|
|
کدخبر: ۱۵۲۷۵۹

توقیف ٩ دی که بازتاب های منفی زیادی برای دولت حسن روحانی داشت سبب شد تا بی بی سی در گزارشی به توجیه این اقدام بپردازد اما با این حال باز این رسانه در گزارش خود دچار تناقض گویی، دروغ پردازی و البته اعترافات جالب توجهی شده است.

به گزارشخبرگزاری فارس، سال گذشته در حالی که یک روز به پایان سال ٩٢ مانده بود، دبیرخانه هیأت نظارت مستقر در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد طی نامه ای توقیف هفته نامه پرتیراژ ٩ دی را به دلیل انتقاد از عملکرد دولت اعلام کرد.

خبر توقیف این هفته نامه

در حالی یک روز به پایان سال ٩٢ اعلام شد که این تصمیم با آرای نو ترکیب دولتی هیات نظارت ده روز قبل از آن صورت گرفته بود و معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و همچنین دبیر هیات نظارت چنین موضوعی را تکذیب کرده بودند.

توقیف ٩ دی که بازتاب های منفی زیادی برای دولت حسن روحانی داشت سبب شد تا بی بی سی در گزارشی به توجیه این اقدام بپردازد اما با این حال باز این رسانه در گزارش خود دچار تناقض گویی، دروغ پردازی و البته اعترافات جالب توجهی شده است.

گزارش بی بی سی و عکس های انتخاب شده از تیترهای هفته نامه ۹ دی برای این گزارش به گونه ایست که علت توقیف این هفته نامه را انتقادهای تند از سیاست خارجی دولت و به ویژه مسئله هسته ای عنوان می کند؛ اما این شبکه در این مسیر دچار دروغ پردازی های معمول خود نیز می شود.

مجری بی بی سی ابتدا علت توقیف ۹دی را از زبان سردبیر هفته نامه، انتقاد از رئیس جمهور اعلام می کند. اما در ادامه در تناقضی آشکار مجددا از طرف سردبیر ٩ دی علت توقیف را توهین به شخص رییس جمهور اعلام می کند!

این در حالی است که معاف سردبیر ۹دی در گفتگو با خبرگزاری مهر دلیل توقیف را انتقادهای ۹دی از برخی سیاست های دولت یازدهم اعلام کرده بود.

شمس الواعظین در بخشی از گفتگوی خود در حالی که هفته نامه ٩ دی را تریبون افسران جنگ می نامد ادعا می کند که ٩ دی به دلیل توهین به رییس جمهور توقیف شده. وی در پاسخ به سوال مجری که از او خواست عنوان کند ۹دی دقیقا چه توهینی به رئیس جمهور کرده با دستپاچگی گفت: «الفاظی که ۹دی در توهین به رئیس جمهور به کار برده را واقعاً نمی شود به کار برد و با استانداردهای بی بی سی نمی توان آنها را گفت!»

همچنین وی در جای دیگری از گفت وگوی خود درباره این توهین ها اینطور گفت: الفاظ ٩ دی خیلی تنده، من نمی توانم این الفاظ را به کار ببرم!

دروغ بی بی سی و شمس الواعظین آنجا آشکارتر می شود که با رجوع به متن نامه وزارت ارشاد که علت توقیف ۹دی در آن ذکر شده و تصویر ان توسط مدیر مسئول در فضای مجازی منتشر شده، مشخص می شود علت توقیف، انتشار چهار یادداشت انتقادی درباره توافقنامه ژنو و دو خبر درباره هزینه های اضافی در نهاد ریاست جمهوری و جابجایی های گسترده در دولت بوده است.

این نشان می دهد که شمس الواعظین حتی نامه وزارت ارشاد برای خبر توقیف ۹دی را هم را نخوانده است - چه رسد به مطالعه متن یادداشت های انتقادی ۹دی - که اینگونه بدون مبنا به این نشریه اتهام توهین به رئیس جمهور را می زند!

گزارش بی بی سی و گفتگوی شمس الواعظین با این شبکه حاوی اعترافات جالب توجهی دیگری نیز هست؛ بی بی سی در گزارش خود به تناقض ادعای روحانی در آزادی بیان با توقیف نشریات اشاره می کند و اعتراف می کند خاتمی و احمدی نژاد نسبت به منتقدان خود نرم تر بودند.

شمس الواعظین هم در بخشی از سخنانش اذعان می کند که توقیف ۹دی واکنش دولت به توقیف بهار و آسمان بوده و به صراحت می گوید که دولت می خواسته به منتقدانش بگوید اگر شما مثل روزنامه بهار و آسمان را توقیف کنید ما هم رسانه های شما را توقیف می کنیم.

این در حالی است که توقیف آسمان و بهار به دلیل توهین به مقدسات دینی بوده است.

شمس الواعظین که از جمله رسانه نگارانی است که تلاش می کند غرب را مهد دمکراسی و آزادی مطبوعات نشان دهد، همچنین ناخواسته اعتراف می کند که در انگلیس هم دادگاه و دستگاه قضایی با نشریات برخورد می کنند. وی توقیف ۹دی را کار غلطی می خواند و از دولت می خواهد شکایت خود را پس بگیرد.

گزارش مذکور نشان می دهد حتی بی بی سی فارسی هم به اشتباه دولت روحانی در توقیف یک نشریه منتقد پی برده و به آن اعتراف می کند اما برای توجیه این اقدام، قانونی جلوه دادن آن و سرپوش گذاشتن بر تناقض آشکاری که با ادعاهای دولت و شخص رئیس جمهور درباره آزادی بیان منتقدین وجود دارد مجبور به دروغگویی می شود و به دروغ جرم ۹دی را توهین به رئیس جمهور اعلام می کند! آن هم توهینی که زبان کسی مثل شمس الواعظین(از گردانندگان روزنامه های هتاک دوران دوم خرداد) و آنتن شبکه اخلاق گرا و باحیایی مثل بی بی سی فارسی از بیان آن شرمسار است!

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار