|
|
کدخبر: ۱۵۵۱۲۲

حجتی در صحن علنی مجلس ۲ و پایانی:

خبرگزاری تسنیم: وزیر جهاد کشاورزی به آسیب پذیری بخش کشاورزی در راستای اجرای فاز دوم قانونی هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت در محصولات لبنی در اجرای این قانون اجتناب ناپذیر است که سعی کرده ایم از تولید نیز حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز مجلس در ارائه گزارشی از برنامه های این وزارتخانه جهت تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی در سخنانی گفت: موضوع روغن یکی از مواردی است که همواره مورد توجه مسئولان و متخصصان وزارت جهاد کشاورزی بوده و لازم است که در راستای تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به آن توجه ویژه شود.

وی افزود: در دنیا و در دهه های اخیر تولید کلزا برای تولید روغن کمک کرده به طوری که در هند نیز شاهدیم که با راه اندازی انقلاب زرد، این کشور توانست به خودکفایی در تولید کلزا و سپس روغن برسد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: به طور قطع نقدهایی به طرح ها و برنامه هایی که برای اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده، وجود دارد اما بنده و همکارانم با کمال میل پذیرای نقدهایی که به آن وارد است، هستیم.

حجتی در ادامه به موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب و هوای کشور برای تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما دارای کشوری خشک و کویری هستیم که بحران آب نیز داریم. اما برنامه های این وزارتخانه در چارچوب همین موقعیت آب و هوایی تهیه شده و این برنامه ها را کارشناسان، متخصصان و اهل فن تهیه کرده اند که اجرای این برنامه ها نیازمند الزاماتی است.

وی تأکید کرد: در سال ۹۳ قصد داریم در رابطه با تولید مواد غذایی و خوداتکایی به تولید داخل در این رابطه، بتوانیم در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و در یک افق ۱۰ ساله نیازهای کشور را تأمین کنیم. البته در رابطه با روغن نیازها متفاوت است که این نیازها نیز در نظر گرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۱۳ میلیون تن مواد غذایی وارد کشور کرده ایم که قصد داریم با حمایت های همه جانبه در یک دوره ۵ ساله این میزان را به ۷ میلیون تن رسانده و در یک دوره ۱۰ ساله نیز این رقم به ۳ میلیون تن کاهش دادیم. به طور قطع در فاصله کاهش ۷ تا ۳ میلیون تنی، واردات تراز تجاری موادغذایی نیز ارتقا یافته و تولید ملی نیز رونق خواهد گرفت.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت از حجتی تشکر کرد اما از او خواست که در مورد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که به بخش کشاورزی و تأمین موادغذایی مربوط می شود، توضیحات کامل تری ارائه کند و گفت که ۲ بند از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی یعنی افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی و اولویت به تولید و دیگری نیز تأمین امنیت غذایی به وزارت جهاد کشاورزی مربوط است که لازم است به آن توجه شود.

وی افزود: اینکه ما نگاه برون نگر در تولید داشته باشیم در کل حرف درستی است اما در مسئله کشاورزی، یعنی هم دامداری و هم محصولات زراعی، این سیاست ها تبصره ای دارد که ما در محصولات استراتژیک باید تا جایی که می توانیم خودکفا شویم لذا به همین جهت است که مجلس از وزارت کشاورزی در بحثبودجه و امور دیگر دفاع و حمایت می کند تا در محصولات اساسی مورد نیاز مردم به خودکفایی برسیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: اولین مسئله این است که شما باید برای این کار برنامه داشته باشید. در سخنان مقام معظم رهبری بر موضوع زمان بندی برای برنامه های پیش بینی شده، تأکید شده است. سوال بنده از شما به عنوان وزیر کشاورزی این است که شما زمان بندی تحقق برنامه هایی که عنوان کردید را چگونه می بینید و این برنامه ریزی چه الزاماتی نیاز دارد. ما می خواهیم این برنامه ها را عملیاتی تر عنوان کنیم.

لاریجانی در ادامه به آسیب پذیری بخش کشاورزی در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها و دغدغه نمایندگان مردم در خانه ملت از آن اشاره کرد و افزود: هدفمندی یارانه ها که اجرا می شود، بخش کشاورزی آسیب پذیر است و بخش کشاورزی به دلیل خصوصیت هایی که دارد باید مورد حمایت های ترجیحی قرار گیرد که شما عدم رقابت با بخش های رقابتی را عنوان کردید. ما نگرانی داریم که افزایش قیمت حامل های انرژی به بخش کشاورزی لطمه وارد کند، بنابراین باید تمهیدات ترجیحی برای آنها قائل شد که سوال بنده این است که آیا شما در دولت تمهیدات ترجیحی را برای بخش کشاورزی در نظر گرفته اید که در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، لطمه ای به بخش کشاورزی و کشاورزان عزیز وارد نشود؟

همچنین در ادامه محمود حجتی در پاسخ به سوال رئیس مجلس گفت: در مورد بحثاول رئیس مجلس، ۵ برنامه را در رابطه با اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته ایم که از این برنامه ها طرح های کلی استخراج می شود.

وی در ادامه به عناوین برنامه ها اشاره کرد و افزود: این برنامه ها عبارتند از ارتقا بهره وری و تولید محصولات راهبردی، برنامه ارتقا بهره وری و افزایش تولید نهاده های بخش کشاورزی، برنامه ذخایر راهبردی محصولات کشاورزی، برنامه توسعه صادرات موادغذایی و محصولات کشاورزی، برنامه استفاده از منابع تولید خارجی در چارچوب کشت های فراسرزمینی است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: به طور قطع در چارچوب این برنامه ها طرح هایی را خواهیم داشت که در رابطه با برنج، گندم، ذرت و گوشت قرمز و سفید و شیر برنامه هایی داریم و تعدادی از این برنامه ها به صورت مقدماتی تهیه شده است.

حجتی در ادامه اظهار داشت: در رابطه با گندم این امکان وجود دارد که اگر الزاماتی که گفتم فراهم شود و می توانیم سطوح تولید را در این زمینه در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: با کمال تأسف عرض می کنم که از منابع استحصال شده در بخش فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا جایی که بنده اطلاع دارم و گزارش ها نیز از آن حکایت دارد، رقمی به بخش کشاورزی جهت حمایت و پشتیبانی اختصاص نیافته است زیرا منابعی برای آن وجود ندارد و آنچه که تأمین می شود، به هزینه می رسد اما به ما قول داده اند که اگر در زمینه ثبت نام یارانه ها صرفه جویی صورت گیرد، بخشی از آن را به ما می دهند زیرا در تبصره ۲۱ نیز به صورت یک بند عمومی به تولید نیز توجه شده است که ما نیز بخشی از تولید هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به استفاده از تجهیزات نوین کشاورزی در راستای کاهش مصرف سوخت ماشین آلات اشاره کرد و گفت: لازم است که در رابطه با محصولات کشاورزی، ادوات جدید را وارد عرصه ها و محصولات کنیم. یکی از عواملی که می تواند در تولید بهینه محصولات کشاورزی به ما کمک کند، مصرف بهینه سوخت در ماشین آلات کشاورزی است که در این زمینه به آن توجه شده است.

حجتی در همین زمینه تصریح کرد: باید بتوانیم بسیاری از ابنیه ای که مصرف سوخت بالایی دارند، با تسهیلات قرض الحسنه و نرخ های پایین که به آنها ارائه می دهیم آنها را بازسازی و ایمن سازی کرده تا کاهش مصرف سوخت داشته باشند.

وی در ادامه به سوالات تعدادی از نمایندگان در خصوص افزایش قیمت در کود شیمیایی و کود فسفات اشاره کرد و گفت: کود شیمیایی در زمان وزارت بنده افزایش پیدا نکرده است. در ۲ سال گذشته متأسفانه کود اوره که تولید داخلی هم دارد، حدود ۴ میلیون تن تولید شد به طوری که نیاز ما در سال گذشته ۲/۵ میلیون تن بوده است. بیش از ۴۰۰ درصد در سال گذشته توسط پتروشیمی ها ارزش گذاری و قیمت گذاری شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در همین زمینه افزود: از زمانی که بنده مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده گرفته ام از بهمن ماه سال گذشته سعی کرده ایم که افزایش قیمت کود اوره را که به ناحق افزایش یافته و گران شده را کاهش دهیم که در این زمینه مصوبه ای به کمیسیون اقتصادی دولت فرستاده ایم که این محصول گران نشود اما هنوز به ما پیش فاکتور برای سال ۹۳ ارائه نکرده اند.

حجتی ادامه داد: در زمینه افزایش قیمت در کود فسفات نیز مطلع شدیم که توسط شرکت های واسطه ای نفت یک کشتی کود فسفات وارد کشور کرده بودند که به دلیل پرداخت نشدن ارز آن این محصول کلوخه شد و در بندر ماند اما ما سعی کردیم که این کود را به کشاورزان برسانیم.

وی در پایان در خصوص افزایش قیمت در شیر و محصولات لبنی با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خاطرنشان کرد: ما در این وزارتخانه سعی کرده ایم که حمایت های لازم را از تولیدکنندگان به منظور تولید محصولات و نیز آسیب پذیری کمتر در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها داشته باشیم اما برخی مسائل در تولید محصولات لبنی و به خصوص شیر اجتناب ناپذیر است که باید اگر فشاری به مصرف کننده وارد می شود، با تمهیدات لازم از مصرف کننده نیز حمایت شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار