|
|
کدخبر: ۱۵۲۷۱۰

با موافقت نمایندگان؛

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اجرای آزمایشی لایحه تجارت به مدت ۴ سال موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه تجارت اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.

در جریان این بررسی به پیشنهاد کمیسیون قضائی و حقوقی و با نظر شورای نگهبان اجرای آزمایشی لایحه مذکور به مدت ۴ سال مطرح شد که البته برخی نمایندگان با آن مخالفت کردند.

نادر قاضی پور در مخالفت با این پیشنهاد گفت: لایحه تجارت لایحه بسیار مهم یاست و باید در تمام کمیسیون های تخصصی بررسی شده و پس از آن با کسب نظر تمام کمیسیون ها در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد؛ شورای نگهبان ایرادات اساسی گرفته که باید کمیسیون قضائی و حقوقی آن را برطرف کند اما علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار قاضی پور گفت: لایحه تجارت بسیار مهم است و تقریباً سه مجلس را طی کرده.

وی افزود: ۱۰ سال در درون مجلس و در کمیسیون های مختلف بررسی شده است و شورای نگهبان به طور طبیعی نمی تواند درباره ۱۲۰۰ ماده این لایحه اظهار نظر کند. ما با جلسه مشترکی که با دوستان شورای نگهبان داشتیم پیشنهاد کردیم که این لایحه را به طور مستمر و ۱۰۰ ماده به ۱۰۰ ماده برای شورای نگهبان ارسال کنیم تا بتوانند به درستی و اصول شرعی آن را بررسی کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: از طرف دیگر این قانون، قانون مادر کشور است و باید متناسب با شرایط روز تغییر کند، مرکز پژوهش ها، اتاق بازرگانی و کمیسیون های مختلف درباره این لایحه نظر دادند. تنها یک اشکال شکلی در آن وجود دارد که باید قسمت به قسمت برای شورای نگهبان ارسال کنیم تا بتواند ظرف مدت ۲۰ روز آن را بررسی کند.

همچنین محمد مهدی مفتح در تذکری گفت: وقتی شورای نگهبان نظری می دهد کمیسیون باید نظر شورای نگهبان را تامین کرده و پس از آن لایحه در صحن بررسی شود.

وی افزود: شورای نگهبان می گوید با توجه به اینکه هیچ خلاء قانونی وجود ندارد ضرورتی بر اجرای اصل ۸۵ قانون اساسی نیست اما اگر نظر شورای نگهبان تغییر کرده باید آن را به صورت کتبی ارایه دهند.

لاریجانی در پاسخ به تذکر مفتح نیز گفت: این که جبران خلاء قانونی ضروری است یا نه در شان مجلس است نه شورای نگهبان، مجلس این را تشخیص می دهد.

وی افزود: این قانون مسیر طولانی را در کشور طی کرده و بند بند آن مورد توجه قرار گرفته است و چون با اعضای شورا مذاکره کردیم متوجه شدیم که مشکل آنها این است که در ۲۰ روز امکان اظهار نظر درباره این لایحه وجود ندارد بنابراین با کمک آنها به این نتیجه رسیدیم که این لایحه به صورت آزمایشی برای مدت ۴ سال اجرا شود و مواد لایحه هر ۱۰۰ ماده به ۱۰۰ ماده برای شورای نگهبان ارسال شده تا بتوانند آن را بررسی کنند. بر این اساس مطابق ماده ۸۵ قانون اساسی نمایندگان مقرر کردند که لایحه تجارت برای مدت ۴ سال به صورت آزمایشی اجرا شود تا در این مدت ضمن شناسایی ایرادات و نواقص و رفع آنها پس از پایان مدت تعیین شده قانون دایم تجارت به تصویب نمایندگان برسد.

به گزارش مهر، این پیشنهاد با ۱۹۳ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

لازم به ذکر است پیش از این مجلس با اجرای آزمایشی قانون به مدت ۵ سال موافقت کرده بود که در جلسه امروز به منظور تامین نظر شورای نگهبان این مدت را به مدت ۴ سال کاهش داد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار