|
|
کدخبر: ۱۵۵۴۲۶

کوشکی در دانشگاه الزهرا(س):

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه بی حرمتی مقامات آمریکایی پس از مذاکرات و در هفت ماهه اخیر بی سابقه بوده است، گفت: دولت چون حرفی برای گفتن ندارد از خودش دفاع نمی کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاهخبرگزاری فارس، محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در جلسه بررسی عملکرد سیاست خارجه دولت تدبیر و امید که در دانشگاه الزهرا(س) و به همت جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: همانگونه که در بدن یک جاندار هر سلول باید با سلول پیرامون خود رابطه داشته باشد یک کشور هم باید با محیط پیرامون خود رابطه برقرار کند وگرنه جامعه مرده و بدون حیات می شود.

کوشکی ادامه داد: هر کشوری این ارتباط را به صورتی برای خود تنظیم می کند و در پی آن است که بیشترین منفعت را نصیب خود کند و اگر با استفاده از داده های مناسب و مطلوب هر کشوری بتواند بر فضای بین المللی منفعت بیشتری را برای خود کسب کند بهترین سیاست خارجی را داشته است و البته در هر کشوری ممکن است منفعت معنایی خاص داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما برای برقراری رابطه چند مبنا داریم که مبنای اساسی و اصلی ما قانون اساسی است که نقشه راه را برای ما تعریف می کند و این قانون به عنوان یک سند ملی مشخص شده و حرکت بر خلاف آن خیانت به قانون اساسی محسوب می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: البته در کنار قانون اساسی بیانات امام خمینی(ره) و دیدگاه ها و بیانات مقام معظم رهبری نیز وجود دارد که مطمئنا این بیانات و دیدگاه ها جدای از قانون اساسی نیست و در یک راستا با آن قرار دارد.

کوشکی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید با این سوال که با سیاست خارجه می توان مشکلات کشور را حل کرد و توانست رای ۵۰ + ۷ درصد رأی مردم را کسب کند و دولت یازدهم از زمانی که به قدرت رسید مطرح کرد که قسمت حوزه سیاست خارجه و وزیر این حوزه جدی ترین بخش دولت یازدهم است.

کوشکی با بیان اینکه روحانی آمریکا را کدخدای جهان می داند، افزود: با این بحثچند پیش فرض به وجود می آید. اول اینکه روحانی آمریکا را به عنوان ناظم، بزرگ و کدخدای جهان پذیرفته و هیچ اعتراضی نیز ندارد. فرض دوم هم همین است که مشکلات ما به خاطر این بوده که با آمریکا رابطه نداشتیم و فرض سوم اینکه ما راهی جز رابطه با آمریکا نداریم و اگر نتوانیم حسن نظر آمریکا را به خود جلب کنیم موفق نشده ایم.

وی ادامه داد: فرض بعدی که در این رابطه پیش می آید این است که اگر ما بخواهیم با آمریکا می توانیم رابطه برقرار کنیم و فرض بعد هم اینکه تا به حال ما نخواسته ایم با آمریکا رابطه داشته باشیم و اگر می خواستیم این رابطه ایجاد می شد.

وی تصریح کرد: روحانی از ابتدا ظریف را به عنوان وزیر خارجه در نظر داشت و او را به مجلس معرفی کرد و بعد از آن اتفاقاتی افتاد که در طول تاریخ سی و چهار سال گذشته بی سابقه بوده است مثل تماس تلفنی با اوباما و اینکه ظریف مطرح می کند که با طرف آمریکایی و ۱ + ۵ روابطی غیر از روابط رسمی داریم مانند رابطه تلفنی، ایمیلی و دوستانه.

کوشکی اضافه کرد: می خواهیم بدانیم این تلاشی که تیم وزارت خارجه داشته و منعی هم برای فعالیت شان نبوده است چه منفعتی تا به حال برای ما داشته است.

وی با بیان اینکه طرف ایرانی در مذاکرات اقدامات زیادی پس از توافقنامه انجام داده است، افزود: ایران توافقاتی را که با طرف مقابل داشته است مو به مو انجام داده و به همه آنها عمل کرده است اما طرف مقابل کدام تعهدات خود را به طور کامل انجام داده است و اگر این کار را کرده است چرا دولت قادر نیست چیزی بگوید.

وی خاطرنشان کرد: بررسی مسائل این چند ماهه اخیر مشخص کرد که پیش فرض هایی که داشتند اشتباه بوده و روحانی هرچه تلاش کرده و روی خوش نشان داده نتوانسته با آمریکا ببندد و کدخدا روی خوشی را به روحانی نشان نداده است.

وی با اشاره به اینکه اگر اتفاقات خوبی در چند ماهه اخیر در بحثمذاکرات رخ داده بود حتما در رسانه های دولتی منتشر می شد، گفت: رئیس جمهور سوگند یاد کرده که به قانون اساسی وفادار باشد ولی مشاهدات ما چیز دیگری را نشان می دهد که راجع به این موضوع در آینده صحبت خواهم کرد.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: تا به حال سابقه نداشته است که مقامات آمریکایی اینچنین به ما بی حرمتی و توهین کنند و البته بعضی ها خود را به نشنیدن زده اند.

کوشکی اظهار داشت: روحانی در این مدت نه تنها عزت پاسپورت ایرانی را برنگرداند بلکه اعتبار پاس دیپلماتیک ما را هم پایین آورد.

وی ادامه داد: هر چقدر تشکل های دانشجویی از اعضا یا طرفداران دولت دعوت می کند که در نشست های پرسش و پاسخ از خود دفاع کنند آنها حاضر نمی شوند، چون حرفی برای گفتن ندارند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی کشور هیچ ربطی به تحریم ها ندارد، اضافه کرد: پژوهان در گذشته اعلام کرد که ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور به خاطر سوءمدیریت دولت احمدی نژاد بود و مابقی آن به تحریم ها برمی گردد و بعد از آن وزیر بازرگانی دولت فعلی نظر وی را قبول کرد ولی دو ماه پیش اعلام کرد که صددرصد مشکلات مردم به خاطر سوءمدیریت دولت احمدی نژاد بود.

کوشکی تأکید کرد: اگر دولت احمدی نژاد به جای اینکه ارز کشور را صرف واردات پورشه نمی کرد و به جای آن دارو و… وارد کرده بود مشکلات مردم کمتر می شد.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با بیان مطالبی در رابطه با محمدرضا پهلوی افزود: وی با آمریکا یک رابطه عالی داشت ولی با این حال مصاحبه ای داشت که در آن در رابطه با مشکلات شدید اقتصادی حرف می زد که بد نیست دوستان آن را بخوانند.

کوشکی اضافه کرد: تا وقتی در کشور ما تولید جدی گرفته نشود و کشاورزی رونق نداشته باشد و دلالی پررونق ترین شغل باشد، مشکلات اقتصادی ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به مذاکرات اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرموده اند که به مذاکرات خوش بین نیستند ولی مانعی برای انجام مذاکرات ایجاد نکرده است. البته نقص هایی بوده که در همه کشورها عادی است.

وی اضافه کرد: روحانی که ادعای دیپلمات بودن دارد چرا قبل از مذاکرات کارهایی کرد و حرف هایی زد که گمان کنند ما ضعف داریم و این کار باعثشود بخواهند از ما امتیاز بگیرند. البته روحانی خائن و وطن فروش نیست ولی راه حل هایی که اتخاذ کرده غلط است.

وی با بیان اینکه دانشمندان هسته ای ما پوزخند دشمنان را با غنی سازی ۲۰ درصدی روی لبانشان خشکاندند، تأکید کرد: امروز دولت همرزمان احمدی روشن را اخراج می کند و در جواب اعتراض ما می گوید ما فقط چند مکانیک را بیرون کردیم.

کوشکی در ادامه افزود: تنها راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی است و مردم به زودی متوجه این موضوع خواهند شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در نهایت باید امکانات خود و کشور را بشناسیم. امکانات در کشور ما فراوان است و ما باید با استفاده از این امکانات مشکلات اقتصادی را حل کنیم و در یک جمله به خودکفایی برسیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار