|
|
کدخبر: ۱۵۲۶۶۵

لاریجانی در پاسخ به اخطار نمایندگان مجلس:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس با اشاره به بررسی مصوبه مجلس در خصوص لایحه تجارت گفت: شورای نگهبان قرار است هر ۱۰۰ ماده این قانون را طی ۲۰ روز مورد بررسی قرار دهد و در واقع ما این ایرادات را به طور تدریجی در مجلس بررسی می کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز پارلمان رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت را در دستور کار خود قرار دادند و پس از توضیحات محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره رفع ایرادات این طرح، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانونی اساسی اظهار داشت: شورای نگهبان ماده یک این لایحه را مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی دانسته اما رفع ایراد کمیسیون به این اصل از قانون اساسی نپرداخته است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اصلاح لایحه تجارت را مهم دانست و گفت: اصلاح قانون تجارت ۱۰ سال در مجلس بررسی شده و تقریبا ۳ مجلس را طی کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه لایحه تجارت بیش از ۱۲۰۰ ماده دارد، طبق قانون وقتی مجلس طرح و یا لایحه ای را به شورای نگهبان ارسال می کند این شورا باید ظرف ۲۰ روز اظهارنظر کند که بررسی ۱۲۰۰ ماده ظرف ۲۰ روز ناممکن بود.

رئیس مجلس اضافه کرد: بنده صحبت کردم که این لایحه را در بخش های ۱۰۰ ماده ای به شورای نگهبان بفرستیم تا اعضای این شورا بتوانند آن را ظرف ۲۰ روز بررسی کنند و در صورتی که می خواستیم آن را به صورت کلی بفرستیم با توجه به اینکه مسئله وسیعی است قابل پاسخ دادن نیست.

لاریجانی قانون تجارت را یک قانون مادر دانست و گفت: قانون تجارت قبلی شکلی قدیمی داشت که باید عوض می شد لذا لایحه آن تدوین شد و دولت های مختلف، اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون های تخصصی در مورد آن نظر دادند.

وی خاطرنشان کرد: باید لایحه تجارت را به صورت بخش های ۱۰۰ ماده ای به شورای نگهبان بفرستیم و بنده نیز در این زمینه با شورای نگهبان صحبت کردم و راه بررسی آن را نیز همین می دانم.

در ادامه محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان طی اخطاری با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: اگر شورای نگهبان براساس اصل ۸۵ ضرورتی برای بررسی قانون تجارت نمی بیند باید این موضوع را به صورت کتبی به مجلس ارائه کند و ما نمی توانیم بر اثر نظر شفاهی شورای نگهبان اقدام کنیم چرا که به این ترتیب انگار راه قانون گذاری مسکوک گذاشته ایم.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: از آنجایی که قانون تجارت حدود ۱۲۰۰ ماده دارد، شورای نگهبان نمی تواند طی ۲۰ روز آن را بررسی کند بنابراین من با شورای نگهبان صحبت کردم تا این قانون به طور آزمایشی برای ۴ سال اجرا شود و در این فاصله شورای نگهبان هر ۱۰۰ ماده از این قانون را طی ۲۰ روز بررسی کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار