|
|
کدخبر: ۱۵۲۸۸۶

سخنان موافقان کلیات لایحه موافقتنامه همکاری ایران و پاکستان /

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: دستگاه دیپلماسی ایران در جریان گروگان گیری مرزبانان کشورمان بسیار بد عمل کرد که پس از آزادی این مرزبانان حتما به این موضوع در مجلس پرداخته می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس لایحه موافقتنامه همکاری های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان را مورد بررسی قرار دادند.

در جریان بررسی کلیات این لایحه، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس به عنوان موافق نخست تصویب کلیات لایحه مذکور اظهار داشت: شهادت شهید دانایی فر از پرسنل مرزبانی و شهید باقری از پرسنل وزارت بهداشت و درمان که توسط اشرار به گروگان گرفته شده بودند تسلیت می گویم.

وی ادامه داد: جیش العدل یک گروه تروریستی است که نیروهای خود را در پاکستان مستقر کرده اما دولت پاکستان به کرات اعلام کرده که اینها در پاکستان نیستند بنابراین پاکستان دولتی سر و پا دروغ است و همیشه با اشرار همکاری داشته است. همچنین سیستم امنیتی و اطلاعاتی پاکستان تفکر تکفیری و وهابی دارد که از این گروه های تروریستی و تکفیری حمایت می گیرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دولت پاکستان در دوره ریگی هم اعلام کرد که این گروهک در داخل خاک پاکستان نیست در حالی که این گروهک های تروریستی همگی در پاکستان مستقر هستند و هزاران نفر از سربازان و فرزندان ملت ایران در مرزها توسط این گروهک ها شهید شده و یا به گروگان گرفته می شوند.

شهریاری با اشاره به اقدامات وزارت خارجه در مواجهه با این گروهک های تروریستی گفت: دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی بسیار بد عمل کرده و در عملیات اخیر که تعدادی از مرزبانان ما به گروگان گرفته شده بودند کارش بسیار ایراد داشت که پس از آزادی مرزبانان قطعا مجلس به عملکرد وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور می پردازد.

وی با تاکید بر اینکه پاکستان هیچ گاه به تعهدات خود برای برخورد با گروهک های تروریستی عمل نکرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره درباره کشور پاکستان عبارت کشور برادر و دوست را به کار می برد اما برخلاف این موضوع احساس می کنیم که پاکستان دولتی متخاصم با جمهوری اسلامی است و حالا جای سوال است که چرا که دولت ما با اینها مماشات می کند و در جریان گروگان گرفتن مرزبانان ما انقدر مماشات به خرج داد تا دانایی فر را به شهادت رساندند و دستگاه دیپلماسی ما هیچ اقدامی نکرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: دستگاه دیپلماسی ما پس از ۳۵ سال که از انقلاب می گذرد و کشورمان از کشور پاکستان دچار زیان های بسیاری شده بسیار بد عمل می کند و در مورد مرزبانان هم مماشات به خرج داد و درست عمل نکرد که این موضوعات جای پیگیری دارد.

شهریاری با تاکید بر اینکه دولت پاکستان حاکمیتی در مرزهای خود ندارد، تصریح کرد: دولت پاکستان حتی در بلوچستان این کشور هم قدرتی ندارد و اگر هم دارد، قطعا با گروه های تکفیری همکاری می کند و در حالی که مرزهای مشترک ایران و پاکستان می توانست فرصتی برای ۲ کشور باشد اما اکنون این مرزها تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی با اشاره به حمله پهپادهای آمریکایی به پاکستان گفت: در سال های اخیر به کرار دیده ایم که پهپادهای آمریکایی بر فراز کشور پاکستان پرواز می کنند و هر نقطه ای را می خواهند هدف قرار می دهند و پاکستان هم هیچ جوابی به آنها نمی دهند بنابراین جمهوری اسلامی باید این روش را دنبال کند و با موشک محل استقرار گروهک های تروریستی هدف قرار دهد و یا این محل ها را بمباران کند چرا که مکان استقرار این تروریست ها مشخص است و ما می توانیم آنها را با موشک بزنیم پس چرا اینقدر مماشات می کنیم.

این نماینده مجلس با اعلام موافقت خود با تصویب کلیات این لایحه گفت: با امضای موافقتنامه می توانیم امور خود را از طریق قانون پیگیری کنیم و شاهد شهادت عزیزان این ملت نباشیم چرا که دانایی فر فرزند ۱۰ روزه خود را ندید و به شهادت رسید و وزارت خارجه هم چشمش را بر روی این جنایات بست بنابراین این موافقتنامه همکاری می تواند خواسته های ما را تأمین کند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت پس از سخنان شهریاری گفت: البته سخنان شهریاری ناظر بر این موضوع نیست که ما حمله پهپادهای آمریکایی و بمباران شهرهای کشور پاکستان از سوی آمریکا را تائید می کنیم چرا که مردم مظلوم پاکستان توسط پهپادهای آمریکایی بمباران کشته می شوند و مورد آزاد قرار می گیرند.

وی بر همین اساس تاکید کرد: ما تهاجم پهپادهای آمریکایی به کشور پاکستان را محکوم می کنیم و آن را تهدیدی برای امنیت منطقه می دانیم.

در ادامه حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس طی سخنانی در موافقت با کلیات لایحه موافقتنامه همکاری های امنیتی بین ایران و پاکستان گفت: وقتی که موافقتنامه همکاری با کشور پاکستان نداشته باشیم نمی توانیم از دولت این کشور ایراد بگیریم که چرا اقدامی انجام نمی دهد چرا که خودمان این موافقتنامه را تصویب نکردیم بنابراین با تصویب این موافقتنامه می توانیم خواسته های خود را پیگیری کنیم.

وی افزود: این لایحه ۸ مورد را برای زمینه های همکاری و ۱۱ مورد را در زمینه راهکاری همکاری در نظر گرفته و تمام مواردی که لازم بوده در یک سند حقوقی به آن پرداخته شود، در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در این لایحه به تشکیل یک کارگروه مشترک اشاره شد که هم بر اجرای توافقنامه نظارت می کند و هم می تواند موضوعات مهم منطقه و موارد قید شده در موافقتنامه را پیگیری کند.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: روابط ایران و پاکستان با وجود کارشکنی های دولت پاکستان از امتیازاتی نیز برخوردار بوده است و این ۲ کشور مرزهای گسترده ای را هم دارند که تأمین امنیت این مرزها از سوی ایران به تنهایی ممکن نیست و باید ۲ کشور برای تأمین امنیت مرزها همکاری داشته باشند.

موسوی لارگانی افزود: به دلیل ادعاهای استقلال طلبی در بخش هایی از پاکستان، دولت این کشور با مشکلات بسیاری روبرو است. همچنین با توجه به مشکلاتی که در گذشته دولت ایران با دولت پاکستان داشته امضای توافقنامه می تواند گام جدیدی برای حل این مشکلات در برهه کنونی باشد. البته مسئله ریگی و مرزبانان نیز انگیزه خوبی برای امضای توافقنامه است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار