|
|
کدخبر: ۱۵۱۳۴۷

خبرگزاری تسنیم: برنامه ‏های اقتصاد مقاومتی بلند مدت است اما نتایج آن زود ایجاد می ‏شود. امیدواریم در همین دولت و با کار و پیشرفتی که می ‏شود احساس عمومی مردم، شیرینی ثمرات این کار بزرگ را بچشد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، با ظهور انقلاب اسلامی ایران، شکل جدیدی از حکومت در دنیا پدیدار شد که هم مردمی بود و هم اسلامی. حکومتی که بنای سازگاری با هیچ یک از ابرقدرت‏های شرق و غرب را نداشت و به هیچ قدرتی جز قدرت ایمان و پشتوانه مردم خویش وابسته نبود. ظهور این نوع جدید حکومتی، آن هم در منطقه‏ای مانند خاورمیانه که شاه راه حیاتی‏ارتباطی و قطب انرژی دنیاست، به مذاق مستکبرین ناخوشایند بوده و هست. از آن ناخوشایندتر، صدور این انقلاب به دل‏ها و قلوب مسلمین و سایر ملل است که به تازگی خود را در انقلاب‏های اسلامی منطقه خود را نمودار ساخته است.

ذات وجود چنین نظامی برای اردوگاه استکبار، خطری همیشگی را به دنبال دارد. لذا از روزهای آغازین این مولود مقدس، بنای دشمنی را در اشکال گوناگون بنا نهادند. ابتدا به‏صورت ترورها و اقدامات خونین داخلی، قائله‏های گوناگون و سپس جنگ تمام عیار نظامی. این نکته نیز قابل ذکر است که تا جمهوری اسلامی ایران با حفظ ارزش‏های خود باقی بماند این دشمنی‏ها ادامه خواهد یافت.
جنگ نظامی که پایان یافت، تاکتیک دشمن نیز تغییر کرد و به جای تهاجم نظامی، تهاجمات خود را به سایر عرصه‏ها از جمله عرصه اقتصادی کشاند. وجود تحریم‏های‏گسترده و گاهاً بی‏نظیر اقتصادی پس از دوران جنگ نظامی و تنگ‏تر شدن هر روزه این حلقه محاصره تحریم‏ها، خود گواهی بر این مدعاست.
در سوی دیگر این میدان، جمهوی اسلامی ایران که از جمله آرمان‏های آن، حمایت از مستضعفین و مبارزه با مستکبرین عالم است، در راه نیل به اهداف و ارزش‏های‏خویش وارد صحنه مبارزه شد و موفقیت‏های عمده‏ای در نبردهای نظامی، علم و فناوری و… به دست آورد.
اما در نبرد اقتصادی چه؟ درست است که مدل بهینه اقتصادی برای جمهوی اسلامی ایران اقتصاد اسلامی است، اما تا به ثمر نشستن این مدل متعالی چه باید کرد؟
آیا مدل‏های اقتصادی که در کشور تدریس می‏شد و یا می‏شود و در برنامه‏ها پیاده می‏شود توان مقابله با جنگ اقتصادی دشمن را دارد؟
مدل اقتصادی که کشور عمدتاً پس از جنگ در پیش گرفت، مبتنی بر بازار آزاد، پذیرش نظم بین‏الملل و… بود که در این صورت می‏بایست ایران نیز به عنوان جزء کوچکی از دهکده جهانی با کدخدایی ایالات متحده آمریکا نقش بازی کند. دهکده‏ای که هر کس در آن از دستورات کدخدا تخطی کند مورد مجازات سازمان‏های بین‏المللی(!) قرار می‏گیرد. طبیعتاً اهداف رشد اقتصادی و توسعه‏ای این مدل‏ها مبتنی بر پذیرش ارزش‏های غربی است که در تضاد با مبانی و اصول انقلاب اسلامی‏قرار دارد. حال چه کنیم؟
چند راه وجود دارد: ساده‏ترین راه نفی ارزش‏های انقلاب اسلامی و پذیرش اصول لیبرالیسم اقتصادی است. در این راه هدف جمهوری اسلامی ایران می‏شود رسیدن به نقطه‏ای مانند ترکیه یا کره جنوبی یا شبیه آن‏ها. راه دوم پذیرش اصول لیبرالیسم اقتصادی و انقلاب اسلامی توأمان با هم است(!) در این شیوه با توجه به این که ارزش‏های انقلاب اسلامی در تعارض با دیگران استمورد هجمه آنان قرار می‏گیریم و از طرفی سلاح مقابله با آنان در اختیار ما نیست. چرا که مدل‏های اقتصادی کنونی، مبتنی بر پیاده سازی در شرایط اطمینان و ثبات پی ریخته شده‏اند. لذا جمهوی اسلامی ایران در این حالت روز به روز از لحاظ توان داخلی تحلیل رفته و بیشتر در موضع ضعف و انفعال قرار می‏گیرد. حاصل این شیوه، کاری است که سال‏هاست در کشور ما انجام می‏شود: دور زدن تحریم‏ها و در نتیجه پوسیدگی درونی اقتصاد کشور.
اما راه حل بهینه برای کشور ما مدلی اقتصادی است که بتواند کشور ما را در شرایط جنگ و مبارزه به پیش ببرد. در این مدل اقتصادی که متکی به ظرفیتهاست به تحریم‏ها به عنوان فرصت‏هایی نگریسته می‏شود که می‏تواند از این فرصت‏ها برای کارا نمودن و اصلاح نقاط ضعف سیستم‏های اقتصادی کشور استفاده شود. مشکلاتی که زیر سایه سنگین درآمدهای کلان نفتی پوشیده بودند و روز به روز گسترده‏تر می‏شدند.
این ایستادگی و تمرکز بر هدف همان طور که با تأکید مقام معظم رهبری مشخص شده است، باید بر پایه توجه به واقعیات و با چاشنی واقع بینی محقق شود. باید امکانات و اهداف را شناخت و با تمام توان در جهت نیل به اهداف حرکت کرد.
برنامه ‏های اقتصاد مقاومتی بلند مدت است اما نتایج آن زود ایجاد می ‏شود. امیدواریم در همین دولت و با کار و پیشرفتی که می ‏شود احساس عمومی مردم، شیرینی ثمرات این کار بزرگ را بچشد.



● طرح اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری‏
مقام معظم رهبری در سال گذشته در میان جمعی از کارافرینان به لزوم انتخاب اقتصاد مقاومتی در جهت مقابله با تحریم‏ها اشاره کرده و فرمودند:
«یکی از کارهای مهم همین تحریم اقتصادی است. می گویند ما طرفمان ملت ایران نیست دورغ می‏گویند، اصلا طرف، ملت ایران است. تحریم برای این است که ملت ایران به ستوه بیاید، بگوید اقا ما بخاطر دولت جمهوری اسلامی داریم زیر فشار تحریم قرار می‏گیریم، رابطه ملت با نظام جمهوری اسلامی قطع بشود. هدف اصلا این است. البته ملت ما را نمی‏شناسند، مثل همه موارد دیگر محاسباتشان غلط اندر غلط است. از نظر نظام سلطه، گناه بزرگ ملت ایران این است که خودش را از زیر بار سلطه ازاد کرده. می خواهند مجازات کنند به‏خاطر این گناه، که چرا خودت را از زیر بار سلطه، این ملت آزاد کرده ایی. این ملت راه را پیدا کرده. اصلا محاسباتشان اشتباه است، نمی‏فهمند چه کارباید بکنند و چه کار دارند می‏کنند. خب، اما فشار می‏اورند، فشار اقتصادی از راه تحریم‏ها. ما باید یک اقتصاد مقاومتی واقعی در کشور به وجود بیاوریم. امروز کار افرینی معنایش این است.»
عدم اهتمام جدی به این رهنمود سبب شد تا معظم له چندی پیش در جمع کارگزاران نظام یادآور شدند:
«ماچند سال پیش((اقتصاد مقاومتی)) را مطرح کردیم. همه کسانی که ناظر مسایل گوناگون بودند، می توانستند حدس بزنند که هدف دشمن، فشار اقتصادی‏بر کشور است. معلوم بود و طراحی‏ها نشان میداد که این‏ها می‏خواهندبر روی اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما برای انها نقطه مهمی است هدف دشمن این بود که بر روی اقتصاد متمرکز شود، به رشد ملی لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعا رفاه ملی دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشکل شوند، دل زده بشوند، از نظام اسلامی جدا بشوند، هدف فشار اقتصادی دشمن این است و این محسوس بود، این را انسان می‏توانست مشاهده بکند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامب در تبیین هرچه بیشتر این شیوه اقتصادی در جمع مسؤولین شرکت‏های دانش بنیان به تعریف اقتصاد مقاومتی پرداخته و با تأکید بر این‏که اقتصاد مقاومتی جواب می‏دهد فرمودند:
«یعنی اقتصادی که همراه باشد با مقاومت در مقابله با کارشکنی دشمن، خباثت دشمن، دشمنانی که ما داریم. به نظر من یکی از بخش‏های مهمی که می‏تواند این اقتصاد مقاومتی را پایدار کند، همین کار شماست، همین شرکت‏های دانش بنیان است، این یکی از بهترین مظاهر و یکی از موثرترین مولفه‏های اقتصاد مقاومتی است، این را باید دنبال کرد.»

● مولفه‏ها، ضرورت‏ها و الزامات اقتصاد مقاومتی‏
خلاصه آنچه رهبری معظم در تبیین این سه مقوله مرتبط با اقتصاد مقاومتی به تفصیل بیان فرمودند عبارتست از:

● مولفه ‏ها:
اول: تحرک و پویایی در اقتصاد و بهبود شاخصهای کلان. کلیدی‏ترین شاخص، عدالت اجتماعی است. رونق اقتصادی بدون عدالت منطبق با خواست اسلام نیست.
مولفه دوم: توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا.
مولفه سوم: تأکید بر ظرفیتهای فراوان داخلی. تکیه بر این ظرفیتها بمعنای چشم بستن بر امکانات بیرونی نیست اما نگاه، اعتماد و تکیه و تمرکز باید بر روی داشته‏های‏درونی باشد.
مولفه چهارم: رویکرد، همت و مدیریت جهادی. با حرکت عادی و خواب‏آلوده نمی‏شود پیش رفت. خوشبختانه رئیس‏جمهور تأکید کرد مسؤولین دولتی در این کار بر حرکت جدی و مجاهدانه تأکید دارند.
مولفه پنجم: مردم محوری است. هرجا مردم به میدان بیایند عنایت و کمک خداوند هم خواهد آمد. در زمینه اقتصادی کمتر به این نکته بها داده شده. هدف از سیاستهای‏اصل ۴۴ همین بود اما حق آن ادا نشد. دولت باید زمینه‏سازی، هدایت و حمایت کند.
مولفه ششم: امنیت اقلام راهبردی و اساسی به‏ویژه دارو و غذا.
مولفه هفتم: نیز کاهش وابستگی به نفت است. این نعمت بزرگ برای کشور مایه فروریختگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده. باید خام فروشی نفت به حداقل برسد.
مولفه هشتم: اصلاح الگوی مصرف به‏صورت عاقلانه، مدبرانه و اسلامی. مسؤولین از ریخت و پاش در حوزه مدیریتشان پرهیز جدی کنند. اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت نیست بلکه بعکس موجب رفاه و گشایش خواهد شد.
مولفه نهم: فسادستیزی است. لازمه حضور مردم در صحنه اقتصادی امنیت است. دست سوء استفاده کنندگان و قانون‏شکنان بسته شود. شفاف‏سازی شرط اصلی‏فسادستیزی و ایجاد کننده فضای رقابتی است.
مولفه دهم: دانش‏محوری. خوشبختانه وضع علمی امروز کشور اجازه حرکت بسمت اقتصاد دانش بنیان را می‏دهد. افراد دانشمند و مبتکر و شرکتهای دانش‏بنیان زیادی در کشور وجود دارد. این مهمترین زیرساخت اقتصادی است.

● ضرورتها:
اول: ظرفیتهای فراوان مادی و معنوی کشور. کشور از جهت نیروی جوان در بهترین وضعیت است. اگر به توصیه مکرر در مورد مسأله نسل توجه نشود این امتیاز از دست می‏رود.
ضرورت دوم: مشکلات مزمن و دیرپای اقتصاد کشور. مانند وابستگی به نفت، واردات بدون اولویت، تورم مزمن، بیکاری، اشکال در برخی ساختارهای اقتصادی و در تولید و بهره‏وری و الگوی مصرف و در نظامات پولی، مالی و گمرکی.
ضرورت سوم: تهدیدهای اقتصادی خارجی. از زمستان سال ۹۰ جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشور آغاز شد. علت تحریمها مسأله هسته‏ای و حقوق بشر نیست. علت، استقلال‏خواهی ملت و داشتن حرف نو و الگوساز بر پایه مبانی اسلام است.
ضرورت چهارم: بحرانهای اقتصادی جهانی. نه مطلوب است و نه ممکن که ارتباطات خود را با دنیا قطع کنیم و دور خود حصار بکشیم. برای این‏که تحت تأثیر بحرانهای‏جهانی قرار نگیریم باید اقتصادمان را مقاوم کنیم.

● الزامات:
اول: عزم جدی مسؤولان اقتصادی و فعالان مردمی.
دوم: ورود در میدان عمل. این کار مصداق عمل صالح است. این نقشه راه بزرگ باید به برنامه تبدیل شود تا حماسه اقتصادی محقق گردد.
الزام سوم: تبدیل کردن سیاستهای ابلاغی به سیاستهای اجرایی. باید برای برنامه‏سازی و سپس اجرا شاخص زمانی بگذارید. بر اساس شاخص زمانبندی بر پیشرفت کار و درستی مسیر نظارت کنید.
الزام چهارم: هماهنگی میان بخشهای گوناگون. سازوکار هماهنگی را روسای قوا تهیه کنند.
الزام پنجم: نظارت در همه سطوح. روسای قوا بر دستگاه‏ها نظارت کنند. مجمع تشخیص به وظیفه نظارتی خود بطور کامل عمل کند. رهبری نیز ان‏شاء الله نظارت خواهد کرد.
الزام ششم: رفع موانع قانونی، حقوقی و قضایی. مجلس قوانین مزاحم را حذف کند. فعالان اقتصادی و مبتکران باید احساس کنند با موانع غیر معقول مواجه نیستند.
الزام هفتم: گفتمان‏سازی. صداوسیما و رسانه‏ها نیز موظفند تصویر درستی از اقتصاد مقاومتی ارائه کنند. دستگاههای تبلیغاتی مخالف انقلاب به اشکال‏تراشی، هو کردن و بی‏اهمیت جلوه‏دادن این کار اقدام کرده و باز هم اقدام می‏کنند.
الزام هشتم: پایش و اطلاع‏رسانی. باید یک مرکز رصد قوی و بینا پیشرفت کار را پایش، اطلاعات را گردآوری و پردازش و حرکت لازم و شاخص سنجش را مشخص کند. در نهایت باید به مردم اطلاع‏رسانی شود.

● چرایی اقتصاد مقاومتی؟ ضرورت، نه تمایل، سلیقه یا…
همان‏گونه که ملاحظه می‏شود مقام معظم رهبری پیمودن مسیر اقتصاد مقاومتی را با توجه به مجموعه شرایط موجود یک ضرورت دانسته و در بیان ضرورت و علل انتخاب اقتصاد مقاومتی به بر خلاف دیدگاه منفعلانه بر و جود ظرفیتها و سهولت و نزدیکی حصول هدف و در کنار آن‏ها به دیرپا بودن نقطه ضعفهای درونی و جهانی و عام بودن برخی مشکلات تأکید می‏نمایند که عامل تحریم‏ها را در حد یک عامل تقلیل می‏دهد. رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر این‏که ما باید مسائل کشور را با این دید نگاه کنیم که آرمانها جلوی چشم ما باشدو واقعیت‏های تشویق کننده جلوی چشم ما باشد، می‏فرمایند: دیدن همین واقعیت‏ها در کنار آرمانهای ملت ایران سبب شده است تا ما در وضعیت بدر و خیبر قرار بگیریم. وضعیت بدر و خیبر یعنی تهدید هست، چالش هست اما بن بست نیست. در بدر امکانات کم بود، اما غلبه حاصل شد. امکانات طرف مقابل، چندین برابر، شاید در بعضی بخش‏ها، غیرمقایسه باامکانات جبهه اسلام بود. در خیبر سختی وجود داشت، رفتند مدتها آنجا ماندند، مقاومت دشمن شدید بود، اما غلبه پیدا کردند. چالش هست، اما در قبال چالش، توان وقدرت و استعداد وهم ظرفیت هم وجود دارد. این، معنای وضعیت بدر و خیبر است. اگر این ظرفیت را به میدان آوردیم، اگر نقاط ضعف را کم کردیم، پیشرفت خواهیم کرد.
ایشان لزوم نگاه واقع بینانه - که نقاط قوت را نیز در کنار نقطه ضعفها شامل می‏شود در برابر شرایط حاکم بر کشور مطرح نموده و موارد زیر را به عنوان واقعیت‏هایی که سبب اتخاذ این اقتصاد گردیده، برشمردند:
۱ - وجود فشارها و تهدیدها،: از واقعیت‏های موجود کشور وجود فشارها و تهدیدهاست. کشور با زور ازمایی چند قدرت و دولت مستکبر رو به رو است. طرف مقابل ما جامعه جهانی نیست، دولت‏ها نیستند، ملت‏ها نیستند، چند دولتند، منتها دستگاه رسانه‏ای قوی دارند. این چیزها که ما باید اقرار کنیم که آمریکایی‏ها و غربی‏ها انصافا در این قضیه قوی هستند، قدرت رسانه‏ای است، قدرت تبلیغات به معنای پروپاگاندا است، همان که خودشان می‏گویند… ما این را قبول داریم که در مقابل ما فشار هست، توانایی‏های اقتصادی، توانایی‏های سیاسی، امنیتی و امثال این‏ها و بخصوص رسانه ایی پشت سر این حرکت وجود دارد، این یک واقعیت است.
۲ - دروغ‏های تبلیغاتی و رسانه‏ای دشمن: دشمنان ما با توان تبلیغاتی و رسانه ایی بالا ی خود خودشان را بنام(جامعه جهانی)) معرفی می‏کنند،: آن چیزی‏که ما اقرار می‏کنیم که این‏ها در آن قوی هستند، قدرت تبلیغات و قدرت رسانه‏ای و وانمود کردن مطالبی است که می‏خواهند وانمود شود. امروز این‏ها با توان تبلیغاتی و رسانه‏ای بالای خود بشدت دارند این را تبلیغ می‏کنند و می‏گویند و این واقعیت دارد که چند دولتند، منتها با همین نیروی رسانه‏ای، خودشان را بنام((جامعه جهانی)) معرفی می‏کنند و دورغ می‏گویند، جامعه جهانی نیست. این یک واقعیت است. به این اضافه کنیم دورغ بودن این‏که این فشارها به‏خاطر مثلا مسأله هسته ایی یا مسأله حقوق بشر است:،
۳ - جدید نبودن چالش‏ها و عبور نظام جمهوری اسلامی از همه گردنه‏های سخت،: یک واقعیت دیگر این است که نظام جمهوری اسلامی از همه این دشواری‏ها و گردنه‏های سخت عبور کرده. مگر عبور نکردیم؟ مگر توانستند به جمهوری اسلامی ضربه وارد کنند؟ مگر توانستند به آرمانها و اصول جمهوری اسلامی خدشه ایی وارد کنند؟ نتوانستند. این هم یک واقعیت است. این واقعیت‏ها باید دائما جلوی چشم ما باشد.
۴ - پیشرفت قوی‏تر شدن کشور در شرایط تهدید:، یک واقعیت دیگر این است که ما در همین شرایط تهدید پیشرفت کردیم. در طول این سالهای متمادی، ما در همه حوزه‏ها جلو رفتیم، در حوزه دانشهای پیچیده پیشرفت کردیم، در حوزه فناوری‏های مورد نیاز کشور پیشرفت کردیم، در زمینه دارو، حمل و نقل، مسکن، آب، راه، کشور پیشرفت‏های برجسته‏ای کرده، که امروز بخشی از آمارها را آقای رئیس جمهورگفتند و شما شنیدید. با وجود همه این فشارها، کشور در طول این سالها مرتب جلو رفته است.
امروز ما با مواجهه با تهدیدها، از روز اول خیلی قوی تریم، همه اعتماد به نفسمان بیشتر است، هم توکلمان به خدا الحمدلله کم نیست، هم توانایی‏های علمی و موجود ومحسوس و ملموس ما بیشتر از گذشته است. قدرتها با همه توانشان دارند تلاش می‏کنند، اعتراف می‏کنند که نمی‏توانند پیش بروند، نتوانستند کار خودشان را پیش ببرند.
۵ - امکانات افزایش یافته در درون جمهوری اسلامی،: ما کشور قدرت مندی هستیم. ما کشور دارا و توانایی هستیم. از لحاظ منابع، در رتبه‏های بالای جهانی هستیم. در بعضی از منابع، رتبه اولیم. در ترکیب نفت و گاز، ما در دنیا اولیم، ازهمه کشورهایی که دارای نفت هستند، مجموعه نفت و گاز ما بیشتر است. از لحاظ منابع و معادن اساسی، کشور غنای بالا و فراوانی دارد. از لحاظ نیروی انسانی، ما هفتاد و پنج میلیون نفر جمعیت داریم، این جمعیت عامل خیلی مهمی است.
۶ - عدم نتیجه مطلوب از انعطاف در مقابل جبهه دشمن، یک واقعیت دیگر این است:، در هر برهه‏ای که ما در مقابل جبهه دشمن انعطاف نشان دادیم و با توجیه‏هایی‏عقب نشینی کردیم - مثل مثلا یکوقت گفتیم بگذارید سوء ظن دشمن را از خودمان زائل کنیم دشمن مواضع گستاخانه تری علیه ما گرفته، در آن روزی که ادبیات مسؤولین ما الوده شد به حرفها و تعبیرات تملق‏آمیز نسبت به غرب و فرهنگ غرب، در آن روز این‏ها ما را محور شرارت معرفی کردند، چه کسی؟ آن کسی که خودش مجسمه شرارت بود… عقب نشینی‏ها آن‏ها را گستاخ‏تر کرد، طلبکارتر کرد.
۷ - ضرورت جلوگیری از امکان تکرار استفاده از این حربه: یک واقعیت دیگر هم این است، که اگر کشور در مقابل فشارهای دشمن - از جمله در مقابل همین تحریم‏ها و از این چیزها مقاومت مدبرانه بکند، نه فقط این حربه کند خواهد شد بلکه در آینده هم امکان تکرار چنین چیزهایی دیگر وجود نخواهد داشت، چون این یک گذرگاه است، کشور از این برهه عبور خواهد کرد… خب، پیداست که زور و فشار و رودربایستی‏تواند خیلی ادامه پیدا کند یک مدتی است - شاهدش هم این است که مجبور شدندبیست تا کشور را از همین تحریم‏های نفتی و امثال این‏ها استثناء کنند،
۸ - ضرورت رفع تنبلی: ما دچار تنبلی هستیم، ما هنوز آن حالت لازم متناسب اسلامی را در میدان کار و این‏ها در خودمان به وجود نیاوردیم، یک قدری دچار تنبلی‏هستیم، این جزء میراث‏های دوران استبداد و تسلط دیکتاتوری بر کشور است. وقتی در یک کشوری دیکتاتوری بود، مردم تنبل می‏شوند. این میراثدوران استبداد است که در ما وجود دارد. باید تنبلی را کنار بگذاریم. آن خطر پذیری لازم در همه بخش‏های جامعه نیست. با توکل به خدای متعال و با تدبیر و درایت لازم، باید خطر پذیری وجود داشته باشد، این را باید همه داشته باشیم.

● نتیجه اقتصاد مقاومتی، تبدیل تهدید تحریم به فرصت‏
رهبری معظم در سخنرانی خود در جمع زائران حرم رضوی در نوروز سال ۸۷ با اشاره به این مسأله تصریح کردند: در این سال‏ها، برای جلوگیری از رشد و قدرت یافتن نظام اسلامی، هر کاری که توانستند کردند. اگر شما تصور کنید ضربه‏ای می‏توانستند بزنند و نزدند، خطاست؛ هر کار می‏توانستند کردند؛ هر کار نکردند، چون نمی‏توانستند. در مقابل جنگ تحمیلی‏شان، تهاجم دزدانه‏شان، تحریم اقتصادیشان، جنگ روانیشان، تبلیغاتشان، هیاهو و جنجال و قرشمال‏بازیهایی که علیه جمهوری اسلامی در دنیا به راه انداختند، در مقابل همه، جمهوری اسلامی به پشتیبانی این ملت بزرگ و رشید، محکم ایستاد. ایستاد، نه فقط به معنای این‏که توانست خود را نگه دارد و نابود نشود، بلکه به معنای این‏که روز به روز بر قدرت خود افزود.
حضرت آیت الله خامنه‏ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تدوین یک مدل اقتصادی مستقل برای توسعه کشور ادامه دادند: ممکن است بعضی از صاحب نظران و به اصطلاح تئوریسین‏های اقتصادی بگویند: آقا نمی‏شود؛ اگر بخواهید به پیشرفت اقتصادی دست پیدا کنید، ناچار باید فاصله‏ی طبقاتی را قبول کنید و بپذیرید! اینجاست که ما عرض می‏کنیم «نوآوری». نباید خیال کنیم که نسخه‏های اقتصادی غرب، آخرین حد دستاورد بشری است؛ نه، این هم یک نسخه‏ای است، دوره‏ای دارد؛ آن دوره طی می‏شود و فکر تازه و فکر نویی به میدان وارد می‏شود؛ بگردید آن فکر نو را پیدا کنید؛
رهبر معظم انقلاب در جمع کارآفرینان کشور در ماه مبارک رمضان سال ۸۹ با اشاره به ضرورت توجه به مدل جدیدی از اقتصاد به نام اقتصاد مقاومتی تصریح کردند: ما باید یک اقتصاد مقاومتیِ واقعی در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینی معناش این است. دوستان درست گفتند که ما تحریمها را دور می‏زنیم؛ بنده هم یقین دارم. ملت ایران و مسؤولین کشور تحریم‏ها را دور می‏زنند، تحریم‏کنندگان را ناکام می‏کنند؛ مثل موارد دیگری که در سالهای گذشته در زمینه‏های سیاسی بود که یک اشتباهی کردند، یک حرکتی انجام دادند، بعد خودشان مجبور شدند برگردند، یکی یکی عذرخواهی کنند. چند مورد یادتان هست لابد دیگر. حالا جوانها نمی‏دانند. در این ده بیست سال اخیر، از این کارها چند بار انجام دادند. این دفعه هم همین جور است. البته تحریم برای ما جدید نیست، ما سی سال است تو تحریمیم. همه‏ی این کارهائی که شده است، همه‏ی این حرکت عظیم ملت ایران، در فضای تحریم انجام گرفته؛ بنابراین کاری نمی‏توانند بکنند. خب، ولی این دلیلی است برای همه‏ی مسؤولان و دلسوزان کشور که خود را موظف بدانند، مکلف بدانند به ایجاد کار، به تولید، به کارآفرینی، به پر رونق کردن روزافزون این کارگاه عظیم؛ که کشور ایران حقیقتاً امروز یک کارگاه عظیمی است. همه خودشان را باید موظف بدانند.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار