|
|
کدخبر: ۱۵۲۰۹۰

ستاری تشریح کرد /

خبرگزاری تسنیم: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات این معاونت در تحقق اقتصاد مقاومتی از در دستور کار بودن آئین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان در این معاونت خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص رویکردهای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برای تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: از آنجا که سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی چند وقتی است توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده و با توجه به تأکیدات معظم له در دیدارشان با مسئولان که به مقوله اقتصاد دانش بنیان و زیربنایی بودن آن در تحقق اقتصاد مقاومتی عنایتی ویژه داشتند این گونه استنباط می شود که با استفاده از علم و فناوری در همه ابعاد سیاست گذاری می توان به صورت مؤثر ظاهر شد چرا که اقتصاد دانش بنیان پیشران اقتصاد مقاومتی تلقی می شود و لذا برنامه ریزی منسجم برای ورود به مقوله اقتصاد دانش بنیان بسیار کلیدی و حائز اهمیت است.

ستاری افزود: بر همین مبنا معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از طریق ساز و کارهای خود مانند ستادهای توسعه فناوری، طرح های کلان ملی و طرح های تجاری سازی، قصد عمق بخشیدن به نفوذ خود در این عرصه را دارد.

وی گفت: همان گونه که در بند ۲ سیاست های ابلاغی به بحثپیشتازی اقتصاد دانش بنیان تأکید شده باور ما بر این است که با رعایت و عملیاتی کردن همین بند بخش مهمی از اهداف اقتصاد مقاومتی و تقویت ساخت درونی قدرت در کشور اتفاق خواهد افتاد.

معاون رئیس جمهور افزود: مباحثی مانند چگونگی افزایش تولید داخلی و تعیین سیاست های مؤثر در این زمینه هم نیازمند کار علمی و وصل کردن حلقه های دانشگاه تا صنعت و بازار است مخصوصاً در حوزه هایی مانند نفت و گاز که به شدت به علوم و فناوری های پیشرفته نیازمندیم این امر نمود بیشتری پیدا می کند.

وی با بیان اینکه برای پیاده سازی مناسب و تحقق اهداف ترسیم شده در سیاست های اقتصاد مقاومتی حوزه تکالیف و ورود معاونت علمی و فناوری بسیار گسترده است، گفت: ضروری می دانیم که ارکان این معاونت در تعامل با دستگاه های اجرایی و به ویژه مراکز علمی و دانشگاهی در عرصه فناوری مورد نظر هر بخش پیشگام و فعال عمل کنیم و امیدواریم با توسعه فعالیت های معاونت، شاهد برداشتن گام های موثری در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و لبیک گفتن به فرمان مطاع رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم.

*اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات

ستاری با اشاره به حمایت دولت تدبیر و امید از شرکت های دانش بنیان و تجار ی سازی اختراعات، تصریح کرد: از سوی بخش های مختلف معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از تهیه پیش نویس اولیه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان گرفته تا تدوین پیش نویس آئین نامه اجرایی آن، صندوق نوآوری و شکوفایی، موضوع ارزیابی صلاحیت شرکت های دانش بنیان، اقدامات و تلاش های گسترده و دامنه داری صورت گرفته که در این خصوص تاکنون گزارش های مدون و مکتوب به همراه مستندات متنوع تهیه شده است.

وی گفت: پس از ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات و حکم رئیس جمهور مبنی بر ریاست کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا» توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و تشکیل دبیرخانه کارگروه، تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل های متعدد مربوط به این کارگروه در دستور کار قرار گرفت.

*آئین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: از آن جمله می توان به تدوین آئین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان، تدوین آئین نامه انتخاب و فعالیت کارگزاران به منظور انجام فرآیند تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان، قرارداد همکاری با دستگاه های متقاضی کارگزاری تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و پیوست های مربوط به آئین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان نظیر «فهرست فعالیت های تحقیق و توسعه و نحوه محاسبه هزینه های آن»، «فهرست فعالیت های اصلی و پشتیبانی شرکت ها»، و «دستورالعمل بررسی سوء سابقه شرکت ها» اشاره کرد.

ستاری خاطرنشان کرد: بر این اساس تاکنون تعداد زیادی جلسه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا برگزار شده که در نتیجه آن تعدادی از شرکت ها و موسسات دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی که اخیرا با اهتمام دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است، معرفی شدند که بتوانند از مجموعه قوانین حمایتی برخوردار شوند.

وی به دیگر اقدامات انجام شده از سوی این معاونت اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینها اقدمات مهمی نیز تاکنون انجام گرفته که از آن جمله می توان به افزایش تعداد کارگزاران ارزیابی شرکت های دانش بنیان از ۱۲ کارگزار به ۱۵ کارگزار و پیوستن پارک های علم و فناوری و مراکز رشد منتخب سراسر کشور به فرآیند ارزیابی شرکت های دانش بنیان، تهیه و ابلاغ دستورالعمل معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان در داخل پارک های علم و فناوری و خارج از پارک های علم و فناوری اشاره کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: تصویب بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری برای صندوق نوآوری و شکوفایی در بودجه سال ۱۳۹۳ به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی و اصلاح آئین نامه تشخیص شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان از سوی کارگروه «ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و نظارت بر اجراء» با هدف بهبود فرآیندهای ارزیابی شرکت ها از دیگر اقدامات انجام شده است.

*تجاری سازی نتایج تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی

رئیس بنیاد ملی نخبگان به برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش تجاری سازی نتایج تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از اساسی ترین برنامه های این معاونت تعریف و تبیین طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری است که بخش قابل توجهی از آنها توسط دانشگاهیان انجام می شود و تکیه اصلی این طرح ها نیز بر پژوهش های کاربردی و توسعه ای انجام شده در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور است.

ستاری با اشاره به مهمترین طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری واگذار شده به دانشگاه های توانمند کشور، گفت: طرح کلان ملی " طراحی و ساخت رله ملی دیجیتال و هوشمند و تستر آن " در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طرح کلان ملی " طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور " در دانشگاه صنعتی اصفهان،، طرح کلان ملی " تولید داروهای وارداتی " در دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز علمی و صنعتی کشور، طرح کلان ملی " طراحی، ساخت و راه اندازی ابررایانه های ملی امیرکبیر و شیخ بهایی " به ترتیب در دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان از جمله این طرح ها هستند.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: همچنین با توجه به سوابق و تجربه امر پژوهش در دانشگا ها و کارکردهایی که تا کنون بدست آمده، باید پذیرفت فرهنگ پژوهش در دانشگاه ها نیازمند اصلاح است و در مقابل پروژه ها و پژوهش ها باید نگاهی بازار محور داشته باشند.

*حمایت از پژوهش های دانشگاهی

وی ادامه داد: در این معاونت حمایت از پژوهش های دانشگاهی درسطح گسترده و در عرصه ملی در چارچوب ستاد های سیزده گانه توسعه فناوری های راهبردی طی سال های گذشته صورت گرفته است، حجم و میزان این حمایت ها که بیشتر جنبه کمک و بلاعوض داشته قابل ارایه است. البته ستادهای توسعه فناوری نیز در امر تجاری سازی در طول این مدت فعال بوده اند و از بسیاری از شرکت های دانش بنیان مستقر در داخل و یا خارج از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد با اختصاص تسهیلات حمایت کرده اند.

ستاری برنامه حمایت از ارایه خدمات ایده تا بازار در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد که در سال اول اجرای آن توسط دفتر تجاری سازی و همکاری های دانش و صنعت در ۱۰ پارک علم و فناوری اصلی کشور به مرحله اجرا در آمد و همچنین برنامه حمایت از طرح های منتخب پارک ها و مراکز رشد که طی سه سال اخیر در چارچوب ارایه تسهیلات و خدمات تجاری سازی به شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مستقل به مرحله اجرا در آمد از دیگر اقدامات در این زمینه عنوان کرد.

*حمایت از طرح های برگزیده استانی و کشوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، حمایت از شرکت های دانش بنیان کوچک تر از طریق ایجاد ۷ کریدور تجاری سازی در ۷ استان کشور و فراهم کردن زیرساخت ها برای ایجاد کریدور در استان های دیگر، برنامه حمایت از طرح های منتخب کانون های هماهنگی دانش و صنعت با رویکرد تجاری سازی که در سال گذشته به مرحله اجرا در آمد از فعالیت های این معاونت در بخش تجاری سازی نتایج تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی ذکر کرد.

وی در ادامه گفت: حمایت از طرح های برگزیدگان کشوری و طرح های منتخب استانی سه دوره جشنواره علم تا عمل، در هر دوره حدود ۶۰ طرح با ماهیت تجاری سازی مورد حمایت قرار گرفتند و حمایت از طرح های بنیاد ملی نخبگان در عرصه ملی که از قابلیت تجاری سازی برخوردار بودند. حمایت مادی و معنوی از طرح های تجاری سازی شرکت های دانش بنیان که در خارج از پارک و یا مراکز رشد استقرار داشتند در چارچوب برنامه مستقل دفتر تجاری سازی نیز از دیگر فعالیت های انجام شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار