|
|
کدخبر: ۱۵۰۵۷۷

بیاتیان در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اقتصاد مقاومتی نوعی از اقتصاد است که فقط با نظارت مستمر و نیز جلوگیری از رانت خواری، دلال بازی و واسطه گری محقق می شود.

سید محمد بیاتیان عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیمتحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در گرو همگرایی و وحدت بین قوا دانست و گفت: بازنگری در بعضی از قوانین و مقررات اقتصادی یکی دیگر از عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: بنده معتقدم که مسئولان باید در سال جاری و در راستای تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اقدامات جدی در زمینه مسدود کردن مرزهای کشور در جهت واردات بی رویه کالاهای خارجی را در سرلوحه کاری خوشدان قرار دهند تا از این طریق فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی نیز در کشور و بین آحاد مختاف جامعه نهادینه شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به تعریفی از اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهارداشت: به اعتقاد بنده، اقتصاد مقاومتی نوعی از اقتصاد است که فقط با نظارت مستمر و نیز جلوگیری از رانت خواری، دلال بازی و واسطه گری محقق می شود، البته تمامی این موارد از ملزومات تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که باید به آن ها توجه شود.

بیاتیان در ادامه خارج شدن اتکای بودجه کشور به نفت را یکی دیگر از عوامل مؤثر در تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: لازم است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در تمامی زمینه ها به توانمندی رسیده و خودکفا شویم.

وی به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در مورد جدا شدن بودجه های سالانه کشور از نفت اشاره و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها اعلام تأکید کرده اند که اقتصاد کشور باید از نفت جدا شود، بنابراین بر همه مسئولان در قوای سه گانه واجب است تا به این نکته ظریف معظم له توجه جدی داشته باشند تا زیرساخت های لازم برای جدا شدن بودجه و اقتصاد و کشور به نفت فراهم شود تا هر زمانی که اراده کردیم، نفت را در انباره ها نگه داری کنیم و اقتصاد کشور از طریق تولید رونق گیرد. از این طریق می توان گام های اساسی را در جهت تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برداشت.

**اعتماد به بخش خصوصی مهم ترین شاخص تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است

عضو هیئت رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنانش تغییر ساختار بودجه نویسی کشور را یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در جهت تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: با تغییر در ساختار بودجه نویسی کشور با رویکرد کاهش وابستگی بودجه های سالانه به نفت، اقتصاد کشور از تک محصولی خارج شده و به سمت استفاده از تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال بیشتر پیش می رود، البته لازمه تحقق آن، عزم جدی در دولت و مجلس است.

بیاتیان در ادامه مبارزه با فساد و رانت خواری را یکی دیگر از مؤلفه های تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و تأکید کرد: بنده معتقدم که مبارزه با رانت خواری و فساد اقتصادی و عزم جدی برای آن در بین مسئولان و دستگاه های اجرایی می تواند اقدام مؤثری در جهت تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ایفا کند؛ تا زمانی که رانت خواری و حمایت نکردن از تولید ملی در اقتصاد کشور امری رایج باشد، نمی توان به رشد اقتصادی بر پایه اقتصاد مقاومتی امیدوار بود.

وی در پایان توجه و اعتماد به بخش خصوصی و نیز استفاده از دانش و تجربه نخبگان و فعالان اقتصادی را یکی دیگر از اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که این موارد نباید در حد شعار، حرف و برگزاری سمینار و نشست باقی بماند، بلکه باید در عمل به بخش خصوصی و نخبگان توجه شده و از ظرفیت های مردمی در حوزه اقتصادی استفاده شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار