شود

وی با بیان این مطلب که " ما در کشور معادن غنی داریم و باید به خود تکیه کنیم "، افزود: البته امسال مقام معظم رهبری فرهنگ را در کنار اقتصاد گذاشتند و باید حتما بدانیم فرهنگ از اقتصاد مهم است از این رو باید بسیاری از مشکلات اقتصادی از مسیر فرهنگ حل شود چون مشکلات اقتصادی ریشه در فرهنگ دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در همین راستا با بیان اینکه باید جلوی مصرف بی رویه را بگیریم و برای اینکار باید فرهنگ سازی کرد، گفت: ماحامل های انرژی را بی محابا مصرف می کنیم و باید راهکارهای آن را پیدا کرد که بخشی نیاز به قانون و بخشی دیگر نیاز به دستورالعمل های دولتی دارد. هدف این بود که بگوییم اصلاح الگوی مصرف را باید از مسیر فرهنگ دنبال کنیم.

تقوی، خودباوری را یکی دیگر از مسائل فرهنگی دانست و بااشاره به اینکه خودباوری را هم باید به صورت فرهنگ ملی در بیاوریم، تصریح کرد: ما باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم چنان که در بسیاری از موارد این کار را کردیم و به خودباوری رسیدم و در آن مقطعه هم پیروز شدیم.

** برای حل مشکلات و مقابله با تحریم ها نیاز به اعتماد نفس داریم

وی تاکید کرد: اگر امروز هم می خواهیم مشکلات را حل و با تحریم ها مقابله کنیم باید با اعتماد به نفس، خودباوری بالا و تکیه بر استعدادهای داخلی کشور را بسازیم و این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به تهاجم فرهنگی غرب علیه انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و ادامه داد: آن ها با تهاجم فرهنگی می خواهند روحیه ملت را تضعیف کنند بنابراین بیش از پنج هزار مرکز رسانه ای در اختیار مستکبران جهان است و در شبانه روز پنج میلیون واژه و کلمه علیه بیداری و مقاومت استفاده می کنند تا از طریق بتوانند روحیه مقاومت را بشکنند.

تقوی خاطرنشان کرد: در مذاکرات هسته ای مقام معظم رهبری فرمودند: " گول لبخند مستکبران را نخورید به هیمن جهت نرمش قهرمانه داشته باشید تا روحیه مقاومت همچنان حفظ شود " پس باید توجه داشته باشیم تا روحیه مقاومت در برابر مستکبران شکسته نشود.

وی در نتیجه گیری این بخش از مواضع خود فرهنگ را از دو جهت مهم ارزیابی کرد و در تشریح این دو جهت گفت: برای رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و مقابله با تهاجم فرهنگی باید فرهنگ را مورد توجه قرار داد.

رئیس شورای سیاستگذرای ائمه جمعه کشور ادامه داد: همچنین ایران به عنوان کشوری اسلامی شناخته می شود و برای این انقلاب و نظام، شهدای زیادی خون دادند پس این ارزش ها را باید در سایه مسائل فرهنگی حفظ کنیم.

تقوی با طرح این پرسش که این نظریه ها چگونه عملیاتی می شود، گفت: صحبت های مقام معظم رهبری زیبا و قشنگ و خود فرصتی برای مسئولان کشور است چرا که ایشان با این بینش و اندیشه راه را هموار و جهت را برای مسئولان کشور مشخص کردند بنابراین نظریات رهبری سرمایه گرانبهایی برای مسئولان کشور است و آن ها باید قدر این سرمایه را بدانند.

" بنده خودم هرچه بیشتر صحبت های رهبر معظم انقلاب را می خوانم به عظمت این جمله ها و واژه ها بیشتر پی می برم و حقیقتا ایشان چه زیبا مسائل را مطرح کردند ضمن اینکه در دنیا هیچ کشوری چنین رهبری ندارد که قدم به قدم مسئولان کشور را هدایت و پشتیبانی کند و واقعا سخنان معظم له مشعلی فراروی مسئولان است ".

وی تاکید کرد: اگر نظریه ها در حوزه نظر بماند نمی تواند مفید باشد، یک نظر وقتی برای جامعه مفید است که در میدان عمل به بار بنشیند پس الان باید مسئولان نظریه های رهبر انقلاب را عملیاتی کنند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز افزود: ایده ها تبدیل به نظریه می شود، نظریه ها هم تبدیل به برنامه می شود و برنامه ها باید عملیاتی شود تا نظریه به ثمر بنشیند نه اینکه فقط سمینار بگذاریم و برای اقتصاد و فرهنگ پلاکار نصب کنیم.

تقوی با بیان اینکه باید شعار سال وارد هردستگاهی شود و دستگاه های مختلف رسالت خود را پیرامون این شعار عملیاتی کنند، اظهارداشت: مثلا بخش صنعت نقش خود را درخصوص اقتصاد مقاومتی عملیاتی کند و یا بخش کشاورزی بگوید در اقتصاد مقاومتی چه جایگاهی دارد و این کارها نیز نیاز به عزم ملی دارد و فقط مدیر نگوید این کارها را انجام می دهد، البته هرمدیری باید رسالت خود را انجام دهد اما باید بخش های کشور در جهت گیری فرمایشات رهبری با هم هماهنگ باشند تا این اتفاق بزرگ بیافتد.

** دولت دربرابر سخنان مقام معظم رهبری مسئولت سنگینی دارد / تسنیم شبانه روز مثل قبل می تپد

وی در همین راستا نقش دولت را حساس دانست و با اشاره به اینکه دولت دربرابر سخنان مقام معظم رهبری مسئولیت سنگینی دارد، گفت: او باید برنامه ارائه دهد و او باید وظایف دستگاه ها پیرامون اقتصاد مقاومتی و مسائل فرهنگی را مشخص کند در غیر این صورت یک دستگاه به تنهایی نمی تواند کارها را عملیاتی کند چون نیاز به عزم ملی است.

رئیس شورای سیاست گذرای ائمه جمعه کشور این پرسش را مطرح کرد که " عزم ملی چگونه بوجود می آید "؟ در پاسخ اظهارداشت: فرهنگ باید نقش خود را ایفا کند تا عزم و همت در ملت بوجود بیاید و رسانه ها در این زمینه خیلی می توانند کمک کنند بخصوص رسانه شما(تسنیم) که الحمدالله فراگیر شده است و شبانه روز مثل قلب می تپد و مدام افراد را در جریان رویدادها و اخبار قرار می دهد.

" حتی به نظرم وزارت ارشاد باید در سینما چند فیلم راجع اقتصاد مقاومتی بسازد ".

تقوی اظهارداشت: حماسه سیاسی با حضور پرشور مردم در انتخابات و ۲۲ بهمن شکل گرفت اما حماسه اقتصادی چه؟ رهبر معظم انقلاب فرمودند " آنگونه که می خواستم این موضوع انجام نشد " بنابراین باید بررسی کنیم و ببینیم مشکل کار کجا بود. امیدوارم مسئولان پایان سال با جمله رهبر معظم انقلاب روبه رو نشود " بحثاقتصاد و فرهنک تحقق پیدا نکرد " پس ما نیاز به عزم ملی داریم و باید کشور را بسیج کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار