|
|
کدخبر: ۱۵۱۳۶۴

تکرار / فلاحت پیشه در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت در سال ۹۳ باید به گونه ای عمل کند تا رکود اقتصادی کاهش پیدا کند چون بدون کاهش رکود نمی توان به اهداف و شعار اقتصادی رسید.

حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری تسنیم، با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ به نام " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی "، گفت: نامگذاری سال ها در ایران تزئینی نیست بلکه تابعی از اقتضائات جامعه است و نامگذاری سال های از سوی مقام معظم رهبری براساس نیازها و اهداف کلی جامعه شکل می گیرد لذا عمل به این اهداف نیاز مند شکل گیری برنامه ریزی عملیاتی است.

وی افزود: امسال به دو موضوع اقتصاد و فرهنگ اشاره شده است و رهبری دو بخش از قانون برنامه توسعه که از شاخص ها و روند پیشرفت آن راضی نیستند را به عنوان دو دستور کار اساسی در سال ۹۳ مطرح کردند.

نماینده ادوار مجلس، فرهنگ را زیر بنای توسعه ایران دانست و با بیان اینکه قانون برنامه به نقش و اهمیت فرهنگ پرداخته است، اظهارداشت: در طول سال هایی که از اجرای برنامه می گذرد و الان در سال چهارم آن به سر می بریم می بینیم متاسفانه خیلی از شاخص های فرهنگی شکل نگرفته و عملکردهای فرهنگی هم در کشور قابل دفاع نیست از این رو نیازمند رویکرد عملی هستیم و معتقدم اگر رویکرد عملی براساس شاخص های قانون برنامه شکل بگیرد به نتیجه لازمه خواهیم رسید.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: در مجلس هشتم برخی از مسئولان فرهنگی مشکل عدم تامین شاخص های فرهنگی را مربوط به بودجه دانستند و در همان مجلس بودجه خوبی به بخش فرهنگ اختصاص داده شد، متاسفانه علی رغم توزیع بودجه در بین دستگاه ها و نهادهای مربوطه باز شاخصه های فرهنگی کشور ارتقاء پیدا نکرد و امروز یکی از مشکلات ما افت شاخصه های فرهنگی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در اقتصاد هم ضعف مشهودتر است، اظهارداشت: معتقدم اگر دولت در آینده عزم خود را جزم کند و شاخص های تامین نشده قانون برنامه از لحاظ اقتصادی را عملیاتی کند بخشی از شعار امسال تامین می شود.

** راهکار عمل به شعار سال، قانون برنامه است

" در سال ۹۲ یکی از کشورهایی بودیم که شاخص رشد اقتصادیش کاملا منفی بود به عنوان مثال منفی پنج و نیم درصد در اقتصاد و افزایش سطح بیکاری که برخلاف قانون برنامه است را دیدیم و باتوجه به منابع و جغرافیای اقتصادی این وضعیت قابل دفاع نیست بنابراین برای اینکه شعار سال جنبه تبلیغاتی و شعاری پیدا نکند و عملیاتی شود راهکار آن عمل به قانون برنامه است. "

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در قانون برنامه اهداف و احکام مشخص است، تاکید کرد: براین اساس دولت در آینده باید تلاش کند شاخص بیکاری را کاهش دهد و یا هدفمندی یارانه ها در فاز دوم باید به گونه ای شکل بگیرد که اولا نظام عدالت اجتماعی در جامعه با ترقی لازم همراه باشد و ثانیا بخشی از یارانه ها صرف اشتغال در جامعه شود و در زمینه های شاخصه های توسعه اقتصادی هم در سطح بالاتری از توسعه اقتصادی برسیم و شاخص بیکاری هم کاهش پیدا کند.

فلاحت پیشه، سال ۹۳ را از لحاظ مدیریت برای دولت و مجلس سالی سنگین خواند و تاکید کرد: در این سال باید ضمن حفظ شاخص ها و تداوم کاهش تورم در کشور دولت به گونه ای عمل کند تا رکود کاهش پیدا کند چون بدون کاهش رکود نمی توان به اهداف و شعار اقتصادی رسید.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در چند سال گذشته برروی مسئله اقتصاد تاکید کرده بودند و امسال نیز باز برروی اقتصاد تاکید کردند، اظهارداشت: سال ۹۲ حماسه اقتصادی تعیین شده بود و تکرار آن و تعیین شعار اقتصادی در سال جدید نشان می دهد که ایشان هنوز از روند رشد اقتصادی راضی نیستند و حتما باید در این حوزه برنامه عملیاتی را در پیش داشت.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار