|
|
کدخبر: ۱۵۴۹۱۳

تحلیل سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه با موضوع جهان اسلام / ۱۰

جنگ ۲۲ روزه غزه با شکست و حقارت رژیم صهیونیستی به پایان رسید اما نتیجه مهمتر از آن، حقارت و ذلت سران عرب بود که حتی احساس هم نژاد بودن هم نتوانست آنها را به غیرت و تعصب وادارد.

گروه امنیتی دفاعیخبرگزاری فارس- سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درسخنرانی تاریخ ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۲به بررسی و تحلیل اوضاع جهان اسلام و بایدها و نبایدها در این حوزه پرداخت که بخشی از این سخنان مهم و راهبردی توسط «حبیب الله مهرجو» کارشناس مسایل بین الملل با موضوع «نقش مقاومت در سیر صعودی جهان اسلام» مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است.

«امام بود که با اقدام و کار شجاعانه خودش و با عمل کم نظیر، جهان اسلام را از سیر نزولی نجات و به سمت حرکت صعودی سوق داد. شما(رزمندگان) به هر حال در این صعود هستید. همه حوادثی که اتفاق افتاد، حوادثیک صعود است؛ حوادثجنگ ۳۳ روزه و حادثه جنگ ۲۲ روزه وموضوعات مختلف دیگر همین است.»

(سردار قاسم سلیمانی)

متن نظرات حبیب الله مهرجو را در زیر می خوانید.

* جنگ ۳۳ روزه

مقاومت اسلامی لبنان در روز ۱۲ جولای ۲۰۰۶(چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۵) در ساعت ۹:۳۰ به وقت محلی طی یک عملیات شجاعانه ضمن کشتن ۷ سرباز رژیم صهیونیستی و زخمی کردن ۱۲ سرباز دیگر، ۲ نظامی این رژیم را به اسارت درآورد.

حمله سال ۲۰۰۶ ارتش صهیونیستی به لبنان به بهانه به اسارت گرفته شدن ۲ سرباز این رژیم به مدت ۳۳ روز ادامه داشت و به همین علت به جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان معروف شده است.

این جنگ هنوز هم ناگفته ها و ناشنیده های بسیاری دارد. این تهاجم که با شکست رژیم صهیونیستی و ایالات متحده به پایان رسید باعثشکل گیری دوران جدیدی در روند سیاسی منطقه شد.

منطقه ویران شده و شیعه نشین ضاحیه در جنگ ۳۳روزه

بسیاری از کارشناسان منطقه بر این باورند که آنچه امروز در حال رخ دادن در خاورمیانه است، پس لرزه های این جنگ است.

رژیم صهیونیستی با استفاده از تمام قوا و حتی بهره گیری از سلاح های غیرمتعارف که بر اساس قوانین بین المللی در جنگ ها ممنوع است، درصدد برآمد تا از رشد روزافزون مقاومت جلوگیری کند.

صهیونیست ها با اطمینان از قدرت برتر خود، در جنگی وارد شدند که امید داشتند در چند ساعت یا نهایتا چند روز، نسخه مقاوت در لبنان را بپیچند اما این تصور با استقامت حزب الله ۳۳ روز به طول انجامید.

دو نمونه از جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳روزه - روستای قانا

همین مسئله باعثشد تا تل آویو وارد جنگ شهری شود و برای شکست حزب الله، به پایگاه اجتماعی آن یعنی مردم و شهروندان لبنان حمله کرد اما این اقدام نیز نتیجه نداد و جز تقویت مقاومت، چیزی دیگر را رقم نزد.

صهیونیست ها تصور می کردند که اگر به مردم حمله کنند، قلب مقاومت را هدف قرار داده اند زیرا اگر شهروندان، حمایت خود را از حزب الله برمی داشتند، جنگ به نفع اسرائیلی ها تمام می شد.

در جنگ ۳۳ روزه، تنها حزب الله در برابر رژیم صهیونیستی قرار داشت و عمده کشورهای عربی به جز سوریه اقدام حزب الله در دفاع از لبنان را نکوهش نمودند و از آن به عنوان ماجراجویی حزب الله علیه منافع اعراب در منطقه یاد کردند.

رزمندگان حزب الله در حال آماده سازی راکت انداز در جنگ ۳۳روزه

رژیم صهیونیستی در تهاجم ۳۳ روزه به لبنان اهداف خاصی را دنبال می کرد مانند:

- نابودی سازمان و تشکیلات جنبش مقاومت اسلامی لبنان

- ترور رهبران حزب الله به ویژه سیدحسن نصرالله

- تشکل کمربند حائل امنیتی در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی

- عقب راندن نیروهای مقاومت از مرزهای شمالی فلسطین و خلع سلاح آنها

- رو در رو قرار دادن جامعه لبنانی با حزب الله از طریق تخریب گسترده تاسیسات زیربنایی لبنان

- ایجاد مقدمات لازم برای وقوع درگیری های داخلی بین طوایف مختلف لبنانی

- انحراف افکار عمومی جهان از جنایت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه علیه فلسطینیان

- ارزیابی توان نظامی و موشکی حزب الله لبنان

- اجرای راهبرد فرار به جلو و سرپوش گذاشتن بر ضعف ارتش در دفاع از امنیت داخلی

- نشان دادن توان اشغال مجدد لبنان و ایجاد مقدمات لازم برای احیای نفوذ صهیونیست ها در ساختارهای سیاسی و امنیتی جدید لبنان

جنبش حزب الله در لبنان در اولین بیانیه خود بعد از عملیات اسارت ۲ سرباز صهیونیست، تنها هدف عملیات را عمل به وعده خود یعنی آزادسازی اسرای لبنانی در بند رژیم صهیونیستی اعلام نمود و در این راستا نام «وعده صادق» را برای عملیات خود انتخاب کرد.

انهدام تانک پیشرفته صهیونیستی در جنگ ۳۳روزه

به نظر می رسد که حزب الله اهدافی نظیر کاهش فشارها بر مردم فلسطین، مشغول نگهداشتن اسرائیل در ۲ جبهه متفاوت و سردرگم ساختن و به انفعال کشیدن آن احیای مقاومت اسلامی، کسب جایگاه برتر در مذاکرات داخلی لبنان، افزایش توان تاثیرگذاری حزب الله بر ساختارهای سیاسی لبنان، جلوگیری از گسترش بیش از پیش نفوذ جهان غرب در امور داخلی لبنان را نیز در عملیات خود دنبال می کرده است.

زمین گیر شدن سربازان ارتش اسراییل

سرانجام پس از صدور قطعنامه ای، با عنایت به مقاومت حزب الله و اجماع بین المللی و منطقه ای که حاصل شده بود، درگیری ها در ۱۴ اوت ۲۰۰۶(۳/۵ / ۱۳۸۵) پایان یافت.

* جنگ ۲۲ روزه

در ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ حمله رژیم صهیونیستی به غزه با هجوم ۱۰۰ جنگنده رژیم صهیونیستی آغاز شد.

جنگ ۲۲ روزه ادامه یافت و طی آن بیش از ۷ هزار فلسطینی شهید یا مجروح شدند.

دو نمونه از جنایات اسراییل در جنگ ۲۲روزه غزه

از مهمترین پیامدهای جنگ ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه را می توان ضربه مجدد به اعتبار و شان منطقه ای و بین المللی رژیم صهیونیستی دانست.

مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی، برای جبران شکست های پی در پی خود در غزه به توجیهات و تبلیغات واهی دست زدند و اعلام کردند که نباید انتظار داشت که جنگ کوتاه مدت در غزه نتیجه دهد بلکه این عملیات به زمان بیشتری نیاز دارد.

اهداف صهیونیست ها از این جنایت نیز درخور توجه بود. آنان یکی از هدف هایشان را دفاع مشروع از جان مردم عنوان کردند اما اهداف واقعی عبارت بودند از:

- نابودی حماس

- از بین بردن کامل زیرساخت ها و ساختار سازمانی وتشکیلاتی حماس

- اشغال غزه

- احیای نیروی بازدارنده

- فرار از کابوس جنگ ۳۳روزه با لبنان در تابستان ۲۰۰۶

از جمله اهداف دیگر رژیم صهیونیستی که در صورت تحقق نیافتن اهداف مطلوب به دنبال آن بودند، اهداف جایگزین بود یعنی:

- نابودی حداکثر توان موشکی و نیروهای وابسته به حماس

- نفوذ و تقسیم غزه به ۳ قسمت اعلام آتش بس از طرف حماس

- آزادی گلعاد شالیت(سرباز صهیونیست)

جنگ ۲۲ روزه غزه با شکست و حقارت رژیم صهیونیستی به پایان رسید اما نتیجه مهمتر از آن، حقارت و ذلت سران عرب بود که حتی احساس هم نژاد بودن هم نتوانست آنها را به غیرت و تعصب وادارد.

رژیم صهیونیستی پرونده به اصطلاح صلح سازش را در این شرایط بازگشایی کرد و موافقت خود را با طرح صلح عربی بروز داد.

تجربه ۶ دهه گذشته به وضوح نشان داده است که هرگاه صهیونیست ها بر گزینه صلح و سازش اصرار داشته باشند، صرفا با هدف خرید فرصت برای تثبیت موقعیت خود و تجدید قوا بوده است.

جنگ ۲۲ روزه غزه آثار و پیامدهای مهمی داشت که مهمترین آنها تزلزل در دکترین رژیم صهیونیستی، خدشه دار شدن چهره رژیم صهیونیستی، تقویت جایگاه محلی و منطقه ای جریان مقاومت و تحول در آرایش قدرت در خاورمیانه بود.

استفاده از بمب های نامتعارف و فسفری توسط ارتش صهیونیستی در جنگ ۲۲روزه

رژیم صهیونیستی در ابتدای جنگ خواست به جهانیان القا کند که وارد جنگی مشروع و دفاعی شده است اما این مسئله نمی توانست درست باشد زیرا دفاع مشروع زمانی معنا پیدا می کند که طرف مقابل در اقدامات خود نقض قانون بین المللی را داشته باشد اما این رژیم صهیونیستی بود که با محاصره طولانی مدت، قوانین بین المللی را نقض کرده است.

با نبرد ۲۲ روزه، جانفشانی های جریان مقاومت و ایستادگی حماس، صهیونیست ها دریافتند که طرف اصلی مذاکره و تصمیم گیران اصلی نه تشکیلات خودگردان است و نه کشورهای عربی بلکه جنبش مردمی مقاومت است که سازش ناپذیری جزو جدایی ناپذیر باور و اعتقاد آنهاست.

* جنگ ۸ روزه

تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از آن به عنوان جنگ ۸ روزه یاد می کنند، سرانجام با پذیرش شرایط جبهه مقاومت و ناکامی رژیم صهیونیستی از رسیدن به اهداف از پیش مطرح شده یعنی نابودی حماس و مقاومت به پایان رسید.

سومین شکست اسرائیل جنگ ۸ روزه غزه در سال ۲۰۱۲ بعد از شکست این رژیم در ۲ جنگ ۳۳ روزه(۲۰۰۶) حزب الله لبنان و ۲۲ روزه(۲۰۰۹) با حماس فلسطین اتفاق افتاد یعنی در طول ۹ سال گذشته به فاصله زمانی هر ۳ سال یکبار، شکست در کارنامه ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی از جبهه مقاومت به ثبت رسیده است.

شلیک راکت های مقاومت به سمت سرزمین های اشغالی

می توان دلایل حمله اسرائیل به غزه در جنگ ۸ روزه را از جمله:

۱ - تصور ضعیف شدن محور مقاومت در منطقه

۲ - اوج گیری تحولات در سوریه به عنوان سرپل مقاومت

۳ - تعطیلی مقر سران حماس در سوریه

۴ - برخی گمانه زنی ها از سوی دولت های حامی مخالفان سوریه در منطقه و انتقلا دفتر رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین به این کشورها

۵ - انفجار در شرق بیروت توسط رژیم صهیونیستی و کشته شدن وسام حسن مسئول اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان و مشغول شدن حزب الله به این قضایا

۶ - حمایت آمریکا و کشورهای غربی و غیرعربی از رژیم صهیونیستی و برخی دلایل داخلی دانست که در این مجال فرصت پرداختن به آن نیست.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار