|
|
کدخبر: ۱۵۵۲

ایران و روسیه بر ضرورت برگزاری فوری مذاکرات ژنو برای کمک به یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای بحران سوریه تاکید کردند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و محمود رضا سجادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز جمعه در مسکو با یکدیگر دیدار و درباره جدیدترین تحولات سوریه تبادل نظر کردند.

بنا بر گزارش شبکه خبری پرس. تی. وی، دو طرف خواهان برگزاری کنفرانس ژنو ۲ در کوتاه‌ترین زمان ممکن شدند و بر مخالفت جدی تهران و مسکو با مداخله خارجی در امور داخلی سوریه تاکید کردند.

این در حالی است که احمد عاصی جبرا، رهبر جدید ائتلاف ملی سوریه در تاریخ هفتم ژوئیه گفت که این گروه مخالف دمشق در کنفرانس ژنو شرکت نخواهد کرد مگر این‌که ابتدا شبه‌نظامیان در مقابله با نیروهای دولتی سوریه به پیشرفت‌های نظامی دست یابند.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در تاریخ پنجم ژوئیه گفت که مسکو به شدت با تکرار سناریوی لیبی در سوریه مخالف است و عقیده دارد نمایندگان تمامی احزاب و گروه‌های سوری و همچنین کشورهای همسایه سوریه و ایران باید در مذاکرات آتی ژنو برای بررسی بحران سوریه شرکت کنند.

بوگدانوف در تاریخ پنجم ژوئیه بار دیگر درخواست مسکو در زمینه دعوت از ایران برای شرکت در مذاکرات ژنو ۲ را تکرار کرد.

وی افزود: این یک موضوع اساسی است چرا که ترکیب این کنفرانس باید متوازن باشد.

بوگدانوف ضمن اذعان به مخالفت واشنگتن با دعوت از ایران برای شرکت در این کنفرانس صلح تاکید کرد غیبت ایران در مذاکرات ژنو ۱ که تابستان گذشته برگزار شد «اقدامی اشتباه بود و نباید بار دیگر تکرار شود.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در تاریخ ۲۸ ماه مه ضمن تاکید بر ضرورت حضور ایران در مذاکرات آتی در ژنو گفت «موضوع ایران برای ما کلیدی است. ایران بدون شک یکی از مهم‌ترین کشورهاست.»

سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی‌ها بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان اتباع خارجی هستند.

دمشق می‌گوید غرب و متحدان منطقه‌ای‌ آن از جمله قطر، عربستان و ترکیه از شورشیان حمایت می‌کنند.

علاوه بر این چند سازمان بین‌المللی حقوق بشر می‌گویند شبه‌نظامیان معارض دولت دمشق در سوریه مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار