|
|
کدخبر: ۱۵۱۴

عبدی:

مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد طرف‌های مذاکره هسته‌ای ایران دچار تفرقه و شکاف شده‌اند. خاویر سولانا در مجمع گفت‌وگوی «نیومورسیا» اظهار داشت: با ایران می‌توان مذاکره کرد، اما این کار به دلیل اختلاف و تفرقه میان ما(گروه ۱ + ۵) دشوار خواهد بود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از کیهان، وی یکی از دلایل مهم بروز این اختلاف را وضعیت سوریه بیان کرد و نسبت به تداوم شکاف قدرت‌های بزرگ در این زمینه هشدار داد.
به گزارش اروپاپرس، سولانا گفت: خاورمیانه، منطقه بسیار پیچیده‌ای است و متاسفانه، جامعه بین‌المللی نیز به طور مشترک در آن عمل نمی‌کند. اگر به سوریه نگاه کنید، پنج عضو دائم شورای امنیت در مورد حل مسئله آن، دچار شکاف و تقسیم شده‌اند و چین و روسیه دیدگاه متفاوتی با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دارند.


سولانا با اذعان به دست برتر ایران در سوریه تصریح کرد: اتفاقی که حالا افتاده، این است که ایران و سوریه دو مسئله مجزا از یکدیگر نیستند، چون در سوریه یک نبرد در جریان است که برای ایران به عنوان مهمترین کشور شیعه بسیار اهمیت دارد.


این وضعیت موجب شده است که هرگونه بحثدرباره توسعه هسته‌ای این کشور با روابطش با سوریه گره بخورد. سولانا گفت: به همین دلیل، ما در یک مسئله، دچار اختلاف و در دیگری، با هم توافق نظر داریم، اما من می‌خواهم بگویم که در هر دو مسئله دچار شکاف شده‌ایم و به همین دلیل، در حال از دست دادن قدرت خود هستیم.


وی افزود: با این شرایط، مذاکره درباره مسئله هسته‌ای ایران نه به این خاطر که چه کسی در آن سوی میز روبروی ما قرار گرفته است بلکه به دلیل تفرقه میان ما دشوارتر خواهد بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار