|
|
کدخبر: ۱۵۴۴۱۹

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اصلاح نظام بانکی را یکی از زمینه های فراهم کردن اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: سیستم اداری ما برای تولید مانع و مزاحم است که باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در خصوص اقتصاد مقاومتی و هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: در خصوص ظرفیت ها و امکانات در اقتصاد مقاومتی اولین نکته استفاده از مردم و مردم محوری است. باید حضور مردم در تعاونی ها و تولیدی های روستایی و شهری ساماندهی شود تا زمینه افزایش تولید فراهم شود.

وی با اشاره به یکپارچه سازی زمین ها اظهار داشت: زمین های بسیاری وجود دارند که قطعه قطعه شده، باید با فرهنگ سازی لازم اقدامی را فراهم کرد که با یکپارچه سازی زمین ها بازدهی تولید افزایش پیدا کند.

مصباحی مقدم استفاده از جوانان تحصیل کرده را یکی دیگر از محورهای اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: در سیاست های اقتصاد مقاومتی بر کارآفرینی تاکید شده است باید مساله کارآفرینی را گسترش داد و از استادان متخصص برای ایجاد شرکت های دانش بنیان استفاده کرد. اکنون ۵ هزار شرکت دانش بنیان داریم که بسیار کم است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به اشاره به این که دولت باید شاخص هایی را برای اقتصاد مقاومتی تعیین کند یادآور شد: الگوی درست و تعریف شده ای برای مصرف نداریم که باید هرچه سریعتر الگوی اصلاح مصرف به وجود آید.

وی اصلاح نظام بانکی را یکی دیگر از زمینه های فراهم کردن شرایط اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: در اصلاح نظام بانکی نیاز به قانون جدید داریم و عقب ماندگی ما در بخش های بانکی خیلی واضح است. باید سود تولید مبنا قرار گیرد و در خدمات مدیریت کشوری نیز باید بازنگری شود.

به گفته مصباحی مقدم یکی از زمینه های ایجاد اقتصاد مقاومتی کوچک سازی دولت است و صندوق توسعه ملی باید سهمش افزایش پیدا کند.

تاثیر چگونگی استفاده از منابع، اصلاح مالیات ها، افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح قیمت حامل های انرژی از نکات دیگری بود مصباحی مقدم برای فراهم کردن شرایط اقتصاد مقاومتی به آن اشاره کرد.

وی خطاب به دولت اظهار داشت: افزایش ۲۰،۳۰ و ۴۰ درصدی قیمت حامل های انرژی اثربخشی بر روی رفتار مصرفی مردم ندارد و با این اقدام هم چوب را می خوریم و هم پیاز را. این اقدام مانند اثربخشی فاز اول یارانه ها است. با افزایش ۲۰ و ۳۰ درصدی شوک قیمتی را به مردم وارد کردیم بدون آن که رفتار مصرفی اصلاح شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما اکنون با موانع بسیاری روبرو هستیم، سیستم اداری ما برای تولید مانع و مزاحم است که باید آن را اصلاح کرد.

پس از سخنان مصباحی مقدم توکلی در تذکری اظهار داشت: سخنان آقای مصباحی مقدم نظرات شخصی ایشان بود، ما شوک قیمتی را در این شرایط قبول نداریم و کارهای قبیله ای در مرحله اول فاز هدفمندی یارانه ها کافی بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار